Plan: | Bezuidenhout |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0204GBezuidenht-51VA |
De Wet geluidhinder stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten – bijvoorbeeld woningen – door drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer.
Industrielawaai
In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd.
Spoorweglawaai
Op grond van de Wet geluidhinder hebben spoorwegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. In het plangebied zijn spoorwegen gelegen. De geluidszone voor de spoorwegen is 700 meter.
Wegverkeerslawaai
Op grond van de Wet geluidhinder hebben wegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen en waarbinnen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. De wet maakt een uitzondering voor wegen waar de maximale snelheid 30 km/uur is. Deze wegen hoeven niet in het onderzoek te worden betrokken.
De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai 63 dB.
Procedure hogere grenswaarden
Wanneer de voorkeursgrenswaarden worden overschreden en uit akoestisch onderzoek voldoende onderbouwd is gebleken dat maatregelen om die overschrijding teniet te doen of te beperken niet mogelijk of haalbaar zijn, kan parallel aan de bestemmingsplanprocedure, een procedure voor het verkrijgen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder worden gestart. Deze procedure moet zijn afgerond alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Binnen het plangebied Bezuidenhout maken de volgende ontwikkelingen geluidsgevoelige bestemmingen direct bij recht mogelijk:
Johannes Camphuijsstraat
Voor deze ontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 2 Akoestisch onderzoek Joh. Camphuijsstraat . Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.
Spaarwaterstraat
Voor ontwikkeling is tevens in het geluidsonderzoek verricht, zie Bijlage 3. Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.
De volgende ontwikkelingen zijn mogelijk met een wijzigingsbevoegdheid.
KPN-Kavel (wijzigingsbevoegdheid 1)
Voor deze ontwikkeling is een globaal geluidsonderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 3, Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden indien gebouwd wordt in overeenstemming met de wijzigingsregels. Betreffende voorwaarden zijn als wijzigingsvoorwaarden opgenomen in het bestemmingsplan.
Carolina van Nassaustraat / Koningin Sophiestraat (wijzigingsbevoegdheid 2)
Deze ontwikkeling is in het genoemde geluidsonderzoek onderzocht, zie Bijlage 3. Hieruit blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Een hogere grenswaardeprocedure is derhalve niet nodig.