Plan: | Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01 |
In het kader van het opstellen van het bestemmingsplan is door de Milieudienst een milieuonderzoek uitgevoerd. Aangezien het een voornamelijk conserverend bestemmingsplan is, is de milieusituatie van de diverse aspecten in kaart gebracht.
Aan de ontwikkellocaties is in deze rapportage geen aandacht besteed omdat voor deze locaties separaat milieukundig onderzoek is uitgevoerd, deze rapportages zijn separaat behandeld (zie paragraaf 4.10.2). Derhalve wordt ook in deze conclusies en aanbevelingen niet ingegaan op de ontwikkellocaties.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) voor zowel de situatie 2007 als 2020 in het grootste gedeelte van het plangebied lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Direct naast de wegen Fluwelensingel, Blekerssingel, Spoorstraat, Joubertstraat en Zuidelijke Zwarteweg bedraagt de geluidsbelasting tussen de 63 dB en de 68 dB.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer voor minder dan 50% van het plangebied een hogere geluidsbelasting heeft dan de voorkeurswaarde van 55 dB. Voor een klein deel van de noordzijde van het plangebied bedraagt de geluidsbelasting hoger dan 63 dB. Uitsluitend ter hoogte van de direct ten zuiden van de spoorlijn gelegen bebouwing bedraagt de berekende geluidsbelasting meer dan de maximale ontheffingswaarde van 68 dB.
Uit de resultaten van het industrielawaaionderzoek blijkt dat het bestemmingsplangebied voor een deel is gelegen binnen de vigerende geluidszone van het industrieterrein “Unichema/Koudasfalt”.
Uit de rekenresultaten ten aanzien van luchtkwaliteit blijkt dat de berekende jaargemiddelde immissieconcentraties NO2 en PM10 in alle berekende jaren voldoen aan de grenswaarden. De grenswaarde voor het 24-uursgemiddelde voor PM10 wordt maximaal 20 keer per jaar overschreden, waarmee voldaan wordt aan de grenswaarde van 35 overschrijdingen.
De bedrijven Croda en Gouda Asfaltcentrale zorgen volgens bovenstaande gegevens niet voor extra overschrijdingssituaties.
Opgemerkt wordt dat al in 2010 wordt voldaan aan de grenswaarden voor PM10 en NO2, terwijl deze normen pas gelden vanaf respectievelijk 2011 en 2015.
Vanwege de situering van het transportbedrijf van de Gebr. Lafeber aan de Voorwillenseweg 101, overschrijdt dit bedrijf zeer waarschijnlijk de geluidsnormen. Verder zijn er geen bedrijven in het plangebied, die ruimtelijk een knelpunt vormen.
Er zijn geen belemmeringen voor het bestemmingsplangebied door transporten van gevaarlijke stoffen over water of door buisleidingen, noch door opslag en verwerking van gevaarlijke stoffen in bedrijven.
Met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg wordt het plangebied niet beperkt door PR-contouren. Wel dient bij het ontwikkelen van kwetsbare bestemmingen binnen 200 meter van de Nieuwe Veerstal, tussen de Schoonhovenseweg en de Fluwelensingel, de toename van het GR te worden onderzocht en zo nodig te worden verantwoord.
Naar aanleiding van de realisatiecijfers van 2006 van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor wordt onder begeleiding van de Milieudienst nieuw onderzoek naar het PR en GR uitgevoerd.
Omdat nu geen kwetsbare bestemmingen binnen 200 meter van het spoor worden gerealiseerd, levert het transport over spoor geen beperkingen op voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Indien er in de toekomst ontwikkelingen binnen een zone van 200 meter van het spoor plaats gaan vinden, dient gekeken te worden of een verantwoording groepsrisico moet worden opgesteld.
In het kader van dit bestemmingsplan is een verantwoording van het groepsrisico vanwege het spoor opgesteld, deze is als bijlage 6 bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Binnen het plangebied bevindt zich een aantal locaties die bij eventuele toekomstige ontwikkelingen extra aandacht op het gebied van bodem behoeven. Op een aantal locaties dient op basis van de voormalige bedrijfsactiviteiten, de (voormalige) aanwezigheid van tanks en/of de resultaten van de uitgevoerde bodemonderzoeken een vervolgonderzoek uitgevoerd te worden. Indien sprake is van concrete plannen kan de Milieudienst toelichting en advies geven waar en hoe de bodem onderzocht dient te worden.
De gemeente Gouda beschikt over een vastgestelde bodemkwaliteitskaart en over bijbehorend grondstromenbeleid. Het plangebied ligt in meerdere zones (zone 2, 3 en 4).
Voor hergebruik van vrijkomende grond van onverdachte locaties binnen de gemeente Gouda en de regio Midden-Holland, kan de website van de Milieudienst Midden-Holland worden geraadpleegd: www.milieudienstmiddenholland.nl/bkk.
Voor het toepassen van grond van buiten het plangebied wordt verwezen naar de toepassingswaarden zoals deze zijn af te leiden van www.milieudienstmiddenholland.nl/bkk.
Voor de diverse ontwikkelingslocaties zijn door de Milieudienst Midden-Holland separate milieuadviezen uitgebracht. De bijbehorende rapportages zijn als bijlagen bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Jan Verzwollezone-Noord
Ten behoeve van de uitbreiding van het parkeerterrein Klein Amerika, de realisatie van een supermarkt en 15 appartementen is een milieukundig onderzoek uitgevoerd. De resultaten worden beschreven in het 'Milieukundig advies Jan Verzwollezone-Noord te Gouda' (nr. 201013829, dd. 20 september 2010). De volgende conclusies worden getrokken:
Woningen Jan Verswollezone Zuid
Het 'Milieukundig onderzoek Jan Verswollezone Zuid te Gouda' (nr. 06060009.eef2, d.d. 9 december 2009) beschrijft de invloed op het plangebied van de volgende milieuaspecten: geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid, bodem, leefbaarheid en duurzaam bouwen en energie. In dit onderzoek is ook betrokken de ontwikkeling van een zorgcentrum aan de zuidkant van het gebied. Omdat deze ontwikkeling op dit moment nog te onzeker is, kan deze niet worden opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.
Geconcludeerd wordt dat de milieuaspecten geluid, bedrijvigheid en milieuzonering, externe veiligheid en bodem zonder te treffen maatregelen een belemmering vormen voor de geplande ontwikkeling:
Springers-locatie (Sportlaan) en Zuidelijk Stempel West (Gouda Oost)
Het gaat hier om een tweetal locaties, één aan de noordkant en één aan de zuidkant van de Sportlaan, ter hoogte van sporthal De Springers en de Wiarda Beckmanstraat. Op de Springerslocatie gaat het om de vestiging van 2 supermarkten, ruimte voor detailhandel en appartementen. De locatie Zuidelijk Stempel West is een herontwikkelingslocatie. De bestaande flatgebouwen zullen worden gesloopt en maken plaats voor nieuwe woningen en openbaar gebied. Uit de resultaten van het milieukundig onderzoek 'Milieukundig advies Springerslocatie
en Zuidelijk Stempel West te Gouda' (nr. 201013400, d.d. 8 oktober 2010) blijkt het volgende:
Multifunctionele accommodatie (MFA) Gouda Oost
Uit de resultaten van het milieukundig onderzoek 'Milieukundig advies MFA Gouda Oost te Gouda' (nr. 0806080eef, d.d december 2008) blijkt het volgende:
Industrieterrein Trafostation aan de Provincialeweg West 70
In de directe omgeving van het plangebied, op grondgebied van de gemeente Gouda, is een gezoneerd industrieterrein gelegen. Het betreft het industrieterrein Trafostation. Op dit industrieterrein kunnen zich bedrijven vestigen die genoemd wordt in artikel 40 van de Wet geluidhinder en artikel 2.4. van het inrichtingen en vergunningenbesluit milieubeheer (de zogenaamde grote lawaaimakers). Op grond van artikel 53 e.v. van de Wet geluidhinder wordt rondom deze terreinen een zone vastgesteld, waarbuiten de etmaalwaarde van het gemiddelde geluidsniveau ten gevolge van alle bedrijven op dat terrein niet hoger mag zijn dan 50 dB(A). De zone is dus in feite een planologisch aandachtsgebied, waarbinnen regels van kracht zijn, die aan zowel industriële activiteiten als aan woningbouw beperkingen opleggen.
Bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden die gaan of blijven behoren tot de zone van deze industrieterreinen, wordt de geluidsbelasting vanwege dit industrieterrein in acht genomen. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe woningen bedraagt 55 dB(A).
Onderzoek
Het industrieterrein is gelegen buiten het plangebied. In het kader van het bestemmingsplan dient echter gekeken te worden of de geluidsbelasting van dit industrieterrein van invloed is op de gebieden gelegen in het bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost.
Het industrieterrein waarop het transformatorstation is gelegen moet, gelet op het opgestelde vermogen, zijn voorzien van een zone in het kader van de Wet geluidhinder. Deze zone van rechtswege is echter nooit formeel vastgelegd in een bestemmingsplan. Nu de gemeente Gouda voornemens is het bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost te herzien zal de zone in het bestemmingsplan worden vastgelegd. Uit onderzoek is gebleken dat deze zone ook gedeeltelijk over het plangebied van Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost loopt.
Door de eigenaar van het transformatorstation TenneT TSO B.V. (verder te noemen TenneT) is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau Peutz BV. Het rapport "Onderzoek naar de
geluidniveaus in de omgeving ten gevolge van het 150 kV-transformatorstation aan de
Provincialeweg West 70 te Gouda" (nr. FA 19303-3-RA d.d. 9 juli 2010 ) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Met behulp van een rekenmodel zijn geluidcontouren berekend voor de huidige situatie. Omdat TenneT voorziet dat op de lange termijn de bestaande 4 transformatoren opgewaardeerd wordt van 70 MVA per stuk tot 100 MVA per stuk, is ook de toekomstige gewenste geluidszone in beeld gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat met maatregelen ook in de toekomstige situatie de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) bij de woningen aan de Provinciale Weg niet wordt overschreden. Voor het naast het transformatorstation gelegen terrein is in het akoestisch rekenmodel model een kentalbron ingevoerd. Voor de ligging van de geluidszone op het grondgebied van de gemeente Vlist heeft dit geen gevolgen.
Afbeelding: geluidszone van het industrieterrein "Trafostation'
In het bestemmingsplan is de nieuwe geluidzone - industrie als zodanig op de verbeelding vastgelegd. De zonegrens is hierbij, conform de systematiek van de Wet geluidhinder, vastgelegd exclusief toeslag voor het tonale karakter van het geluid. Bij alle woningen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).