direct naar inhoud van 2.1 Bestaande situatie en uitgangspunten
Plan: Stationsgebied e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004

2.1 Bestaande situatie en uitgangspunten

Op basis van de uitgangspunten die worden geformuleerd aan de hand van het beleidskader en de ruimtelijke en functionele analyse (respectievelijk hoofdstuk 4, 5 en 6), is hieronder de gebiedsvisie voor Stationsgebied e.o. verwoord.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004_0003.png"

2.1.1 Ruimtelijke hoofdstructuur

Het plangebied ligt in het zuidoosten van de gemeente Maassluis. Het wordt globaal omsloten door de Prinses Julianalaan, de Zuiddijk, de Fenacoliuslaan, de Buitenhaven, de Nieuwe Waterweg, de Deltaweg en de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland. Het plangebied wordt omgeven door gebieden met diverse structuren en functies. Aan de noord- en de oostkant liggen de binnenstad van Maassluis en diverse woonwijken. Aan de zuid- en westkant liggen bedrijventerreinen De Kade en de Nieuwe Waterweg.

Het plangebied zelf kenmerkt zich door de aanwezigheid van infrastructuren met een grote schaalgrootte, die een drietal woongebieden (de Taanschuurpolder, de Oranjewijk en 't Hoofd) van elkaar scheiden en daarmee gedeeltelijk isoleren. Deze infrastructuren bestaan uit het stationsgebied met daarin de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland en de stadsontsluitingsweg Laan 1940-1945, met een zijtak (de Deltaweg) naar het veer Maassluis-Rozenburg. Daarnaast ligt aan de noordkant van het plangebied de Zuiddijk en de Prinses Julianalaan, die door zijn verhoogde ligging een ruimtelijke impact heeft op het plangebied.

Woongebieden
Het gebied is op te delen in drie verschillende woongebieden, de Taanschuurpolder, Oranjewijk en 't Hoofd. Elk van deze gebieden heeft een eigen karakter. De drie woonwijken zijn compact van opzet. Met name aan de randen, ten dele samenvallend met de infrastructuur, liggen meer open en groene gebieden. In het oostelijk deel van het plangebied, in plandeel Oranjewijk, liggen het Prinses Beatrixplantsoen en de begraafplaats, waardoor ook dit deel open en groen van opzet is.

De woonwijken bestaan uit grondgebonden en gestapelde woningen. Vooral in Taanschuurpolder liggen relatief veel gestapelde woningen. Met een bouwhoogte van maximaal 13 m kent het plangebied Stationsgebied e.o. geen echte hoogbouw.
De woningen hebben een diverse uitstraling, dit heeft onder andere te maken met de periode waarin ze gebouwd zijn. De woningen in 't Hoofd zijn gebouwd in het begin van de vorige eeuw, evenals de woningen aan de Zuiddijk, Piet Heinstraat en de M.H. Trompstraat. Het zijn voornamelijk grondgebonden eengezinswoningen met aan de randen gestapelde woningen. Oranjewijk is gebouwd in de jaren '30 en '40 en kent ook voornamelijk grondgebonden eengezinswoningen met aan de Frederik Hendrikstraat een aantal blokken met gestapelde woningen. De Taanschuurpolder is een nieuwbouwwijk uit de jaren '70 en kent een gemêleerde samenstelling van grondgebonden en gestapelde woningen.

2.1.2 Functionele structuur

Naast woonfunctie bevinden zich in het plangebied ook een aantal andere voorzieningen, zoals een school, begraafplaats, een molen, horeca- en detailhandelsvestigingen en enkele kantoor- en bedrijfspanden.

Maatschappelijke voorzieningen
Binnen het plangebied bevinden zich een aantal maatschappelijke voorzieningen die een ruimtelijke impact hebben op de hoofdstructuur. Het gaat hierbij om de school aan het Fenacoliusplein, de algemene begraafplaats aan het Prinses Julianaplantsoen en de Molen aan de Zuiddijk. Tevens liggen aan de Fenacoliuslaan nog enkele maatschappelijke voorzieningen.

Overige functies
In het plangebied bevindt zich nog een aantal overige functies, zoals horeca, kantoren, dienstverlening, kleinschalige bedrijven en sportfaciliteiten. Deze functies concentreren zich voornamelijk langs de Burgemeester van der Lelykade, Burgemeester de Jonghkade, Joubertstraat en de Fenacoliuslaan.

Infrastructuur
De aanwezige infrastructuur legt een duidelijke stempel op het plangebied. Niet alleen zorgt het voor een goede bereikbaarheid van de wijken, ook brengt het een aantal knelpunten met zicht mee. De Laan 1940-1945 is een belangrijke ontsluitingsweg in Maassluis. Door het profiel van de Laan 1940-1945 is de laan ook een grote barrière in het plangebied.
Ten zuiden van de Oranjewijk en tussen de Taanschuurpolder en 't Hoofd loopt tevens de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland. Ter hoogte van de bocht in de Laan 1940-1945 ligt het station Maassluis. Tevens ligt in het plangebied de aan- en afvaart van het veer naar Rozenburg.

2.1.3 Kwaliteiten

De kwaliteiten van het gebied bestaan uit een heldere opbouw en een divers aanbod aan voorzieningen en woningbouwtypologieën. Tevens geven de groene structuur in en om het plangebied een aantrekkelijke uitstraling. Het streven is om deze kwaliteiten te behouden en zo mogelijk te verbeteren.