Plan: | Wateringse Veld, 6e herz. (ESDO-locatie) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0250BWatVld6ehz-50VA |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten. Als geluidsgevoelige gebouwen dan wel terreinen zijn aangewezen:
De Wgh onderscheidt drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer:
Wegverkeers- en spoorweglawaai
Op grond van de Wet geluidhinder hebben wegen en spoorwegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen, en waarbinnen bij het opstellen van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. Die verplichting geldt niet indien op het tijdstip van de vaststelling van een bestemmingsplan de (spoor)weg reeds aanwezig of in aanleg is, met betrekking tot de daarbij in het plan of in de zone van de betreffende weg opgenomen geluidsgevoelige gebouwen die op dat tijdstip reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Daarnaast maakt de wet een uitzondering voor wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 30 km/uur is. Deze wegen hoeven niet in het onderzoek te worden betrokken.
De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai maximaal 63 dB. Een uitzondering wordt gemaakt als het gaat om vervangende nieuwbouw langs wegen. De gevelbelasting mag dan maximaal 68 dB bedragen.
De wet bepaalt hierbij dat de vervanging niet zal leiden tot:
In het plangebied of in de directe omgeving zijn geen spoorwegen aanwezig. Met lawaai van railverkeer hoeft geen rekening te worden gehouden.
De Erasmusweg, de Vrederustlaan en de Zwaardvegersgaarde kunnen als een zoneringsplichtige weg voor zover relevant voor het plangebied in kwestie worden aangemerkt. Op de overige omliggende wegen geldt een maximale rijsnelheid van 30 km/h.
Uit het akoestisch onderzoek (zie Bijlage 1) blijkt dat door de Erasmusweg binnen het plangebied een geluidsbelasting van ten hoogste 53 dB optreedt. Hoewel hiervoor ter hoogte van een aantal woningen ontheffing zal moeten worden aangevraagd, stelt dit relatief beperkte eisen aan de gevelconstuctie aan de geluidbelaste zijde van de betreffende woningen.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt tevens dat met de wijzigingsbevoegdheid voor het Rhijenhof-perceel, en de daar berekende emmissieniveaus, sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
Reconstructie van wegen
Binnen het plangebied zullen de komende jaren naar verwachting geen straten ingrijpend gereconstrueerd worden.
Industrielawaai
In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen aanwezig waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd.
Procedure hogere waarden
Wanneer de voorkeursgrenswaarden worden overschreden is, parallel aan de bestemmingsplanprocedure, een procedure ontheffing hogere waarden ingevolge de Wet geluidhinder noodzakelijk. De hogere waarde procedure moet zijn afgerond alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Binnen het plangebied zal ter plaatse van de ESDO-lokatie op enkele plaatsen nieuwbouw in geluidsbelaste situaties gerealiseerd worden.
Voor de betreffende lokaties is gelijktijdig met dit bestemmingsplan een besluit ontheffing hogere waarden ter inzage gelegd.