direct naar inhoud van 3.3 Stedenbouwkundige structuur
Plan: Ooievaarszoom Schoonrewoerd
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0545.BPSWOERDOOIEVZ-VS01

3.3 Stedenbouwkundige structuur

Hoofdstructuur

Voor de verkavelingsrichting wordt aangesloten bij de aansluitende dorpse bebouwing.

De ontsluitingsstructuur wordt bepaald door een hoofdontsluitingsweg, parallel aan de Koningin Julianastraat, aansluitend op de Overheicop en de Steenovenweg.

Centraal in het gebied liggen de bijzondere functies: de kerk, een parkeervoorziening en een centrale groene ruimte. De centrale groene ruimte wordt bepaald door een diagonale waterloop, aansluitend op de bestaande richting in het landschap aan de westzijde van het plangebied. De waterloop sluit aan op randsloten. De bestaande boerderij langs de Overheicop wordt gehandhaafd.

Bebouwing

Het bebouwingbeeld is gevarieerd en omvat diverse woningtypes, elk met een eigen architectuur. Alle woningen zijn grondgebonden en hebben een hoofdbouwmassa van twee bouwlagen met een zadeldak. Mede door het verspringende beloop van de weg en de afwisselende afstand tussen de woningen en de weg ontstaat een gevarieerd straatbeeld. Dit beeld kan versterkt worden door licht te variëren in kapvormen en nokrichtingen. Het kerkgebouw dient een architectonisch accent te vormen.

Ontsluiting en parkeren

De ontsluitingsweg heeft een recht beloop en verspringt ter plekke van de centrale groene ruimte. De continuïteit van de weg wordt versterkt door een eenzijdige laanbeplanting. De laanbeplanting draagt bij aan het groene karakter van de wijk. De erfscheidingen bestaan uit lage muren, hekwerken en hagen, of combinaties daarvan.

Door de verspringing in het wegbeloop ligt de toren van de kerk in de zichtas van de weg.

De inrichting van de ontsluitingsweg dient eenvoud en continuïteit uit te stralen. Het parkeren vindt deels haaks op de weg plaats, en deels op de eigen percelen van de vrijstaande woningen en de tweekappers. In de centrale groene ruimte zijn parkeerplaatsen opgenomen, grotendeels in een groene halfverharding. Deze parkeerplaatsen dienen tevens ten behoeve van het buurthuis aan de Koningin Julianastraat. Hiervoor wordt een langzaamverkeersbrug in het verlengde van de Prins Bernardstraat aangelegd.

Centrale groene zone

Het centraal gelegen groengebied bestaat uit twee deelgebieden; het westelijk deel waarin de kerk is gelegen en het parkeergebied. Voor de afzonderlijke gebieden zijn de volgende criteria opgenomen:

  • het westelijk deel rondom de kerk is ingeplant met gras en enkele verspreide bomen;
  • het parkeergebied bestaat uit enkele parkeervakken in grindverharding haaks op de weg; de overige parkeerplaatsen worden uitgevoerd in halfverharding en zijn omzoomd met een haag.

Inrichting openbare ruimte

De inrichting van de openbare ruimte sluit aan op de dorpse sfeer van Schoonrewoerd. De hoofdstraat vormt het referentiekader voor de hoofdontsluiting van de nieuwe wijk. De inrichting is ontspannen met een informele overgang tussen de rijbaan en de aangrenzende parkeervakken en trottoirs.

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPSWOERDOOIEVZ-VS01_0002.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPSWOERDOOIEVZ-VS01_0003.png"

De woningen hebben een relatief kleine voortuin waardoor het straatprofiel versmald wordt en er een besloten sfeer ontstaat. Voor de inrichting van de ontsluitingsweg en het aangrenzende parkeren zijn de volgende criteria opgesteld:

  • het parkeren vindt haaks op de rijbaan plaats op een grindverharding;
  • de parkeervakken beslaan drie tot vier parkeerplaatsen en worden omzoomd door hagen;
  • tussen de parkeervakken worden gebiedseigen bomen geplant;
  • de verharding van de rijbaan bestaat uit gebakken klinkers, eventueel in combinatie met betonklinkers.

Bouwprogramma

De locatie biedt plaats aan 52 grondgebonden woningen en een kerkgebouw.

De woningen zijn als volgt verdeeld.

  • 8 vrijstaande woningen;
  • 4 twee-onder-een-kapwoningen;
  • 12 rijenwoningen met garage;
  • 28 rijenwoningen zonder garage, waarvan 8 (goedkope) starterswoningen.

Het totaal aantal woningen, alsmede de bloklengte, wijken af van de stedenbouwkundige uitgangspunten en randvoorwaarden. De oorzaak hiervan is het streven naar voldoende betaalbare woningen in het gebied, gecombineerd met de specifieke verkavelingsmogelijkheden van de locatie.