direct naar inhoud van 3.4 Economie
Plan: Bezuidenhout - Noord
Plannummer: BP0178GBezuidenNd
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0178GBezuidenNd-50VA

3.4 Economie

In de Nota Impuls Haagse Economie (2004) is het economisch beleidskader voor de periode van 2005-2010 verwoord. Hierin is het plangebied niet genoemd als locatie voor verdere kantoorontwikkeling. Wel is in de Structuurvisie opgenomen dat de barrièrewerking van grootschalige infrastructuur het nodig maakt om te investeren in het 'aaneensmeden' van de deelgebieden van het centrum. Kantoren, Middelbaar onderwijs en detailhandel (Theresiastraat) zijn belangrijke economische functies in het plangebied.
De gemeente Den Haag wil in haar Functiemengingstrategie zoveel mogelijk functies mengen. Kantoorruimte, praktijkruimte en bedrijfsruimte kleiner dan ± 100 m² kan langs de woonstraten in de wijk een plaats krijgen en tot ± 500 m² langs de doorgaande wegen. Op buurtniveau wil de gemeente alleen werkruimten kleiner dan 100 m² langs de woonstraten in de wijk faciliteren en werkruimten tot 500 m² bij voorkeur langs doorgaande wegen. Op pand- en blokniveau is de gemeente terughoudend met de bouw van combinatiegebouwen van woningen en (laagwaardige) bedrijfsruimte. Ze stimuleert daarentegen de ontwikkeling van combinatiegebouwen van woningen met kleinschalige kantoor- en praktijkruimte. Bij combinatiegebouwen moet in elk geval aandacht zijn voor de stedenbouwkundige kwaliteit, de ontsluiting, het parkeren en het laden en lossen. Tenslotte zet de gemeente in op herbestemming van kantoor- en bedrijfsruimte die structureel leegstaat op 'verkeerde' niet marktconforme locaties: locaties in de wijk waar conform bovenstaande uitgangspunten geen omvangrijke werkruimten thuishoren.

Voor kantoorruimte die conform deze uitgangspunten op verkeerde locaties zijn gesitueerd moet worden bezien in hoeverre deze een gemengde bestemming moeten krijgen. In het plangebied is sprake van veel functiemenging.

Beleidsdoelen in zake kantoren is opgenomen in:

  • Kantorenstrategie Haaglanden (kantorenlocaties voor de periode tot 2010 en de periode 2010-2020 in Haaglanden) en/of Monitor Kantorenmarkt Haaglanden.
  • Beleidsstrategie kantoor- en bedrijfsruimte Den Haag (kantorenlocaties voor de periode tot 2010 en de periode 2010-2020 in Den Haag).
3.4.1 Bedrijven

Het beleid ten aanzien van bedrijven is verwoord in Bedrijventerreinen Strategie 2005 -2020 en Update bedrijventerreinenstrategie den Haag 2005-2020 (rv 19, 2007). De nota Bedrijven en milieuzonering, een uitgave van de VNG geeft de toetssteen voor bedrijvenzonering. Het plangebied kent geen bedrijvenbestemming. Alleen kleinschalige bedrijfjes komen voor aan de Laan van Nieuw Oost-Indië en de Theresiastraat.

Om onderscheid te maken tussen verschillende typen bedrijven wordt in bestemmingsplannen gebruik gemaakt van een indeling in milieucategorieën: de zogenoemde Staat van Inrichting van de VNG. De Staat van Inrichting is niet wettelijk vastgelegd, maar jurisprudentie heeft uitgewezen dat hiervan nauwelijks valt af te wijken.

Inmiddels is in de herziene handreiking "Bedrijven en milieuzonering" van de VNG meer aandacht gekomen voor functiemenging. Dit betekent dat er een nieuwe Staat van inrichting is bijgekomen, de "Staat van Bedrijfsactiviteiten functiemenging". Deze Staat is van toepassing op:

  • stadcentra,
  • dorpskernen en winkelcentra;
  • horecaconcentratiegebieden;
  • zones met functiemenging langs stedelijke toegangwegen;
  • (delen van) woongebieden met kleinschalige cq. ambachtelijke bedrijvigheid.
3.4.2 Horeca

Uitgangspunten van het gemeentelijk horecabeleid, verwoord in de Structuurvisie Horeca, zijn:

  • het stimuleren van horecaconcentraties met diversiteit in aanbod;
  • een experiment met verruiming van de openingstijden in de uitgaanskernen;
  • de concentratie van horeca op bepaalde locaties in woonwijken;
  • buiten deze concentraties overgaan tot vermindering van het aantal horecabedrijven.

De staat van horeca-inrichtingen deelt horecabedrijven in 4 verschillende categorieën, waarbij categorie I de lichtste vorm van verkoop is (bijvoorbeeld een ijssalon) en waarbij categorie IV geldt als de zwaarste vorm (bijvoorbeeld een discotheek). In de staat van horeca-inrichtingen wordt nader ingegaan op een aantal definities van te onderscheiden horeca-inrichtingen en de opzet van een beoordelingssysteem. Aan de hand van een aantal beoordelingscriteria kan worden bepaald tot welke categorie een bepaalde horeca-inrichting moet worden gerekend.

Verder is voor het onderhavige plangebied de Leefmilieuverordening Recreatie-Inrichtingen nog van toepassing tot 30 maart 2009. Het hierin verwoorde beleid zoals dat ten aanzien van horeca is vastgelegd zal vertaald worden opgenomen in het onderhavige bestemmingsplan. Het plangebied is buiten de horecaconcentratiegebieden gelegen. Er is een drietal restaurants aan de Laan van nieuw Oost-Indie gevestigd. Overige horeca is er in de Theresiastraat. Deze horecagelegenheden zullen door middel van een lijst met toegelaten afwijkende bestemmingen als bijlage van de bestemmingsplanregels worden opgenomen.

3.4.3 Detailhandel

Uitgangspunt van het regionaal en gemeentelijk detailhandelsbeleid, verwoord in de Structuurvisie Detailhandel Haaglanden respectievelijk de Detailhandelsnota Den Haag is concentratie van winkels op bestaande locaties. Detailhandelsnota Den Haag Deze nota is strategisch en kaderstellend en behandelt het detailhandelsbeleid op stadsniveau. Concentratie op bestaande locaties is uitgangspunt, er worden geen nieuwe stadsdeelcentra en nieuwe concentraties van grootschalige solitaire detailhandel toegevoegd. De aantrekkingskracht van het recreatief winkelen in de Haagse binnenstad en Scheveningen zowel regionaal als landelijk versterken. De gemeente streeft ernaar dat iedere Hagenaar binnen een straal van 1000 meter zijn dagelijkse boodschappen kan doen. Binnen het plangebied is dit goed mogelijk. De vestiging van nieuwe winkels wordt voortaan door de gemeente getoetst.
Detailhandel ten behoeve van de gehele wijk is in het stadsdeelwinkelcentrum Theresiastraat (met een kleine uitloper langs de Laan van Nieuw Oost-Indie). De Theresiastraat is voor de helft binnen het plangebied opgenomen. Het concentreren van de detailhandel in de binnenstad en stadsdeelcentra is onderdeel van het programma uit de structuurvisie 2020. Het grote aanbod in de Theresiastraat past goed in dit programma. In de (bestemmings)regels is voor de Theresiastraat een Gemengde Doeleindenbestemming opgenomen zodat daar ook detailhandel mogelijk is. Detailhandel langs de Laan van Nieuw Oost-Indie zal als afwijkende bestemming in een lijst behorende bij de (bestemmings)regels worden opgenomen.
Naast de detailhandelnota is specifiek vuurwerkbeleid opgenomen in de parapluherziening Detailhandel Vuurwerk waarin het verkopen van (consumenten-)vuurwerk is gereguleerd.