direct naar inhoud van 7.1 Artikel 3.1.1 Bro-overleg
Plan: Ypenburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-51VA

7.1 Artikel 3.1.1 Bro-overleg

Het concept van het ontwerp-bestemmingsplan is op 11 april 2013 in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aan de volgende instanties toegezonden:

  • 1. Ministerie van Defensie (Vastgoed)
  • 2. Ministerie van EL&I
  • 3. Rijkswaterstaat Zuid-Holland
  • 4. Provincie Zuid-Holland
  • 5. Stadsgewest Haaglanden
  • 6. Hoogheemraadschap van Delfland
  • 7. Dunea
  • 8. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
  • 9. Politie Haaglanden
  • 10. Veiligheidsregio Haaglanden, Regionale Brandweer
  • 11. Veolia Transport Haaglanden
  • 12. HTM Infra
  • 13. Stedin B.V.
  • 14. TenneT Regio West
  • 15. N.V. Nederlandse Gasunie
  • 16. Stichting BOOG
  • 17. Het bestuur van de Fietsersbond enfb
  • 18. Algemene Vereniging voor Natuurbescherming
  • 19. Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging
  • 20. Stichting Haags Milieucentrum
  • 21. IVN, Vereniging voor natuur- en milieueducatie Den Haag
  • 22. Koninklijke Horeca Nederland
  • 23. Haagse Vogelbescherming
  • 24. Stichting Het Zuid-Hollands Landschap
  • 25. Haags Monumentenplatform
  • 26. Stichting Vrienden van Den Haag
  • 27. Kamer van Koophandel Haaglanden
  • 28. TNO
  • 29. Bewoners Platform Ypenburg
  • 30. Bewonersvereniging Bosweide
  • 31. Bewonersorganisatie Singels
  • 32. Buurtvereniging Morgenweide
  • 33. Bewonersinitiatief Waterwijk
  • 34. Stichting Historisch Ypenburg
  • 35. Scouting VWP
  • 36. Burgemeester en wethouders van Pijnacker-Nootdorp

Van de onder 3, 6, 7, 12, 14, 15, 28 en 35 genoemde instanties zijn de hierna opgenomen reacties ontvangen. Van de overige instanties is geen reactie ontvangen.

3. Rijkswaterstaat Zuid-Holland

Hierbij ontvangt u de reactie van Rijkswaterstaat, West-Nederland Zuid op het bovengenoemd bestemmingsplan dat ter inzage ligt tot 17 mei 2013.

Rijkswaterstaat is wegbeheerder van de rijkswegen A4 en A13. Zij ziet toe op een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer en tevens dat het bestemmingsplan geen belemmeringen opwerpt voor het gebruik en beheer van de rijkswegen.

Omdat in de toelichting nog een aantal paragrafen ontbreekt of niet volledig is uitgewerkt kan Rijkswaterstaat geen definitieve beoordeling geven of haar belangen worden geschaad. Voor ons betreft dit in het bijzonder de paragrafen 4.3 'Externe veiligheid', 5.2 'Beschrijving van het plan' en 5.3 'Ontwikkelingen'.

Tot nu toe heb ik inhoudelijk slechts één opmerking. Ik verzoek u in paragraaf 5.5.2, aan de beschrijving van “Artikel 14 Verkeer - Hoofdverkeersweg” toe te voegen dat deze bestemming ook toegekend is aan de rijksweg A4.

Reactie

In paragraaf 5.5.2, zal aan de beschrijving van “Artikel 14 Verkeer - Hoofdverkeersweg” toegevoegd worden dat deze bestemming ook toegekend is aan de rijksweg A4.

6. Hoogheemraadschap van Delfland

In het kader van artikel 3. 1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening heeft u het Hoogheemraadschap van Delfland het concept ontwerpbestemmingsplan Ypenburg in Den Haag toegezonden. U verzoekt Delfland hierop een reactie te geven.

Advies

Wij verzoeken u om onderstaande aspecten mee te nemen bij de verdere uitwerking van het ontwerpbestemmingsplan.

Algemeen

- Wilt u bij de beschrijving van het beleid verwijzen naar de Handreiking watertoets voor gemeenten. De actuele versie is opgesteld in 2012 en is te vinden op onze website / via onderstaande link: http://www.hhdelfland.nl/digitaal-Ioket/watertoetsportaal/ 

- Voor de beschrijving van de waterhuishouding kunt u gebruik maken van de Waterbergingsvisie Den Haag, deelplan Ypenburg.

Waterkwantiteit

- In de Toelichting, paragraaf 4.7.2 Planbeschrijving onder het kopje 'Waterkwantiteit in het plangebied' staat dat er geen waterbergingsopgave geldt. Echter, in de Waterbergingsvisie Den Haag, deelplan Ypenburg staat onderstaande tekst op blz. 30-31:

"Uitgangspunt bij toekomstige ontwikkelingen is, dat nieuwe en te herstructureren gebieden moeten voldoen aan de waterbergingsnormen. De gemeente Den Haag houdt in toekomstige plannen rekening met alle wateraspecten: waterkwantiteit, -kwaliteit, -keringen en riolering. Bij herinrichting, stedelijke vernieuwing of nieuwbouw zullen alle mogelijk kansen voor bergen van extra water -op basis van nieuwe inzichten in het waterbeheer- worden meegenomen in de plan vorming, zodat een bijdrage kan worden geleverd aan een robuust watersysteem. Als bij nieuwe ontwikkelingen het verharde oppervlak toeneemt, dan moet extra waterberging worden gerealiseerd. "

Wij verzoeken u dit in de tekst te verwerken.

- Met dit bestemmingsplan worden 3 nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt: bouwmarkt/tuincentrum, businesshoteljcongrescentrum en aziatische groothandel. Wij verzoeken u te onderbouwen (met bijvoorbeeld met een hoeveel m2 de verharding toeneemt. Indien het zo is, verzoeken wij u om de in de toelichting te beschrijven hoe het effect daarvan op de waterhuishouding gecompenseerd wordt en in dit op de verbeelding en in de regels te verwerken.

Uitleg:

Bij hevige regen kan het water niet snel genoeg worden afgevoerd waardoor het waterpeil zal stijgen. Door de toename van de verharding stroomt het regenwater sneller naar het oppervlaktewater en neemt de peilstijging toe. Gezien de klimaatverandering is verslechtering van de waterhuishouding niet acceptabel en dient de extra peilstijging gecompenseerd te worden.

De compensatie wordt bij voorkeur aangelegd door het graven van extra oppervlaktewater. Voor een toename van bebouwing van 1000m2 (100% bebouwd oppervlak) dient 65 m3 waterberging te worden aangelegd om toename van de peilstijging te voorkomen. Met een peilstijging van bijvoorbeeld 30 cm is daarvoor een wateroppervlak nodig van 217 m2.

Indien compensatie in oppervlaktewater aantoonbaar niet mogelijk is, zijn -onder voorwaarden- alternatieve maatregelen bespreekbaar. Bijvoorbeeld door het water langer vast te houden en vertraagd af te voeren.

- Wij verzoeken u om in die bestemmingen waar de verharding toeneemt, op te nemen dat meer verharding mogelijk is indien dit geen negatieve hydrologische gevolgen heeft voor de omliggende gronden. Oftewel: indien negatieve effecten op de waterhuishouding worden gecompenseerd. Zie hiervoor de uitspraak van de Raad van State van december 2012 onder 8.3

via deze link: http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekstuitspraak.html?id=71900&summaryonl y=&g=geffen 

- In het plangebied liggen 6 gemalen. Wij verzoeken u deze op de verbeeldingweer te geven. Zie ok de afbeeldingen in de bijlage.

Waterkeringen

- Op de verbeelding is de regionale waterkering bij de Kansjesmolensloot aangeduid. De nieuwe Legger Regionale Waterkeringen wordt naar verwachting in 2013 vastgesteld. Voor dit plangebied verwachten we daarin geen wijzigingen. Wel kan de ligging in de toekomst mogelijk gewijzigd worden door de aanleg van de Rotterdamsebaan.

- In het plangebied liggen echter ook polderwaterkeringen, zie hiervoor de afbeeldingen in de bijlage. Wij verzoeken u ook deze waterkeringen in het plan op te nemen. De laatste kaart geeft de meest recente afmetingen weer van de polderkade ter hoogte van de Brasserskade. Wij verzoeken u de ligging en de afmetingen hiervan over te nemen.

Riolering

- Door het plangebied loopt een drukpersleiding met een diameter van 1,92 meter. Wij verzoeken u deze op de verbeelding als "leiding-riool" weer te geven met aan weerszijden een beschermingszone van 5 meter en in de regels op te nemen. Zie de afbeelding in de bijlage.

- Aan het einde van de zijtak langs het Bitterzoetpad staat een rioolgemaal. Wij verzoeken u dit op de verbeelding weer te geven met de aanduiding "Bedrijfgemaal" en in de regels op te nemen.

Regels

Wij verzoeken u om in de bestemming 'water' ook natuurvriendelijke oevers mogelijk te maken. In de hierboven genoemde Handreiking watertoets voor gemeenten (blz. 44 en 45) staat een voorbeeldartikel waarin binnen de bestemming 'Water' natuurvriendelijke oevers en ook allerlei andere aan water verwante zaken worden mogelijk gemaakt.

Vraag

Op blz. 49 van de toelichting staat in de paragraaf 'Handhaving en onderhoud Haagse watergangen' het volgende:

Het toezicht op het handhaven en onderhoud van de watergangen berust bij het Hoogheemraadschap Delfland. Het daadwerkelijk onderhoud geschiedt door de gemeente en aanliggende eigenaren. Het is belangrijk dat de bestaande beschoeiingen en taluds bij smalle watergangen in stand worden gehouden. Ophogen van beschoeiingen en taluds beperken het waterbergend vermogen en kunnen verzanding van de sloten tot gevolg hebben waardoor het polderdroogleggingsstelsel niet meer goed zou kunnen functioneren.

Wat wordt bedoeld met de vetgemaakte tekst?

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-51VA_0016.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-51VA_0017.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-51VA_0018.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0183HYpenburg-51VA_0019.png"

Reactie

De betreffende teksten in de toelichting zullen worden aangepast. De polderkades, gemalen en de rioolpersleiding zullen op de plankaart opgenomen worden. In de regels zullen binnen de bestemming Water natuurvriendelijke oevers mogelijk worden gemaakt.

Voor alle drie de ontwikkelingen die onderhavig bestemmingsplan mogelijk maakt betreft het slechts een (deels) gewijzigde functie ten opzichte van het huidige bestemmingsplan. De bebouwingsmogelijkheden uit het huidige bestemmingsplan zijn overgenomen in onderhavig bestemmingsplan. Er vindt dus geen toename van de verharding plaats ten opzichte van het huidige bestemmingsplan.

Vraag: de vetgedrukte tekst is inderdaad niet duidelijk en zal worden verwijderd uit de toelichting.

7. Dunea

Naar aanleiding van uw bestemmingsplan Ypenburg delen wij u het volgende mee.

Binnen de grenzen van betreffend bestemmingsplan ligt de volgende belangrijke regionale watertransportleiding met grote diameter van ons bedrijf.

- Drinkwatertransportleiding van Staal met een inwendige diameter van 1016 en 812,8 mm.

- Drinkwatertransportleiding van nodulair gietijzer met een inwendige diameter van 800 mm.

Deze leidinginfra is van groot belang voor de levering van drinkwater aan een groot deel van ons voorzieningsgebied in de regio.

In de herziening van het bestemmingsplan zien wij de ligging van onze transportleidingen graag geborgd door middel van het bestemmen van de leidingstroken (4 meter aan weerszijde van de drinkwatertransportleidingen), vermelding op de plankaart en vermelding van de door de leidingbeheerder gestelde voorwaarden.

De genoemde strookbreedte is van groot belang. Op deze strook mogen geen bebouwing of andere belemmeringen aanwezig zijn of komen. Binnen deze strookbreedte dient bij de uitvoering van werkzaamheden rekening gehouden te worden met de aanwezige transportleidingen.

In de bijlage hebben wij op de tekening de transportleidingen in kleur geaccentueerd.

Voor verdere informatie betreffende voorwaarden, gewenste leidingstrookbreedtes en exacte ligging van de leidingen kunt u zich wenden tot ondergetekende.

Reactie

De betreffende leidingen zullen op de plankaart en in de regels van het ontwerp-bestemmingsplan opgenomen worden.

12. HTM Infra

Naar aanleiding van de door u geboden mogelijkheid tot het geven van commentaar op het concept ontwerpbestemmingsplan Ypenburg, ex art. 3.1.1 Bro, deel ik u het volgende mee.

Door het plangebied lopen de tracés van de tramlijnen 15 en 19, die beide juridisch vastliggen in de bestemming verkeer - openbaar vervoer (art. 15). Ter hoogte van zijwegen en kruisende {fiets)paden is het OV geregeld door waar nodig de aanduiding "ov" in de desbetreffende verkeersbestemming op te nemen. De toelichting hierbij is "openbaar vervoersverbinding toegestaan". Omdat het in alle gevallen om trams gaat zie ik graag dat dit voor alle duidelijkheid veranderd wordt in "railverbinding toegestaan".

En voor de volledigheid: de functieaanduiding "viaduct" bij de ongelijkvloerse kruising van de Rijswijkse Landingslaan met de snelweg A13 is zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor de tram.

Verder geeft het plan geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie

In de regels zal vermeld worden dat ter plaatse van de aanduiding "ov" op de plankaart een 'openbaar vervoersverbinding en/of railverbinding' is toegestaan.

In artikel 14 (Verkeer - Hoofdverkeersweg) zal lid 14.2 onder b als volgt worden aangepast: "ter plaatse van de aanduiding "sv-vi" op de plankaart mag een viaduct worden gerealiseerd ten behoeve van het gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en railverkeer".

14. TenneT Regio West

Met uw brief van 11 april 2013, kenmerk DSO_SO/2013.3651, ontvingen wij de uitnodiging om uiterlijk 16 mei 2013 een reactie te geven op het concept ontwerp-bestemmingsplan "Ypenburg" van uw gemeente. Van deze mogelijkheid maakt TenneT TSO B.v. (verder te noemen TenneT) gebruik.

Belang TenneT

TenneT transporteert elektriciteit met een spanningsniveau van 110.000 Volt en hoger en beheert het hierbij behorende netwerk. Dit netwerk is als vitale infrastructuur aangemerkt en wordt om deze reden bewaakt, beheerd en onderhouden. Dit zijn onder andere hoogspanningsstations en ondergrondse en bovengrondse verbindingen. Waar nodig worden ook nieuwe bedrijfsmiddelen gerealiseerd. Om dit te kunnen realiseren wordt ruimte gezocht die, waar mogelijk en noodzakelijk, gereserveerd en veilig gesteld wordt voor nu en voor de toekomst.

Motivatie inspraakreactie

Binnen de grenzen van het plan bevinden zich (gedeelten van) de in het onderwerp van deze brief vermelde elektriciteitswerken, te weten het 150 kV-station Ypenburg aan de Laan van Deelen 18 (in gezamenlijk eigendom met 8tedin) en onze hierop aangesloten ondergrondse 150.000 Volt transportverbindingen. In het bestemmingsplan is door uw gemeente nog geen rekening gehouden met de ondergrondse hoogspanningsverbindingen. Ter bescherming van de belangen van TenneT verzoeken wij uw medewerking om de Verbeelding en de Regels aan te vullen. Dit is hieronder nader uitgewerkt en toegelicht.

Verbeelding

Op de Verbeelding zijn de tracés van onze hoogspanningsverbindingen niet aangegeven. Wij verzoeken u de belemmerde stroken van deze kabeltracés met een breedte van 11 meter (5 meter aan weerszijden van het (circa) 1 meter brede kabeltracé) op de Verbeelding aan te geven en aan deze stroken de (dubbel)bestemming "Leiding - Hoogspanning" toe te kennen.

Ter informatie is een kopie van de Verbeelding bijgevoegd, waarop onze hoogspanningsverbindingen in rood zijn aangegeven. Tevens zijn bijgevoegd onze detailtekeningen nrs. WK6412; WK6413; WK6414; WK6415; WK6416; WK6523; WK6529; WK6530 en WK6531. Indien nodig kunt u deze gegevens in .dwg en .dgn opvragen via het e-mailadres: assetinformatie@tennet.eu.

Regels

In samenhang met het opnemen van een (dubbel)bestemming "Leiding - Hoogspanning" op de Verbeelding verzoeken wij uw medewerking om een nieuw artikel "Leiding - Hoogspanning" in de Regels van het bestemmingsplan op te nemen.

TenneT is van mening dat met het toevoegen van deze regels (juridisch) beter wordt gewaarborgd dat het hoogspanningsnet voldoende wordt beschermd tegen omgevingsaspecten die van invloed kunnen zijn op de betrouwbare levering van energie voor de Nederlandse samenleving. Ook praktijkervaringen van TenneT met betrekking tot het door derden uitvoeren van werkzaamheden nabij elektriciteitswerken, waarbij de veiligheid voor personen en goederen in het geding kan zijn, rechtvaardigen deze adequate bescherming.

De tekst voor het nieuw op te nemen artikel "Leiding - Hoogspanning" kan gelijkluidend zijn aan de tekst van artikel 24 "Leiding - Gas", rekening houdende met enkele tekstaanpassingen, te weten "de aanleg en instandhouding van ondergrondse 150 kV-verbindingen voor het transporteren van elektriciteit".

Reactie:

De betreffende leidingen zullen op de plankaart en in de regels van het ontwerp-bestemmingsplan opgenomen worden.

15. N.V. Nederlandse Gasunie

Naar aanleiding van uw e-mailbericht van 11 april 2013 waarmee u ons bovengenoemd voorontwerpbestemmingsplan in het kader van het vooroverleg, zoals bedoeld in artikel 3.1.1 Bro, deed toekomen, hebben wij het plan beoordeeld. Het voorontwerp geeft ons aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen.

In het plangebied ligt een gastransportleiding met toebehoren van ons bedrijf.  

Op de verbeelding is een gastransportleiding opgenomen welke buiten bedrijf is gesteld. Voor buiten bedrijf gestelde leidingen geldt dat de planologische relevantie vervalt, het is dan ook niet nodig om deze leiding op de verbeelding weer te geven. Uit de bijgevoegde bijlage blijkt de locatie, hierop is de buiten bedrijf gestelde leiding in bruin weergegeven. Wij verzoeken u de verbeelding hierop aan te passen.

In artikel 24.4 sub d wordt verwezen naar lid 3 sub c, dit betreft een foutieve verwijzingen. Wij verzoeken u dit te wijzigen naar lid 4 sub c.

Reactie:

De buiten werking gestelde leiding zal van de plankaart verwijderd worden. De foutieve verwijziging zal worden gewijzigd.

28. TNO

Hierbij doen wij u onze reactie met betrekking tot het concept van het ontwerpbestemmingsplan Ypenburg toekomen.

ln hoofdstuk 3 "Algemene Regels" worden in artikel 31.1 tot en met 31.3 de aanwijzingen van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) voor respectievelijk de Veiligheidszones - munitie a, b en c opgenomen.

ln artikel 31 .2 (Veiligheidszone - munitie B) wordt echter in onderdeel b een uitzondering op het Barro opgenomen. Er wordt gesteld dat "het oprichten van kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten die reeds aanwezig waren op het moment van terinzagelegging van dit bestemmingplan wel is toegestaan mits de omvang en situering ervan niet wordt veranderd".

TNO heeft begrip voor de lastige situatie waarin de gemeente zich bevindt nu er woningen gerealiseerd zijn binnen de veiligheidszones van TNO-Ypenburg. Echter, de gemeente wijkt met de betreffende uitzondering af van hetgeen in het Barro staat vermeld. TNO verzoekt u daarom de uitzondering genoemd onder onderdeel b in zijn geheel te schrappen.

lndien in de toekomst sprake mocht zijn van het vastleggen van de woonbestemming voor de woningen die nu in de veiligheidszone staan, dan zal dit pas kunnen plaatsvinden nadat het Barro (of de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening) hierop is aangepast.

Tevens verzoeken wij u in de beschrijving van het Rijksbeleid (paragraaf 3.3.1 in hoofdstuk 3 van de toelichting) ook melding te maken van deze veiligheidszones. TNO verzoekt u de zinsnede "Volgens het Barro zijn er in het bestemmingsplan Ypenburg geen projecten van Rijksbelang aanwezig waarmee bij de vaststelling van dit plan rekening moet worden gehouden" uit te breiden met de zinsnede "maar een deel van het plangebied valt wel binnen de veiligheidszones van de TNO-vestiging in Ypenburg".

Op grond van het bovenstaande verzoeken wij u het concept van het ontwerp bestemmingsplan aan te passen. Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geÏnformeerd

Reactie:

Het schrappen van de betreffende zinsnede in artikel 31.2 onder b zou betekenen dat de bestaande woningen die binnen de B-zone zijn gelegen en met vergunning zijn gebouwd (er is destijds een artikel 19 WRO procedure doorlopen vooruitlopend op de procedure van het bestemmingsplan) wegbestemd worden. Aangezien de gemeente niet voornemens is de woningen ook daadwerkelijk binnen de planperiode te slopen, is er geen aanleiding om ze weg te bestemmen. De gemeente is wel bereid de betreffende bepaling te schrappen en de bepaling onder a als volgt aan te passen: "ter plaatse van de aanduiding “Veiligheidszone – munitie b” is het realiseren van nieuwe kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten als bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen niet toegestaan".

De betreffende zinsnede zal in paragraaf 3.3.1 in de toelichting worden toegevoegd.

35. Scouting VWP

In reactie op uw bericht willen wij graag onze zienswijze geven op het concept ontwerpbestemmingsplan Ypenburg.

Ten aanzien van de nieuwe ontwikkelingen in het plangebied, de realisatie van een Aziatische groothandel met onder geschikte detailhandel horeca op het bedrijventerrein Ypenburg, kavel begrensd door Singel, Laan van Haamstede en de Laan van Waalhaven hebben wij de volgende opmerkingen:

  • 1. Het fietspad en fietsverbinding tussen oversteek over Singel ter hoogte Anthony Fokkersingel richting ILSY-plantsoen moet veilig en overzichtelijk blijven. Dagelijks fietsen hier kinderen voor de BSO en de Scouting overheen naar gebouw Wings, ILSY-plantsoen 9. Kruisend verkeer op de Laan van Haamstede is nu al een probleem. Voorkomen moet worden dat de ingang van de kavel aan de Laan van Haamstede komt te liggen.
  • 2. De zichtlijn vanuit de wijk ter hoogte van Anthony Fokkersingel naar het ILSY-plantsoen moet open blijven. Het is niet alleen van belang voor de veilige fietsroute, ook is er een historisch belang. Vanuit Wings is nu zicht op het gehele fietspad tracé. Die zichtlijn is uit oogpunt van sociale veiligheid voor de kinderen van belang. Ook is van belang dat er een verbinding bestaat tussen het gebouw Wings en de wijk. De kinderen die hier hun activiteiten hebben moeten blijven ervaren dat gebouw Wings tot de woonwijk behoort en niet een onderdeel is van het bedrijventerrein. Daarnaast is het van historisch belang dat de gebouwen van het voormalige vliegveld nog vanuit de wijk te zien zijn. Er is al een onherstelbare vergissing gemaakt om het voormalige stationsgebouw geheel te verstoppen achterin het bedrijventerrein. De zichtlijn betekent dat er geen bouwkundige obstakels op die lijn mogen zijn.
  • 3. De kavel kan naar onze mening het beste voor verkeer ontsloten worden aan de Laan van Haamstede, op enige afstand van het fietspad. Hierdoor wordt de verkeersdruk ter hoogte van het fietspad beperkt.
  • 4. Langs het fietspad zou eigenlijk een voetpad aangelegd moeten worden voor bewoners die met hun hond hun ommetje regelmatig lopen. Het fietspad moet voor autoverkeer onmogelijk worden gemaakt. Het korte fietspad wordt helaas nog al eens door auto's gebruikt.
  • 5. Met de bestemming en komst van een Aziatische groothandel met horeca hebben wij geen bezwaar. Alleen moet zorgvuldig naar het effect van parkeerdrukte op de omgeving worden gekeken. Op de kavel moet voldoende parkeerruimte aanwezig zijn. Immers op het bedrijventerrein is parkeren op de openbare weg verder niet toegestaan.

De zienswijze is door Scoutinggroep Van Weerden Poelman in overleg met BSO Wings van de Rijswijkse Kinderopvang opgesteld.

Reactie

  • 1. In het huidige schetsplan is de hoofdontsluiting van het kavel gesitueerd aan de Laan van Haamstede. Dit plan is echter nog niet definitief, dus ook de situering van de hoofdontsluiting is nog niet definitief bepaald. Het is echter niet gebruikelijk de ontsluiting van individuele kavels op een bedrijventerrein vast te leggen in een bestemmingsplan. Slechts de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein is op de kaart aangegeven. Dit zou bovendien een beperking van de bestaande rechten zijn, aangezien ook het huidige plan niet bepaald aan welke zijde het betreffende kavel ontsloten moet worden.
  • 2. Op de plankaart is een bebouwingsvlak opgenomen waarbinnen de hoofdbebouwing op het kavel zich moet bevinden. Daardoor zal de zichtlijn deels (tot ruim halverwege de Laan van Waalhaven) gehandhaafd blijven. Aangezien ook hier echter sprake is van bestaande rechten op basis van het huidige bestemmingsplan is het niet mogelijk de huidige zichtlijn volledig te handhaven in onderhavig bestemmingsplan.
  • 3. Zoals al aangegeven onder punt 1 is in het huidige schetsplan de hoofdontsluiting van het kavel gesitueerd aan de Laan van Haamstede.
  • 4. Het strookje met de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied zal verruimd worden en de bestemming Groen krijgen, waarbinnen tevens fiets- en voetpaden aangelegd mogen worden.
  • 5. In de algemene regels is bepaald dat voldaan moet worden aan de gemeentelijke parkeernormen die als bijlage bij de regels zijn opgenomen. De aanvraag om omgevingsvergunning voor de Aziatische Groothandel zal aan die parkeernormen getoetst worden en pas verleend worden als daaraan voldaan kan worden.