direct naar inhoud van 6.6 Verkeer
Plan: Stationsgebied e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004

6.6 Verkeer

Inleiding
In deze paragraaf zal de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige parkeersituatie in de verschillende woonwijken beschreven.

Verkeersstructuur

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004_0008.jpg"

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste ontsluitingsroute door het plangebied wordt gevormd door de Laan 1940-1945, welke verbinding geeft met de snelweg A20 en het centrum van Maassluis. Eveneens hebben de Prinses Julianalaan en de Deltaweg een belangrijke verbindingsfunctie. De Prinses Julianalaan als verbinding tussen het buitengebied en de binnenstad en de Deltaweg is de verbindingsweg naar de veerpont naar Rozenburg. In figuur 4.4 zijn deze hoofdwegen weergegeven evenals de belangrijkste interne ontsluitingswegen.

Ontsluiting langzaam verkeer
Langs de gebiedsontsluitingswegen zijn conform de inrichting van deze wegen vrijliggende fietspaden en/of fietssuggestiestroken gelegen. Op de overige wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.

Door het plangebied loopt een wandelroute van het station naar het centrum via de Fenacoliuslaan.

Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied zijn geen bushaltes gelegen. De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de Laan 1940-1945 ter hoogte van de Mesdaglaan. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Maasland en Den Haag en Schiedam en Maassluis. De diensten Maasland-Den Haag en Schiedam-Maassluis hebben een frequentie van twee keer per uur per richting. De andere dienst tussen Schiedam en Maassluis heeft een frequentie van een keer per uur per richting.

Tevens is het treinstation Maassluis aan de zuidkant van het plangebied gelegen. Hier halteert de trein tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Deze trein rijdt vier keer per uur naar Rotterdam, twee keer per uur naar Hoek van Holland en twee keer per uur naar Maassluis-West. In de toekomst zal de lijn Rotterdam-Hoek van Holland worden omgezet naar een lightrail-verbinding. In dat stadium zal het station Maassluis halte worden.

In het zuiden van het plangebied ligt de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Deze vaart elke 20 minuten en in de spits elke 10 minuten naar Rozenburg.

Parkeren
In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten. Bij een aantal woningen wordt op eigen terrein geparkeerd. In 2008 is een parkeeronderzoek1 uitgevoerd naar parkeerdruk in de verschillende woongebieden in de nacht (maatgevende periode). Uit dit onderzoek blijkt dat de Oranjewijk en ’t Hoofd een lage tot matige parkeerdruk kennen, met respectievelijk een bezetting van 52% en 62%. De Taanschuurpolder kent echter een hoge parkeerdruk, namelijk een bezetting van 125%. De parkeerdruk is hoger dan 100%, dit betekent dat de parkeervraag hier hoger ligt dan de parkeercapaciteit.

Conclusie
De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, mede doordat de Laan 1940-1945, als onderdeel van de hoofdwegenstructuur van Maassluis, het plangebied doorkruist. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in het plangebied voldoende gewaarborgd. Uit het parkeeronderzoek komt naar voren dat in de Oranjewijk en ‘t Hoofd geen problemen ten aanzien van parkeren zijn. In de Taanschuurpolder doen zich echter in de nacht wel parkeerproblemen voor.