Plan: | Ravense Hoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01 |
Wettelijk kader
De Wet geluidhinder (Wgh) is op 1 januari 2007 in werking getreden. De Wgh is alleen van toepassing binnen de wettelijk vastgestelde zone van de weg. De breedte van de geluidzone langs wegen is geregeld in artikel 74 Wgh en is gerelateerd aan het aantal rijstroken van de weg en het type weg (binnenstedelijk of buitenstedelijk). De betreffende zonebreedtes zijn in tabel 4.1 weergegeven.
Tabel 4.1 Zonebreedte wegverkeer
aantal rijstroken | zonebreedte [m] | |
stedelijk gebied | buitenstedelijk gebied | |
5 of meer | - | 600 |
3 of meer | 350 | - |
3 of 4 | - | 400 |
1 of 2 | 200 | 250 |
Het stedelijk gebied wordt in de Wgh gedefinieerd als 'het gebied binnen de bebouwde kom doch voor de toepassing van de hoofdstukken VI en VII met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone van een autoweg of autosnelweg'. Dit laatste gebied valt onder het buitenstedelijk gebied.
Binnen de zone van een weg dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden naar de geluidbelasting op de binnen de zone gelegen woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen. Bij het berekenen van de geluidbelasting wordt de Lden-waarde in dB bepaald.
De Lden-waarde is het energetisch en naar de tijdsduur van de beoordelingsperiode gemiddelde van de volgende drie waarden:
Geluidbeleid Hellevoetsluis
In het Milieustructuurplan 2008-2012 wordt gebruik gemaakt van gebiedstypering waarvoor streefwaarden, richtwaarden en grenswaarden voor geluid waren aangegeven. In het huidige geluidbeleidsplan 2008-2017 is de gebiedsindeling en typering van het huidige Milieustructuurplan gehandhaafd. In dit geluidbeleidsplan wordt het begrip streefwaarde (na te streven basiskwaliteit geluid in een bepaald gebied) gehanteerd. De streefwaarden zijn per geluidssoort weergegeven met de geluidbelasting vanwege wegverkeer in Lden (in dB) en de geluidbelasting vanwege industrielawaai in Letmaal (in dB(A)). Als de aangegeven streefwaarden per geluidssoort niet kan worden gerealiseerd of gehandhaafd, dan zal ook de gecumuleerde geluidbelasting inzichtelijk dienen te worden gemaakt. In de onderstaande tabel zijn de streefwaarden weergegeven voor de in voor onderhavig plan relevante gebiedstypen.
Tabel 4.2 Streefwaarden
gebieds- typering |
Streefwaarde wegverkeer [dB] |
Streef- waarde industrie [dB(A)] |
optredende geluid- belasting weg- verkeer[dB] | optredende geluid- belasting industrie- lawaai [dB(A)] | |
woongebied | 48 dB (max. 53 dB) | <50* | 38-63 | < 40-65 |
* maximaal 50 dB(A), echter waar de geluidbelasting in woongebieden reeds lager is, de optredende geluidsbelasting als streefwaarde hanteren.
Geluidbelastingskaart 2011
Oranjewoud heeft het wegverkeerslawaai berekend in de Geluidbelastingskaart 2011 voor de gemeente Hellevoetsluis op basis van de verkeersintensiteiten in 2021. Deze kaarten zijn berekend op basis van de RVMK Hsluis-V2.4. (variant 3). Voor de situatie in 2021 is met alle relevante ontwikkelingen en de effecten daarvan op de verkeersintensiteiten rekening gehouden.
Figuur 4.1 Geluidbelastingkaart 2020 Hellevoetsluis en uitsnede plangebied
In bovenstaande figuur is te zien dat de geluidbelasting binnen het plangebied maximaal 63 dB bedraagt.
Binnen het plangebied hebben de Moeder Theresalaan en de Uniceflaan een maximumsnelheid van 50 km/h en zijn op basis van de Wgh gezoneerd. De overige wegen binnen het plangebied kennen een maximumsnelheid van 30 km/h. Voor dergelijke wegen geldt geen toetsingsplicht op grond van de Wgh. In het geval van nieuwe geluidgevoelige functies in de nabijheid van deze wegen dient op grond van jurisprudentie en in het kader van een goede ruimtelijke ordening aangetoond te worden dat er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Andere relevante gezoneerde wegen buiten het plangebied waarvan de geluidszone over het plangebied ligt zijn de Nelson Mandelaweg, de Nieuweweg en de Kanaalweg Westzijde.
In het plangebied is overigens geen sprake van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen of de aanleg of reconstructie van gezoneerde wegen. Akoestisch onderzoek kan derhalve achterwege blijven.