Plan: | Wateringse Veld, 6e herz. (ESDO-locatie) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0250BWatVld6ehz-50VA |
Tot in de jaren vijftig van de twintigste eeuw was Den Haag Zuidwest nog agrarisch gebied. Boerderijen met erfbeplanting, sloten en weilanden waren de belangrijkste elementen in het landschapsbeeld. De Erasmusweg was nog niet aangelegd en de Noordweg en de Leyweg waren de enige doorgaande wegen. Pas in de jaren vijftig veranderde de agrarische polder in een stedelijk gebied, waarbij de Erasmusweg tot in de jaren negentig de grens van de stad èn die van de gemeente markeerde. In de omgeving van het plangebied, ten zuiden van de Erasmusweg – Erasmusveld -, bleef het gebied onbebouwd. Wel ontstonden er hier typische stadsrandfuncties, zoals volkstuinen en sportcomplexen. Het plangebied bestaat deels uit zo'n sportcomplex (voetbalvereniging Esdo) en wordt aan twee zijden nog begrensd door dergelijke volkstuincomplexen: Vlietlust en Erasmushof.
In de jaren negentig is begonnen met de bouw van een nieuwe grote stadsuitbreiding aan de zuidwest-kant van Den Haag, voornamelijk ten zuiden van de Noordweg: VINEX-wijk Wateringse Veld. Deze wijk wordt aan de zuidzijde van het plangebied begrensd door de Martinus Nijhoffweg. De voormalige stadsrandzône – Erasmusveld – is hiermee onderdeel geworden van het stedelijk gebied en markeert de overgang tussen Den Haag Zuidwest en Wateringse Veld.
De Rhijenhof 14 is een gemeentelijk monument.
Het plangebied ligt aan de Erasmusweg en heeft daar een ontsluiting voor fiets- en voetgangersverkeer. De Erasmusweg is een stedelijke hoofdweg. De ontsluiting voor het autoverkeer geschiedt vanaf een wijkontsluitingsweg, de Noordweg. De Noordweg heeft via de Laan van Wateringseveld en de Kerklaan een aansluiting op de Erasmus. De Erasmusweg en de Laan van Wateringseveld hebben een ontsluiting op het nationale hoofdwegennet.
Het plangebeid is goed bereikbaar met de fiets. Op korte afstand zijn er aansluitingen op het recreatieve fietsnetwerk via de Erasmusweg en de Noordweg. Over de Laan van Wateringseveld is een sterroute geprojecteerd waardoor de aansluiting op het overige stedeljike netwerk verzorgd wordt.
Verder is het gebied redelijk bereikbaar met het OV, met verschillende buslijnen (op dit moment de lijnen 21, 25 en 27 met haltes op de Erasmusweg-Vrederustlaan. Via de Dedemsvaartweg - Laan van Wateringseveld rijdt tramlijn 16 met een halte op de Dedemsvaartweg bij de Steenwijklaan.
Aan de noordzijde van het plangebied bevindt zich een klein deel van de Stedelijke Ecologische Hoofdstructuur. Er zijn geen monumentale bomen in het gebied. Wel is er in 2005 een bomeninventarisatie gedaan ten behoeve van ontwikkeling tot woongebied. Dit onderzoek is gedaan in opdracht van de eigenaar van het gebied. Voor de Rhijenhof wordt daarom een extensieve bebouwing in de boomgaard mogelijk geacht met behoud van de ecolologische waarden en waardevolle bomen en groen.
In het plangebied lopen in de huidige situatie twee watergangen.
In het plangebied en in de direct aangrenzende omgeving hebben geen bedrijven met bodembedreigende activiteiten hun vestiging (gehad). Het gehele plangebied valt binnen een voormalig tuinbouwgebied. Er zijn geen (voormalige) ondergrondse tanks bekend.
Het plangebied maakt deel uit van een landschap dat vanaf de prehistorie tot in de Romeinse tijd aantrekkelijk was voor bewoning. Dit is ook bevestigd door archeologische vindplaatsen in de onmiddellijke omgeving (late steentijd, ijzertijd en Romeinse tijd). Deze lopen waarschijnlijk door tot in de zuidelijke helft van het plangebied (richting Martinus Nijhoffweg). Vanaf de Late Middeleeuwen werd het gebied ontgonnen en gebruikt voor agrarische doeleinden. In het plangebied worden hiervan resten verwacht. Het gaat daarbij met name om de ontginningsboerderij Rhijenhoeve, die bekend is van de kaart van Cruquius uit 1712.