direct naar inhoud van 7.2 Behandeling ingekomen reacties
Plan: Bomenbuurt 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0207CBomenbuurt-50VA

7.2 Behandeling ingekomen reacties

1. VROM Inspectie, directie Uitvoering Programma Borging Ruimtelijke Rijksbelangen

De VROM-Inspectie geeft aan dat het plan de betrokken rijksdiensten geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijke Beleid (RNRB).

Reactie gemeente: er wordt met instemming kennis genomen van deze reactie.

3. Provincie Zuid-Holland, directie Ruimte en Mobiliteit

De Provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat het provinciale beoordelingskader is vastgelegd in de provinciale Structuurvisie en de verordening Ruimte. Het bestemmingsplan is conform dit beleid.


Reactie gemeente: er wordt met instemming kennis genomen van deze reactie.

9. Veiligheidsregio Haaglanden, Regionale Brandweer

De Veiligheidsregio Haaglanden constateert dat vanwege de aanwezigheid van de transportroute gevaarlijke stoffen (Segbroeklaan) is de circulaire 'Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen' uit 2010 van toepassing op dit bestemmingsplan. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen het invloedsgebied (150 meter) van de Segbroeklaan. Binnen het plangebied zijn al een aantal maatregelen verwerkt waardoor de effecten van incidenten met de transportroute gevaarlijke stoffen worden verkleind. De Veiligheidsregio Haaglanden gaat er vanuit dat deze maatregelen behouden blijven.

Wanneer er (nieuwe) ruimtelijke ontwikkelingen zouden plaatsvinden binnen het plangebied, is het van belang de Veiligheidsregio Haaglanden hierbij te betrekken. Op dit moment vindt de afstemming op deze aspecten binnen diverse overleggen plaats. Aanvullingen op de bereikbaarheid en bluswatervoorzieningen in verband met de eventuele ruimtelijke ontwikkelingen binnen het plangebied zullen worden gedaan op het moment dat de Veiligheidsregio Haaglanden bij deze ontwikkelingen betrokken is.

Reactie gemeente: Eventuele nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen binnen het plangebied zien slechts op de mogelijkheid van dakopbouwen, waarmee bestaande woningen kunnen worden uitgebreid. Er worden geen nieuwe woningen aan het plangebied toegevoegd binnen het invloedsgebied van de Segbroeklaan.

Het borgen van de veiligheid, bereikbaarheid en bestrijdbaarheid van incidenten nu en in de toekomst heeft uiteraard de aandacht van de gemeente en is waar dit ruimtelijk binnen een bestemmingsplan past opgenomen en gewaarborgd.

12. Het bestuur van de Fietsersbond enfb, Afdeling Den Haag

De Fietsersbond brengt een aantal opmerkingen over fietsroutes en fietsparkeren naar voren.

Fietsroutes

Het concept-bestemmingsplan gaat uit van de bestaande plannen.
Voor fietsers houdt dat in: diverse hoofd(fiets)routes langs doorgaande wegen en 50 km/u ontsluitingswegen.
Wij nemen goede notitie van uw voornemen om waar die voorzieningen ontbreken deze bij een herinrichting alsnog aan te leggen.
Zit in het concept-bestemmingsplan ook het burgerinitiatief Groot Hertoginnelaan?
De route Morsestraat-Pijnboomstraat-Thomsonplein-Thomsonlaan (en het deel van de Thomsonlaan tussen het Valkenbosplein en het Thomsonplein) is een sluiproute voor doorgaand autoverkeer.
Het doel van de gemeente is om het doorgaande autoverkeer te concentreren op hoofdroutes (o.a. de Internationale ring).
Genoemde route is wel belangrijk voor het langzame verkeer. Maatregelen om het doorgaande autoverkeer te weren (door middel van een circulatieplan) en de route voor het fietsverkeer veiliger te maken, zien wij graag in het plan opgenomen. Dit vergroot ook de leefbaarheid van de wijk.
De Fahrenheitstraat is niet fietsvriendelijk. Toch komen veel klanten op de fiets naar het winkelcentrum. Om deze fietsende klanten te behouden, zal de straat fietsvriendelijker ingericht moeten worden. Bij de herinrichting van de straat (evenals die van de Thomsonlaan) moet dus óók de fietser het uitgangspunt zijn.

Fietsparkeren

In het conceptplan zijn ook mogelijkheden voor fietsparkeren opgenomen.
De publieke voorzieningen voor de fiets - zo wordt gesteld - maken onderdeel uit van de inrichting van de openbare ruimte. Graag verzoeken wij u erop toe te zien dat deze parkeergelegenheid in voldoende mate aanwezig is en op de juiste plaats staat. Graag ziet de Fietsersbond in het plan opgenomen dat er ruimte gecreëerd wordt voor het plaatsen van fietstrommels als daarvoor belangstelling bestaat.
Ook het eventueel willen realiseren door particulieren van een fietsparkeervoorziening op eigen grond, bijvoorbeeld in de voortuin, moet gehonoreerd kunnen worden.

Ten slotte

Art 12 V-VB gaat over verblijfsgebied bedoeld voor voetgangers en fietsers. Zo'n verblijfsgebied is echter nergens op de kaart te vinden.

Reactie gemeente: Het gemeentelijk voornemen om daar waar fietsvoorzieningen ontbreken, deze bij een herinrichting waar mogelijk alsnog aan te leggen, vloeit voort uit de Haagse Nota Mobiliteit en het Meerjarenprogramma Fiets 2011 t/m 2014.

Voor zover wordt gesteld dat er in een deel van de wijk sprake is van sluipverkeer en wordt verzocht om maatregelen, wordt het volgende opgemerkt. De gemeente zet zich in, conform het vastgestelde beleid, om doorgaand (auto)verkeer te weren uit woonwijken, zorg te dragen voor veilige fietsvoorzieningen en de leefbaarheid (in woonwijken) te vergroten. Het overgrote deel van de wijk is dan ook ingericht als een 30km/h-zone, en voorzien van snelheidsremmende maatregelen zoals drempels. Hiermee wordt de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers, waaronder de fietsers, bevorderd. Daarnaast maken de snelheidsremmende maatregelen het gebruik van door de wijk lopende straten als sluiproute onaantrekkelijk en vergroten zij de leefbaarheid voor de omwonenden. Het bestemmingsplan biedt voldoende mogelijkheden voor een verkeersveilige (her)inrichting van de straten in de wijk.

Ook bij de herinrichting van de Fahrenheitstraat en de Thomsonlaan zal er aandacht zijn voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, waaronder de fietsers.
Het burgerinitiatief Groot Hertoginnelaan, waarmee een herinrichting van de laan wordt beoogd, ziet ook op het gedeelte van de laan dat binnen het plangebied Bomenbuurt is gelegen. De ter plekke geldende bestemming Hoofdverkeersweg ziet ook op fietspaden, groen enz. en staat een dergelijke herinrichting zonder meer toe.
Voor wat fietsparkeervoorzieningen is in het bestemingsplan een algemene afwijkingsregel opgenomen voor de stalling van fietsen, motorfietsen, scooters, scootmobielen en soortgelijke vervoermiddelen. Deze afwijking kan voor een bepaalde termijn worden toegestaan. Ook kan een persoonsgebonden afwijking worden toegestaan (27.3 onder a). Voor het realiseren van kleinschalige bebouwde fietsvoorzieningen in voortuinen biedt het bestemmingsplan, en het gemeentelijk beleid in het algemeen, dus afdoende ruimte. Via het Omgevingsloket online kunnen burgers een vergunningcheck doen en nagaan welke voorwaarden per adres gelden.

Ook is er voor wat betreft fietstrommels een apart project opgenomen in het Meerjarenprogramma Fiets 2011 t/m 2014. Zo kan worden voorzien in de behoefte van bewoners aan veilige stallingsruimte.

Met betrekking tot de opmerking inzake de bestemming Verkeer-Verblijfsgebied, wordt tot slot opgemerkt, dat deze zich bevindt tussen de flats aan de Sportlaan.

15. N.V. Nederlandse Gasunie

De Gasunie deelt mee dat het plangebied buiten de 1% letaliteitsgrens van de dichtstbij gelegen leiding valt. Daarmee staat vast dat leidingen van de Gasunie geen invloed hebben op de verdere planontwikkeling.

Reactie gemeente: er wordt met instemming kennis genomen van deze reactie.