Plan: | Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01 |
Bij Externe Veiligheid (EV) gaat het om de gevaren die de directe omgeving loopt in het geval er iets mis mocht gaan tijdens de productie, het behandelen of het vervoer van gevaarlijke stoffen. De daaraan verbonden risico's moeten aanvaardbaar blijven. Binnen de EV worden twee normstellingen gehanteerd:
Bebouwing is niet toegestaan binnen de zogenaamde 10-6 contour van het PR. Deze PR-contour kan gelegen zijn rond inrichtingen waarin opslag / verwerking gevaarlijke stoffen plaatsvindt en langs transportroutes (weg, spoor, water en buisleiding) waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Risico's verbonden aan het transport gevaarlijke stoffen zijn in kaart gebracht in de diverse risicoatlassen.
In het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) is opgenomen dat voor iedere toename van het GR een verantwoordingsplicht geldt, ook als de verandering geen overschrijding van de norm veroorzaakt.
Onderzocht is of in (de omgeving van) het plangebied EV-relevante situaties worden aangetroffen. Er is gekeken naar de invloed van het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, over het spoor, over het binnenwater en door buisleidingen. Tevens is onderzocht of er risicorelevante bedrijvigheid in de nabijheid van het plangebied plaatsvindt. In de resultaten zijn enkel de relevante situaties opgemerkt en toegelicht.
Transport over water
Er is geen doorgaande hoofdvaarweg voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in (de omgeving van) het bestemmingsplangebied, er zijn dus geen beperkingen.
Transport over spoor
Langs de noordzijde van het plangebied ligt de spoorlijn Rotterdam/Den Haag - Utrecht. Over dit spoor vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats.
Met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor geldt een invloedsgebied van 200 meter (zie onderstaande afbeelding). Naar aanleiding van de realisatiecijfers van 2006 van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor wordt onder begeleiding van de Milieudienst nieuw onderzoek naar het PR en GR uitgevoerd. De op te stellen verantwoording GR ten behoeve van het spoor zal voor de gehele gemeente Gouda plaatsvinden.
Aangezien nu geen kwetsbare bestemmingen binnen 200 meter van het spoor worden gerealiseerd, levert het transport over spoor geen beperkingen op voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Indien er in de toekomst ontwikkelingen binnen een zone van 200 meter van het spoor plaats gaan vinden, dient gekeken te worden of een verantwoording groepsrisico moet worden opgesteld.
Transport over weg
Nabij het plangebied ligt de N207. Deze weg is gerouteerd voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze weg ligt voor ongeveer 300 meter langs de zuidrand van het plangebied. Het betreft het stuk Nieuwe Veerstal, tussen de Schoonhovenseweg en de Fluwelensingel.
Het vervoer van gevaarlijk stoffen over deze weg vindt plaats met een lage intensiteit. De Risicoatlas weg geeft hiervoor een PR van 0 meter. Rond deze weg geldt een invloedsgebied voor het GR van 200 meter (zie onderstaande afbeelding). Indien kwetsbare bestemmingen worden ontwikkeld binnen het invloedsgebied moet de toename hierdoor van het GR worden berekend en zo nodig worden verantwoord. Indien noodzakelijk kan de Milieudienst dit begeleiden.
Afbeelding: contouren externe veiligheid
Transport per buisleiding
Er zijn geen risicorelevante buisleidingen door of nabij het plangebied gelegen en er is derhalve geen sprake van enige beperking.
EV-relevante bedrijvigheid
Ten zuidwesten van het plangebied ligt het bedrijf Croda. De PR en het invloedsgebied liggen buiten het plangebied. Hieruit volgt dat er geen EV-relevante beperkingen gelden voor het plangebied. Verder zijn er geen risicorelevante inrichtingen in of nabij het plangebied gelegen.
Omdat een deel van het plangebied binnen het invloedsgebied van de spoorlijn Rotterdam - Gouda ligt is in het kader van dit bestemmingsplan door het ingenieursbureau Oranjewoud aandacht besteed aan de verantwoording van het groepsrisico.
In het rapport "Verantwoording groepsrisico bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda
Oost" (nr. 188514, d.d. april 2010) wordt geconstateerd dat het groepsrisico in de huidige situatie reeds boven de oriëntatiewaarde ligt. Dit risico dient verantwoord te worden. De invulling van de verantwoordingsplicht is een taak van het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag neemt daarmee de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het zogenaamde 'restrisico' dat overblijft na eventueel benodigde veiligheidsverhogende maatregelen.
Geconcludeerd wordt dat het groepsrisico niet toeneemt omdat er in bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden die een toename van het groepsrisico veroorzaken.
In het rapport wordt geconstateerd dat binnen het plan slechts beperkte mogelijkheden zijn om de nadelige gevolgen voor de hoogte van het groepsrisico zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken. Een realistische maatregel binnen het plan bestaat uit het zodanig bestemmen van locaties dichtbij het spoor waar kwetsbare objecten zijn gevestigd dat een 'stand-still' beleid wordt gevoerd. Tevens is in november 2009 de Beleidsvisie externe veiligheid 2009-2013 vastgesteld waarin maatregelen worden besproken die de veiligheid vergroten. Ten slotte zijn in het kader van de wijkontwikkeling plannen voor het verplaatsen van de bestaande school/créche aan de Gedenklaan en wordt gedacht aan herontwikkeling van de schoollocatie aan de Bernadottelaan.
Op de verbeelding is langs de spoorlijn een gebiedsaanduiding 'veiligheidszone - vervoer gevaarlijke stoffen' aangegeven. Binnen deze zone zijn nieuwe "kwetsbare" objecten uitsluitend toegestaan mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden.