Plan: | Nieuwenhoorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0530.BPNieuwenhoorn2012-vg01 |
Wettelijk kader
De Wet geluidhinder (Wgh) is op 1 januari 2007 in werking getreden. De Wgh is alleen van toepassing binnen de wettelijk vastgestelde zone van de weg. De breedte van de geluidzone langs wegen is geregeld in artikel 74 Wgh en is gerelateerd aan het aantal rijstroken van de weg en het type weg (binnenstedelijk of buitenstedelijk). De betreffende zonebreedtes zijn in tabel 4.2 weergegeven.
Tabel 4.2 Zonebreedte wegverkeer
aantal rijstroken | zonebreedte [m] | |
stedelijk gebied | buitenstedelijk gebied | |
5 of meer | - | 600 |
3 of meer | 350 | - |
3 of 4 | - | 400 |
2 | 200 | 250 |
Het stedelijk gebied wordt in de Wgh gedefinieerd als 'het gebied binnen de bebouwde kom doch voor de toepassing van de hoofdstukken VI en VII met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone van een autoweg of autosnelweg'. Dit laatste gebied valt onder het buitenstedelijk gebied.
Binnen de zone van een weg dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden naar de geluidsbelasting op de binnen de zone gelegen woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. Bij het berekenen van de geluidsbelasting wordt de Lden-waarde in dB bepaald.
De Lden-waarde is het energetisch en naar de tijdsduur van de beoordelingsperiode gemiddelde van de volgende drie waarden:
Geluidsbeleid Hellevoetsluis
In het Milieustructuurplan 2002-2006 wordt gebruik gemaakt van gebiedstypering waarvoor streefwaarden, richtwaarden en grenswaarden voor geluid waren aangegeven. In het huidige geluidbeleidsplan 2008-2017 is de gebiedsindeling en typering van het huidige milieustructuurplan gehandhaafd. In dit geluidbeleidsplan wordt het begrip streefwaarde (na te streven basiskwaliteit geluid in een bepaald gebied) gehanteerd. De streefwaarden zijn per geluidssoort weergegeven met de geluidsbelasting vanwege wegverkeer in Lden (in dB) en de geluidsbelasting vanwege industrielawaai in Letmaal (in dB(A)). Als de aangegeven streefwaarden per geluidssoort niet kan worden gerealiseerd of gehandhaafd, dan zal ook de gecumuleerde geluidsbelasting inzichtelijk dienen te worden gemaakt. In de onderstaande tabel zijn de streefwaarden weergegeven voor de in voor onderhavig plan relevante gebiedstypen.
Tabel 4.3 Streefwaarden
gebieds- typering |
naam | Streefwaarde wegverkeer [dB] |
Streef- waarde industrie [dB(A)] |
optredende geluid- belasting weg- verkeer[dB] | optredende geluid- belasting industrie- lawaai [dB(A)] |
gemengd gebied | - historisch centrum - stedelijk centrum - hoofdverkeerswegen |
48 dB (HWB) | 50 | 43-68 | < 40-65 |
woongebied | algemeen | 48 dB (max. 53 dB) | <50* | 38-63 | <40-65 |
stadsnatuur | Nieuwenhoorn | 38 | 40 | 38-58 | 40->65 |
(HWB) = Afwijkingen van de voorkeursgrenswaarde mogelijk op basis van afwegingen volgens het Hogere Waarden Beleid
* Maximaal 50 dB(A), echter waar de geluidsbelasting in woongebieden reeds lager is, de optreden geluidsbelasting als streefwaarde hanteren.
Geluidsbelastingskaart 2011
Oranjewoud heeft het wegverkeerslawaai berekend in de Geluidsbelastingskaart 2011 voor de gemeente Hellevoetsluis op basis van de verkeersintensiteiten in 2021. Deze kaarten zijn berekend op basis van de RVMK Hsluis-V2.4. (variant 3). Voor de situatie in 2021 is met alle relevante ontwikkelingen en de effecten daarvan op de verkeersintensiteiten rekening gehouden.
Figuur 4.1. Geluidsbelastingkaart 2020 Hellevoetsluis en uitsnede plangebied
In de figuur is te zien dat de geluidsbelasting binnen het plangebied maximaal 63 dB bedraagt.
De Rijksstraatweg kent binnen het plangebied een hoofdverkeersfunctie en heeft een maximumsnelheid van 50 km/h. Daarnaast kennen onder andere de Stoofweg, delen van de Dorpsstraat en de Korteweg een maximumsnelheid van 50 km/h. Deze wegen zijn op grond van de Wgh gezoneerd. De overige wegen binnen het plangebied kennen een maximumsnelheid van 30 km/h. Voor dergelijke wegen geldt geen toetsingsplicht op grond van de Wgh. In het geval van nieuwe geluidgevoelige functies in de nabijheid van deze wegen dient op grond van jurisprudentie en in het kader van een goede ruimtelijke ordening aangetoond te worden dat er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Verder zijn buiten het plangebied nog enkele gezoneerde wegen gelegen waarvan de geluidszone over het plangebied ligt, waarbij met name de N57 en de Provincialeweg van belang zijn. Delen van het plangebied liggen binnen de formele geluidszone van de N57. Aangezien de N57 een autoweg is, wordt voor deze gebieden ten gevolge van de N57 getoetst aan de normstelling voor buitenstedelijke gebieden.
In het plangebied is overigens geen sprake van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen of de aanleg of reconstructie van gezoneerde wegen. Akoestisch onderzoek kan derhalve achterwege blijven.