direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke structuur
Plan: Houtrust
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0212CHoutrust-70OH

2.3 Ruimtelijke structuur

2.3.1 Ruimtelijke hoofdstructuur en verbindingen

Het plangebied ligt als bijzondere enclave ingebed tussen een aantal belangrijke stedelijke structuren. Het gebied ligt op het kruispunt van twee belangrijke zones in de stad. De ene zone beslaat het gebied van het Verversingskanaal die als “Lijn 11 tracé” doorloopt tot aan station Hollands Spoor. Deze zone doorkruist verschillende delen van de stad loodrecht op de kust. De andere zone is die van de Haagse Beek en de Noord-westelijke Hoofdroute die min of meer parallel langs de kust loopt en belangrijke stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteiten kent. Aan de overige zijden wordt het terrein begrensd door de Bosjes van Poot, een belangrijke uitloper van het duingebied Westduinpark en in het zuidwesten door de bebouwing van de Vogelwijk. In het noorden grenst het plan aan het Statenkwartier.

Een deel van het plangebied is nog in aanbouw. Na realisatie van de ontwikkelingen bestaat het gebied uit een breedtesporthal, een VMBO-school: woningen, commerciële ruimte voor onder andere fitness en een gebouwde parkeervoorziening. Door de nieuwe stedenbouwkundige invulling ontstaan twee heldere openbare ruimtes (Bomenlaantje en Voorterrein) en twee bebouwingsclusters; Groot Houtrust en Klein Houtrust. De opzet is zodanig dat alle functies, waaronder de woningbouw, een eigen herkenbare plek en entree hebben. De nieuwe woningbouw kijkt zoveel mogelijk uit op de openbare ruimten en ontleent er een belangrijke kwaliteit aan. De woongebouwen worden ontsloten door het voorterrein dat als groene entree voor het gehele Houtrustgebied dienst zal gaan doen en zorg draagt voor enige afstand tot de Houtrustweg.

Het woningbouwprogramma bestaat uit twee gebouwen. Groot Houtrust, gelegen aan de Houtrustweg is L-vormig en heeft op de hoek een toren van 32 meter hoog. De vleugel aan de Houtrustweg is 17 meter hoog en het gedeelte aan het plein varieert tussen 17 en 26 meter. Groot Houtrust bevat 82 woningen met een extra diepe parkeergarage. In deze garage kunnen steeds twee auto's met een liftsysteem boven elkaar geparkeerd worden.

Klein Houtrust sluit aan bij de squashhal en vormt samen met de school en de sporthal een compact bouwblok met verschillende functies die rondom ontsloten zijn. De bebouwing varieert in hoogte van 10 tot 32 meter. Het gebouw bevat 34 woningen. Daarnaast worden in de plint aan het voorterrein sportvoorzieningen en dienstverlening mogelijk gemaakt. Ook dit gebouw heeft een parkeergarage.

2.3.2 Verkeer en infrastructuur
2.3.2.1 Omliggende hoofdwegen

De belangrijkste hoofdwegen in en rondom het gebied zijn de Houtrustweg, de Sportlaan, de Houtrustlaan en de Laan van Poot.

De Houtrustweg is een gebiedsontsluitingsweg die een belangrijke functie heeft voor Scheveningen-Haven. Het gedeelte van de Sportlaan tussen de Houtrustweg en de Kwartellaan heeft geen belangrijke verkeersfunctie en is geen onderdeel van de Noordwestelijke Hoofdroute. Het doorgaand verkeer van de Noordwestelijke Hoofdroute wordt geleid via de Segbroeklaan. Onderhavig gedeelte van de Sportlaan heeft hierdoor vooral een functie voor bestemmingsverkeer en als ontsluiting van een deel van de Vogelwijk. De Houtrustlaan en Laan van Poot hebben een functie als buurtontsluitingsweg en zijn ingericht als 30 km/uur gebied. De Laan van Poot heeft tevens een toegangsfunctie voor de AWZI Houtrust. Alle functies op het Houtrustterrein zijn per auto alleen bereikbaar via het “Bomenlaantje” dat uitkomt op de ventweg langs de Houtrustweg.

2.3.2.2 Ontsluiting en parkeersituatie Houtrust

De ontsluiting voor autoverkeer vanaf Houtrust vindt plaats vanaf de Houtrustweg en vanaf de Laan van Poot. Er wordt op de Houtrustweg een scheiding aangebracht tussen het bestemmings- en doorgaande verkeer. Doorgaand verkeer rijdt direct langs het Verversingskanaal en wordt door een groene berm gescheiden van het bestemmingsverkeer.

Het Bomenlaantje sluit aan op de nieuw aan te leggen ventweg en dient als ontsluiting van de diverse functies; SVV sportvelden, DAK kinderopvang en de woningbouw. De gestelde parkeernorm voor de woningbouw wordt ingevuld door de parkeergarages onder de woonblokken. Bezoekers van de bewoners en de fitness/commerciële ruimte evenals het personeel van de school kunnen hun auto parkeren op het nieuw ontsloten parkeerdek aan de Laan van Poot en aan de ventweg waar extra parkeerplaatsen worden aangelegd.

De Laan van Poot en Sportlaan hebben ook een wijkonsluitende functie voor een deel van de Vogelwijk.

Fietsroutes hebben onlangs een verbetering ondergaan.De hoofdtoegang van het plangebied voor fietsers is gesitueerd vanaf de Houtrustweg via het “Bomenlaantje”. Tevens kunnen fietsers het gebied vanaf de Laan van Poot bereiken.

Het plangebied is goed ontsloten door het openbaar vervoer. Op het kruispunt Laan van Poot / Houtrustweg hebben de interliners 65 (Leiderdorp-Houtrust) en 88 (Oegstgeest-Houtrust) hun eindpunt. Tramlijn 11 rijdt over de route Conradkade - Van Boetzelaerlaan en halteert bij de Houtrustbrug op een loopafstand van ca. 400 m van het plangebied. Op de Sportlaan halteert buslijn 24, buslijn 23 stopt op de Nieboerweg net voorbij het kruispunt met de Houtrustweg.

Voor de woningen in het bouwplan Houtrusthallen vindt al het parkeren op eigen terrein plaats. Hierbij wordt uitgegaan van een parkeernorm van 1,5 tot 2,0 parkeerplaatsen per woning.

Voor het parkeren van de overige voorzieningen zijn er ca. 375 parkeerplaatsen beschikbaar:

  • De parkeerplaatsen langs de Houtrustweg (ca. 100 p.p.);
  • Het parkeerdek op het terrein van de AWZI, waarover de gemeente de beschikking heeft (ca. 175 p.p.);
  • De parkeerplaatsen op de Laan van Poot tussen de Houtrustweg en de Houtrustlaan (ca. 100 p.p.);

De gemeente streeft ernaar dat belangrijke sportwedstrijden met veel publiek in de sporthal niet worden georganiseerd op een tijdstip dat SVV Scheveningen een thuiswedstrijd speelt.

2.3.3 Bodem

In het plangebied is een benzineservicestation met bodembedreigende activiteiten gevestigd. Bij dit tankstation zijn ondergrondse brandstoftanks in gebruik. Daarnaast hebben bij verscheidene panden ondergrondse olietanks gelegen. Deze zijn allen verwijderd of onklaar gemaakt.

In en in de directe omgeving van het plangebied zijn bodemonderzoeken uitgevoerd in verband met aangetroffen verontreinigingen, herinrichting en/of bouwplannen. Op twee locaties is daaruit gebleken dat er sprake was van ernstige bodemverontreiniging. Hiervan is sprake bij een gemiddelde overschrijding van de interventiewaarde in meer dan 25 m3 vaste bodem en/of 100 m3 grondwater (bodemvolume). Het eerste geval betreft een verontreiniging met olieproducten ter plaatse van het tankstation aan de Sportlaan 1. De sanering van dit geval is momenteel in uitvoering. Het tweede geval betreft een verontreiniging met PAK (teerachtige stoffen). Dit geval bevindt zich aan de rand van het plangebied en ligt gedeeltelijk buiten het plangebied in de openbare weg (Houtrustweg) en gedeeltelijk ter plaatse van een sportveld. Dit geval is niet gesaneerd. Er is voor dit geval bepaald dat er geen risico's zijn.

Het plangebied is grotendeels reeds onderzocht. Uit de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Den Haag blijkt dat het plangebied is gelegen in bodemkwaliteitszone 1. In deze zone is de bovengrond (0 tot 0,5 meter onder maaiveld) gemiddeld licht verontreinigd met kwik, lood, zink en PAK (teerachtige stoffen). De ondergrond (0,5 tot 2,0 meter onder maaiveld) is gemiddeld niet verontreinigd.

Voor die delen van het plangebied waar in de toekomst herinrichting en/of nieuwbouw zal plaatsvinden en waar op dat moment nog geen onderzoek en/of sanering heeft plaatsgevonden, zal bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd en eventueel gesaneerd moeten worden. Vanzelfsprekend zal er ook bodemonderzoek moeten worden gedaan voor herinrichting of nieuwbouwplannen, indien de bestaande bodemonderzoeken sterk verouderd, dat wil zeggen ouder dan vijf jaar, zijn.

2.3.4 Archeologie

Het plangebied is volgens de Nieuwe Geologische kaart van Den Haag en Rijswijk gelegen op door Jong Duin overstoven deel van het strandwallengebied. Binnen het plangebied is in de ondergrond zowel een strandwal als een strandvlakte aanwezig.

Strandwallen zijn zandruggen die grofweg evenwijdig aan de kustlijn liggen en die enige duizenden jaren voor Christus door natuurlijke processen zijn gevormd. Tussen de verschillende strandwallen bleef het oppervlak laag en vochtig: daar ontstond in de loop der eeuwen een soms vrij dik pakket veen.

Strandwallen hebben altijd archeologische potentie. Al vanaf de late Steentijd (ca. 2500 v. Chr.) waren ze geschikt voor menselijke bewoning. Op veel plekken binnen de gemeentegrenzen (en daarbuiten) zijn er vondsten op gedaan en resten van nederzettingen op teruggevonden, zowel uit de prehistorie als uit de Romeinse tijd of Vroege Middeleeuwen. Strandvlaktes waren minder geschikt om te bewonen: als ze niet te nat waren, waren ze echter wel heel geschikt voor het weiden van het vee dat men had.

In het kader van de nu gerealiseerde nieuwbouw en op grond van bovenstaande is enkele jaren geleden in het bestemmingsplangebied archeologisch vooronderzoek uitgevoerd en vervolgens in een deel daarvan een opgraving. Het vooronderzoek had duidelijk gemaakt dat ter plekke van de voormalige Houtrusthallen de bodem te zeer verstoord was om nog archeologische waarden te kunnen bevatten. Daarbuiten, langs de Houtrustweg, bleek wel sprake van een ongestoorde bodemopbouw en werden in eerste instantie vier vindplaatsen gekarteerd. Twee van de vier vindplaatsen zijn opgegraven, waarbij werd aangetoond dat sprake was van een stuk van een akkercomplex uit de Midden IJzertijd (500-250 v. Chr.), behorend bij een nederzettingsterrein dat in de buurt moet liggen, maar waarvan de precieze locatie niet bekend is. Met de uitvoering en afronding van het veldonderzoek zijn de archeologische waarden van dat terrein opgeruimd. De derde vindplaats is niet nader onderzocht, maar inmiddels wel verloren gegaan door de nieuwbouw van de appartementencomplexen. Dat deel van het plangebied heeft derhalve op dit moment geen archeologische waarde meer. De laatste vindplaats, meteen ook de grootste (achter Houtrustweg 6, het gebouw van het gemeenschappelijk energiebedrijf ZH-West) is in situ behouden, omdat daar een sportveld over is aangelegd.

Het deel achter de sporthal aan de Laan van Poot, ter plekke van en rond de opstallen van de sportverenigingen die hier de velden bespelen, en een deel van de sportvelden zelf is nog niet voldoende onderzocht. In dit deel van het bestemmmingsplangebied is daarom sprake van een archeologische verwachting. Het zou kunnen dat zich hier nederzettingssporen bevinden horend bij het akkercomplex aangetroffen aan de Houtrustweg, of andere archeologische waarden uit de prehistorie of vroeg-historische perioden.

2.3.5 Kabels en leidingen

Onder de Houtrustweg, Laan van Poot, Houtrustlaan en Sportlaan liggen rioolpersleidingen. Deze persleidingen zijn in beheer bij het Hoogheemraadschap van Delfland.