direct naar inhoud van 2.4 Ontwikkelingen binnen het plangebied
Plan: De Waard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00006-0302

2.4 Ontwikkelingen binnen het plangebied

2.4.1 Uitgangspunten

Wonen
Het woongebied betreft een combinatie van particulier bezit (vooral in het hart van de wijk) en corporatiebezit (Portaal). Langs de Zijlsingel is particulier woningeigendom afgewisseld met bedrijven. Al verscheidene jaren wordt gesproken over woningbouw op het bedrijventerrein. Deze plannen zijn voorlopig uitgesteld en in de Nieuwbouwmonitor zijn voor het bedrijventerrein De Waard voor de komende 10 jaar geen woningbouwplannen bekend.


Bedrijventerrein
Zoals hierboven gesteld, zal het bedrijventerrein De Waard de komende 10 jaar bestemd blijven voor bedrijven. Het bedrijventerrein is toe aan een 'grote beurt'. Het is één van de prioriteitslocaties genoemd in het Programma Herstructurering Bedrijventerreinen. Eén van de zwaktes van het bedrijventerrein nu is de slechte bereikbaarheid. De bedrijven zijn alleen bereikbaar via de noordzijde (Sumatratraat). Na de aanleg van de Ringweg Oost zal de bereikbaarheid van het gebied aanzienlijk verbeteren, wat mogelijkheden biedt voor regeneratie van het bedrijventerrein.

Verkeer
De woonwijk en het bedrijventerrein hebben hun eigen ontsluiting op de Leidse hoofdinfrastructuur. Voor de woonwijk zijn de komende 10 jaar geen veranderingen voorzien. Momenteel wordt onderzoek verricht naar de aanleg van de Ringweg-Oost, die naar verwachting door De Waard gaat lopen. (zie paragraaf 2.3.2.)

2.4.2 ontwikkelingen

Ringweg-Oost

Leiden werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid, zodat in het jaar 2025 alle delen van de stad voor iedereen gemakkelijk en veilig te bereiken zijn. Het autoverkeer stroomt dan goed door via twee ringwegen om het centrum en de stad heen, de ontsluiting naar de snelwegen is goed geregeld en ook de parkeerproblemen moeten opgelost zijn.

De Ringweg Oost is onderdeel van de plannen van de gemeente om de bereikbaarheid te verbeteren. Het verbindt het Lammenschansplein direct met de Willem de Zwijgerlaan en is een belangrijke schakel in de ringstructuur die rond de stad wordt aangelegd.

Gewijzigde plannen en nieuwe route

De oorspronkelijke route van de Ringweg Oost, via een tunnel onder de Zijl naar Leiderdorp, blijft de voorkeur van Leiden behouden. Toch is in 2011 duidelijk geworden dat de gemeente Leiderdorp hieraan niet langer wil meewerken. Leiden moest daarom uitzoeken hoe deze nieuwe verbinding aangelegd kan worden op grondgebied van Leiden zelf. Hieruit bleek dat een route met een tunnel onder de Sumatrastraat, het enige haalbare alternatief is.

De beoogde route loopt dan vanaf het Lammenschansplein over de Kanaalweg, kruist de Hoge Rijndijk gelijkvloers en gaat met een brug over de Nieuwe Rijn naar het bedrijventerrein De Waard. Vanaf De Waard gaat het tracé verder met een tunnel onder de Sumatrastraat door naar de Willem de Zwijgerlaan.

Onderzoek naar nieuwe route en wijzigen kaderbesluit

Eind december 2011 heeft de gemeenteraad besloten om verder uit te zoeken of het daadwerkelijk haalbaar is om de Ringweg Oost via een tunnel onder de Sumatrastraat aan te leggen. Met dit besluit zijn ook de voorbereidingen in gang gezet om het in 2010 genomen kaderbesluit Ringweg Oost te wijzigen.

In de eerste helft van 2012 wordt onderzocht hoe de Ringweg Oost het beste ingepast kan worden op De Waard en in De Kooi. Hierbij wordt de lengte van de tunnel bekeken en naar de inpassing van de ringweg in de plannen van gebiedsontwikkelingen in De oude Kooi en De Waard.

Naar verwachting besluit de gemeenteraad voor de zomer van 2012 over de nieuwe plannen en daarmee het gewijzigde kaderbesluit Ringweg Oost. Vervolgens zal op basis van dit besluit een planologische procedure worden doorlopen. Voor de Ringweg Oost zal te zijner tijd een afzonderlijk bestemmingsplan worden opgesteld.

Zwartsterrein

Voor de bebouwing van het voormalige Zwartsterrein (de 'Zijlhof') is bij de gemeente een bouwaanvraag ingediend. Het bouwplan omvat enkele woningen in de vorm van een hofje. In deze fase van het bestemmingsplan zijn nog niet alle vereiste gegevens ingediend. Om die reden is het bestemmingsplan aangehouden. Het betreffende terrein wordt conserverend bestemd.

Garage De Wit.

Al enkele jaren is sprake van het ontwikkelen van woningen op het terrein van de voormalige garage De Wit. De grond onder de garage is sterk vervuild. De kosten voor de bodemsanering maken woningbouw op deze locatie kostbaar. Er is nog geen zicht op een bouwplan dat voldoende concreet en onderbouwd is, zodat het in dit bestemmingsplan opgenomen kan worden. De locatie wordt in het op te stellen bestemmingsplan dan ook conserverend bestemd.

Gebiedsvisie

Inmiddels is besloten om voor de Waard een gebiedsvisie op te stellen. De aanleiding hiervoor is vierledig:

1. In de Structuurvisie Leiden 2025 is besloten om voor dit gebied een gebiedsvisie op te stellen.

2. Woningcorporatie Portaal wil haar bezit verbeteren. De gemeente is de trekker van deze gebiedsvisie.

3. Voor het bedrijventerrein De Waard moet een herstructureringsplan opgesteld worden (n.a.v. strategisch kader bedrijventerreinen, maar ook n.a.v. gevolgen RwO).

4. Ringweg Oost (RwO) komt over De Waard te lopen. Dit heeft consequenties voor bedrijventerrein en wellicht geheel De Waard. Voor het RWO-tracé wordt overigens een apart bestemmingsplan opgesteld.

Er is inmiddels gestart met het opstellen van kaders voor een gebiedsvisie voor De Waard. Niettemin is het van belang om een geactualiseerd bestemmingsplan te hebben. Indien na 1 januari 2013 nog sprake is van een niet geactualiseerd bestemmingsplan vervalt de bevoegdheid tot het invorderen van leges.