Plan: | Stormpolder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0542.BPStormpolder-oh01 |
Op de met slib verhoogde delen van de polder is een grid van wegen gelegd waarin vooral bedrijven te vinden zijn, maar ook een grote penitentiaire inrichting. De kwaliteit van de bebouwing in het plangebied heeft verschillende niveau's, maar de gebouwen zijn vooral in doosachtige vorm gebouwd. Een opvallend gebouw is de scheepshal van de voormalige werf van Van der Giessen. Dit is de grootste overdekte scheepshal van Europa en wordt momenteel gebruikt door IHC Offshore & Marine.
Het bedrijventerrein functioneert goed, de ruimtelijke kwaliteit is echter laag. Dit komt met name door de inrichting en het gebruik van de voorterreinen van de bedrijven. Deze terreinen worden vooral gebruikt als opslag en/of parkeerterrein. De lage ruimtelijke kwaliteit wordt ook veroorzaakt door de grote verscheidenheid van de omheiningen aan de voorzijde. Met de komst van de Fast Ferry is een nieuwe entree voor de gemeente gecreëerd. De vorm en het gebruik van de bebouwing langs de Industrieweg levert vooralsnog geen bijdrage aan een aantrekkelijke sociaal veilige route.
Stormpoldervloedbos
Het vloedbos is ontstaan door de vorming van slib, aangevoerd door oprukkend zeewater. Op het slib groeide al snel riet en wilgen. Later werd klei en riet gewonnen. Klei voor de talrijke steenfabrieken in de omgeving en riet, veelal gebruikt voor rietmatten. Na de Tweede Wereldoorlog groeide het gebied uit tot een natuurlijk wilgenvloedbos. Het is één van de laatste stukken Nederlands getijdengebied. Het gebied is hierdoor van grote waarde.