direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Nieuw Schaik
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0545.BPNIEUWSCHAIK-VS01

2.5 Gemeentelijk beleid

2.5.1 Collegeprogramma 2006-2010

Het college heeft in september 2006 de volgende vijf doelstellingen geformuleerd:

  • 1. Het streven naar economische groei en werkgelegenheid.
  • 2. Het verbeteren van het bedrijfsklimaat en de leefbaarheid van de stad.
  • 3. Het revitaliseren van bedrijventerrein Nieuw Schaik.
  • 4. Meer activiteiten op het gebied van toerisme en recreatie.
  • 5. Stimuleren van agrariërs om nevenactiviteiten te ontplooien.

De punten 1 tot en met 3 van belang zijn voor het voorliggende bestemmingsplan Nieuw Schaik. Het bestemmingsplan beoogt ook in deze punten te voorzien.

2.5.2 Uitvoeringsplan Duurzame herstructurering bedrijventerrein Nieuw Schaik

Het uitvoeringsplan duurzame herstructurering bedrijventerrein Nieuw Schaik is opgesteld naar aanleiding van een quickscan waaruit bleek dat er bij ondernemers en de gemeente voldoende draagvlak en ambitie is voor herstructurering van Nieuw Schaik. Het ambitieniveau is op hoofdlijnen vastgelegd en de concrete aanknopingspunten voor herstructurering zijn onder te verdelen in verkeer en parkeren, beeld en kwaliteit en ruimtegebruik. Hierbinnen zijn de volgende uitgangspunten te noemen die een raakvlak hebben met het (op te stellen) bestemmingsplan:

Verkeer en parkeren

  • De hoofdroute in het gebied wordt: Energieweg, Handelsstraat, Constructiestraat, Techniekweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPNIEUWSCHAIK-VS01_0001.png"

Afbeelding 1 Hoofdverkeersstructuur Nieuw Schaik

Bron: Gemeente Leerdam

  • Erftoegangswegen (30 km/h) worden van de standaard breedte van 9 meter versmald naar 5 á 6 meter. De vrijkomende ruimte wordt gebruikt om parkeervakken te maken of groen in te richten.
  • In principe moet op het eigen terrein worden geparkeerd en niet op de openbare weg. In de zijwegen/ secundaire wegen worden parkeerplaatsen ingericht die vergunningplichtig zijn en een blauwe zone krijgen.
  • Voor vrachtwagens worden speciale parkeervakken gecreëerd in de Ambachtstraat. Hiermee wordt ruimte gecreëerd voor wachtende vrachtwagens en ontstaat er een overbrugging voor de totstandkoming van een regionale parkeermogelijkheid.

Stedenbouwkundige principes

  • Langs de hoofdroute van de locatie wordt aan weerszijden een bomenrij aangeplant, om zo de structuur te versterken. Langs de overige wegen komt aan weerszijden een groenstrook. Op uitgeefbaar gebied (tegen de grens met het openbaar gebied) worden hagen geplaatst.
  • De bestaande "groene vingers" worden gehandhaafd en versterkt. "Groene vingers" zijn gronden waar het groene buitengebied als het ware het bedrijventerrein in komt en waar geen bebouwing is opgericht. Zie de groen gekleurde vlakken in afbeelding 1. Daar waar wegen uitzicht bieden op groen gebied, worden nieuwe "groene vingers" gerealiseerd. Ook wordt het stedelijk waterplan doorgevoerd.
  • Het is wenselijk om kwaliteitseisen in de toekomst op te nemen in een welstandsnota of beeldkwaliteitsplan, welke een aanvulling geven op het nieuw op te stellen bestemmingsplan.
  • Vanuit de gemeente zal het beleid ten aanzien van de bouwhoogten en mogelijke verdichting van het terrein worden aangepast. Dit komt tot stand bij de voorbereiding van het nieuw op te stellen bestemmingsplan. In het uitvoeringsplan zijn de (destijds) bestaande bouwhoogten op kaart vastgesteld.
2.5.3 Keurmerk veilig ondernemen

Met de ondertekening van het convenant Keurmerk Veilig Ondernemen voor bestaande bedrijventerreinen is Nieuw Schaik vanaf 8 september 2008 gecertificeerd. De gemeente werkt samen met politie, brandweer en de Bedrijvenkring Leerdam aan een veiliger bedrijventerrein. Gezamenlijk is een veiligheidsplan opgesteld en inmiddels is het daaruit voortvloeiende plan van aanpak goedgekeurd door het KIWA.

Met de ondertekening van het convenant verplichten de deelnemers zich dit plan van aanpak uit te voeren. Het plan van aanpak met een aantal maatregelingen, dat in acht genomen moet worden door de ondernemers. Dat plan omvat een planning om als convenantpartijen per drie maanden de stand van zaken te evalueren om te bepalen of de voorgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en wat de effecten zijn.

Het convenant garandeert daarmee dat alle partijen gericht blijven werken aan een veilig bedrijventerrein. Na twee jaar vindt opnieuw certificering plaats, mits de maatregelen zijn uitgevoerd.

2.5.4 Nota Economie 2008-2014, de koppeling van cultuur en economie

In de nota economie wordt geconcludeerd dat Leerdam in economisch opzicht de afgelopen jaren sterk is achtergebleven in vergelijking tot omliggende gemeenten en dat de groei van het aantal bedrijven in Leerdam lager is dan die in de economische regio. Toch heeft Leerdam een aantal economische potenties in de vorm van een natuurlijke omgeving (Linge, Diefdijk), een mooie historische binnenstad en een imago als Leerdam glasstad. Om de economische potenties beter tot hun recht te laten komen, zijn er een drietal speerpunten geformuleerd, te weten het creëren van een culturele as, het onderzoeken van de mogelijkheden om innovatieve bedrijven aan te trekken en het intensiveren van de samenwerking met bedrijven.

De eerste twee speerpunten hebben niet direct betrekking op Nieuw Schaik, hoewel het feit dat het bedrijventerrein “vol” is wel als één van de oorzaken wordt gezien dat de economische groei van Leerdam achterbleef op de regio. Het derde uitgangspunt, samenwerking met bedrijven, wordt in de bestemmingsplanprocedure meegnomen door intensief de samenwerking op te zoeken met de Bedrijven Kring Leerdam (BKL), de Ondernemersvereniging Leerdam en de Kamer van koophandel.

Naast deze drie speerpunten wordt in de nota Economie nog aandacht besteed aan perifere detailhandel en magazijnverkopen. Om te voorkomen dat er door perifere detailhandel leegstand ontstaat in de centra van steden en wijken, heeft de provincie Zuid-Holland in januari 2006 enkele richtlijnen opgesteld voor perifere detailhandel (Structuurvisie Detailhandel Zuid-Holland 2007, Provincie Zuid-Holland, september 2007, pagina 20 en verder). In de nota economie wordt gesteld dat bij besluitvorming over perifere detailhandel in Leerdam de richtlijnen van de provincie Zuid-Holland worden gehanteerd (nota economie, pagina 19 en 20). Bij eventuele magazijnverkopen wordt de richtlijn gehanteerd dat handelsbedrijven vier maal per jaar, gedurende twee achtereenvolgende dagen, detailhandelsproducten mogen verkopen (nota economie, pagina 20 en 21). Deze richtlijnen voor perifere detailhandel en magazijnverkopen worden vastgelegd in het bestemmingsplan “Nieuw Schaik”.

2.5.5 Actieprogramma Nota Economie

In de Nota Economie worden achttien economische acties beschreven die uitgevoerd worden in de periode 2009-2014. Van deze achttien acties is géén planning gemaakt en is géén overzicht gegeven van de financiële consequenties. In het Actieprogramma nota economie 2009-2014 wordt alsnog het benodigde inzicht in planning en kosten van de economische acties gegeven.

Voor het bestemmingsplan Nieuw Schaik zijn er geen aandachtspunten te benoemen naar aanleiding van het actieprogramma Nota Economie.

2.5.6 Structuurvisie plus - Leerdam, kwaliteit aan de Linge

De Leerdamse "structuurvisie plus" dateert uit 4 mei 2001 en heeft als doel om te komen tot een kwaliteitsscenario voor de toekomstige ontwikkeling van Leerdam. De visie bevat hoofdlijnen van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente en de onderscheiden deelgebieden in onderlinge samenhang. In de structuurvisie plus wordt specifiek ingegaan op het thema werkgelegenheid en bedrijven. Algemeen kan gesteld worden dat Leerdam een belangrijk regionaal centrum van werkgelegenheid is. De werkgelegenheid was, de laatste jaren voor de vaststelling van de visie, gestaag toegenomen, hoewel er nog wel sprake was van minder arbeidsplaatsen dan beroepsbevolking. Hierdoor wordt in de visie ook nog gesproken van een harde kern van langdurig werklozen.

Voor Nieuw Schaik wordt aangegeven dat dit bedrijventerrein beschouwd moet worden als een "regulier bedrijventerrein" van ongeveer 40 hectare, bedoeld voor "alle soorten werkgelegenheid, met uitzondering van kantoren, hightech en publiekstrekkende bedrijven". Het belang van dit bedrijventerrein blijkt uit het feit dat ruim een kwart van de werkgelegenheid in Leerdam geconcentreerd is op dit bedrijventerrein.

Ten tijde van de vaststelling van de structuurvisie plus was er nog ongeveer 7 hectare netto uit te geven bedrijventerrein dat in gebruik werd of moest worden genomen. Gesteld wordt dat de gemeente Leerdam een actief bedrijvenbeleid voert, gericht op een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor aanwezige en nieuwe bedrijven. Deze opmerking in de structuurvisie blijkt niet gelogen, want het bedrijventerrein kan inmiddels als "vol" worden beschouwd.

Als opgave voor de toekomst wordt aangegeven dat de specifieke kwaliteiten van het vestigingsmilieu in Leerdam zichtbaar gemaakt dienen te worden en vervolgens moeten worden omgezet in concrete en gedifferentieerde vestigingsmogelijkheden, waarmee binnen de regio een concurrerende positie kan worden ingenomen. Voor Nieuw Schaik is het volgende programma opgesteld om aan het toekomstbeeld bij te dragen:

  • Herstructurering van bedrijventerrein Nieuw Schaik moet worden gericht op een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte (uitstraling, parkeren, ontsluiting) en duurzaam intensief ruimtegebruik.
  • Uitbreidingsmogelijkheden Nieuw Schaik selectief inzetten voor arbeidsintensieve, bedrijventerreingebonden bedrijven, met een primaat voor reeds in de gemeente aanwezige en te verplaatsen bedrijven.
  • Onwikkeling hoogwaardige locaties voor kantoren en dienstverlenende bedrijven (randzone Nieuw Schaik).

Verder wordt in de structuurvisie aangegeven dat Nieuw Schaik Noord weliswaar qua ontsluiting/externe bereikbaarheid gunstig ligt, maar dat ontwikkeling van dit gebied niet bijdraagt aan een versterking van de ruimtelijke structuur en een negatief effect heeft op het landschap. De begrenzing tussen open gebied en het bedrijventerrein wordt gevormd door de Donkere Kade. De ruimtelijk-visuele kwaliteit van deze kade behoeft versterking, het is gewenst om het karakter als eenzijdig bebouwd lint te versterken en gelijktijdig veel beeldbepalend groen in te passen. Veder is herstructurering van het bestaande bedrijventerrein nodig om de uitstraling te verbeteren en de toekomstwaarde als vestigingslocatie te versterken. Herinrichten van de buitenruimte en het bieden van richtlijnen om architectonisch interessante bebouwing te stimuleren zijn hiervoor geschikte middelen (beeldkwaliteitsplan). Bij het beschikbaar komen van terreinen / gebouwen en het ontwikkelen van de laatste kavels aan de oostzijde, gaat de voorkeur uit naar bedrijven die veel arbeidsplaatsen bieden. Transportbedrijven en sterk verkeersaantrekkende bedrijven zijn ongewenst omdat verkeersoverlast in de woongebieden (aanvoerroute) moet worden voorkomen.

Over de Industrieweg wordt gemeld dat deze ontsluitingsweg als belangrijkste ontsluitingsroute opnieuw wordt vormgegeven. Mogelijk zijn nieuwe bedrijfsgebouwen met meer uitstraling inpasbaar en kan mede hierdoor de oostelijke entree van Leerdam nader worden geaccentueerd. Verder moet de "afronding" van het oostelijk deel van het bedrijventerrein plaatsvinden in samenhang met de inrichting van een brede beeldbepalende groenzone. Hierbij is het zicht vanaf de Diefdijk van belang, voorkomen moet worden dat er ten oosten van Leerdam grote beeldverstorende witte vlakken te zien zijn. De Diefdijk en de directe omgeving wordt ingericht als een extensieve recreatie-, groen- en waterzone. Uitgangspunt is hier het behoud van natuurwaarden.

2.5.7 De overtreder mores leren?! Handhaving in de gemeente Leerdam

In deze nota wordt het handhavingsbeleid van de gemeente Leerdam gepresenteerd. De nota is enerzijds bedoeld om de politieke beleidsuitgangspunten met betrekking tot handhaving vast te leggen en anderzijds geeft de nota ten behoeve van de concrete uitvoering van de handhavingstaak een organisatorische en praktische invulling van dit taakveld en een praktische juridische analyse van de gemeentelijke handhavingsinstrumenten.

In de nota is te lezen dat de gemeente Leerdam kiest voor een stringent handhavingsbeleid. Ter uitvoering hiervan, vanuit een consistent bestuurlijk optreden en gelet op de van toepassing zijnde juridische randvoorwaarden wordt het noodzakelijk geacht om te komen tot een algemeen gemeentelijk handhavingsbeleid. Hiertoe zijn een achttal randvoorwaarden geformuleerd, waarmee voortaan rekening gehouden dient te worden. Voor het bestemmingsplan Nieuw Schaik zijn twee aandachtspunten van belang, te weten "aandacht voor de handhaafbaarheid van beleid en regelgeving" en "tegen alle overtredingen wordt in principe opgetreden". Gedogen van aangetroffen illegale situaties vindt slechts plaats in de volgende drie situaties:

  • 1. Overmachtssituaties - als het handhaven van regels ongewenste consequenties heeft uit een oogpunt van het met de regel beschermde belang, zoals bij een technische storing bij een bedrijf.
  • 2. Overgangssituaties - situaties waarbij uiteindelijk door aanpassing van de normstelling, door aanpassing van de activiteit of door beide een legale situatie kan worden gecreëerd.
  • 3. Tekortschieten van het instrumentarium - actief gedogen mag als het instrumentarium tekort schiet, bijvoorbeeld bij kortdurende activiteiten.
2.5.8 Groenstructuurplan - Visie op karakter en inrichting van het openbaar groen

Het groenstructuurplan is een visiedocument dat richting geeft aan karakter en uitstraling van het openbare groen in de gemeente. Als zodanig vormt de nota een belangrijke impuls voor 'groene' leefbaarheid in de gemeente Leerdam.

De huidige groenstructuur van Nieuw Schaik wordt volgens het groenstructuurplan gevormd door de bomenlanen langs de Schaikseweg en de Industrieweg. Als 'groenvisie' wordt gestreefd naar interactie tussen de water- en groenstructuur en wordt actief inhoud gegeven aan de doelstellingen zoals die in de structuurvisie plus zijn benoemd (zie kopje "structuurvisie plus"). Voor Nieuw Schaik zijn van belang:

  • De relatie tussen Leerdam en het buitengebied versterken.
  • Randen en overgangen zowel binnen als buiten de stad versterken (relatie stad en landschap / groene poorten).
  • De lijnen als drager van landschappelijke ruimte in de stad een herkenbare kwaliteit geven (hoofdstructuur).
  • Het creëren van groene zichtlijnen / velden vanuit de stad naar buiten en vice-versa (landschapsrelaties).

Met name het vormgeven van de overgang tussen Nieuw Schaik en het buitengebied is een aandachtspunt. Met de eerder benoemde "groene vingers" wordt hieraan invulling gegeven. Op kaart ziet de gewenste groenstructuur bij Nieuw Schaik er als volgt uit (schematisch):

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPNIEUWSCHAIK-VS01_0002.png"

Afbeelding 2 Gewenste groenstructuur Nieuw Schaik

Bron: Gemeente Leerdam

Het aangrenzende buitengebied van Nieuw Schaik is aangemerkt als Natura 2000 gebied. Dit gebied is meegenomen in het bestemmingsplan Buitengebied en is bestemd als "natuur". Gevolg is dat alle nieuwe ontwikkelingen in strijd met deze bestemming niet zijn toegestaan. Voor reeds gevestigde bedrijven zijn er geen directe gevolgen: hun bestaande belangen blijven behartigd en de bedrijfsvoering is niet in gevaar. Wel kan er een gevolg zijn wanneer er sprake is van uitbreiding van een bestaand bedrijf, wijziging van de activiteiten of vestiging van een nieuw bedrijf. Wanneer de bedrijfsactiviteiten (geluid-, geur)hinder met zich mee kunnen brengen tot binnen het Natura 2000 gebied, moet er een ontheffing bij het ministerie van LNV worden aangevraagd. Om deze reden zullen milieucategorie 4 bedrijven in Nieuw Schaik alleen via een ontheffingsprocedure gevestigd kunnen worden. Het verlenen van een ontheffing is afhankelijk van de vraag of er een vergunning van LNV te verkrijgen is voor de activiteiten die uitgevoerd gaan worden.

Daarnaast is de Diefdijk opgenomen in de Nieuwe Hollandse Waterlinie die is aangemeld als rijksmonument. De titel rijksmonument heeft (onder andere) betrekking op de objecten langs de Diefdijk, zoals de bunker. Hiervan zijn er langs de Industrieweg ook twee te vinden.

2.5.9 Waterplan Leerdam - glashelder water

Het waterplan Leerdam is in nauwe samenwerking met het waterschap Rivierenland tot stand gekomen. Met dit plan wordt invulling gegeven aan de verplichting uit het Nationaal bestuursakkoord Water dat gemeenten voor 2006 een waterplan opstellen. Aanleiding voor het waterplan zijn de knelpunten, ontwikkelingen en kansen op watergebied, waar gemeenten in de 21e eeuw mee geconfronteerd worden.

Doelstelling van het waterplan is "het realiseren van een gezond en veerkrachtig watersysteem, gebaseerd op een gezamenlijke visie van gemeente en het waterschap op de inrichting, het gebruik en het beheer en onderhoud van de waterhuishouding". Om invulling te geven aan deze doelstelling is per deelgebied in Leerdam een visie opgesteld van het watersysteem en de waterketen. Een van de deelgebieden betreft Leerdam Oost en bedrijventerrein Nieuw Schaik. Over het bedrijventerrein wordt gesteld dat het oppervlaktewater de functies natuur respectievelijk cultuur heeft. De watergangen langs de westzijde, noordzijde en oostzijde van het industriegebied hebben de functie natuur. Deze watergangen maken onderdeel uit van de groene waterverbinding door de stad Leerdam en sluiten aan op de ecologische hoofdstructuur.

Het water aan de oostzijde van het industrieterrein wordt verbreed. Het is een van de locaties waar de waterberging voor postzegelplannen gerealiseerd wordt. Schone daken van bedrijfsgebouwen die langs het water liggen worden afgekoppeld op oppervlaktewater.