Plan: | Dijkpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002 |
Rondom het plangebied liggen diverse wegen, waarvoor een onderzoekszone geldt. Ook voor de nieuwe 50 km/h-ontsluitingswegen geldt deels een onderzoekszone. In het plangebied worden nieuwe geluidsgevoelige functies toegestaan. Er is onderzoek uitgevoerd voor de volgende 5 situaties:
Nieuwe gevoelige functies (versus bestaande en nieuwe wegen)
Algemeen
Ten gevolge van verkeer op A20, Westlandseweg/Maasdijk en nieuwe interne wegen wordt de voorkeursgrenswaarde (48 dB) overschreden. Door de realisatie van een geluidswal langs de A20 Dijkpolder wordt de geluidsbelasting fors teruggebracht. In het akoestisch onderzoek behorend bij de mer-beoordeling zijn berekeningen uitgevoerd met deze geluidswal. Aangezien de wal door het opnemen van een kleiner programma verlegd is, is nieuw onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 5.
Op de nieuwe ontsluitingswegen zal geluidsreducerend asfalt/geluidsreducerende klinkers worden toegepast om de geluidsbelasting zoveel mogelijk terug te dringen.
Ondanks deze maatregelen zijn voor verschillende woningen en andere geluidsgevoelige functies hogere waarden vastgesteld:
Tijdelijke situatie
Voor Dijkpolder wordt zo snel mogelijk begonnen met de aanleg van de geluidswal. Vanwege de slappe ondergrond duurt het dan echter nog steeds 3 tot 5 jaar voordat de geluidswal er is. In de tussentijd wordt wel al gestart met de bouw van woningen. Dit kan tot gevolg hebben dat de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A20 voor woningen die in de tussentijd gerealiseerd worden tijdelijk hoger is dan de voorkeursgrenswaarde waar in de eindsituatie (bij de geluidswal van 10 m) aan wordt voldaan. Dit geldt voor woningen in een zeer groot gebied van de Dijkpolder. Er is tijdelijk sprake van een hogere waarde, waarbij wel voldaan wordt aan de wettelijke normen. Gelet op de organische ontwikkeling is het niet mogelijk deze situatie in zijn geheel te voorkomen, zonder de beoogde ontwikkeling nodeloos in te perken. Daarom zijn ook voor deze tijdelijke situatie hogere waarden aangevraagd. Dit is verder onderbouwd bij het vaststellen van de hogere waarden.
Incidenteel gestapelde woningen
Voor de incidenteel gestapelde woningen in het woongebied Dijkpolder geldt dat hoe hoger boven de geluidswal wordt uitgebouwd, er voor meer woningen sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de A20. Tevens wordt de uiterste grenswaarde van 53 dB, afhankelijk van de hoogte van de uiteindelijke woonbebouwing, in een steeds groter wordend gebied overschreden. Bij overschrijding van de uiterste grenswaarde is woonbebouwing alleen mogelijk met een dove gevel.
Nieuwe interne 30 km/h-wegen
Voor nieuwe interne 30 km/h-wegen geldt volgens de Wet geluidhinder geen onderzoekszone. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is wel onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat sprake is van een overschrijding van de richtwaarde van 48 dB. Door de voorgenomen aanleg van de betreffende wegen met geluidsreducerende klinkers vindt een geluidsreductie plaats, wat de leefbaarheid langs de 30 km/h-wegen ten goede komt.
Nieuwe wegen versus bestaande woningen
Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen wordt de voorkeursgrenswaarde bij bestaande woningen niet overschreden. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar.
Reconstructie
Voor de bestaande rotonde Dr. J Schoutenlaan/Westlandseweg is geen reconstructieonderzoek nodig (geen fysieke wijzigingen, alleen een nieuwe aansluiting).
Het kruispunt van de Westlandseweg met de Uiverlaan zal fysiek wijzigen door de beoogde plannen. De geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande woningen rondom dit kruispunt zal met maximaal 0,8 dB toenemen. Hierbij is geen sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Uitstralingseffect reconstructie (= toename geluidsbelasting door toename verkeer)
Als gevolg van de verkeerstoename bedraagt de maximale toename aan de gevels van de bestaande woningen langs de Westlandseweg/Maasdijk 1,14 dB. Een dergelijke toename is voor het menselijk oor niet waarneembaar. Er is dan ook sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Toetsing aan gemeentelijk hogere grenswaardenbeleid
Het gemeentelijk beleid maakt onderscheid naar mate van de overschrijding voorkeursgrenswaarde. Hierdoor is het beleid afgestemd op de hoogte van de optredende geluidsbelasting. Voor het hogere grenswaardenbeleid is gekozen voor een indeling in drie geluidsklassen. In onderstaande tabel zijn de geluidsklassen en hun grenzen weergegeven.
Tabel 5.2 Geluidsklassen op basis van geluidsbelasting
geluidsklasse | verkeerslawaai [dB] | spoorweglawaai [dB] | industrielawaai [dB(A)] | ||||||
48 | 55 | 50 | |||||||
- 1 onrustig | |||||||||
53 | 58 | 52 | |||||||
- 2 zeer onrustig | |||||||||
58 | 63 | 55 | |||||||
- 3 lawaaiig | |||||||||
63 | 68 | 60 |
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de A20, na aanleg van een geluidswal van 10 m, een deel van het woongebied in de klasse onrustig valt (48-53 dB). Voor de incidentele gestapelde woningen geldt dat wanneer de geluidsbelasting boven de 53 dB uitkomt, een dove gevel gerealiseerd zal worden (dove gevels zijn uitgesloten van toetsing aan normen).
Ten gevolge van het verkeer op de Westlandseweg/Maasdijk blijkt dat een deel van het gebied in de klasse onrustig (48-53 dB) valt. Een klein deel van het gebied valt in de klasse zeer onrustig (> 53 dB). Dit is het gebied direct langs de Westlandseweg/Maasdijk.
Ten gevolge van het verkeer op de interne 50 km/h-wegen valt, na de aanleg van een geluidsreducerende wegdekverharding, het gebied direct langs deze wegen in de klasse onrustig (48-53 dB).
Zoals eerder gesteld zijn in het geluidsbeleid eisen vastgelegd om een aanvaardbaar akoestisch klimaat na te streven. De gemeentelijke eisen hebben betrekking op de volgende aspecten:
Onderstaand zijn deze eisen per aspect opgenomen.
Geluidsluwe zijde
Met betrekking tot een geluidsluwe zijde gelden de volgende eisen:
De meest voor de hand liggende aanpak om een geluidsluwe zijde tot stand te brengen, is de bebouwingsblokken parallel aan de bron te situeren; de bouwblokken schermen dan hun eigen achterzijde af (en het eventueel erachter gelegen woongebied).
De woningen welke hinder ondervinden van de A20 hebben aan de zijde van de Westlandseweg/Maasdijk een geluidsluwe gevel. Voor de woningen welke hinder ondervinden ten gevolge van de Westlandseweg/Maasdijk hebben aan de zijde van de A20 juist een geluidsluwe gevel.
Een zeer beperkt aantal woningen zal hinder ondervinden van een combinatie van bronnen, te weten van de Westlandseweg/Maasdijk en de interne 50 km/h-wegen.
Geluidsluwe buitenruimte
Met betrekking tot een geluidsluwe buitenruimte gelden de volgende eisen:
Aangezien de gebiedsontwikkeling van Dijkpolder nog niet is uitgewerkt op bouwplanniveau kan hier nog geen inzicht in worden geboden.
Afschermende werking
Met betrekking tot de afscherming van geluidsbronnen door bebouwing gelden de volgende eisen:
In het Masterplan Dijkpolder zijn de bouwblokken direct langs de A20 dusdanig gesitueerd dat deze voor afscherming naar het achterliggende gebied zorgen.
Woningindeling en gebruik van de woningen
Met betrekking tot de woningindeling en het gebruik van woningen gelden de volgende eisen:
Het plan kan hier nog geen inzicht in bieden, aangezien de gebiedsontwikkeling van Dijkpolder nog niet is uitgewerkt op bouwplanniveau.
Cumulatie
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt dat burgemeester en wethouders alleen hogere grenswaarden kunnen toekennen indien de gecumuleerde geluidsbelasting niet leidt tot een onaanvaardbare geluidsbelasting. In onderhavige situatie is, gelet op het gemeentelijk hogere waardenbeleid, het volgende van belang:
Conform artikel 110f lid 4 van de Wgh hoeven alleen de geluidsbelastingen van de bronnen waardoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden te worden gecumuleerd: daar waar voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde is cumulatie niet nodig.
Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van de A20, Westlandseweg/Maasdijk en de interne wegen binnen het plangebied inzichtelijk gemaakt, zie figuur 5.4.
Conform de regels voor cumulatie zijn de volgens artikel 110g Wgh toegestane correcties niet toegepast. De weergegeven geluidswaarden liggen daardoor hoger dan de eerder gepresenteerde waarden.
Figuur 5.4 Gecumuleerde geluidsbelasting na toepassing van maatregelen
Geconcludeerd kan worden dat een groot deel van het gebied in de klasse 48-53 dB valt. Alleen in het gebied langs de Westlandseweg/Maasdijk en de interne wegen is de geluidsbelasting hoger dan 53 dB.
Ook de hoogst optredende geluidsbelasting van de afzonderlijke bronnen komt voor langs de Westlandseweg/Maasdijk. De gecumuleerde geluidsbelasting leidt dan ook niet tot een hogere geluidsbelasting dan de geluidsbelasting vanwege de maatgevende bron. Hiermee wordt aan de eisen van het gemeentelijk geluidsbeleid voldaan.
Conclusie en vertaling in verbeelding en regels
Het aspect wegverkeerslawaai staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg. Er wordt voldaan aan de Wet geluidhinder. Ter plaatse van de geluidsgevoelige functies is sprake van een aanvaardbaar geluidsklimaat. Er zijn waar nodig hogere waarden vastgesteld, waarbij toetsing aan het gemeentelijke hogere waardenbeleid plaatsvindt. Het aspect wegverkeerslawaai is als volgt vertaald in verbeelding en regels: