Plan: | Transvaal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH |
De Haagse Structuurvisie streeft naar groei van het inwoneraantal van de stad als draagvlak voor grootstedelijke voorzieningen en voor een goede economische sociale en culturele ontwikkeling: hiervoor zal het aantal woningen moeten groeien.
In de woonvisie Den Haag 2009-2020 is de groeiambitie vastgesteld op 20.000 tot 25.000 woningen. De woonvisie biedt ook de kaders voor deze groei. De kern van de woonvisie is: Als Den Haag zich meer op de kaart wil zetten als woonstad, moet de stad zich versterken door meer differentiatie in woonmilieus en woonsferen te creëren en de woonkwaliteit verhogen. De stad moet daarom in een breed scala aan type woonwensen kunnen voorzien. Dit vereist gemengde stedelijke milieus, maatwerk bij nieuwbouw en een eigen identiteit voor wijken. Hoewel differentiatie van woonmilieus en woonsferen het uitgangspunt is, moet dit binnen een stedelijk kader gebeuren. Daarom dient er gekozen te worden voor woonvormen die passen bij een stedelijke omgeving. De nieuwbouw zal daarom grotendeels plaatsvinden door appartementen en stadswoningen en tussenvormen daarvan.
Kansen voor groei en verdichting liggen veelal in de zogenaamde transformatiemilieus, waar verouderde bedrijventerreinen worden omgezet in gemengde woonwerkgebieden. Aan de stadsranden vindt eveneens uitbreiding plaats door transformaties in de overgangszones van stad naar platteland.
Sturend voor de transformatie en uitbreiding van woonmilieus is het beleid om selectieve migratie uit de stad van midden- en hogere inkomens om te buigen, om deze groepen aan de stad te binden en zo mogelijk van elders aan te trekken. Bij de herstructurering van de goedkope sociale voorraad in bestaande gebieden wordt getracht een woonmilieu te bieden dat inspeelt op woonwensen van bepaalde groepen midden- en hogere inkomens mede om segregatie, concentratie van kansarme bewoners en cumulatie van achterstandssituaties tegen te gaan. Een goed 'schoon, heel en veilig' leef- en woonklimaat is een belangrijke voorwaarde voor alle stedelijke woongebieden. Daarnaast moeten voldoende, goede en betaalbare woningen voor de lage inkomensgroepen blijven bestaan.
Met betrekking tot het wonen in Transvaal wordt met de realisering van het wijkplan een richting ingeslagen die op kleinere schaal al in de jaren '90 is ingezet. Deze richting behelst een sloop-nieuwbouwprogramma dat gericht is op differentiatie van de woningvoorraad. Van het overgrote aandeel kleine corporatiewoningen zal een deel worden gesloopt en vervangen door ruime grondgebonden woningen en (in minderheid) appartementen. Deze herstructurering heeft tot doel nieuwe woonmilieus te ontwikkelen die als stedelijke variant de concurrentie met de Vinex-wijken aankunnen. Ook wordt met deze ruimtelijke maatregelen gepoogd om een differentiatie van de bevolkingssamenstelling te bewerkstelligen.
Transvaal valt binnen de Haagse Woonvisie onder het woongebied binnenstadsrand veen. Dit maakt deel uit van het centrumstedelijk woonmilieu. Voor Transvaal is de strategie vanuit de Woonvisie transformeren. Het is een gebied dat een zwakke woningmarktpositie heeft onder andere ten gevolge van de eenzijdige woningvoorraad.
Gemeente en corporaties hebben reeds ingezet op een ingrijpende herstructurering met als doel het vergroten van de diversiteit aan woningtypen, in combinatie met verdunning (waar noodzakelijk) en verdichting (waar mogelijk).
Een kansrijk gebied is de tramlijn 11 zone tussen Transvaal en Schilderswijk. Deze ontwikkelingszone is dan ook één van de kansenzones van de Structuurvisie: Transvaal Plus. De ontwikkelingsopgave is speciaal vanwege de sociaaleconomische doelstellingen die eraan ten grondslag liggen. Er wordt ingezet op een beeldbepalend winkel- en voorzieningencluster van bovenregionale betekenis, te ontwikkelen vanuit de multiculturele achtergrond van de wijk. Waarbij de ruimtelijke kwaliteit van de Haagse markt wordt opgewaardeerd. Wat het woningbouwprogramma betreft wordt gedacht aan centrumstedelijke dichtheden in het midden en hogere segment. Zodat ook een wooncarrière binnen Transvaal beter mogelijk wordt. In het, in december 2009, vastgestelde Masterplan Lijn 11 zijn bovenstaande ontwikkelingen opgenomen.
In Transvaal is het algemene splitsingsbeleid van toepassing op particuliere woningen.