Plan: | Transvaal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH |
De detailhandel in Transvaal is voornamelijk geconcentreerd in het wijkwinkelcentrum Paul Krugerlaan, het buurtwinkelcentrum Kempstraat/Hobbemaplein en in het buurtsteunpunt Hoflandplein. Daarnaast is aan de Herman Costerstraat de Haagse Markt gevestigd, met ca. 540 kramen één van de grootste dagmarkten van Nederland.
Het totale aanbod in Transvaal bestaat uit ongeveer 150 winkels met in totaal ca. 15.000 m² verkoopvloeroppervlak. De nadruk in het aanbod ligt sterk op de dagelijkse sector. Ruim 40% van het verkoopvloeroppervlak behoort daartoe, terwijl in het hele stadsdeel Centrum buiten de binnenstad slechts 35% tot die sector behoort. In de niet-dagelijkse sector is het aanbod redelijk gedifferentieerd en kleinschalig. De gemiddelde winkel in Transvaal is klein, 103 m² (gemiddeld in Den Haag 166 m² en in de binnenstad 186 m²). Alleen de Karwei-bouwmarkt aan de Uitenhagestraat springt er, met een oppervlakte van meer dan 2.000 m² vvo, uit.
Het Haagse beleid voor detailhandel gaat uit van concentreren van de detailhandel in concentratiegebieden, welke per wijk worden bezien.
Concentratie van detailhandel heeft een groot aantal voordelen, zoals:
In Transvaal zijn naast de Haagse Markt drie concentratiegebieden voor detailhandel aan te wijzen: Paul Krugerlaan, Kempstraat/Hobbemaplein en Hoflandplein. Verder liggen verspreid over de wijk diverse kleinschalige, wijkgerichte detailhandelsbedrijven. Ondanks dat het beleid bij voorkeur is gericht op concentratie, is voor Transvaal op kleine schaal verspreiding mogelijk. Dit gezien de "broedplaatsfunctie" voor startende, wijkgerichte ondernemers. Deze kleine winkels zijn gesitueerd op de hoeken van de bebouwingsblokken langs dedoorgaande wegen. Het gaat om solitaire en kleine panden.
In het plangebied komen ongeveer 40 horecabedrijven voor. Een groot gedeelte van deze bedrijven ligt, net als de detailhandel, aan de Paul Krugerlaan en de Kempstraat. Aan de Paul Krugerlaan waren begin 2003 zo'n 15 horecabedrijven gevestigd. In de omgeving Kempstraat/Hobbemaplein zaten ongeveer 10 horecavestigingen. Verder komen verspreid over het plangebied kleine horecabedrijven voor. Het betreft vrijwel uitsluitend kleinschalige en winkelondersteunende horeca.
Toekomstvisie Horeca 2010-2015
Op 4 februari 2010 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Horeca 2010-2015 vastgesteld. Den Haag als internationale stad van vrede en recht, Den Haag als stad waar het goed wonen en goed vertoeven is. Het gaat in deze visie niet alleen om het vastleggen van een nieuwe horecastructuur. De toekomstvisie geeft ook de gewenste ontwikkeling van het horeca-aanbod aan: hoe zorgt Den Haag voor nieuwe impulsen, waar ziet Den Haag kansen (segmenten, concepten, trekkers, locaties)? Hoe ziet een kansengericht, duidelijk/strikt maar werkbaar handhavingskader eruit? Horeca is een zeer dynamische sector, dus hoe zorgt Den Haag voor flexibiliteit zodat Den Haag ook over een paar jaar in kan spelen op nieuwe ontwikkelingen?
Voor het opstellen van bestemmingsplannen is vooral het gebiedsgerichte beleid (in samenhang met het instrumentarium) uit de toekomstvisie Horeca van belang. In de winkelgebieden die zijn opgenomen in de Detailhandelsnota is horeca van belang om een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau te bieden en de beleving van het winkelgebied te vergroten. Per gebied mag echter de verhouding winkels/horeca niet hoger liggen dan 70/30%. In de winkelgebieden Paul Krugerlaan en de Kempstraat wordt in het bestemmingsplan enige ruimte geboden voor uitbreiding van hoercagelegenheden. Met name aan het Paul Krugerplein en het nieuwe plein aan de Kempstraat worden nieuwe horecavestigingen mogelijk gemaakt.
In het plangebied komt relatief gezien veel verspreide bedrijvigheid voor gevestigd in praktijk-, kantoor- en bedrijfsruimte (o.a. werkplaatsen en loodsen). Dit komt met name door de aanwezigheid van het binnenstedelijk bedrijventerrein de Uitenhagestraat. Ook in het woongebied komt verspreid de nodige praktijk-, kantoor- en bedrijfsruimte voor (rond de 120).
Vanuit de Functiemengingstrategie (DSO/ Beleid/ E&V 2005) wordt ingezet op behoud en versterking van kleinschalige bedrijvigheid in woonwijken. Dit betekent dat bedrijvigheid met een oppervlakte van minder dan 100m2 zich moet kunnen vestigen in de woonstraten in de buurt. Bedrijvigheid met een oppervlakte groter dan 100m2 maar kleiner dan 500m2 dient zich te vestigen langs de doorgaande wegen (o.a. De La Reyweg, Hoefkade, Marktweg en het gedeelte Paul Krugerlaan dat buiten het detailhandelsconcentratiegebied valt).
Overigens geldt dat voor bedrijvigheid met een oppervlakte groter dan 500m2 geen plaats is in het woongebied van Transvaal. Dit soort bedrijvigheid dient gevestigd te worden op een bedrijventerrein of kantorenlocatie.
Bedrijventerreinenstrategie
In de nota Bedrijventerreinen Strategie 2005 -2020 en Update bedrijventerreinenstrategie Den Haag 2005-2020 (rv 19, 2007) wordt aangegeven hoeveel hectare bedrijventerrein op welk moment en van welke kwaliteit op de markt aanwezig moet zijn om de economische structuur te versterken voor de periode tot 2020. Tevens zijn in de nota voorstellen opgenomen over het toekomstperspectief van enkele afzonderlijke bedrijventerreinen. Overwegingen van behoud van werkgelegenheid in de stad en versterken van de ruimtelijk-economische structuur liggen daaraan ten grondslag. Het beleid van de gemeente Den Haag is erop gericht om de ondernemers die gebonden zijn aan een binnenstedelijke locatie in de stad te faciliteren.
Uit het "Plan van Aanpak Paul Krugerlaan 2003-2007" (vastgesteld door het college d.d. 9 maart 2004), blijkt dat het een belangrijke ambitie is om de detailhandelsrol in een bepaald gedeelte van de Paul Krugerlaan (ten westen van de kruispunten met de Christiaan de Wet- en Pretoriusstraat) te stimuleren. Bovendien is het een ambitie om het verzorgingsgebied van de laan uit te breiden van de wijk naar de stad. De Paul Krugerlaan moet dé multiculturele winkelstraat van Den Haag worden, met aantrekkingskracht voor toeristen.
De Paul Krugerlaan is te lang om in z'n geheel als concentratiegebied te bestempelen. Daarvoor is het benodigde draagvlak niet aanwezig. In het voor detailhandel aangewezen gebied zijn nu reeds de meeste winkels gevestigd en dit is ook in het verleden stimuleringsgebied geweest. De overige voordelen van concentratie voor de Paul Krugerlaan in dit gebied liggen in de herkenbaarheid en de hiermee samenhangende aantrekkingskracht. Door concentratie wordt tevens leegstand voorkomen en zijn de loopafstanden niet te groot.
Om de hoeveelheid ruimte voor detailhandel en daarmee de duurzaamheid van de laan als detailhandelsgebied op peil te houden, is omzetting van de begane grond in een woning niet mogelijk en zijn slechts bedrijvigheid en horeca toegestaan die ondersteunend zijn voor, of passen in het winkelgebied. In het dit deel van de Paul Krugerlaan zijn dan ook geen (nieuwe) maatschappelijke functies toegestaan op de begane grond.
Er dient onderscheid gemaakt te worden in bedrijvigheid met publieksfunctie (dienstverlening) en bedrijvigheid zonder publieksfunctie. In het gedeelte van de Paul Krugerlaan dat bestemd is als detailhandelsconcentratiegebied is alleen dienstverlening (o.a.kapper of reisbureau) toegestaan. In het gedeelte van de Paul Krugerlaan dat niet valt in het detailhandelsconcentratiegebied zijn ook bedrijven toegestaan.
Ook bij de horeca kan onderscheid worden gemaakt tussen horeca die zich richt op het winkelend publiek (lichte horeca, categorie 1) en overige horeca.
Deze categorie-1-horeca is toegestaan in het winkelconcentratiegebied. Voor de overige horeca (waarin cafés en restaurants zijn begrepen, categorie 2 en 3) zijn op de Paul Krugerlaan/plein plekken aangewezen waar ze zich het beste kunnen vestigen.
De Paul Krugerlaan en het plein zijn naast het economisch centrum ook een belangrijke ontmoetingsplaats in Transvaal. Horeca op het Paul Krugerplein biedt mogelijkheden om deze ontmoetingsfunctie te versterken. Met name aan de noordzijde van het plein is al horeca gevestigd en deze zijde heeft vanwege fysieke omstandigheden (aard van de bebouwing en oriëntatie op de zon) de meeste potentie.
Daarnaast wordt op beide koppen van de Paul Krugerlaan de mogelijkheid tot vestiging van een categorie 3- horecagelegenheid gegeven. Dit vanwege het 'naar buiten toe' versterken van de aantrekkelijkheid en het imago van de Paul Krugerlaan als winkel- en bedrijvenstraat.
Uitbreiding van avond- en nachthoreca ligt in Transvaal niet binnen de mogelijkheden. Uitbreiding van daghoreca wel, voor zover dit ondersteunend is aan het heersende aanbod (bv winkel- of kantorenaanbod). Daarbij wordt nadrukkelijk naar het balans tussen deze functies gekeken waarbij horeca een ondergeschikte rol moet hebben.
In de nota 'Bedrijventerreinenstrategie Den Haag 2005-2010' is de Uitenhagestraat aangegeven als een werkterrein. Dit is een puur functioneel terrein met verschillende soorten bedrijven waardoor het een gemengde uitstraling heeft. Voor het werkterrein Uitenhagestraat geldt een herstructureringsopgave waarbij het bedrijventerrein gerevitaliseerd en geherprofileerd wordt. In de update van de Bedrijventerreinenstrategie Den Haag (maart 2007) wordt het behoud van het bedrijventerrein vooropgesteld waarbij een kleine transformatie plaatsvindt aan de kop met woningen.