Plan: | Bezuidenhoutseweg 30 t/m 216 |
---|---|
Status: | concept |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0171GBezuidenwg-50VA |
In de Wet milieubeheer, artikel 5.16, is geregeld dat bestuursorganen de bevoegdheid om een bestemmingsplan op te stellen (artikel 3.1 van de Wro) kunnen uitoefenen indien kan worden aangetoond dat dit plan in niet betekenende mate bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht (stikstofdioxide en fijn stof).
In de Regeling Niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) zijn categorieën vastgesteld die in elk geval in niet betekenende mate bijdragen. Omdat het in het bestemmingsplan Bezuidenhoutseweg gaat om het optoppen van een school en het realiseren van 8 appartementen valt het plan buiten één van de genoemde categorieën. In beginsel dient daarom een luchtonderzoek te worden uitgevoerd. Het plan is echter zo klein dat er geen relevante toename van de concentraties te verwachten valt. Dit is vastgesteld met het door Infomil geleverde rekenprogramma (NIBM-tool) waarmee kan worden bepaald of een luchtonderzoek noodzakelijk is. Onderstaand is voor het bestemmingsplan Bezuidenhoutseweg deze berekening weergegeven. Het blijkt dat geen luchtonderzoek nodig is en dat kan worden gesteld dat het plan Niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen daarom geen belemmering voor dit plan.
In de berekening is verondersteld dat de 8 appartementen per dag 40 motorvoertuigbewegingen genereren en dat de school per dag 10 bewegingen veroorzaakt. Ook bij dubbele aantallen zal de uitkomst Niet in betekenende mate zijn.
Implementatie van Standaard RekenMethode 1 op basis van de worst-case benadering |
||||||
Type gegevens | NO2 | PM10 | ||||
Weggegevens | Breedte van de ontsluitingsweg | 5 | 5 | |||
Afstand van het rekenpunt tot de wegrand | 5 | 5 | ||||
Afstand van het rekenpunt tot de wegas | 7,5 | 7,5 | ||||
rekenparameter a | 0,000488 | 0,000488 | ||||
rekenparameter b | -0,0308 | -0,0308 | ||||
rekenparameter c | 0,59 | 0,59 | ||||
verdunningsfactor | 0,38645 | 0,38645 | ||||
Autonoom verkeer | Aantal voertuigen | 8200 | nvt | |||
Percentage vrachtverkeer | 0% | nvt | ||||
Extra verkeer | Aantal voertuigen (weekdaggemiddelde) | 50 | 50 | |||
Percentage vrachtverkeer | 3% | 3% | ||||
Autonoom + extra verkeer | Aantal voertuigen (weekdaggemiddelde) | 8250 | nvt | |||
Percentage vrachtverkeer | 0,0% | nvt | ||||
Emissiefactoren NOX en PM10 (gram/km) | Licht verkeer | 0,644 | 0,057 | |||
Vrachtverkeer | 13,247 | 0,556 | ||||
Emissies NOX en PM10 (microgram/m/s) | Autonoom | 61,12 | nvt | |||
Extra verkeer | 0,59 | 0,04 | ||||
Autonoom + Extra verkeer | 61,71 | nvt | ||||
Fractie direct uitgestoten NO2 | Licht verkeer | 0,236 | nvt | |||
Vrachtverkeer | 0,076 | nvt | ||||
Gemiddelde fractie direct uitgestoten NO2 | Autonoom | 0,236 | nvt | |||
Extra verkeer | 0,174 | nvt | ||||
Autonoom + Extra verkeer | 0,235 | nvt | ||||
Overige invoergegevens | Bomenfactor | 1,5 | 1,5 | |||
Regiofactor meteorologie | 1,05 | 1,05 | ||||
Parameters | B | 0,6 | 0,6 | |||
K | 100 | 100 | ||||
Jaargemiddelde bijdrage NOX | Autonoom | 23,1 | nvt | |||
Autonoom + Extra verkeer | 23,3 | nvt | ||||
Locatiespecifieke achtergrondconcentraties | Jaargemiddelde in ìg NO2/m3 | 29,2 | nvt | |||
Jaargemiddelde in ìg O3/m3 | 37,4 | nvt | ||||
Totaal autonoom jaargemiddelde in ìg/m3 | 38,0 | nvt | ||||
Bijdrage autonome verkeer in ìg/m3 | 8,81 | nvt | ||||
Bijdrage autonome+extra verkeer in ìg/m3 | 8,87 | nvt | ||||
Maximale bijdrage extra verkeer in ìg/m3 | 0,07 | 0,02 | ||||