Plan: | Stationsgebied e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004 |
Het voorontwerpbestemmingsplan is op 22 april verstuurd aan de overlegpartners in het kader van het vooroverleg ex art 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Van 7 overlegpartners is een reactie ontvangen. Bij 2 overlegpartners gaf het bestemmingsplan aanleiding tot het maken van opmerkingen.
In het kader van het vooroverleg zijn de volgende diensten c.q. instellingen gevraagd te reageren op het voorontwerpbestemmingsplan:
Van de partners 3, 4, 5, 6, 11, 12 en 13 is geen (individuele) reactie ontvangen.
Onderstaand zijn de reacties van instanties in het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro samengevat en voorzien van een antwoord.
De uit dit hoofdstuk voortvloeiende aanpassingen aan regels, verbeelding en toelichting zijn reeds in het ontwerpbestemmingsplan opgenomen.
Provincie Zuid-Holland
Samenvatting
De provincie Zuid-Holland geeft in haar reactie aan dat het bestemmingsplan de cultuurhistorische waarde van de molen erkent en de molenbiotoop op een enkele uitzondering na goed beschrijft. De provincie wil nog een regeling opgenomen hebben die het verbiedt om beplanting aan te leggen die hoger is dan de molenbiotoop.
Reactie
Gezien de waarde van molen zal in het bestemmingsplan op basis van het voorstel van de provincie de regeling van de molenbiotoop worden aangescherpt.
Conclusie
De reactie heeft geleid tot aanpassing van de regels.
VROM-inspectie regio Zuid-West
Samenvatting
De VROM-inspectie regio Zuid-West coördineert de rijksreactie op het voorontwerp bestemmingsplan namens alle rijksdiensten. De basiskwaliteit van de hoofdinfrastructuur, waar de Nieuwe Maas deel van uitmaakt, is een nationaal belang. In dat kader geeft de VROM-inspectie regio Zuid-West de volgende reactie.
Watertoets
Rijkswaterstaat is waterbeheerder voor de Nieuwe Maas. De Rijkshavenmeester is nautisch beheerder voor hetzelfde gebied. De VROM-inspectie verzoekt deze rollen in het bestemmingsplan te benoemen en Rijkswaterstaat en de Rijkshavenmeester in het vervolg te betrekken bij het watertoetsproces.
Nautisch beheer - bouwhoogte bouwwerken, geen gebouwen zijnde
Volgens de regels mogen binnen de bestemming Water bouwwerken, geen gebouwen zijnde mogen worden gebouwd hoger dan 3 meter. Binnen de Nieuwe Maas moeten ten aanzien van het nautisch beheer objecten kunnen worden geplaatst die hoger zijn dan 3 meter. De VROM-inspectie verzoekt het bestemmingsplan hierop aan te passen.
Nautisch beheer - radarwerking
In de toelichting wordt geen melding gemaakt over het belang van radarposten langs de Nieuwe Maas. De VROM-inspectie vraagt om in de waterparagraaf van het bestemmingsplan ( §7.9 ) nader in te gaan op de consolidatie van de werking van de radarposten.
Reactie
Bovengenoemde opmerkingen zijn verwerkt in het toelichting en regels van het ontwerpbestemmingsplan. Omdat Rijkswaterstaat en de Rijkshavenmeester niet betrokken waren bij de watertoets, is het aangepaste bestemmingsplan in dit kader alsnog toegezonden. Op 6 juli heeft de Rijkshavenmeester per e-mail een positieve reactie op het plan gegeven.
Conclusie
De reactie heeft geleid tot aanpassing van de regels en de verbeelding.
Hoogheemraadschap van Delfland
Samenvatting
De reactie van het Hoogheemraadschap van Delfland spitst zich toe op de thema's 'veiligheid en waterkeringen' en 'waterkwantiteit'.
Veiligheid en waterkeringen
Op de verbeelding is het in het plangebied aanwezige waterkering weergegeven. De beschermingszone is echter niet opgenomen. Het Hoogheemraadschap verzoekt zowel de waterkering inclusief de beschermingszone op te nemen.
Waterkwantiteit
Het Hoogheemraadschap doet een tekstvoorstel voor de tekst in de toelichting in § 7.9 - Waterhuishouding onder de kop 'Waterkwantiteit'.
Reactie
De verbeelding wordt aangevuld met de beschermingszone van de waterkering. Daarnaast wordt § 7.9 - Waterhuishouding - aangepast op basis van het door het waterschap aangeleverde tekstvoorstel.
Conclusie
De reactie heeft geleid tot aanpassing van de verbeelding en de toelichting.
Kamer van Koophandel Rotterdam
Samenvatting
De Kamer van Koophandel geeft aan dat het voorontwerp bestemmingsplan vanwege het consoliderende karakter geen aanleiding tot het maken van opmerkingen geeft. Wel geeft de Kamer van Koophandel in haar reactie aan dat, gezien de ligging van het plangebied, grenzend aan de bedrijventerreinen De Kade en Nieuwe Waterweg, toekomstige ontwikkelingen in het plangebied niet schadelijk mogen zijn voor uitvoering van activiteiten en groeipotentie van bedrijven op deze terreinen.
Reactie
De reactie wordt ter kennisgeving aangenomen
Conclusie
De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.
N.V. Nederlandse Gasunie
samenvatting
De N.V. Nederlandse Gasunie heeft het bestemmingsplan getoetst aan het toekomstig externe veiligheidsbeleid van het ministerie van VROM, zoals dat naar verwachting begin 2011 in werking zal treden middels de AMvB Buisleidingen. Uit deze toetsing blijkt dat het plangebied buiten de 1% letaliteitgrens van de dichtsbijgelegen gasleiding valt. Deze leiding heeft derhalve geen invloed op de verdere planontwikkeling.
Conclusie
De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.
Stedin B.V.
Samenvatting
In haar reactie geeft Stedin aan in principe geen bezwaar te hebben tegen het plan. Wel wordt aangegeven dat rekening gehouden moet worden met het stichten van een transformatorstation c.q. gasstation ten behoeve van distributie van electriciteit of gas. Indien hiervoor bouwkundige voorzieningen, kabels en/of leidingen moeten worden gelegd, gelden voorwaarden die Stedin in haar reactie heeft opgenomen.
Reactie
Het realiseren van een transformatorstation of gasstation is vergunningvrij tot een maximale oppervlakte van 15 m2 en een maximale hoogte van 3 m. In de regels van dit bestemmingsplan wordt de realisatie van dergelijke (vergunningsvrije) voorzieningen planologisch niet onmogelijk gemaakt.
Conclusie
De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.
Pipeline Control
Samenvatting
Pipeline Control beheert de OCAP CO2 transportleidingen en het OCAP CO2 distributienetwerk. Binnen het plangebied heeft Pipeline Control geen belangen.
Conclusie
Deze reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.
Prorail
Samenvatting
Prorail geeft aan geen aanleiding te hebben tot het maken van opmerkingen.
Conclusie
Deze reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.