direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Koolwitjes- en Meivlinderstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1803BPKoolwitMeivl-DF01

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Gouda (2006)

Binnen de gemeente Gouda en haar directe omgeving vinden de komende jaren een aantal grootschalige, ruimtelijke ontwikkelingen plaats. Ruimtelijk gezien moeten al deze activiteiten goed in elkaar passen, om Gouda op een verantwoorde manier te laten groeien. De gemeente brengt dit in beeld met de ruimtelijke structuurvisie.

De ruimtelijke structuurvisie geeft op hoofdlijnen, voor de (middel)lange termijn, de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Gouda aan. De ruimtelijke structuurvisie bevat een plankaart voor 2020 en een visiekaart voor 2030.

Feitelijk wil Gouda wat elke stad wil, namelijk een vitale stad zijn, nu én in de toekomst. Aan het realiseren van deze wens is voor de periode tot 2030 een aantal specifiek Goudse opgaven gekoppeld:

  • 1. de binnenstad vitaal houden;
  • 2. versterken van de regiofunctie;
  • 3. verbeteren van de bereikbaarheid;
  • 4. realiseren van voldoende, gedifferentieerde én aantrekkelijke woonmilieus;
  • 5. ontwikkelen van stedelijke knooppunten;
  • 6. voldoende werkgelegenheid/economisch perspectief;
  • 7. benutten van de groene omgeving;
  • 8. realiseren van een duurzaam watersysteem;
  • 9. versterken van het leefklimaat in de wijken;
  • 10. optimaliseren van de milieukwaliteit.

Met behulp van de structuurvisie Gouda zal meer samenhang plaatsvinden tussen de lopende projecten. Een van deze projecten is het ontwikkelen van de woonbuurt Land van Steyn op het braakliggende terrein tussen de spoorlijn Gouda-Utrecht en de Goudse Houtsingel, vlakbij het station Goverwelle.

Woonvisie Gouda, centrum in de Deltametropool (2003)

De woonvisie vormt het kader voor het woonbeleid in Gouda. De hoofdopgave van het Goudse woonbeleid is het zo goed mogelijk benutten en uitbreiden van de woningvoorraad. Gouda wil zich daarbij ontwikkelen als een van de centra in de Deltametropool. De nadruk in het woonbeleid ligt bij het op gang brengen van de doorstroming om te komen tot een efficiënter gebruik van de woningvoorraad. Het toevoegen van woningen is prioriteit één. Het realiseren van woningen met name in het middeldure en dure prijssegment biedt mogelijkheden om de doorstroming op gang te brengen.

Monitor Woonvisie (2010)

In de meest recente monitor van de woonvisie (Monitor Woonvisie 2010) wordt gesteld dat het van belang is de woningproductie niet (verder) te laten terugzakken. Daarvoor zou de gemeente elke kans moeten grijpen die ervoor zorgt dat het 'realistische' bouwprogramma in kwantitatieve en kwalitatieve zin beter kan aansluiten bij de vraag. De monitor maakt een onderscheid tussen het 'realistische' bouwprogramma en het 'consumentgerichte' bouwprogramma. Het 'realistische' bouwprogramma bestaat in veel gevallen uit plannen waarvoor de gemeente een overeenkomst met een ontwikkelende partij, marktpartij of woningcorporatie, heeft gesloten. Als een ontwikkelende partij een overeenkomst wil herzien of een nieuw initiatief indient, zou de gemeente met deze partij moeten bekijken in hoeverre en op welke wijze het bestaande plan gewijzigd kan worden zodat het (beter) aansluit op de vraag. In het geval van Land van Steyn is er daarop aansluitend voor gekozen om geen afspraken te maken over huur of koop, dan wel sociale sector of vrije sector. Op die manier kan optimaal worden ingespeeld op de actuele marktomstandigheden.