direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijk beleid
Plan: Bezuidenhout - Noord
Plannummer: BP0178GBezuidenNd
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0178GBezuidenNd-50VA

3.1 Ruimtelijk beleid

Dit hoofdstuk schetst het beleidskader dat op het plangebied van toepassing is. Relevant beleid is eerst samengevat, waarna het kort wordt toegepast op het plangebied.

3.1.1 Rijksbeleid, Nota Ruimte

In de Nota Ruimte is het nationaal ruimtelijk beleid vastgelegd tot 2020 met een doorkijk naar de periode 2020-2030. De belangrijkste beleidslijn voor de bestaande woonwijken in Den Haag is 'de optimale benutting van het bestaand bebouwd gebied'. De revitaliserings- en herstructurerings- en transformatieopgave moet in beleid en uitvoering krachtig ter hand worden genomen. Gemeenten (in samenwerking met marktpartijen) zijn verantwoordelijk voor planvorming en uitvoering. Het rijk stimuleert wijken in het algemeen en herstructurering en transformatie van verouderde wijken in het bijzonder.

3.1.2 Provinciaal beleid, Streekplan Zuid-Holland West

Op 19 februari 2003 hebben de Provinciale Staten van Zuid-Holland het Streekplan Zuid-Holland West vastgesteld (www.zuid-holland.nl). Met dit streekplan - dat een planhorizon tot 2015 heeft en sterk leunt op het gedachtegoed van de eerste drie PKB-delen van de Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening Extra - wil de provincie de ontwikkeling van de Randstad tot groene Deltametropool ondersteunen.
De Nota Regels voor Ruimte (voorheen Nota planbeoordeling 2002) vormt met het streekplan Zuid-Holland West het beoordelingskader van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor het ruimtelijk (economisch) beleid. De nota stelt voorwaarden aan ruimtelijke plannen met betrekking tot economie (zoals maximale metrages kantoorruimte en detailhandelsruimte bij bedrijfsruimte). De Nota geeft onder meer aan hoe een plan past binnen de regionale context d.w.z. past binnen de sectorale kaders van het Stadsgewest Haaglanden en het Regionaal Structuurplan (RSP).
In het streekplan is ervoor gekozen het stedelijk ruimtebeslag met behulp van rode bebouwingscontouren te sturen. De rode contouren zijn getrokken rond bestaand stedelijk gebied. Met deze contouren wordt het gebied, waarbinnen de verstedelijkingsopgaven tot 2015 moet worden gerealiseerd, vastgelegd. Nieuwe woningbouw en bedrijfsvestiging dienen plaats te vinden binnen het stedelijke gebied en in de nabijheid van haltes van het (regionaal) openbaarvervoerssysteem.
Op de plankaart van het streekplan Zuid-Holland West valt het Bezuidenhout-Noord in de aanduiding 'Bestaand Stads- en dorpsgebied'. Het gaat bij deze aanduiding om een aaneengesloten bebouwd gebied met als hoofdfunctie wonen, waarin ook gebiedsdelen voorkomen met (soms grootschalige) kantoorconcentraties, winkelvoorzieningen, horeca en andere stedelijke voorzieningen.

3.1.3 Regionaal beleid, Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP)

Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020 (hierna: RSP) vastgesteld. Het RSP is een integraal  plan voor de  ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden en het kader voor de regionale  beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor lokale plannen, zoals bestemmingsplannen. Het RSP kijkt naar 2020 (en soms 2030) en omvat de grote lijnen voor de ambities en ontwikkelingen op verschillende terreinen.

In het RSP worden de ambities samengevat in tien regionale investeringsprioriteiten. De negen regiogemeenten spreken hiermee de ambitie uit om door te groeien als internationaal concurrerende regio, als goed functionerend stedelijk netwerk en als regio die kwaliteit van leven biedt. De tien prioriteiten werken door in beleid en investeringen van het stadsgewest en de betrokken gemeenten.
Voor dit bestemmingsplan zijn drie prioriteiten speciaal van belang:

  • anticiperen op de veranderingen in het klimaat en verkleinen van de bijdrage van de regio Haaglanden aan klimaatveranderingen;
  • herstructurering en intensiever gebruik van stedelijke wijken;
  • duurzaam ontwikkelen van mobiliteit.
3.1.4 Gemeentelijk beleid
3.1.4.1 Structuurvisie Den Haag 2020

De ambitie van Den Haag is: Groene Wéreldstad aan Zee, een uitdagende stad in een sterke regio. De structuurvisie geeft een toekomstvisie op de ruimtelijke structuur en ontwikkeling van de stad tot 2020. Het is vastgesteld als toekomstbeeld dat impulsen en richting geeft aan de ruimtelijke ontwikkelingen en uitwerkingen. Dit maakt de Structuurvisie Den Haag 2020 een richtinggevend beleidsdocument.

De Groene Wéreldstad aan Zee heeft vier troeven: het is een multiculturele stad, een internationale stad, een stad aan zee en een monumentale residentie. De strategie is om deze troeven uit te bouwen en te versterken. Dat wil de gemeente Den Haag doen door samen met partners in de stad en de regio een kwaliteitsprong te maken in de ruimte voor wonen, werken en leven in Den Haag, in de bereikbaarheid en in de leefbaarheid en het groene karakter. Binnen de stad wordt de aandacht gericht op vijf kansenzones.

Het plangebied maakt geen onderdeel uit van de omschreven kansenzones. Op het gebied is echter wel de vijflagenambitie uit de structuurvisie van toepassing. Deze ambitie houdt in bebouwing in vijf bouwlagen langs doorgaande wegen en wegen welke aan de stedelijke groene hoofdstructuur gesitueerd zijn. De Bezuidenhoutseweg en de Laan van Nieuw Oost-indie zijn doorgaande wegen. De bezuidenhoutseweg ligt tevens langs de groene hoofdstructuur. Gedeeltelijk is de bestaande bebouwing langs genoemde wegen al in vijf lagen aangegeven. Waar dit niet het geval is, wordt in dit bestemmingsplan bebouwing in vijf lagen toegestaan.

3.1.4.2 wijkplan

De Kadernota Openbare Ruimte (KOR) Den Haag is sinds 2004 van kracht. De KOR fungeert als beleidskader voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. Met deze nota wordt een samenvattend kader gegeven voor tactische doelen voor de inrichting (eenvoud, harmonie en ruimte), het onderhoud (schoon, heel en veilig) en het gebruik (functioneel, veelzijdig en flexibel). Een goede afstemming is nodig tussen inrichting, onderhoud en gebruik. De nota schets daartoe een drietal kwaliteitsstandaards voor de openbare ruimte in Den Haag: Residentie Kwaliteit (standaard/ basis kwaliteit), Hofstad Kwaliteit (bijzondere kwaliteit) en Maatwerk Kwaliteit (geeft marktpartijen gelegenheid een hogere kwaliteit na te streven binnen publiekprivate samenwerking.
Voor het onderhavige plangebied is de openbere ruimte ingericht met 'Residentiekwaliteit'. Dit is in principe de kwaliteit die in beginsel voor alle woon- en werkgebieden geldt. Bij de fysieke inrichting volgens Resisentiekwaliteit gelden richtlijnen die in handboeken zijn vastgelegd. Bij deze kwaliteit hoort een sterk geintensiveerd onderhoud. Kenmerkend voor de ontwerpen zijn dienstbaarheid (vorm volgt functie), ingetogenheid en tijdloosheid.