direct naar inhoud van 4.13 Gebiedsgericht milieubeleid
Plan: Laakhaven West en Petroleumhaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0192FLaakhavenW-50VA

4.13 Gebiedsgericht milieubeleid

Tien voor milieu

De nota Tien voor milieu (2006) is het richtinggevend document voor de hoofdlijnen van milieubeleid van de gemeente Den Haag in de periode 2006-2010. In deze contourennota zijn ambities vastgesteld voor de speerpunten lucht, klimaat, water en geluid en voor de aandachtspunten vergunningverlening en handhaving, externe veiligheid, afval, binnenmilieu, bodem en sturing.

Handleiding Gebiedsgericht Milieubeleid

Een belangrijk instrument bij de samenwerking tussen ruimtelijke ordening en milieu is het Gebiedsgericht Milieubeleid (2005). Er is een indeling van Den Haag gemaakt met gebieden van eenzelfde functie. Gebieden met eenzelfde functie behoren tot hetzelfde gebiedstype. Per gebiedstype is de gewenste milieukwaliteit vastgesteld. De gebiedsspecifieke kenmerken en de mogelijkheden bepalen de toekenning van de ambitie per milieudoel: geluid, lucht, bodem, afval, water, ecologie en groen, energie, mobiliteit, externe veiligheid en binnenmilieu. Met het vaststellen van milieuambities per gebiedstype wordt richting gegeven aan de kwaliteit die de verschillende onderdelen van het milieu op een bepaald tijdstip dienen te hebben. Er is een zestal gebiedstypen gedefinieerd. Het plangebied behoort tot het gebiedstype 'werken'.

Het gebiedsgericht milieubeleid maakt onderscheid tussen 3 verschillende ambitieniveaus:

  • Milieu Basis: ambities die aansluiten bij de bestaande wet- en regelgeving en het bestaande gemeentelijk beleid.
  • Milieu Extra: ambities die een stuk verder gaan dan het wettelijke minimum.
  • Milieu Maximaal: de maximaal haalbare ambitie voor een thema.

De volgende ambities zijn voor het gebiedstype 'Gemengd Wonen' van belang en bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied richtinggevend. Ze zijn in de onderstaande tabel opgenomen.

thema   Welke ambitie is vastgelegd?   Wordt de ambitie gerealiseerd   toelichting  
bodem   extra   gedeeltelijk   De bodem is voor het overgrote deel al gesaneerd, waarbij is uitgegaan van een nieuwe bedrijvenbestemming. Voor een woon-werklocatie is de saneerwaarde te hoog. Dit betekent voor het plan dat:
Bij de planontwikkeling wordt alleen op de locatie van de Mandirs uitgegaan van een halfverdiepte parkeergarage. De vrijkomende grond wordt afgevoerd naar een verwerkingsinrichting. Het programma voor de andere kavels is dermate ontspannen dat uitgegaan kan worden van bovengrondse parkeeroplossingen
De achtergebieden volledig bebouwd mogen worden waardoor contact met het maaiveld tot een minimum beperkt wordt
De inrichting van de openbare ruimte een stoere, havenachtige uitstraling krijgt, waarbij de speelplekken voor de kinderen geïntegreerd worden. Hierdoor wordt het contact met de grond tot een minimum beperkt.  
externe veiligheid   maximaal   ja   - Voor de vestiging van nieuwe bedrijven wordt uitgegaan van bedrijven die zich voegen in een gemengd stedelijk gebied
- Voor het realiseren van de woningen aan de Calandkade dient eerst onderzocht te worden wat de consequenties zijn van het LPG-station aan de Neherkade.
- Rondom de opslag van gasflessen bij de inrichting van Braber Dakmaterialen BV. Is binnen een afstand van 10 meter geen woningbouw toegestaan  
geluid   extra   ja   Het plangebied wordt omsloten door drukke doorgaande straten als de Neherkade, Calandstraat en Waldorpstraat. Daarnaast zorgt het spoor voor extra geluidsoverlast.
In het plan wordt hiervoor:
- Een strook bedrijfsbebouwing langs het spoor gerealiseerd met een minimale hoogte van 8 meter waardoor dit werkt als geluidscherm. De doorsteken tussen de bedrijfsbebouwing moeten dichtgezet worden om geluidslekken te voorkomen.
- In de fasering van het plan rekening gehouden met afschermende werking van de bebouwing langs de Waldorpstraat en Calandkade, waardoor een geluidstiller binnengebied ontstaat.
- Horeca in de zwaardere categorieën uitgesloten in de woonblokken waardoor geluidsoverlast in de nachtelijke uren wordt voorkomen  
Lucht   extra   ja   Het plangebied is relatief autoluw. Er zijn geen doorgaande wegen binnen het gebied en de maximum snelheid bedraagt 30 km waardoor de verkeersafwikkeling gelijkmatig afgewikkeld wordt.  
mobiliteit   extra   ja   Om de mobiliteit in het plangebied te beperken worden er een aantal maatregelen genomen om het autoverkeer terug te dringen.
- In het stratenpatroon is gekozen voor slechts een aansluiting op de omliggende doorgaande wegen waardoor sluipverkeer voorkomen wordt en het minder uitnodigend werkt voor bewoners om voor korte afstanden de auto te nemen.
- De voetganger en fietser krijgen voorrang in het gebied door de straten in het gebied als 30 km straten te bestempelen
- Voor de fietser zijn duidelijke fietsroutes door het gebied opgenomen die direct aansluiten op de doorgaande stedelijke fietsroutes
- Langs de Waldorpstraat is een tweerichtingen fietspad opgenomen in het verlengde van de fietsroute in Laakhaven Centraal
- Voor de voetganger zijn korte aantrekkelijke verbindingen met belangrijke functies als de MegaStores, bushaltes en treinstations gerealiseerd.  
schoon   extra   ja   Door bij de inrichting van de openbare ruimte rekening te houden met concentratie van mensen aan de kade en op de pleinen kan goed ingespeeld worden op het schoonhouden van het gebied. Hier zullen extra maatregelen genomen worden om zwerfvuil te voorkomen.  
water   extra (water dat siert)   ja   Het plan heeft geen nadelige effecten op de waterkwaliteit. Het huidige rioolstelsel dient te worden vervangen. Daarbij is de aanleg van een gescheiden rioolstelsel voorzien.
Een deel van de Petroleumhaven valt binnen de ecologische zone Laak. Het riviertje de Laak heeft natuurvriendelijke oevers.  
natuur   extra   ja   Voor de ontwikkeling van Laakhaven West en Petroleumhaven wordt uitgegaan van de aanwezige natuurkwaliteit, waarbij op zo veel mogelijke plaatsen groen wordt toegevoegd. Dat betekent:
- dat bij de aanleg van boten in het gebied waar een jachthaven is toegestaan geen voorzieningen worden getroffen die de leefomstandigheden van de aanwezige varens teniet doen
- bij herstel van de kademuur wordt gebruik gemaakt van een speciale mortel die minder hard is dan het gebruikelijke cement.
- De aanwezige bomen in het gebied worden gehandhaafd. Het huidige stratenpatroon blijft ongewijzigd waardoor de bomen in de 1e Lulofsdwarsstraat kunnen blijven staan. Gezien de nieuwe bouwmassa zullen de bomen wel gekandelaberd worden.
- Het aanwezige plein Calandkade/Waldorpstraat blijft ook in de plannen op deze locatie, waardoor de aanwezige bomen gehandhaafd worden. Om deze structuur te versterken wordt dit bomenplein in de Waldorpstraat nog tweemaal herhaald
- In het verlengde van de groene Verheeskade wordt ook hier de kade voorzien van een stevige bomenrij
- De Waldorpstraat krijgt in heel Laakhaven een vergelijkbaar profiel. Dit betekent dat de groene middenberm met grote bomen zoals in Laakhaven Centraal is gerealiseerd ook hier een vergelijkbaar vervolg krijgt.
- Het groen bij het Hildebrandplein als verbinding tussen de ecologische zone rondom het riviertje de Laak wordt gekoesterd.  
klimaat   maximaal   ja   De rijksoverheid en de bouwpartijen in Nederland hebben afgesproken uiterlijk in 2020 alle nieuwbouw CO2-neutraal te bouwen, met een tussenstap van 50% CO2-reductie in 2015.
Kleinschalig opdrachtgeverschap is een van de speerpunten van de gemeente Den Haag. Op verschillende locaties binnen het plangebied kunnen burgers een kavel kopen en daar naar eigen inzicht een woning realiseren met een minimum aan randvoorwaarden. Dit biedt kansen voor duurzame stadsontwikkeling omdat de initiatiefnemer als eindgebruiker baat heeft bij duurzame oplossingen. Duurzame stedenbouw komt neer op ondersteuning bij kleinschalig opdrachtgeverschap met voorbeelden en advies. Doel is het optimaliseren van duurzaamheidaspecten op het niveau van kavel en buurt. Hierbij komen thema's aan de orde als gebruik van duurzame materialen, opvang en opslag van hemelwater, gebruik maken van subsidiëringmogelijkheden voor groene daken, lage temperatuur klimatisering en andere adviezen op het gebied van energiebesparing. Partijen zullen worden uitgenodigd om de nieuwbouw bij voorkeur te voorzien van lage temperatuur klimatisering. Dit kan bij voorbeeld via warmte-koude bronnen zoals het water uit de Laakhaven, maar ook op het lagere schaalniveau van het bouwblok door gebruik te maken van een warmte koudebron in de bodem. Wanneer hiervoor leidingen door het gebied nodig zijn, dan kunnen deze onder de bestaande of aan te leggen infrastructuur worden aangelegd. Hiervoor is geen ruimtelijke reservering op de verbeelding van het bestemmingsplan nodig. Daarnaast wordt bij de inrichting van de openbare ruimte uitgegaan van residentiekwaliteit, waarbij vooral wordt ingezet op hergebruik van de bestaande materialen. Niet alleen vanuit het gewenste beeld van een stoere, jazzy uitstraling maar ook vanuit duurzaamheid. Niet alle goede materialen afvoeren en vervangen door nieuwe materialen, maar een goede afweging maken van de materialen die nog jaren mee kunnen.