direct naar inhoud van 6.4 Regels
Plan: Landelijk gebied 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0532.BPLandelijkgebied-OH01

6.4 Regels

De regels bevatten, samen met de verbeelding, het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, de toegelaten bebouwing en het gebruik van de aanwezige en/of op te richten bebouwing.

De regels zijn in hoofdzaak gebaseerd op de regels zoals deze zijn opgenomen in de SVBP 2008. Daarnaast is gebruik gemaakt van de 'Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie'.

Hoofdstuk 1 Inleidende regels.

In de inleidende regels zijn alle gehanteerde begrippen nader omschreven (artikel 1). Ook is omschreven hoe er gemeten dient te worden (artikel 2). Door het geven van begripsomschrijvingen en aanwijzingen voor het meten, wordt de interpretatievrijheid verkleind en daardoor de duidelijkheid en rechtszekerheid vergroot.

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

In de artikelen 3 t/m 17 is, per artikel, in het algemeen een bestemmingsomschrijving en een nadere detaillering van de bestemmingsomschrijving gegeven en zijn algemene bouwregels, de bevoegdheid tot het stellen van nadere eisen, specifieke afwijkings- en gebruiksregels opgenomen.

Agrarisch (artikel 3)

Binnen deze bestemming zijn alle grondgebonden agrarische bedrijven, inclusief bedrijfswoningen opgenomen. Alleen volwaardige agrarische bedrijven zijn mogelijk. Door middel van een aanduiding op de verbeelding zijn de volgende functie aangegeven:

  • agrarisch dienstverlenende bedrijven;
  • agrarische fotostudio;
  • agrarische handelsbedrijven;
  • glastuinbouw;
  • baggerspeciedepot;
  • volkstuinen;

Voor deze functies zijn specifieke en/of algemene (bouw)regels opgenomen. De opgenomen regelgeving is in overeenstemming met de 'Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie'.

Binnen deze bestemming is water als zodanig opgenomen. Dit is om praktische reden gedaan, echter uitsluitend als er geen andere belangen dan agrarische - en waterhuishoudkundige belangen in het geding zijn.

Specifieke afwijkingsregels, als bevoegdheid van Burgemeester en wethouders, zijn opgenomen voor:

  • het plaatsen van maximaal 25 standplaatsen ten behoeve van kamperen bij de boer;
  • het bieden van mantelzorg;
  • het toestaan van een aan huis verbonden beroep of bedrijf;
  • het realiseren van nieuwe agrarische dienstverlenende bedrijven;
  • het realiseren van nieuwe agrarische handelsbedrijven;
  • het huisvesten van buitenlandse werknemers in vrijkomende bedrijfsgebouwen en vrijkomende bedrijfswoningen;
  • het realiseren van erfafscheidingen langs de openbare weg;
  • het vergroten van de bouwhoogte van agrarische bebouwing en kassen;

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn randvoorwaarden opgenomen.

Specifieke afwijkingsregels, als bevoegdheid van Gedeputeerde staten, zijn opgenomen voor:

  • het vergroten van het areaal aan teeltondersteunend glas, bij agrarische bedrijven en agrarische handelsbedrijven, tot maximaal 4.000 m²;
  • het vergroten van het areaal aan teeltondersteunend glas voor agrarische bedrijven en agrarische handelsbedrijven met een oppervlakte van meer dan 20 ha;
  • het vergroten van agrarische bouwpercelen tot meer dan 2 hectare;
  • het realiseren van een tweede bedrijfswoning.

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn eveneens randvoorwaarden opgenomen.

Voor het, buiten het bouwvlak, wijzigen van het maaiveld, het verrichten van grondroeractiviteiten en/of het aanleggen van waterlopen of het vergraven daarvan is een aanlegvergunning noodzakelijk.

Tevens is een aantal specifieke wijzigingsregels opgenomen, deze hebben betrekking op:

  • het verplaatsen van een bouwgrens met maximaal 10 m;
  • het wijzigen van afmetingen en vorm van de bouwvlakken, waarbij de totale oppervlakte met maximaal 10% mag worden vergroot;
  • het wijzigen van het bouwvlak voor het realiseren van de toegestane oppervlakte voor teeltondersteunend glas;
  • het wijzigen van het bouwvlak voor het realiseren van de toegestane oppervlakte aan kassen, voor de op de plankaart aangegeven glastuinbouwbedrijven;
  • het realiseren van woonunits buiten de bouwvlakken;
  • het realiseren van bebouwing buiten het bouwvlak voor het huisvesten van buitenlandse werknemers;
  • het wijzigen van de agrarische functie bij volledige beëindiging van de agrarische bedrijfsvoering, naar de functie werken en/of verblijfsrecreatie.
  • het vergroten van agrarische bouwpercelen tot meer dan 2 hectare;

Ook bij deze specifieke wijzigingsregels zijn randvoorwaarden opgenomen.

Bedrijf (artikel 4)

Dit betreft een reeds aanwezig bedrijf, waarbij tevens de opslag van pleziervaartuigen is toegestaan. Als bedrijfsactiviteit is maximaal milieucategorie 2 toegestaan.

De indeling van de milieucategorie is gebaseerd op het handboek 'Bedrijven en milieuzonering', een handreiking voor maatwerk in de gemeentelijke ruimtelijke ordeningspraktijk. Deze handreiking is in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG) opgesteld, in samenwerking met de Ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer (VROM) en Economische zaken.

Specifieke afwijkingsregels, als bevoegdheid van Burgemeester en wethouders, zijn opgenomen voor:

  • het bieden van mantelzorg;
  • het toestaan van een aan huis verbonden beroep of bedrijf;
  • het realiseren van erfafscheidingen langs de openbare weg.

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn randvoorwaarden opgenomen

Detailhandel (artikel 5)

Een reeds aanwezig tuincentrum is hierbij gelegaliseerd. Uitbreiding van het tuincentrum is niet voorzien.

Groen (artikel 6)

Dit betreft twee stukjes groen nabij de recreatievoorzieningen aan het Markermeer en enkel stukjes langs de spoorbaan.

Natuur (artikel 7)

Het betreft het gebied De Weelen en de zone langs de Kadijk. De zone langs de Kadijk is vooral van belang voor de ontwikkeling van een ecologische verbinding, als onderdeel van de PEHS. Binnen de bestemming Natuur is extensief dagrecreatief medegebruik mogelijk.

Door middel van een aanduiding op de verbeelding zijn de volgende functie aangegeven:

  • agrarisch bedrijf;
  • volkstuinen.

Voor deze functies zijn eveneens (bouw)regels opgenomen.

Binnen deze bestemming is water als zodanig opgenomen. Dit is om praktische reden gedaan, echter uitsluitend als er geen andere belangen dan agrarische en waterhuishoudkundige belangen in het geding zijn.

Specifieke afwijkingsregels, als bevoegdheid van Burgemeester en wethouders, zijn opgenomen voor:

  • het plaatsen van maximaal 25 standplaatsen ten behoeve van kamperen bij de boer;
  • het bieden van mantelzorg;
  • het toestaan van een aan huis verbonden beroep of bedrijf;
  • het realiseren van erfafscheidingen langs de openbare weg.

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn randvoorwaarden opgenomen

In de regels is een aanlegvergunningenstelsel opgenomen met een aantal milieuthema's waaraan een aanvraag voor een aanlegvergunning dient te worden getoetst.

Tevens is een aantal specifieke wijzigingsregels opgenomen, deze hebben betrekking op:

  • het verplaatsen van een bouwgrens met maximaal 10 m;
  • het wijzigen van afmetingen en vorm van de bouwvlakken, waarbij de totale oppervlakte met maximaal 10% mag worden vergroot;
  • het wijzigen van het bouwvlak voor het realiseren van de toegestane oppervlakte voor teeltondersteunend glas.

Ook bij deze specifieke wijzigingsregels zijn randvoorwaarden opgenomen.

Recreatie (artikel 8)

Deze bestemming is gelegd op alle aanwezige recreatieve voorzieningen, met uitzondering van het sportcomplex De Rozeboom.

Door middel van een aanduiding op de verbeelding zijn de volgende functie aangegeven:

  • jachthaven, nabij het Markermeer;
  • dagkampeerterrein, in het Streekbos;
  • groepskampeerterrein, in het Streekbos;
  • paviljoen, in het Streekbos;
  • trekkershutten, in het Streekbos;
  • verblijfsrecreatie, nabij het Markermeer;

Voor deze bestemmingen zijn specifieke en/of algemene (bouw)regels opgenomen.

Ook is de mogelijkheid opgenomen om (langs de Kadijk) een ecologische verbindingszone te realiseren om, samen met de zone binnen de bestemming "Natuurgebied", een doorgaande ecologische verbindingzone te creëren.

Een specifieke afwijkingsmogelijkheid, als bevoegdheid van Burgemeester en wethouders, is opgenomen voor:

  • het realiseren van erfafscheidingen langs de openbare weg.

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn randvoorwaarden opgenomen

Sport (artikel 9)

Deze bestemming omvat het reeds bestaande sportpark Rozeboom aan de Gouw. Uitbreiding van het sportpark is niet voorzien. Eventuele aanpassingen zijn binnen de gegeven bestemming mogelijk.

Verkeer (artikel 10)

Deze bestemming is gelegd op alle aanwezige wegen binnen het plangebied. Tevens zijn fietspaden, voetpaden, parkeervoorzieningen, ongelijkvloerse kruisingen en voorzieningen voor het openbaar vervoer binnen deze bestemming mogelijk.

Verkeer - Railverkeer (artikel 11)

Deze bestemming omvat een gedeelte van de bestaande spoorlijn Hoorn - Enkhuizen, inclusief talud en alle bijbehorende voorzieningen.

Water (artikel 12)

De belangrijkste watergangen en het binnen de gemeente gelegen deel van het Markermeer zijn als zodanig bestemd.

Door middel van een aanduiding op de verbeelding zijn de volgende functies aangegeven:

  • aquaduct;
  • jachthaven;
  • brug of duiker;
  • brug of duiker doorvaarbaar;

Voor deze functies zijn specifieke en/of algemene (bouw)regels opgenomen.

Specifieke afwijkingsregels zijn opgenomen voor het realiseren van nieuwe aquaducten, bruggen, dammen of duikers.

Water - Natuur (artikel 13)

Deze bestemming is gelegen op het gedeelte van het Markermeer, dat binnen de gemeente is gelegen. Dit deel wordt beschermd op basis van de Natuurbeschermingswet.

In de regels is ter bescherming van de natuurwaarden een aanlegvergunningenstelsel opgenomen.

Wonen (artikel 14)

Deze bestemming omvat de bestaande woningen nabij het Markermeer. De bestemming spreekt voor zich.

Specifieke afwijkingsregels, als bevoegdheid van Burgemeester en wethouders, zijn opgenomen voor:

  • het bieden van mantelzorg;
  • het toestaan van een aan huis verbonden beroep of bedrijf;
  • het vergroten van het oppervlakte voor aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen;
  • het realiseren van erfafscheidingen langs de openbare weg.

Voor het verlenen van deze specifieke afwijking zijn randvoorwaarden opgenomen.

Het bestemmingsplan kent drie dubbelbestemmingen, deze zijn als primaire bestemming opgenomen.

Leiding (dubbelbestemming) (artikel 15)

Dit artikel betreft alle reeds aanwezige leidingen, inclusief eventuele beschermingszones, zoals:

  • gasleiding;
  • hoogspanningsleiding, gelegen onder maaiveld;
  • hoogspanningsverbinding, gelegen boven maaiveld;
  • rioolleiding;
  • waterleiding.

Er zijn vooralsnog geen nieuwe leidingen of leidingentracés voorzien.

In dit artikel is ter bescherming van de aanwezige leidingen een aanlegvergunningenstelsel opgenomen.

Waarde - Archeologie (dubbelbestemming) (artikel 16)

Dit artikel betreft alle aanwezige waarden, zoals:

  • archeologie;
  • cultuurhistorische waarde;
  • de watergangen:
  • het Kadijk;
  • de Gouwe;
  • de Tocht;
  • Wijzend;
  • rijksmonumenten (ter weerszijden van de Gouw en nabij de Voetakkers en het voormalige stoomgemaal, inclusief schoorsteen);
  • provinciaal monument (Westfriese Omringdijk);

In dit artikel is ter bescherming van de aanwezige waarden een aanlegvergunningenstelsel opgenomen. Het gehele plangebied is aangemerkt als archeologisch waardevol gebied, met uitzondering van de op de verbeelding weergegeven bouwvlakken. De als rijksmonument aangewezen gebouwen en terreinen wordt beschermd op basis van de monumentenwet. Het provinciaal monument wordt beschermd op basis van de Provinciale Monumenten verordening.

Waterstaat - Waterkering (dubbelbestemming) (artikel 17).

Een klein deel van de Westfriese Omringdijk valt binnen het plangebied en heeft de bestemming 'Waterstaat' gekregen.

Hoofdstuk 3 Algemene regels

In dit hoofdstuk zijn opgenomen een artikel welke de anti-dubbeltelbepaling omvat (artikel 18), een artikel met algemene bouwregels (artikel 19), een artikel over de uitsluiting aanvullende werking van de bouwverordening (artikel 20), algemene aanduidingsregels (artikel 21) algemene afwijkingsregels (artikel 22) en algemene wijzigingsregels (artikel 23).

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen

In dit hoofdstuk zijn de overgangsregels (artikel 24) en de slotregel (artikel 25) opgenomen. Deze artikelen spreken voor zich.

Wabo

Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) medio in werking getreden. Voor een groot aantal vergunningen en procedures is via één loket informatie beschikbaar.

Alle gemeentelijke toestemmingen uit de nieuwe Wro worden geïntegreerd in de omgevingsvergunning, zoals:

  • Aanlegvergunning;
  • Sloopvergunning;
  • Binnenplanse ontheffing;
  • Projectbesluiten;
  • Etc.

Veelal zijn Burgemeester en wethouders het bevoegd gezag voor het verlenen van een omgevingsvergunning. In een aantal gevallen is de provincie aangewezen als het bevoegd gezag. Voor een beperkt aantal gevallen is de minister van VROM het bevoegd gezag.