direct naar inhoud van 4.4 Luchtkwaliteit
Plan: Bezuidenhoutseweg 30 t/m 216
Status: concept
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0171GBezuidenwg-50VA

4.4 Luchtkwaliteit

In de Wet milieubeheer, artikel 5.16, is geregeld dat bestuursorganen de bevoegdheid om een bestemmingsplan op te stellen (artikel 3.1 van de Wro) kunnen uitoefenen indien kan worden aangetoond dat dit plan in niet betekenende mate bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht (stikstofdioxide en fijn stof).

In de Regeling Niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) zijn categorieën vastgesteld die in elk geval in niet betekenende mate bijdragen. Omdat het in het bestemmingsplan Bezuidenhoutseweg gaat om het optoppen van een school en het realiseren van 8 appartementen valt het plan buiten één van de genoemde categorieën. In beginsel dient daarom een luchtonderzoek te worden uitgevoerd. Het plan is echter zo klein dat er geen relevante toename van de concentraties te verwachten valt. Dit is vastgesteld met het door Infomil geleverde rekenprogramma (NIBM-tool) waarmee kan worden bepaald of een luchtonderzoek noodzakelijk is. Onderstaand is voor het bestemmingsplan Bezuidenhoutseweg deze berekening weergegeven. Het blijkt dat geen luchtonderzoek nodig is en dat kan worden gesteld dat het plan Niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen daarom geen belemmering voor dit plan.

In de berekening is verondersteld dat de 8 appartementen per dag 40 motorvoertuigbewegingen genereren en dat de school per dag 10 bewegingen veroorzaakt. Ook bij dubbele aantallen zal de uitkomst Niet in betekenende mate zijn.


Implementatie van Standaard RekenMethode 1 op basis van de worst-case benadering  
               
Type gegevens       NO2   PM10  
Weggegevens   Breedte van de ontsluitingsweg   5   5  
    Afstand van het rekenpunt tot de wegrand   5   5  
    Afstand van het rekenpunt tot de wegas   7,5   7,5  
    rekenparameter a   0,000488   0,000488  
    rekenparameter b   -0,0308   -0,0308  
    rekenparameter c   0,59   0,59  
    verdunningsfactor   0,38645   0,38645  
Autonoom verkeer   Aantal voertuigen   8200   nvt  
    Percentage vrachtverkeer   0%   nvt  
Extra verkeer   Aantal voertuigen (weekdaggemiddelde)   50   50  
    Percentage vrachtverkeer   3%   3%  
Autonoom + extra verkeer   Aantal voertuigen (weekdaggemiddelde)   8250   nvt  
    Percentage vrachtverkeer   0,0%   nvt  
Emissiefactoren NOX en PM10 (gram/km)   Licht verkeer   0,644   0,057  
    Vrachtverkeer   13,247   0,556  
Emissies NOX en PM10 (microgram/m/s)   Autonoom   61,12   nvt  
    Extra verkeer   0,59   0,04  
    Autonoom + Extra verkeer   61,71   nvt  
Fractie direct uitgestoten NO2   Licht verkeer   0,236   nvt  
    Vrachtverkeer   0,076   nvt  
Gemiddelde fractie direct uitgestoten NO2   Autonoom   0,236   nvt  
    Extra verkeer   0,174   nvt  
    Autonoom + Extra verkeer   0,235   nvt  
Overige invoergegevens   Bomenfactor   1,5   1,5  
    Regiofactor meteorologie   1,05   1,05  
Parameters   B   0,6   0,6  
    K   100   100  
Jaargemiddelde bijdrage NOX   Autonoom   23,1   nvt  
    Autonoom + Extra verkeer   23,3   nvt  
Locatiespecifieke achtergrondconcentraties   Jaargemiddelde in ìg NO2/m3   29,2   nvt  
    Jaargemiddelde in ìg O3/m3   37,4   nvt  
    Totaal autonoom jaargemiddelde in ìg/m3   38,0   nvt  
    Bijdrage autonome verkeer in ìg/m3   8,81   nvt  
    Bijdrage autonome+extra verkeer in ìg/m3   8,87   nvt  
    Maximale bijdrage extra verkeer in ìg/m3   0,07   0,02  
               

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0171GBezuidenwg-50VA_0006.png"