Plan: | Katwijk aan den Rijn 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKATRijn2012-va01 |
Met het bestemmingsplan worden twee ontwikkelingen mogelijk gemaakt.
Commandeurslaan 29
Ten behoeve van de ontwikkeling van het terrein van de voormalige praktijkschool is een stedenbouwkundig kader opgesteld, waarin wordt aangesloten op de bestaande kleinschalige bebouwing van de Commandeurslaan.
De stedenbouwkundige uitgangspunten zijn als bijlage bij de toelichting gevoegd. In de regels zijn deze uitgangspunten zodanig vertaald dat de beide stedenbouwkundig toegestane varianten gebouwd kunnen worden. Dit betreft de bouw van twee maal twee-aaneengesloten woningen of drie aan-eengesloten woningen met een vrijstaande woning op de hoek van de Commandeurslaan en het Commandeurspad. (zie bijlage)
Schulpeinde
Het betreffende plangebied voor de vier woningen is onderdeel van een ontwikkelingsgebied met zeven woningen. De drie resterende woningen worden in een latere fase en na een aparte procedure gebouwd. Het gehele ontwikkelingsgebied ligt op het achterterrein van de woningen langs de Noordwijkerweg. Van oudsher behoren de diepe tuinen bij de lintbebouwing langs de Noordwijkerweg. Door de nieuwbouw wordt de diepte verkleind tot een meer gebruikelijke dieptemaat.
Het plangebied zelf met de vier woningen ligt in een binnenhof geheel op de diepe achtertuinen en aan een speelterrein en parkeerterrein. Het (overige) deel van het ontwikkelingsgebied ligt tevens aan de Schulpeinde. De drie aanvullende woningen zijn op de Schulpeinde georiƫnteerd. De vier woningen op het plangebied zijn aan het speelterrein en het parkeerterrein gesitueerd.
De vier woningen vormen door de gekozen situering (oost/west richting) een nieuwe wand op het binnenterrein. De hoogte, bouwmassa in twee bouwlagen met kap en de kapvorm van de nieuwe woningen sluiten aan bij de langskap en bebouwingshoogte van de omringende bebouwing.
De bloklengte van de vier woningen past goed bij de maat van het binnenterrein.