Plan: | Bezuidenhoutseweg 30 t/m 216 |
---|---|
Status: | concept |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0171GBezuidenwg-50VA |
In het kader van de 'Basisnet Weg' is voor de wegen in beheer bij het Rijk, waaronder de Utrechtsebaan, het groepsrisico berekend. Basisnet Weg is een structuurvisie van het rijk om de bereikbaarheid van de belangrijkste industriƫle locaties te bevorderen. De oriƫnterende waarde wordt ter hoogte van het plangebied met een factor 3 overschreden. Inmiddels hebben zowel de gemeente Den Haag als de gemeente Leidschendam-Voorburg de Inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) schriftelijk verzocht om mee te denken over mogelijke oplossingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Utrechtsebaan. Genoemde inspectie heeft inmiddels contact gelegd om te komen tot een projectgroep. Voor de Basisnet Weg is het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Nederlandse (snel)wegen onderzocht. In het rapport Voorstel Basisnet weg - Eindrapportage van 11 maart 2008, zijn de uitkomsten van het onderzoek besproken.
In genoemd rapport wordt een kwetsbaar object vrije zone (KOV-zone) gedefinieerd als een zone langs de snelweg waarbinnen geen nieuwe kwetsbare objecten zijn toegestaan. Deze zone wordt begrensd door een PR 10-6 contour gebaseerd op tellingen van het huidige vervoer gevaarlijke stoffen, een groeiscenario en een onzekerheidsfactor: de maximale PR 10-6, of PRmax. Voor de Utrechtsebaan (volledige traject) is geen KOV-zone gedefinieerd. De PR 10-6 contour ligt namelijk op de weg.