direct naar inhoud van Hoofdstuk 7 Overleg en inspraak
Plan: Regentesse-/ Valkenboskwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0226CRgenValkbkw-50VA

Hoofdstuk 7 Overleg en inspraak

Het concept van het ontwerp-bestemmingsplan is op 28 december 2011 in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening aan de volgende instanties toegezonden:

  • 1. Provincie Zuid-Holland
  • 2. Stadsgewest Haaglanden
  • 3. Rijkswaterstaat Zuid-Holland
  • 4. Dunea
  • 5. Hoogheemraadschap van Delfland
  • 6. Politie Haaglanden
  • 7. Veiligheidsregio Haaglanden Regionale Brandweer
  • 8. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
  • 9. HTM Infra
  • 10. Veolia Transport
  • 11. Stedin B.V.
  • 12. TenneT Regio West
  • 13. N.V. Nederlandse Gasunie
  • 14. Het bestuur van de Fietsersbond enfb Afdeling Den Haag
  • 15. Haags Monumentenplatform
  • 16. Stichting BOOG
  • 17. Koninklijk Horeca Nederland Afdeling Den Haag
  • 18. Kamer van Koophandel Haaglanden
  • 19. Stichting Haagse Gracht
  • 20. Het bestuur van de Vereniging Bewonersorganisatie Regentes/Valkenbos
  • 21. Weimar Winkelstraat
  • 22. Het bestuur van Staedion Vastgoed
  • 23. Het bestuur van de Haag Wonen
  • 24. Arcade
  • 25. Wijkcommissie MaFuGaNoVa
  • 26. Stichting Stadstuin Emma's hof

Van de onder 1, 12 en 25 genoemde instanties zijn de hierna opgenomen reacties ontvangen. Het advies van de instantie genoemd onder nummer 3 is verwerkt in hoofdstuk 4.1 van de toelichting onder de paragraaf met betrekking tot externe veiligheid. De overige instanties hebben niet gereageerd.

1. Provincie Zuid-Holland
“Ik heb kennis genomen van het bovengenoemde voorontwerpbestemmingsplan. Het plan geeft aanleiding tot de volgende reactie.

Het provinciale beoordelingskader is vastgelegd in de provinciale Structuurvisie en de

verordening Ruimte. Het plan is op een enkel punt niet conform dit beleid.

Externe veiligheid (plaatsgebonden, groepsrisico en gebiedsgerichte toetsingskaders):

In de paragraaf 4.2 (Externe Veiligheid) van het VOBP wordt met name geattendeerd op de buisleiding (W-509-06-KR-024), die door een deel van het plangebied loopt. Aangegeven wordt dat het groepsrisico vanwege de buisleiding 0,35 maal de oriëntatiewaarde bedraagt. Vervolgens wordt onder het kopje 'verantwoordingsplicht' gesteld dat een nadere verantwoording niet noodzakelijk is. Een nieuw bestemmingsplan is echter een nieuwe situatie. Daarbij hoort een berekening van het groepsrisico en een verantwoording (hulpverlening, zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid).

Onder het kopje 'Advies Veiligheidsregio Haaglanden' (VRH) van betreffende paragraaf staat nog een 'pm'. Het is onduidelijk of de VRH nog geen volledig advies heeft uitgebracht of dat de datum van het advies er nog bijgezocht moet worden. Vervolgens worden mogelijke maatregelen genoemd met een nummering vanaf 4, i.p.v. vanaf 1. Er wordt ook niet aangegeven welke van die maatregelen werkelijk getroffen zijn of gaan worden.

Omdat betreffende toelichting nog onvolledig is kan in de fase van voorontwerp nog niet worden bepaald of en in welke mate dit plan in strijd is met het provinciaal ruimtelijk belang, betreffende het beschermen van grote groepen mensen tegen ongevallen met gevaarlijke stoffen.
Het plan houdt op bovengenoemd punt onvoldoende rekening met het provinciaal belang. Ik verzoek u daarom het plan aan te passen.

Dit is een gecoördineerde reactie van alle betrokken directies van de provincie.”

Reactie

De paragraaf omtrent externe veiligheid is aangepast. Inmiddels heeft de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) advies uitgebracht. Dit advies is verwerkt in de toelichting in de paragraaf over de externe veiligheid en is daarbij als bijlage overgenomen.

12. TenneT Regio West

“Met uw email-bericht van 3 januari 2012, kenmerk DSO/2011.1952 ontvingen wij uw uitnodiging om een reactie te geven op het concept ontwerp-bestemmingsplan Regentesse-/Valkenboskwartier van uw gemeente. Wij maken graag gebruik van deze gelegenheid.

TenneT is door het toenmalige Ministerie van Economische Zaken in Nederland aangesteld als beheerder van het landelijk transportnet voor elektriciteit vanaf 110.000 Volt en is daarmee verantwoordelijk voor de 'snelwegen' van het Nederlandse elektriciteitsnet. Hiertoe voert TenneT het beheer over een omvangrijk netwerk van hoogspanningsstations met daarop aangesloten boven- en ondergrondse hoogspannings- en telecommunicatieverbindingen. De in uw gemeente aanwezige hoogspanningsverbindingen maken deel uit van dat omvangrijke vitale netwerk en zijn daarom bij ons bedrijf in beheer.

In het plangebied waarop het onderhavige bestemmingsplan van toepassing zal zijn, bevindt zich een gedeelte van onze in het onderwerp van deze brief vermelde ondergrondse 150.000 Volt-verbindingen, te weten de in boringen gelegen kabelgedeelten in de Tripstraat.

In het plan is met deze ondergrondse hoogspanningsverbindingen nog geen rekening gehouden.

In navolging op de bescherming in andere bestemmingsplannen in uw gemeente verzoeken wij uw mede werking om ter bescherming van de belangen van deze ondergrondse hoogspanningsverbindingen, de betrokken kabelgedeelten met een strook grond met een breedte van 10 meter (5 meter aan weerszijden van de hartlijn) op de verbeelding aan te geven en te bestemmen voor “Leiding - Hoogspanning”.

Voor het opnemen van deze strook op de verbeelding hebben wij voor uw informatie een kopie van de verbeelding bijgevoegd, waarop in rood de ligging van onze kabelverbindingen is aangegeven, alsook een afdruk van onze detailtekeningen nrs. WK2742, wijz. B en WK2743, wijz. C. Indien nodig kunt u de leggingsgegevens van onze kabelverbindingen in .dwg en .dgn opvragen via het email-adres: klic-info@tennet.org.

In samenhang met het opnemen van een bestemming “Leiding – Hoogspanning” op de verbeelding verzoeken wij uw medewerking om in de regels van het bestemmingsplan een nieuw artikel “Leiding - hoogspanning” op te nemen. De tekst voor dit nieuwe artikel kan luiden overeenkomstig de tekst van artikel 18 “Leiding – Gas”.

In verband met het bovenstaande verzoeken wij u ook om paragraaf 2.3.5 “Kabels en leidingen” van de toelichting aan te vullen met de vermelding van de aanwezigheid van twee ondergrondse hoogspanningsverbindingen van TenneT.

Verder verzoeken wij u ervoor zorg te dragen dat, ingeval inrichtingsplannen nabij onze kabelverbindingen worden ontwikkeld, ons bedrijf tijdig bij de nadere uitwerking wordt betrokken. Voor dit overleg kunt u zich in verbinding stellen met [naam] van de afdeling Grondzaken en Databeheer West van ons bedrijf, die te bereiken is op telefoon [nummer]. U kunt zich tevens met deze vertegenwoordiger in verbinding stellen als u nog vragen heeft over deze brief.

Wij vertrouwen erop dat u met onze opmerkingen rekening zult houden en zien uw berichten met belangstelling tegemoet.”

Reactie

Overeenkomstig het verzoek is de dubbelbestemming in het bestemmingsplan overgenomen en is de toelichting hierop aangepast.

25. Wijkcommissie MaFuGaNoVa

“Bij deze onze bijdrage aan het bestemmingsplan NL.IMRO.05 1 8.BPO226CRgenValkbkw lOCO. Nog één kanttekening:
De wijk zeeheldenkwartier is Qua structuur te vergelijken met het Regentes/Valkenboskwartier.
Waarom worden er tussen deze twee wijken andere maatstaven gebruikt?
Zoals bij voorbeeld Horeca en seksinrichtingen.

Ps.
Wij nemen aan dat voor de bewoners in ReVa ook net als in het zeeheldenkwartier een informatieavond wordt georganiseerd.
Wilt u ons hiervan op de hoogte houden.”

Toekomstvisie Horeca
Opmerking:
Dat de gemeente ondanks de visie: Toekomstvisie 2010 - 2015 summier moet omgaan met het toekennen van horecavergunningen in welke vorm ook, met uitzondering van horeca Zwaar, omdat deze absoluut niet horen in een winkelstraat.
Het is ook niet verstandig om de 30% van vestigingen van horeca aan te houden in verband met de gevoelige staat van de Weimarstraat (voorheen Hotspot) en nu aandachtsgebied.
Daarbij is er al voldoende horeca (ondersteunend) aanwezig. Geen uitbreiding vereist, anders is het horecabestand straks groter dan het winkelaanbod, waardoor het winkelend publiek wegblijft en het woon leefklimaat in zeer ernstige mate wordt aangetast en meer risico met zich meebrengt voor de openbare orde en veiligheid.
Advies:
Bij overlastgevende horeca, zoals het plegen van een strafbaar feit (vaak vechtpartijen, dealing en gebruik van coke of andere drugs) de vergunning wordt ingetrokken en de vestiging eveneens wordt ingetrokken, voor wat betreft horeca Zwaar.
Het bestemmingsplan kan gebruikt worden om zoveel mogelijk horeca gelegenheden, zoals Coffeeshops, avond en nachthoreca te weren. Dit te realiseren in een branceplan.
Een branceplan beoogd een duidelijk kader te scheppen voor degene die betrokken zijn bij het winkelgebied. Wel rekening houden van een goed voorzieningsaanbod in de wijk, om het woon en leefklimaat te versterken in een winkel en woongebied.
Bedrijven zoals avond en nachthoreca, seksinrichtingen zoveel mogelijk weren en vooral niet opnieuw een nieuwe concentratie opbouwen.
Aangezien er nieuwe sluitingstijden zijn, kan de huidige, irritante nachtontheffing opgeheven worden.
Aangezien het maar twee uurtjes scheelt en vergunningen uitgeschreven moeten worden, veiligheid etc. De horeca is al genoeg tegemoet gekomen.
Er zijn diverse horeca Zwaar in de Weimarstraat waardoor het winkelend publiek wegblijft, bij name:
't-Hartje geen terrasvergunning maar toch terras met gillende dronkenlappen. Shelly's Bar met buiten creërende bezoekers met weed en alcohol. Cafe/Bar Mas tot een jaar geleden 's-Nachts overlast, maar is door klachten bewoners verminderd.
Ook op de Valkenboslaan 90, cafe Wally's bar geeft zeer veel overlast bij nachtsluiting, daar de bezoekers buiten lang verder schreeuwend discussiëren. Hier heeft klagen bij politie geen zin gehad.
Afsterfregeling:
In de jurisprudentie is een dergelijke regeling geaccepteerd (KB, 2-10-1989, nr. 23944,BR1990,p.202 en KB, dd 14 juni 1989, nr. 89.014438, AB 1990 nr. 1).

Een afsterfregeling houdt in principe in, dat indien een horecafunctie in een pand wordt beëindigd, daarin niet opnieuw een horecafunctie terug mag komen.
Wij vinden het goedkoop om, voor wat een actief uitsterfbeleid betreft, geen budget beschikbaar te willen stellen, aangezien deze wijk al 140 horeca ondernemingen heeft en hier ook de nodige overlast van ondervindt.
Ter afsluiting:
Door de vele vormen van horeca (met alle respect voor de ondernemer) wordt de overlast van stank, zoals gebakken vis, gebakken uien, gebakken brood en chinees enz. een ondragelijke last.
Bij gebrek aan goede afzuigsystemen met filters is het geen doen meer om een kledingzaak te runnen.

Sectoraal beleid 3.3.3 Wonen
In het Regentes/Valkenboskwartier is er een stedelijk woonmilieu. Er heerst een rustiger woonklimaat. De woonvisie noemt de zuidelijke delen van het plangebied als kwetsbaar.
Volgens het bestemmingsplan is huisjesmelkerij een plan van zorg.
Opmerking:
In delen van dit gebied worden er bouwvergunningen uitgegeven. Bijv. een aanvraag van een huisjesmelker om één etage te verdelen in Bijv. 3 wooneenheden, te noemen appartementen. Dit noemen wij geen verbeteringen. Ten eerste zitten er dan 3 tot 4 personen op één etage. Dit is waarschijnlijk niet de bedoeling van het vergunningsbeleid, want de praktijk leert anders. (bijv. de moelanders) met onderverhuur.
Het gevolg: De bevolkingsdichtheid wordt hierdoor hoger in de wijk.
Ook worden er aanvragen gedaan wat betreft dakopbouwen. Dit ten doel gezinnen te behouden in de wijken. Ook hier leert de praktijk anders. Want de gezinnen vertrekken na de opbouw en de daaruit voortvloeiende verkoop, naar het Oosten of elders in het land.
Als dit nog het ergste zou zijn?!!! Maar wij houden ons hart vast indien deze verbouwde panden in het bezit komen van de reeds besproken huisjesmelkers. Dit kan dus nooit de bedoeling zijn geweest van de gemeente.
Tevens worden veel monumentale panden uit hun originele verband gerukt.
Onderhoud:
Een decennia geleden had de gemeente een plan “Hebben is onderhouden”
Nu begrijpen wij wel dat in de huidige recessie geen subsidie geld voor zo'n dergelijk plan meer is. Doch het aanmoedigen en verplichten van het onderhoud van huizen zou toch wel degelijk een optie moeten zijn voor het bestemmingsplan. Ook voor panden in de Weimarstraat. Dit is wel het visitekaartje van de wijk.
Wij wensen dan ook dat de Haagse pandbrigade ook in de wijk regentes/Valkenboskwartier zal opereren. Tot nog toe hebben wij niets kunnen constateren.

Hoofdstuk 3. Sectoraal Beleid 3.3.4 Economie
Detailhandelsnota Den Haag:
Detailhandelsmonitor 2009 (raadsmededeling Februari 2010) Volgens de detailhandelsmonitor (Quickscan) in het winkelconcentratiegebied in de Weimarstraat een gemiddelde basiskwaliteit. Door de sfeer, kwaliteit van de openbare ruimte en de uitstraling van de winkelvoorziening. Echter, het economisch functioneren blijft ver achter. Volgens het bestemmingsplan is het een langgerekt winkelgebied, waarbij:
A Het gebied tussen de Suezkade en de Beeklaan goed functioneert.
B Het gebied van de Beeklaan tot de Valkenboslaan functioneert minder en heeft te maken met leegstand en overconcentratie coffeeshops. Daarom wordt in dit bestemmingsplan een onderverdeling van dit winkelgebied gemaakt. Namelijk twee kerngebieden: Beeklaan tot Suezkade.
Valkenboslaan tot de Pr. Kaiserstraat
Het overloopgebied is de Pr. Kaiserstraat tot de Beeklaan.

opmerking:
Let wel : Het gebied vanaf de Pr. Kaiserstraat tot Noorderbeekdwarsstraat is hier duidelijk een overloopgebied.
Maar vanaf de Noorderbeekdwarsstraat tot aan de Beeklaan is ook een Kerngebied. (Zie winkelbestand) Dit stuk winkelgebied heeft een redelijke aantrekkelijke werking op bezoekers van dagelijkse boodschappen. De aanwezigheid van een supermarkt, twee viszaken, twee bakkerijen, woninginrichting, slaapwarenhuis, ijzerhandel, keukenzaak etc. Kortom een gevarieerd winkelbestand.
Zeker is het belangrijk dat er meerdere speciaalzaken nog toegevoegd kunnen/moeten worden. Maar dat kost tijd, geld, motivatie en vooral planologisch inzicht.
Het lijkt ons dan ook niet verstandig in deze huidige gevoelige staat van de Weimarstraat de 30% toekomstvisie Horeca 2010 – 2015 hier uit te voeren. Men moet daar voorzichtig mee om gaan. Dit geldt overigens voor de gehele Weimarstraat.

In het bestemmingsplan missen wij de bestemming van het Schoolgebouw Weimarstraat/Herschelstraat. Het ziet er erg vervallen uit en wij zien vanuit de gemeente geen perspectief of plan. Het voorlopig settelen van kunstenaars is geen optie of economische vooruitgang betreffende de Weimarstraat en omgeving.
Vanuit onze visie zou het een verrijking zijn, indien op deze locatie een Hotel zou verrijzen, maar wel in een bouwstijl, passend in de Weimarstraat ( bijv. Grandeur) Achter op het schoolplein parkeerplaatsen, te bereiken door een enkelvoudige tunnel. Behoud van de huidige terrasachtige voorplaatsen in verband mét terrassen. Eventueel het beeld Gabriél behouden en inplaatsen op de nieuwe gevel. Dit is zeer zeker dan een verrijking van de wijk en aantrekking voor nieuwe klandizie en economische perspectieven.
***Nog even ter zijde:
Een seksinrichting op de Valkenboslaan 185, anders dan de huidige luxe sauna en uitstraling, zal het economisch klimaat voor de Weimarstraat zeker negatief beïnvloeden.
Met een bestemmingsplan kan worden bereikt dat functies op de juiste plaats komen of blijven. En ongewenste ontwikkelingen worden tegengegaan, zoals vestiging van overlastgevoelige functies zoals seksinrichtingen.
Er is duidelijk een tekort aan sauna's in Den Haag. Een paar sportscholen in Den Haag hebben een mogelijkheid waarbij de sauna een bijrol heeft. Voor de echte saunagebruiker is dit geen optie, want men heeft weinig keus tussen diverse sauna's en voelt zich ook ondergeschikt tussen de sporters. Aangezien de sauna Blue River alle faciliteiten en vergunningen heeft, (wij doelen hier niet op S 1 vergunning) zou het voor een nieuwe exploitant een aantrekkelijke locatie zijn tegen relatief laag budget aan start kosten, om wederom een gemengde sauna te exploiteren. Dit zou een economisch vooruitgang zijn voor de wijk Valkenbos en een aanvulling op het tekort aan het saunabestand in Den Haag.
Dus het mes snijdt hier aan twee kanten:
Geen overconcentratie aan seksinrichtingen. Aanvulling tekort aan saunabestand in Den Haag.
Even ter zijde: In het zeeheldenkwartier bevind zich ook/al een herensauna. Bij nadere informatie is deze niet aangemerkt als seksinrichting.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid.
Volgens het bestemmingsplan is het plangebied grotendeels ingevuld. De gemeente ontwikkeld niets in dit gebied.
Opmerking:
Volgens de regels moet er ten alle tijden aandacht schenken aan de meerwaarde wijkeconomie. Een wijkeconomie kan zowel economisch perspectief bieden aan bewoners en ondernemers in de wijk en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de economie in bredere zin. Heel belangrijk om het economisch potentieel van de wijk daadwerkelijk te benutten, zoals het vervangen van coffeeshops. Het vervangen van de school Weimarstraat/Herschelstraat door een Hotel. Gebruik te maken van de uitstraling van de wijk. Letten op het onderhoud van de panden. Maak gebruik van de karakteristieken (eclecticistisch) van de wijk. Aandacht aan de behoefte van andere groepen bewoners (buiten de Bewonersorganisatie en de BIZ). Dus geen generalisatie.
Wij willen u er op wijzen dat boven de winkels zeer veel burgers wonen, die gepasseerd worden. Maak een plankaart. En kijk op welke wijze ondernemerschap kan worden gestimuleerd, maar vergeet niet de huidige potenties van in de wijk aanwezige bedrijvigheid, voorzieningen en instellingen.
Belangrijk punt:
De economie is geen gemeente-economie, maar een wijkeconomie' Bijv. Hoe voorkomen wij dat de economische activiteit uit de wijk verdwijnt, maar ook tegelijk denken hoe stimuleren wij, dat mensen van buiten de wijk zich tot onze wijk aangetrokken gaan voelen.
Er ontbreekt namelijk het één en ander aan. (u spreekt van boeien en binden)
Draagvlak is om te komen tot een gezonde benadering.
Dus economische bouwstenen aanbrengen om de wijk te ondersteunen en wederom op te bouwen, zodat door minder ongewenste bezoekers/activiteiten, beter winkelend publiek wordt aangetrokken. Hierin kan de gemeente wel degelijk invloed uitoefenen op de economische ontwikkelingen van de wijk, Door middel van planologische indeling van kansrijke ondernemingen, waardoor er verpaupering, verloedering en leegloop in de Weimarstraat en omgeving grotendeels wordt tegengegaan.
Het huidige startersbeleid is momenteel, zowel voor de Weimarstraat als ook voor de startende ondernemer teleurstellend en biedt voor beiden geen perspectief.

Hoofdstuk 3. Beleidskaders Sectoraal beleid 3.3.8 Seksinrichtingen.
Opmerking
Genoemde panden:
Copernicusplein 16 is CORRECT
Weimarstraat 106 heeft nog steeds affichering en blijft illegaal.
Valkenboslaan 181 t/m 191 met uitzondering 185 gemengd 1 zie Weimarstraat 363 is gelegen op een portiek l en 2e etage dus geen begane grond NIET CORRECT (afhaalcentr)

Reactie

Verwijzend naar paragraaf 1.2 is het doel van het onderhavige bestemmingsplan om, op basis van het huidige beleid, de bestaande situatie vast te leggen. Het huidige beleid ten aanzien van onder andere horeca en sexinrichtingen staat het niet toe, mede vanwege het ontbreken aan financiële middelen, om legaal gevestigde functies die potentieel de druk op de leefomgeving verhogen weg te bestemmen. Er is voor gekozen om in de wijk voorkomende functies als horeca en sexinrichtingen met een aanduiding op te nemen. Dit is zichtbaar op de, bij het bestemmingsplan behorende plankaart, en eveneens op www.ruimtelijkeplannen.nl. Door het reguleren middels deze aanduidingen wordt gestimuleerd dat bij beëindiging van de betreffende functie de exploitatie wordt omgezet conform de bestemming. De gemengde bestemmingen zijn verdeeld in gemengd 1 en Gemengd 2. Gemengd 1 betreft het kernwinkelgebied waar uitsluitend detailhandel , aanverwante dienstverlening en aan detailhandel ondergeschikte horeca (categorie licht) (30%) is toegestaan. Gemengd 2 geeft de meest diverse functies voor ondernemers waaronder startende ondernemers. Naast detailhandel en dienstverlening zijn bij Gemengd 2 ook bedrijven (met een lage milieubelasting), kantoren en welzijnfuncties toegestaan. Sauna's (niet als sexinrichting) zijn daar ook toegestaan. Voor de genoemde functies wordt terdege rekening gehouden met de aanwezige hoofdfunctie Wonen. Zo zijn deze functies, op een enkele uitzondering na, uitsluitend op de begane grondlaag toegestaan.

Een stringent beleid om de leefbaarheid te waarborgen staat tegenover de roep van de gemeenteraad om een klantvriendelijke gemeente te zijn zonder omslachtige procedures bij o.a. bouwinitiatieven van eigenaren en ondernemers. Daarbij dient er binnen de gemeente ruimte te zijn voor de huisvesting van alleenstaanden en studenten. Aan de andere kant is ook het beleid om gevestigde huishoudens bij b.v gezinsuitbreiding voor de wijk te behouden o.a. door dakopbouwen en het samenvoegen van woningen toe te staan.
Er wordt naar gestreefd bestemmingsplannen eenvoudiger en toegankelijker te maken middels ruime bestemmingen. In het kader van bestrijding van dubbele regels en formalisme (Red Tape) worden regels aangaande overlast, stankhinder en b.v. kamerbewoning niet in het bestemmingsplan herhaald, voor zover dat wettelijk zou zijn toegestaan. Genoemde functies worden gereguleerd op basis van de Apv en de Wet milieubeheer. Zoals in de toelichting genoemd, worden Coffeeshops gereguleerd op basis van de APV en niet middels het bestemmingsplan.

Voor het bestemmingsplan Reva is het actuele horecabeleid integraal toegepast. Zodoende is uitsluitend in het kernwinkelgebied van de Weimarstraat uitbreiding van lichte horeca toegestaan (openingstijden tot 23.00 uur) en niet in de meer kwetsbare delen van deze straat. In het plangebied zijn, naar verhouding, veel horeca-inrichtingen in zwaardere categorieën gevestigd. De vigerende (oude) bestemmingsplannen staan in delen van het plangebied zelfs uitbreiding van zware horeca toe. Het onderhavige bestemmingsplan Reva beperkt deze uitbreiding tot uitsluitend lichte horeca en binnen het kernwinkelgebied van de Weimarstraat.
In het onderhavige bestemmingsplan is het paraplu bestemmingsplan Sexinrichtingen (2003) overgenomen. Alle sexinrichtingen die in dit bestemmingsplan binnen het plangebied staan opgenomen zijn nog steeds aanwezig en functioneren zodanig, al dan niet gedeeltelijk als massagesalon.
Het is juist wat u stelt dat de sexinrichting aan de Weimarstraat 363 op de 1e en 2e verdieping is gevestigd en niet op de begane grond. Het bestemmingsplan wordt hierop aangepast.

Het splitsen en het samenvoegen van woningen is gereguleerd op basis van de Huisvestingswet/ Huisvestingsverordening Haaglanden en in gemeentelijk beleid (kadastraal woningsplitsingsbeleid en nota kamerbewoning). De juridische grondslag voor bouwkundig splitsen is de omgevingsvergunning, waarbij integrale toetsing op bestemmingsplan (gebruik), woningwet, bouwbesluit en bouwverordening (bouwkundige staat, brandveiligheid en parkeernorm) plaatsvindt. Als de aanvraag aan vorenstaande regelgeving voldoet moet deze worden verleend. Daarbij kan het wel zo zijn dat, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren, aanvullende eisen gesteld worden.
Genoemde mogelijkheden aangaande de grootte en samenstelling van de woningvoorraad worden niet nogmaals in het bestemmingsplan gereguleerd.

De ontwikkelingen in de stad - en zeker in Reva- worden wat de leefbaarheid betreft, nauwlettend in de gaten gehouden. Als blijkt dat het om een algemeen, wijder verbreid wijkgericht, probleem gaat, zal de gemeente maatregelen treffen. Malafide kamerverhuur door huisjesmelkers is uiteraard niet toegestaan. Betreffende personen worden aangepakt, ook door de Haagse pandenbrigade die (nog steeds) actief is in de wijk. Het klopt dat er momenteel geen nieuwe gesubsidieerde projecten zijn als 'Hebben is onderhouden'. Wel wordt ondersteuning gegeven aan VvE's (vereniging van eigenaren) voor o.a. woningonderhoud en de gemeente heeft een professionele handhavingsorganisatie die daar op toeziet.

Het (momenteel) leegstaande schoolgebouw aan de Weimarstraat/Herschelstraat is middels de brede bestemming Maatschappelijk bestemd. Onder deze brede bestemming is ook onderwijs toegestaan. Een hotelfunctie is binnen deze bestemming niet toegestaan. Indien echter daartoe een particulier initiatief is, staat de gemeente daar niet negatief over.

In het kader van de publicatie van het ontwerpbestemmingsplan zal een informatiegelegenheid voor alle belangstellende georganiseerd worden.