direct naar inhoud van 4.6 Geluid
Plan: Wateringse Binnentuinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0203BWateringBin-50VA

4.6 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidbelasting van geluidsgevoelige gebouwen en terreinen door drie verschillende geluidsbronnen: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie. Bij de wijziging of vaststelling van een bestemmingsplan moet nagegaan worden of onderzoek verricht moet worden naar de omvang van deze drie geluidsbronnen. Als het bestemmingsplan mogelijkheden biedt voor het realiseren van (andere) geluidsgevoelige gebouwen in de geluidzone van een weg of spoorweg, is een akoestisch onderzoek noodzakelijk in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh). Bij de reconstructie van wegen en/of spoorwegen wordt eveneens een akoestisch onderzoek ingesteld in het kader van de Wgh.

Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de rooilijnen van de nieuw te realiseren woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen. In dit onderzoek worden de geluidgevoelige bestemmingen uit dit plan onderzocht, daar deze nieuwbouw gelegen is binnen de wettelijke toetsingszone van de Noordweg, het Oosteinde, de Tomatenlaan, de Leyweg en de Strijpkade. Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de rooilijnen van de nieuw te realiseren woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.

Voor de overige wegen gelegen in de nabije omgeving van of in het plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. In de zin van de Wet geluidhinder zijn dergelijke wegen niet-zoneplichtig en zouden derhalve buiten beschouwing kunnen blijven. Gelet op jurisprudentie blijken 30 km/uur wegen, vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening', toch akoestisch onderzocht te moeten worden. Derhalve worden de ontsluitingswegen van het plangebied, de Meierijlaan (en in het verlengde de Limastraat), de Zuidenveldlaan (en in het verlengde de Santiagosingel) en de Zevenwoudenlaan, wel bij dit onderzoek betrokken.

De Liemersingel, de Oostergosingel, de Ellertsveldlaan, de Reiderlandlaan, de meest noordelijke oost-west-verbindingsweg en de overige woonstraten in het plangebied hebben een maximum snelheid van 30 km/uur. Ook deze wegen zijn in het onderzoek betrokken.

Met betrekking tot de zoneplichtige wegen blijkt uit de berekeningsresultaten dat de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de Noordweg ten hoogste 58 dB bedraagt, de geluidbelasting ten gevolge van Oosteinde ten hoogste 51 dB, ten gevolge van de Strijpkade ten hoogste 48 dB, ten gevolge van de Leyweg ten hoogste 41 dB en ten gevolge van de Tomatenlaan ten hoogste 39 dB. Al deze waardes zijn exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh van 5 dB. Dit betekent dat na aftrek ex artikel 110g Wgh de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden ten gevolge van het wegverkeer op de Noordweg. De grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden. Er is verder onderzoek naar mogelijke geluidreducerende maatregelen noodzakelijk.

Voor alle overige zoneplichtige wegen geldt dat na aftrek van ex artikel 110g Wgh de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden wordt. Verder onderzoek en geluidreducerende maatregelen zijn daarvoor niet noodzakelijk.

Ter beperking van de overschrijding van de voorkeursgrenswaarden ten gevolge van de Noordweg op het bouwplan zijn drie maatregelen bekeken. Op basis van de maatregelen die in het geluidsrapport wordt voorgesteld, wordt een ontheffingsprocedure ten behoeve van hogere grenswaarden in de zin van de Wet Geluidhinder doorlopen.

Aangezien het verkavelingsplan voor het meest noordelijke deel van het plangebied nog niet definitief bekend is, kan het definitieve aantal woningen dat het betreft niet worden aangegeven. Voor het noordelijke gebied (fase IV) is daarom uitgegaan van de bouwblokken, rooilijnen en maximale woningaantallen. Het binnenmilieu wordt beschermd door de eisen opgelegd vanuit het Bouwbesluit. De geluidwering van de gevel dient zodanig te zijn dat het resulterende geluidniveau in de woning niet meer bedraagt dan 33 dB. Bij deze berekening wordt de cumulatieve geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer gebruikt. Gelet op de voorgenomen samenstelling van de uitwendige scheidingsconstructie van de nieuw te realiseren bebouwing, dient te worden beoordeeld of met de beoogde (bouw)materialen kan worden voldaan aan de aanvullende eis betreffende het ten hoogst toelaatbare binnenniveau voor de woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.

Ten gevolge van de Zevenwoudenlaan bedraagt de geluidbelasting exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh ten hoogste 63 dB. Deze geluidbelasting treedt op bij de nieuwbouw tussen de Noordweg en de Reiderlandlaan. Op dit weggedeelte van de Zevenwoudenlaan is de verkeersintensiteit het grootst (3.175 mvt/etm). Zuidelijker op de Zevenwoudenlaan is de verkeersintensiteit lager (1.771 en 917 mvt/etm), waardoor in dit gebied de geluidbelasting 3 - 5 dB lager is.

Ten gevolge van het wegverkeer op de Meierijlaan bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 61 dB en ten gevolge van de Zuidenveldlaan is de hoogste geluidbelasting 53 dB. Ten gevolge van de overige 30 km/uur wegen bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 58 dB. Deze waardes zijn exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh.

Omdat 30 km/uur wegen geen wettelijke zone hebben zijn er vanuit de Wgh geen verplichtingen. Gelet op de jurisprudentie aangaande dit punt blijkt echter dat de geluidsbelasting wel inzichtelijk gemaakt dient te worden. Vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening' kan wel door de gemeente worden overwogen de relatiefhoge geluidbelasting langs deze wegen te beperken.

Het vervangen van de klinkers door stille klinkers op de Zevenwoudenlaan (tussen Noordweg en Reiderlandlaan) levert een geluidreductie op van 3 dB. De hoogste geluidbelasting bedraagt daarna nog 60 dB.

Het volledige rapport van het geluidsonderzoek is opgenomen in Bijlage 1 - Geluidsonderzoek.