direct naar inhoud van 6.1 Vooroverleg
Plan: Hoek de Rover
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGhoekrover-va01

6.1 Vooroverleg

Conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dienen burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met de rijks- en provinciale diensten die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. In dat kader is het plan voor advies naar de diverse overleginstanties gestuurd. De instanties zijn hierbij in de periode van 23-08-2010 tot en met 24-09-2010 in de gelegenheid gesteld een reactie in te dienen. Binnen deze periode zijn vier reacties binnen gekomen. In paragraaf 6.1.1 zijn de overlegreacties samengevat en is aangegeven hoe de reacties zijn verwerkt in het plan.

6.1.1 Ingediende reacties

1. Reactie ingediend door de provincie Zuid Holland

Reactie overleg instantie

1. De verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland geeft aan dat in bestemmingsplannen voor gronden die zijn gelegen op bedrijventerreinen (kaart 6 van verordening Ruimte) geen bestemmingen worden aangewezen die nieuwe woningbouw mogelijk maken. Het bestemmingsplan Hoek de Rover betreft gronden welke in de Provinciale Structuurvisie zijn aangeduid als bedrijventerrein. Het realiseren van woningen op deze gronden is in strijd met het provinciaal belang.

2. Het voorontwerpbestemmingsplan maakt woningbouw mogelijk op een locatie waar een mogelijk tracé van de Noordelijke Randweg Rijnsburg is gepland. Het is onwenselijk dit terrein te ontwikkelen zonder rekening te houden met het mogelijke tracé. Nadere studie moet uitwijzen welke oplossingsrichting de voorkeur heeft. Het is noodzakelijk in het bestemmingsplan rekening te houden met deze ontwikkeling.

Reactie gemeente Katwijk

1. Strijd met structuurvisie provincie Zuid-Holland

De discussie omtrent de strijdigheid van woningbouw in het plan Hoek de Rover met de bedrijvenfunctie van het gebied volgens de provinciale Structuurvisie Zicht op Zuid-Holland is, komt, zo blijkt uit het overleg met de provincie, met name van de zijde van Economische Zaken. Deze willen voorkomen dat er minder bedrijventerreinen beschikbaar komen/zijn doordat deze worden ingericht voor andere doeleinden.

Uit zowel de Monitor Bedrijventereinen Holland Rijnland 2009 als Regionale bedrijventerreinenstrategie Holland Rijnland blijkt er nog veel behoefte aan tal van soorten bedrijventerreinen en is er niet voldoende aanwezig, in aanleg of gepland.

Voor Greenport-bedrijven is in Katwijk 19 ha gepland op Florapark II en was (volgens opgave van de provincie) op 1 januari 2009 nog 1,6 ha direct uitgeefbaar, waarvan 0,8 ha in Vinkenwegzone. Er wordt nergens een specifieke behoefte geraamd voor Greenport-bedrijven.

Uit ambtelijk overleg met vertegenwoordigers van de Afdeling Samenleving en Economie, bureau Economische Zaken van uw Provincie is gebleken dat deze 0,8 ha. geen betrekking hebben op Hoek de Rover en dat er geen bezwaren bestaan om deze gronden aan te wijzen voor woningbouw. Dit onder de voorwaarde dat het woningbouwgebied beperkt blijft tot Hoek de Rover (de kop van het bedrijvengebied) en geen aanzet is tot verdere woningbouw in het gebied.

Omdat “Hoek de Rover” op dit moment als bedrijventerrein op de functiekaart bij de provinciale structuurvisie en verordening dienen deze te worden aangepast. In het ambtelijk overleg is aangeraden een brief aan uw college te sturen om de visie en verordening in de hiervoor omschreven gewenste zin aan te passen, waarbij wij u wijzen op het bestemmingsplan “Hoek de Rover” zoals dat in het overleg aan u is toegezonden.

Ten aanzien van de afwijking van het beleid door woningen te realiseren binnen het gebied dat is aangeduid als bedrijventerrein kan het volgende worden opgemerkt.

De herinrichting van het plangebied met nieuwe woonfuncties sluit aan bij de doelstellingen van het provinciaal en regionaal beleid van intensiveren binnen het bestaand stedelijk gebied en het toevoegen van woningen. Tevens zorgt de nieuwe planontwikkeling voor invulling van de doelstelling van kwaliteitsverbetering (onder andere van de relatie van de kavel met de directe omgeving), vergroten van de woonmilieu-differentiatie en het voorkomen van verrommeling van het gebied.

Het gaat in “Hoek de Rover” om zelfstandige burgerwoningen, woningen zonder relatie met enige bedrijfsactiviteit op hetzelfde perceel of in de directe nabijheid.

In het aangrenzende bestemmingsplangebied “Vinkenwegzone” staan al veel burgerwoningen, met name langs de wegen in het westelijk deel, de Noordwijkerweg.en de Voorhouterweg. Het betreft vrijstaande woningen op grote kavels ver van de weg. Deze behoren bij of waren in het verleden onderdeel van een (tuinbouw)bedrijf. Langs de Voorhouterweg zijn daarnaast rijtjes kleinere woningen op veelal kleinere kavels gelegen. Aan de oostzijde van het plangebied in het bestemmingsplan “Vinkenwegzone II” en de in voorbereiding zijnde herziening daarvan, “Kanaalzone Noord-Oost,” zijn de gronden tussen de Bankijkerweg en het Oegstgeesterkanaal aangewezen als locatie voor woonwerkeenheden en niet als zuivere bedrijfsgronden. Door de woningen daarbij aan de zijde van het Oegstgeesterkanaal te vestigen wordt een directe relatie gelegd met de woonbebouwing in het toekomstig woongebied “De Horn”. Waar eerst het Oegstgeesterkanaal alleen als fysieke grens kon worden beschouwd tussen woonkern en het buitengebied van de gemeente, zal het kanaal meer worden ervaren als onderdeel van het woongebied. Woningbouw in het gebied Hoek de Rover sluit hierop aan en zal de kwaliteit van de het kanaal als stedenbouwkundige drager versterken.

2. Verlengde Bankijkerweg

In de provinciale structuurvisie “Visie op Zuid-Holland” is de noordelijke randweg als wegreservering opgenomen met een globale situering langs de route van de Noordwijkerwerweg/Bankijkerweg. Mede naar aanleiding daarvan is in 2009 een brede verkenning gestart om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren: de Integrale Benadering Holland Rijnland. Het betreft een onderzoek van de voormalige Ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, samen met de provincie Zuid Holland en de regio Holland Rijnland.

De resultaten daarvan zijn opgenomen In de studie “Noordelijke Randweg Rijnsburg/ Zuidelijke Ontsluiting Greenport, Quick scan verkeerseffecten” van Goudappel Coffeng van 24 juli 2009. In de studie zijn de effecten van verschillende varianten bekeken ten opzichte van de autonome situatie. Eén van de varianten betreft een aansluiting op de A44 via een Verlengde Bankijkerweg (VBW).

Opgemerkt wordt dat de uitgevoerde studie nadrukkelijk een voorstudie is. De planning van de Noordelijke Randweg Rijnsburg (NRR) zal in de praktijk sterk afhankelijk zijn van de uitkomsten van de uit te voeren verkenning en zal een brede scope hebben: ook alternatieven als verbeteren RijnlandRoute, RijnGouwelijn, route langs het Oegstgeester Kanaal, et cetera zullen aan de orde komen.

Hoewel de nog uit te voeren uitgebreide studie nog moet komen, is uit de voorstudie wel naar voren gekomen dat het effect van de VBW beduidend kleiner is dan het effect van de meer noordelijk gelegen NRR, zoals opgenomen in de Integrale verkeers- en vervoersplan van de gemeente Katwijk. Feitelijk zijn de twee verbindingen qua tracering en qua effecten niet of nauwelijks vergelijkbaar. De VBW trekt 'slechts' 8.000 mvt/etmaal. Hierbij past een inrichting met één rijstrook per richting (hier is ook meegerekend). Dit betekent echter ook dat er maar maximaal 8.000 mvt/etmaal van het onderliggend wegennet worden afgehaald en dat het daar dus in vergelijking met de NRR-scenario's, veel drukker blijft. De cijfers laten dat ook zien; deze liggen vrij dicht bij de intensiteiten uit de referentiesituatie. Op de N444 heeft de VBW nog wel enig effect (ongeveer -10%).

Omdat de VBW nog altijd tot de mogelijkeden behoort is op basis van de verkeersintensiteiten uit de studie bekeken of een toekomstige VBW uitvoerbaar is binnen een situatie met woningbouw en verkeersontsluiting zoals nu door het bestemmingsplan “Hoek de Rover” mogelijk wordt gemaakt. Wordt gekeken naar de weguitleg dan kan binnen de aangegeven verkeersbestemming worden voorzien in een ontsluiting met één rijstrook per rijrichting, zoals in de studie aangegeven.

Voor geluidhinder en luchtkwaliteit wordt getoetst aan de grenswaarden zoals deze uit de wet voortkomen. Als de maximale grenswaarden niet worden overschreden dan hoeft het plan Hoek de Rover geen belemmering te vormen voor een eventuele aansluiting via de Verlengde Bankijkerweg.

Op het gebied van geluid is er geen probleem hoewel voor een aantal woningen geen geluidluwe gevel aanwezig zal zijn na aanleg van de NRR over de Bankijkerweg. Dat betreft een aantal waarneempunten bij cumulatie van de geluidsbelastingen van de Noordwijker- en Voorhouterweg. Voor de cumulatieve geluidsbelastingen zijn in de Wgh geen normen opgenomen. In het gemeentelijk hogere waarden beleid van de gemeente Katwijk is opgenomen dat de gemeente streeft naar een goed woon- en leefklimaat. Hieraan wordt (in principe) voldaan als de woningen met een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde beschikken over minimaal één geluidsluwe gevel. Het geluidniveau op deze gevel mag, volgens het gemeentelijk beleid, niet hoger zijn dan de voorkeursgrenswaarde voor elk van de te onderscheiden geluidbronnen. Burgemeester en wethouders kunnen, indien er zwaarwegende redenen van stedenbouwkundige, volkhuisvestings- of milieuhygiënische aard zijn, bij hoge uitzondering besluiten dat deze voorwaarde niet van toepassing is.

Ontheffing kan volgens het gemeentelijk geluidbeleid worden verleend indien de weg een noodzakelijke verkeers- en vervoersfunctie vervult.

In een nadere berekening zijn de effecten van de verlengde Bankijkerweg onderzocht. Het onderzoek 'Notitie – geluidhinder / luchtkwaliteit voor de variant verlengde Bankijkerweg, KuiperCompagnons 18-01-2011' is als separate bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

2. Reactie ingediend door het Hoogheemraadschap van Rijnland

Reactie overleg instantie

Het hoogheemraadschap geeft een positief wateradvies.

Wel is er aanleiding voor de volgende opmerking; “In paragraaf 4.9.4 onder het kopje huidige waterhuishouding wordt terecht aangegeven dat de lokale sloten in droge perioden deels droog komen te staan. Het is daarom zeer belangrijk om de lokale drooglegging goed in acht te nemen. Een van de belangrijke zaken om garant te kunnen staan voor een goede waterkwaliteit is voldoende waterdiepte. In dit geval dient de slootbodem op een minimale diepte te worden aangebracht van NAP min 1,20m, oftewel een waterdiepte ten opzichte van boezempeil van 0,60m.”

Het Hoogheemraadschap adviseert om dit tekstgedeelte toe te voegen aan paragraaf 4.9.

Reactie gemeente Katwijk

De genoemde tekst is in paragraaf 4.9 toegevoegd.

3. Reactie ingediend door Tennet TSO B.V.

De belangen van TenneT TSO B.V. zijn niet in het geding. Tennet heeft zodoende geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie gemeente Katwijk

Het plan behoeft geen aanpassing.

4. Reactie ingediend door de regionale brandweer Hollands Midden

Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot aanpassing van het plan. Ten behoeve van de bereikbaarheid van de bluswatervoorziening adviseert de brandweer contact op te nemen met de brandweer van Katwijk.


Reactie gemeente Katwijk

Het plan behoeft geen aanpassing.

Wel zal overleg met de brandweer van Katwijk worden gevoerd. De resultaten van het overleg zullen te zijner tijd in dit bestemmingsplan worden verwerkt.

Van de overige overleginstanties is geen reactie ontvangen. Daarom kan geconcludeerd worden dat deze instanties geen opmerkingen hebben op het voorontwerpbestemmingsplan.

6.1.2 Ambtshalve wijzigingen

Na het vooroverleg zijn een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Het betreft deels ondergeschikte wijzigingen in de formulering en opmaak. Ook zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt een aantal wijzigingen in de planopzet doorgevoerd. Dit betreft marginale wijzigingen waarbij onder andere een aantal bouwvlakken enkele meters zijn gewijzigd van grootte of positie. Verder zijn de regels aangepast op de terminologie van de Wabo. De volgende wijzigingen doorgevoerd:

Toelichting

  • Het plangebied is aansluitend op perceel 1206 vergroot. Het voormalige hoveniersbedrijf heeft de bedrijfsactiviteiten beëindigd. De op dit achterterrein gelegen loods wordt gesloopt. Het bestemmingsplan biedt hier de ruimte voor het bouwen van twee extra woningen. In paragraaf 4.4 is de tekst over de milieuzonering van dit bedrijf komen te vervallen.
  • Op verzoek van het Hoogheemraadschap is in paragraaf 4.9 tekst toegevoegd over minimale waterdiepte.
  • Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan is 323 m2 aan verharding toegevoegd. In relatie hiermee zal 15% hiervan extra moeten worden gecompenseerd. Dit zal binnen de aanduiding water worden gedaan. De oppervlaktes water zijn in paragraaf 4.9 aangepast.
  • Paragraaf 4.1 en 4.2: De rekenresultaten van lucht en geluid zijn geactualiseerd op het meest recente onderzoek, Milieuonderzoek Hoek de Rover 07-04-11.
  • Paragraaf 2.3.9 "Hogere Grenswaarden" is uit de toelichting geschrapt.

Verbeelding

  • De bestemming Water in de groenstrook dwars op het kanaal is komen te vervallen. In plaats hiervan dient 150 m2 aan water te worden gerealiseerd iets ten westen hiervan binnen de zone met de functieaanduiding (wa).
  • De maximum bouwhoogte van de aaneengesloten woningen en de twee aaneengebouwde woningen is verhoogd van 11 meter naar 12 meter.
  • De vrijstaande woningen langs de Noordwijkerweg hebben allen een maximum bouwhoogte van 12 meter. Voor de meest noordelijke drie woningen is dit een verhoging van 11 naar 12 meter. Voor de meest zuidelijke woning is dit een verlaging van 13 naar 12 meter. De bouwblokken van deze woningen zijn iets gewijzigd ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan.
  • Het bouwvlak van het complex met starterswoningen in de hoek van de Voorhouterweg is ruimer geworden richting het achterterrein.
  • Het bouwvlak met gestapelde woningen langs het Oegstgeesterkanaal is in noordelijke richting iets ruimer ingetekend.
  • Het bouwvlak van de aaneengeschakelde woningen is verbreed van 12 naar 15 m. diep.
  • De bestemming Water is langs de Voorhouterweg doorgetrokken in noordelijke richting aansluitend op de bestaande watergang ten noorden van het plangebied.
  • Bij de vrijstaande woning aan de Voorhouterweg is langs de ontsluitingsweg een tuinbestemming opgenomen.