Plan: | Stationsgebied e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004 |
Programma Wonen Werken Welzijn 2010-2025
De gemeente Maassluis heeft de ambitie om in enige mate te willen groeien om zo het draagvlak onder een aantal voorzieningen veilig te stellen. Dit betekent dat een aantal ontwikkelingen voortvarend en met voldoende focus moet worden opgepakt, aangezien de gemeente Maassluis de afgelopen jaren te maken heeft gehad met een vertrekoverschot van inwoners naar andere gemeenten, mede als gevolg van een te beperkte uitbreiding van de woningvoorraad.
Binnen het programma Wonen, Werken, Welzijn 2010-2025 zijn daarom kwantitatieve en kwalitatieve kaders voor de buurten/wijken van Maassluis geformuleerd. Beoogde ontwikkelingen binnen deze gebieden dienen getoetst te worden aan deze kaders.
Conclusie
Binnen het programma Wonen, Werken, Welzijn worden in het plangebied geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Wel wordt aangegeven dat er sprake is een stenige en eentonige openbare ruimte. Daarnaast heeft de buurt te maken met een parkeerdruk. Daarom wordt ingezet op de verbetering van het openbare gebied, door aandacht te hebben voor openbaar groen en de inrichting van de straten.
Het bestemmingsplan maakt deze verbetering van de openbare ruimte mogelijk, doordat binnen de verkeers- en groenbestemmingen de nodige flexibiliteit geboden wordt.
Ruimtelijke Gebiedsvisie Maassluis (2006)
De ruimtelijke visie van Maassluis hanteert de volgende uitgangspunten:
Voor dit bestemmingsplan zijn de punten 3, 4 en 5 relevant. Dit bestemmingsplan bestemt de openbare ruimte en handhaaft de huidige gebruiksmogelijkheden. Tevens biedt het voldoende flexibiliteit voor bewoners om hun woning aan te passen aan de gebruikswensen.
Nota Bouwen en Vernieuwen 2005
Op 25 januari 2005 is de gemeentelijke Nota Bouwen en Vernieuwen door de gemeenteraad vastgesteld.
Het woonbeleid van de gemeente Maassluis is gericht op woningbouw, kwaliteit en kernvoorraad. Het gemeentelijk (woon)beleid is gericht op woningverbetering en kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, (vervangende) nieuwbouw, uitbreidingsnieuwbouw en zorgvuldig ruimtegebruik.
Woningproductie: tempo maken en bouwen voor de vraag
De vraag naar woningen in Maassluis is groot. Van de 2.100 nieuwbouwwoningen dienaar verwachting in de periode 2005-2009 gebouwd worden, zullen er circa 800 in nieuw uitleggebieden verrijzen (Balkon en Dijkpolder). Het grootste deel van de nieuwbouwopgave bevindt zich echter in bestaand stedelijk gebied.
Zorgvuldig ruimtegebruik
Doelstelling is om in de periode 2005-2009 minimaal 730 woningen in bestaand stedelijk gebied aan de voorraad toe te voegen. Daarnaast wordt gezocht naar woningbouwlocaties in de kern middels bedrijfsverplaatsingen.
In het plangebied Stationsgebied e.o. worden met dit bestemmingsplan in principe geen nieuwe woningbouwlocaties ontwikkeld. Wel is woningverbetering mogelijk.
Structuurvisie Maassluis 2000+
Op 16 september 1997 is de gemeentelijke Structuurvisie Maassluis 2000+ vastgesteld. In deze structuurvisie is op grond van bestaande nota's en onderzoeken een samenhangend beeld geschetst van de ruimtelijke en functionele structuur van Maassluis. Hiertoe zijn de verbanden tussen verschillende beleidsvelden weergegeven, keuzes gemaakt en de invloed van die keuzes op de andere beleidsvelden inzichtelijk gemaakt. De structuurvisie vormt het ruimtelijk beleidskader voor Maassluis op de lange en middellange termijn en vormt de basis voor de actualisering van bestemmingsplannen.
In algemene zin is het beleid voor de omgeving van Maassluis gericht op het bevorderen van het groenrecreatieve karakter van de omgeving. Voor de kern Maassluis zelf wordt gestreefd naar handhaving van het inwonertal en het voorzieningenniveau, het bevorderen van een evenwichtige bevolkingssamenstelling en de compacte stadsgedachte. Bij de ruimtebehoefte die hiermee gepaard gaat, dient aandacht te worden besteed aan het ruimtelijk beeld van Maassluis door:
Nota Welstandsbeleid 2004
In de Welstandsnota wordt het merendeel van het plangebied aangeduid als beheersgebied. Plannen die afwijken van de omgevingskarakteristieken moeten worden getoetst op welstandsniveau 2 (reguliere welstandgebieden). Binnen het plangebied zijn ook een aantal gebieden aangemerkt als welstandsvrij. Het gaat hierbij om gebieden die niet of nauwelijks zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Binnen het plangebied gaat het hier om de binnenste bouwblokken van de wijk 't Hoofd en de bouwblokken van de Oranjewijk.
De Burgemeester de Jonghkade en de Burgemeester van der Lelykade zijn gevoeligere gebieden, hier geldt dan ook dat plannen die afwijken van de omgevingskarakteristieken moeten worden getoetst op welstandsniveau 1. Dat wil zeggen dat ingrepen zorgvuldig moeten worden beoordeeld, omdat het gebieden zijn die een bijzondere cultuurhistorische, landschappelijke, stedenbouwkundige of architectonische karakteristiek hebben.
Integrale Economische Beleidsnota Maassluis 2015 (2006)
In deze economische beleidsnota is toerisme en recreatie benoemd als een van de beleidsthema's ter bevordering van de economie in Maassluis. Met toerisme en recreatie wil Maassluis zich onderscheiden en de aantrekkelijkheid als woon-, werk- en winkelplaats verbeteren. Het plangebied kan hier een rol in vervullen.
Gemeentelijk Milieubeleidsplan 2008-2011
Elke 4 jaar wordt een nieuw Gemeentelijk Milieubeleidsplan vastgesteld. Op 25 maart 2008 heeft de gemeenteraad het nieuwe Milieubeleidsplan 2008-2011 vastgesteld. Het Milieubeleidsplan is een sturend instrument voor de uitvoering en dient geïntegreerd te worden in de planvorming van andere beleidsvelden zoals ruimtelijke ordening, verkeer, economische zaken en groen. Thema's waarvoor doelstellingen zijn opgenomen zijn onder andere bedrijven, duurzaam bouwen, lucht, bodem, energie, geluid en externe veiligheid. Voor Stationsgebied e.o. is altijd het meest recente Milieubeleidsplan van toepassing.
Het nieuwe milieubeleidsplan heeft tevens een gebiedsgericht hoofdstuk, waarbij Maassluis is opgedeeld in Oost, Midden en West.
Plan van aanpak Luchtkwaliteit (2005)
In dit plan geeft de gemeente Maassluis aan welke maatregelen zij reeds heeft genomen en nog denkt te gaan nemen om de luchtkwaliteit in de gemeente te verbeteren. Hierbij wordt ook kort ingegaan op de maatregelen die op andere overheidsniveaus (Rijk, provincie, regio) reeds zijn voorgesteld/worden uitgevoerd. De gemeente steekt in op bronmaatregelen. Er zullen geen overdrachtsmaatregelen of ontvangstmaatregelen worden getroffen. De gemeente voert momenteel al klimaatbeleid en tracht reeds het fietsgebruik te bevorderen. In onderzoek zijn momenteel vervoermaatregelen (verkeersstudie), het inzetten van restwarmte van industriële processen en warmte/koudeopslag. Voorgesteld nieuw beleid is onder andere om gemeentelijke voertuigen te vervangen door milieuvriendelijke varianten.
Groenstructuurplan
Maassluis is een compacte stad aan het water, gelegen in een groen buitengebied. Dit buitengebied heeft ecologische, recreatieve en landschappelijke waarden. Door de verstedelijking van Maassluis is het buitengebied een waardevolle aanvulling op de beperkte landschappelijke, recreatieve en ecologische waarde van het groen in de directe woonomgeving. In 2001 is een herziening van het groenstructuurplan opgesteld 'Groenvisie en actieplannen Maassluis'. Deze herziening richt zich uitsluitend op het stedelijk gebied. Doel van de herziening is behoud en versterking van belangrijke groenelementen op stedelijk- en wijkniveau, oftewel het groene raamwerk. Functieverandering en uitgifte van het groen is in beginsel niet mogelijk. Structureel groen dat in eigendom is van derden, moet door middel van het bestemmingsplan worden beschermd. Het structureel groen in de wijk langs de Laan 1940-1945 en de Deltaweg en het Julianaplantsoen heeft in het bestemmingsplan de bestemming Groen gekregen. Op deze manier wordt het groene raamwerk binnen het plangebied planologisch geborgd.
Gemeentelijk Rioleringsplan 2003-2007 (2004)
In het nieuwe tweede Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) geeft de gemeente aan op welke wijze men invulling geeft aan de zorgplicht voor de riolering. Het is een beleidsmatig en strategisch plan voor de aanleg en beheer van de riolering. De subdoelen zijn het in stand houden van de riolering, het voldoen aan wettelijke verplichtingen van basisinspanning en het saneren van ongezuiverde lozingen en het afstemmen met andere waterbeheerders.
Notitie 'Energiebesparing en duurzaam (ver)bouwen bij gemeentelijke gebouwen en
installaties' (2003)
Op 15 juli 2003 is de notitie 'Energiebesparing en duurzaam (ver)bouwen bij gemeentelijke gebouwen en installaties' vastgesteld. Deze notitie beschrijft de werkwijze voor energiebesparing en duurzaam bouwen en renoveren van gemeentelijke gebouwen en installaties. Er wordt naar gestreefd om de gemeentelijke gebouwen aan verscherpte energienormen te laten voldoen en om de maatregelen uit het Nationaal Pakket Duurzaam Bouwen toe te passen. Hierbij geldt dat in principe alle maatregelen met een terugverdientijd tot 5 jaar standaard uitgevoerd zullen worden.
Daarnaast geldt ook voor alle installaties, zoals openbare verlichting, verkeersinstallaties en rioolgemalen, dat energiemaatregelen genomen dienen te worden die binnen 5 jaar zijn terugverdiend.
Nota Horecabeleid 2006
De horecafunctie is een belangrijke bindende factor in het sociaaleconomisch functioneren van de (binnen)stad van Maassluis. Zij biedt veel mensen werk en vervult een wezenlijke functie in de ondersteuning van de winkel- en ontmoetingsfunctie van de (binnen)stad. De horecasector kent ook een bepaald spanningsveld. Aan de ene kant brengt horeca leven in de brouwerij en profiteren de burgers van een goed lopende horecasector, aan de andere kant kan de horeca onrust veroorzaken en een gevoel van onveiligheid oproepen. Om de positieve beleving van de horeca in Maassluis te blijven bevorderen en te handhaven moet overlast en hinder zoveel mogelijk worden voorkomen.
In de Nota Horecabeleid is voor specifieke gebieden aangegeven of consolidatie, reductie of (beperkte) ontwikkeling van horeca gewenst is. Ter plaatse van het plangebied Stationsgebied e.o. hebben zich de afgelopen jaren geen ontwikkelingen voorgedaan. Afhankelijk van de ontwikkeling van de Boeiende Route kan vestiging van nieuwe horeca tot de mogelijkheden behoren.