Het woongebied wordt ontsloten via de rotonde aan de Beeklaan. De hoofdroute takt aan de westzijde aan op de Parallelweg. Deze doorgang is voor autoverkeer alleen bij calamiteiten bruikbaar en wordt voorzien van een sleutelpaal. Voetgangers en fietsers kunnen uiteraard wel gebruik maken van deze doorgang. De aansluiting van de Parallelweg op de Beeklaan wordt smaller ingericht om de verkeersveiligheid te bevorderen. Het noordelijke en zuidelijke deel worden ontsloten met lusvormige woonstraten (secundaire route). De vrijstaande en twee-onder-een kapwoningen aan de Beeklaan worden met een aparte doodlopende ventweg ontsloten. Afbeelding 15 toont de verkeersstructuur van het plangebied.
Afbeelding 15: Verkeersstructuur
Het parkeren gebeurt indien de ruimte dit toelaat op eigen terrein. De twee-onder-één-kap woningen hebben minimaal één parkeerplaats op eigen terrein. De geschakelde- en vrijstaande woningen hebben twee parkeerplaatsen op eigen terrein. Onder het appartementengebouw ligt op de begane grond een parkeerlaag, waar plaats is voor tenminste één parkeerplaats per appartement.
De overige parkeerplaatsen bevinden zich in het openbaar gebied. Langs de hoofdas en de woonstraten in het noordelijke deel is aan één zijde van het profiel ruimte om langs te parkeren. Aan de noordelijke woonstraat zijn op twee plekken parkeerkoffers gesitueerd, met tezamen 28 parkeerplekken. De zuidelijke woonstraat heeft aan de buitenrand 34 haakse parkeerplaatsen en aan de binnenzijde 12 langsparkeerplekken. Aan het einde van de hoofdas en aan de Parallelweg liggen respectievelijk 12 en 25 haaksparkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen aan de Parallelweg zijn tevens beschikbaar om de parkeerdruk in het plangebied en het zuidelijk deel van de Parallelweg haar omgeving te verkleinen.
Parkeernormen
De parkeernormen die voor het gebeid gelden zijn ontleend aan het ASVV (CROW 2004). Daarbij wordt uitgegaan van een “matig stedelijk” gebied in een “rest bebouwde kom”. De parkeernormen zoals opgenomen in de volgende tabel gelden in het openbaar gebied.
Woningtype | Norm minimaal | Norm maximaal |
Woning duur | 1,9 | 2,1 |
Woning midden | 1,7 | 1,9 |
Woning goedkoop | 1,4 | 1,7 |
Wanneer parkeren op eigen terrein wordt gefaciliteerd kunnen de parkeerplaatsen in de openbare ruimte afnemen. Afhankelijk van de aard van het parkeren op eigen terrein, achter of naast elkaar, geldt een reductiefactor van respectievelijk 0,7 of 0,3. Deze mogen in mindering worden gebracht op de parkeernorm uit hiervoor genoemde tabel. In het Hillegoms Verkeer- en Vervoersplan is aangegeven dat moet worden gerekend met de gemiddelde normen uit de CROW. Voor goedkope woningen is 1,7, voor middenduur 1,9 en voor dure woningen is 2,0 parkeerplaats per woning gerekend.
Parkeerbalans
In de volgende tabel is het aantal parkeerplaatsen weergegeven dat volgens de normen in het plangebied gerealiseerd moet worden.
Woningtype | noord | zuid | aantal | norm | aantal p.p. |
vrijstaand | 2 | 0 | 2 | 2 | 4 |
twee-onder-één-kap | 22 | 0 | 22 | 2 | 44 |
rijen | 31 | 20 | 51 | 1,9 | 96,9 |
geschakelde woningen | 0 | 8 | 8 | 2 | 16 |
appartementen goedkoop | 0 | 22 | 22 | 1,7 | 37,4 |
appartementen sociaal | 0 | 45 | 45 | 1,7 | 76,5 |
Totaal | | | | | 274,8 |
In de volgende tabel is vervolgens het aantal parkeerplaatsen volgens het stedenbouwkundig plan weergegeven.
| noord | zuid | aantal | rekenen als | noord | zuid | aantal p.p. |
openbaar | 59 | 89 | | | | | 148 |
privé | - | - | - | - | - | - | - |
2 parkeerplaatsen op eigen terrein | 6 | 8 | 14 | 1,7 | 10,2 | 13,6 | 23,8 |
1 parkeerplaats op eigen terrein | 27 | 4 | 31 | 1 | 27 | 4 | 31 |
onder appartementen | 0 | 78 | 78 | 1 | 0 | 78 | 78 |
Totaal | | | | | | | 280,8 |
Uit vergelijking van bovenstaande tabellen blijkt dat onderhavig plan voldoet aan de parkeernormen uit het ASVV. Het aspect parkeren vormt derhalve geen belemmering voor onderhavig plan.