Plan: | De Leidse Schans |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0546.BP00076-0301 |
Op 2 juli 2010 is de structuurvisie 'Visie op Zuid-Holland, Ontwikkelen met schaarse ruimte' vastgesteld door Provinciale Staten. In de structuurvisie worden de provinciale belangen benoemd en is aangegeven welke instrumenten de provincie inzet om deze belangen te behartigen. De structuurvisie is zelfbindend voor de provincie. Het toetsingskader voor gemeenten is uitgewerkt in de provinciale verordening. De kern van de structuurvisie is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers.
Gestreefd wordt naar een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk. Goede bereikbaarheid en een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur zijn daarin kenmerkende kwaliteiten. In de structuurvisie is aangegeven welke zaken de provincie Zuid-Holland van provinciaal belang acht. Hiervoor zijn vijf integrale hoofdopgaven benoemd:
In de structuurvisie is de ruimtelijke hoofdstructuur van Zuid-Holland in het jaar 2020 vastgelegd. De hoofdstructuur wordt gevormd door drie eenheden: het stedelijk gebied in het westen en midden van de provincie, het landelijk gebied in het oosten, noorden en zuiden van de provincie en de Zuidvleugelgroenstructuur die het stedelijk netwerk en het landelijk gebied verbindt. Sturing vindt plaats op basis van ruimtelijke kwaliteiten en ruimtelijke functies, die op een kwaliteitskaart en een functiekaart in beeld zijn gebracht.
Figuur 3.1: Uitsnede Kwaliteitskaart 2020 met plangebied De Leidse Schans.
Op de Kwaliteitskaart 2020 ligt het plangebied 'De Leidse Schans' in het bestaand stedelijk gebied, dat is aangeduid als 'stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar vervoer'. Het gebied maakt deel uit van het stedelijk netwerk. Het Rijn-Schiekanaal, dat de oostelijke grens van het plangebied vormt, is aangeduid als onderdeel van het 'groenblauw netwerk'. De bestaande spoorlijn Leiden-Utrecht is aangeduid als regionale railverbinding. De te realiseren oostelijke rondweg is aangeduid als 'reservering wegverbinding'.
Het deel van de Lammenschansdriehoek waarvan het plangebied deel uitmaakt is op de functiekaart in de provinciale structuurvisie aangeduid als 'bedrijventerrein' en 'opvanglocatie perifere detailhandel'. Dit komt niet geheel overeen met de bestaande situatie, waarin binnen de Lammenschansdriehoek naast de bedrijven en perifere detailhandels aan de Zoeterwoudseweg en Lammenschansweg ook schoolgebouwen en woongebieden aanwezig zijn. Binnen het plangebied van het bestemmingsplan wordt een transitie beoogd van een scholencluster naar een (gemengd) woongebied, en niet van een bedrijventerrein naar een woongebied.
Figuur 3.2: Uitsnede Functiekaart 2020 met plangebied De Leidse Schans.
Het provinciaal beleid is erop gericht om verstedelijking zoveel mogelijk te concentreren in en rond steden in het stedelijk netwerk. Alle kernen in de provincie (zowel binnen als buiten het stedelijk netwerk) zijn omgeven door bebouwingscontouren, die de grens van de bebouwingsmogelijkheden voor wonen en werken aangeven. De bebouwingscontouren zijn strak getrokken rond het bestaand stedelijk gebied en de kernen, rekening houdend met plannen waarmee de provincie heeft ingestemd en waarbinnen de woningbouwopgave tot 2020 kan worden geaccommodeerd. De bebouwingscontouren (ook wel 'rode contouren' genoemd) hebben een bindende status gekregen in de Verordening Ruimte. Het plangebied valt geheel binnen de bebouwingscontour.
In de Verordening Ruimte zijn regels opgenomen waaraan gemeentelijke bestemmings- plannen moeten voldoen. Op basis van de provinciale belangen, zoals benoemd in de structuurvisie, zijn in de verordening voor diverse aspecten regels opgenomen. Er gelden onder meer regels voor de nieuwbouw van kantoren, bedrijventerreinen en detailhandel, voor agrarische bedrijven, voor de ecologische hoofdstructuur en voor molenbiotopen.
Het bestemmingsplan kent bijna geen raakvlakken met de aspecten behandeld in de Verordening Ruimte. Zo ligt het plangebied geheel binnen de bebouwingscontour, ligt het buiten de ecologische hoofdstructuur, nationale landschappen, rijksbufferzones, landgoed- en molenbiotopen en buiten de invloedgebieden van primaire en regionale waterkeringen en de luchthaven Schiphol. Het programma in het bestemmingsplan ziet niet op agrarische bedrijven, kantoren en bedrijventerreinen.
Binnen de bestemming die in het bestemmingsplan is gegeven aan de beoogde commerciële ruimte wordt weliswaar detailhandel mogelijk gemaakt, maar aansluitend op de regels zoals vastgelegd in de Verordening Ruimte gaat het hier strikt om kleine, buurtgebonden winkels met een maximaal bruto vloeroppervlak van 200m². Daarbij moet gedacht worden aan buurt- en gemakswinkels die gericht zijn op de behoefte daaraan vanuit de studentencampus zelf.
De gemeente Leiden maakt deel uit van de regio Holland-Rijnland. De Regionale Structuurvisie Holland-Rijnland is een beleidsdocument opgesteld door het samenwerkingsorgaan Holland-Rijnland. De regionale structuurvisie schetst, op een lager ruimtelijk schaalniveau dan de provinciale structuurvisie, een beeld van de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied dat zich uitstrekt tussen de gemeenten Noordwijk, Nieuwkoop, Rijnwoude en Voorschoten, waarin Leiden het stedelijke middelpunt is.
Het voornaamste doel van het beleid in de regionale structuurvisie is een juiste balans te vinden tussen het behoud van het unieke karakter van de regio, met haar bollenlandschap en historische kernen en steden, en de wenselijke toekomstige ontwikkelingen. Met de regionale structuurvisie hebben de Holland Rijnland-gemeenten de koers uitgezet voor de ruimtelijke inrichting van de gelijknamige regio. In de visie is een aantal keuzes gemaakt die de samenhang tussen de grote deelgebieden van de regio verbeteren: bollenstreek, kustzone, stedelijk gebied en Veenweide en Plassen. Het plangebied maakt deel uit van het stedelijk gebied, waarvoor een versterkingsopgave is benoemd.
Evenals de structuurvisies op Rijks- en provinciaal niveau legt de regionale structuurvisie de nadruk op verdichting van bestaand stedelijk gebied (zonder daarbij het karakter van historische kernen aan te tasten) en het bewaken van de unieke landelijke waarden in de bollen-, plassen- en kuststreek. De ontwikkeling van De Leidse Schans is in lijn met deze uitgangspunten.