Plan: | Kapelpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0556.73BPKapelpolder-0002 |
Maassluis streeft ernaar een sociale en financieel gezonde stad te zijn. Bij de ontwikkelingen in de stad is duurzaamheid een belangrijk thema. Dit wordt verder uitgewerkt in een duurzaamheidsvisie. De missie en centrale leidraad voor de structuurvisie is daarom: Sociaal, solide en duurzaam. Keuzes maken voor een goede toekomst.
Een deel van de ruimtelijke visie krijgt zijn uitwerking in ruimtelijke ontwikkelingen die al in gang zijn gezet of in voorbereiding zijn (Binnenstad, Sluispolder-West, Balkon, Burgemeesterswijk, Dijkpolder, ''kleinere locaties'', Woonservicezones, De Dijk, Uitbreiding Lely, De Kade en Kapelpolder). De ontwikkelingen met betrekking op Kapelpolder worden hier kort toegelicht.
Uitwerking herstructureringsopgave Kapelpolder
Uitgangspunt voor Kapelpolder is uitgifte van de beschikbare gronden met het oog op versterking van de werkgelegenheid in combinatie met afrondende woningbouw.
Het gebied Kapelpolder wordt begrensd door Mozartlaan - Elektraweg - Noordgeer - Govert van Wijnkade en Industrieweg. Dit gebied is een interessant woon- en werkgebied, gunstig gelegen ten opzichte van Binnenstad, station en Nieuwe Waterweg met circa 600 woningen en tal van bedrijven met ongeveer 900 arbeidsplaatsen.
Het uitgangspunt voor Kapelpolder is het versterken van de werkgelegenheid. Er wordt daarbij ingezet op een ontwikkeling van de beschikbare gronden voor bedrijven en afrondende woonbebouwing. De planvorming hiervoor moet nog plaatsvinden. Dit gebied is in de structuurvisie daarom opgenomen als uitwerkingsgebied.
Aandachtspunten bij toekomstige planvorming/uitwerking Kapelpolder
Voor de toekomstige uitwerking van de locatie worden de volgende ambities en aandachtspunten vanuit de structuurvisie meegegeven:
In dit bestemmingsplan wordt de uitvoering van de Structuurvisie voor de Kapelpolder planologisch mogelijk gemaakt. Zo wordt in het bestemmingsplan onder meer (beperkt) woningbouw mogelijk gemaakt.
In de wegenstructuurvisie Maassluis zijn oplossingsrichtingen gegeven voor de toekomstige verkeersstructuur van Maassluis en is onderzocht of er knelpunten te verwachten zijn met de demografische en ruimtelijke ontwikkeling van Maassluis tot 2025.
Uit de structuurvisie blijkt dat het wegennet van Maassluis, zonder uitbreiding met nieuwe infrastructuur, maar wel met het toepassen van enkele benuttings- en aanpassingsmaatregelen, voldoende capaciteit biedt om de effecten op het verkeer van de nu bekende ontwikkelingen tot 2025 te kunnen verwerken. Hoewel er een stijging is van de verkeersbelasting van het wegennet, blijven de milieu-effecten binnen de wettelijke normen en vragen deze geen extra maatregelen.
De ontwikkelingen die in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt hebben geen invloed op het wegennet en passen daarmee binnen de kaders die gesteld worden in de Wegenstructuurvisie.
Op grond van de Wet op de archeologische monumentenzorg zijn gemeenten verantwoordelijk voor het archeologisch beleid binnen de stadsgrenzen. Daarvoor heeft Maassluis informatie nodig over wat er zich in de grond bevindt. Hiertoe heeft de gemeenteraad van Maassluis op 16 april 2013 het Archeologiebeleid Maassluis 2013 vastgesteld. Onderdeel van dit beleid is de Archeologische waarden- en verwachtingenkaart. Op basis van deze kaart gelden voor het plangebied diverse archeologische verwachtingswaarden. Deze zijn in dit bestemmingsplan vertaald.
Op het aspect archeologie wordt nader ingegaan in hoofdstuk 6.
Maassluis is een stad waar mensen wonen, werken en recreëren. Het is een stad waar veel gebeurd op lokaal niveau. De gemeente kiest er daarom voor om de duurzaamheid in de stad te bezien volgens de principes van People (mensen), Planet (milieu) en Prosperity (welvarendheid), of volgens het coalitie akkoord 'sociale, financiële en duurzame doelstellingen' die in een harmonieuze wijze gecombineerd gelijktijdig dienen te worden gehaald.
De gemeente heeft een daarom duurzaamheidsbeleid geformuleerd die moet leiden tot een CO2-neutrale stad in 2040. De gemeente wil hierbij inzetten op een lager energieverbruik en een meer gebruik maken van duurzaam opgewekte energie. Hiervoor zet de gemeente in op haar eigen organisatie en op stimuleren van duurzaamheid bij bedrijven en burgers.
De bestaande groenstructuur in de bebouwde kom blijft behouden. De gemeente formuleert voor zichzelf de opgave om te blijven investeren in de groene route door Maassluis. De voorgestelde structuur is echter geen blauwdruk maar verbeeldt een ambitie. In de praktijk is de route herkenbaar als een aaneenschakeling van groene openbare ruimten verbonden door lanen. Het gemeentelijk groenstructuurplan zal de komende tijd worden geactualiseerd.
In dit bestemmingsplan is het bestaande groen als zodanig bestemd. Binnen de andere bestemmingen zijn groenvoorzieningen mogelijk gemaakt.
Uitgangspunten voor welstand
Maassluis zoekt naar een evenwicht tussen de bouwmogelijkheden voor burgers en bedrijven enerzijds en het aanzien van de gemeente anderzijds. Voor de woongebieden en bedrijventerreinen wil de gemeente zich wat betreft welstand terughoudend opstellen en waar mogelijk ruimte laten voor particulier initiatief.
Gebieden
Per gebied is een samenhangend beoordelingskader opgesteld met daarin een korte beschrijving van het gebied, waarbij aandacht wordt besteed aan de ontstaansgeschiedenis, de stedenbouwkundige of landschappelijke omgeving, een typering van de bouwwerken, het materiaal- en kleurgebruik en de detaillering. De welstandscriteria zijn onderverdeeld in criteria betreffende de relatie met de omgeving van het bouwwerk, de bouwmassa, de architectonische uitwerking, materiaal en kleur. Met de welstandscriteria kan de commissie zich binnen de grenzen van het bestemmingsplan een gewogen oordeel vormen. In aanvulling op de tekst zijn foto's opgenomen, die een impressie van het gebied geven en zowel goede als slechte voorbeelden tonen.
Niveaus
Voor elk welstandsgebied is het gewenste welstandsniveau aangegeven. Het welstandsniveau sluit zoveel mogelijk aan bij het gehanteerde ruimtelijk kwaliteitsbeleid en de gewenste ontwikkelingen.
De bedrijventerreinen, waaronder de Kapelpolder, zijn soepel welstandsgebied. Hier wil de gemeente zich terughoudend opstellen en zich met name richten op het voorkomen van negatieve gevolgen voor de omgeving. Om deze reden ligt hier de nadruk op de randen en de hoofdwegen door het gebied.
Het doel is een sfeervolle stad te creëren waarbij een aantrekkelijk klimaat voor zowel inwoners, toeristen als horecaondernemers ontstaat en waar het woon- en leefgenot gewaarborgd is en de belasting/overlast door horecabedrijven voor de omgeving en omwonenden tot een minimum beperkt blijft.
Beleidsuitgangspunten per gebied
Belangrijk is dat horeca in Maassluis aansluit bij de behoefte in de verschillende wijken/gebieden en dat dit ook wordt vastgelegd in de lokale bestemmingsplannen. Gekozen is om het beleid per wijk/gebied te beschrijven.
Leidend hierbij is het uitgangspunt om horeca te centreren in de winkelgebieden, te weten het Stadshart, Koningshoek, Steendijkpolder en Palet. De reden hiervan ligt in het feit, dat uitgaan in horecabedrijven min of meer gerelateerd is aan winkelgebieden. De winkelgebieden zijn over de hele stad verdeeld; de schaalgrootte van Maassluis vraagt niet om extra horecagelegenheden in de overige wijken/gebieden.
Categorisering
De volgende typering wordt gehanteerd:
Kapelpolder
Het gebied Kapelpolder kenmerkt zich als een woonwijk in combinatie met bedrijvigheid. In het gebied is een aantal horecabedrijven gevestigd, waaronder een snackbar, café, en een snooker-/biljartcentrum. Deze bedrijven zijn geïntegreerd in de wijk en voorzien in een (lokale) behoefte. Uitbreiding van horeca in dit gebied is niet wenselijk. Er is geen ruimte voor de vestiging van nieuwe horecabedrijven. Voor het gebied Kapelpolder wordt een consoliderend beleid voorgestaan.
De aanwezige horecavoorzieningen worden in het bestemmingsplan op maat bestemd. Er wordt geen nieuwe horeca mogelijk gemaakt. Hiermee sluit het bestemmingsplan aan bij het horecabeleid.
Aanleiding voor een nieuwe detailhandelsvisie voor de gemeente zijn landelijke ontwikkelingen in de detailhandel en diverse ontwikkelingen binnen Maassluis. Om te kunnen inspelen op deze ontwikkelingen is het noodzakelijk om een heldere visie te hebben die inspeelt op deze ontwikkelingen. De visie gaat in hoofdlijnen uit van een versterking van de functie en positie van Koningshoek als hoofdwinkelcentrum van Maassluis en omgeving. De gemeentelijke ambitie gaat uit van de volgende punten:
In het plangebied zijn twee winkelconcentraties, aan de Elektraweg en het Elysium aan de Industrieweg, gelegen. Voor deze twee perifere clusters geldt dat deze worden ingezet als doelgerichte aankooplocatie voor volumineus aanbod in de branches wooninrichting, doe-het-zelf en tuinartikelen. Uitbreiding van het niet-perifere detailhandels aanbod is op deze locatie niet wenselijk. De bestaande winkels worden op termijn bij voorkeur verplaatst naar het winkelcentrum Koningshoek. De bestaande rechten voor deze locaties zijn in het bestemmingsplan gerespecteerd. Wel is voor deze locaties een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, waarmee, indien de niet-perifere detailhandel niet langer ter plaatse is gevestigd, de specifieke aanduidingen in het bestemmingsplan kunnen worden verwijderd.
In de bouwverordening van Maassluis is opgenomen dat bij gebouwen voldoende parkeergelegenheid dient te zijn aangebracht en dat dit primair op eigen terrein dient te geschieden. Ter bevordering van de rechtszekerheid heeft het college in de beleidsregels parkeren Maassluis 2012 vastgelegd welke parkeernormen van toepassing zijn bij bouwplannen. In de beleidsregels is tevens vastgelegd op welke voorwaarden afgeweken mag worden van de parkeernormen.