direct naar inhoud van 4.5 Externe veiligheid
Plan: Binnenstad Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01

4.5 Externe veiligheid

Activiteiten met gevaarlijke stoffen leveren risico's op voor de omgeving. Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de circulaires Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RNVGS) en Zonering langs hogedruk aardgastransportleidingen(1984) vormen op dit moment het wettelijk kader voor het omgaan met deze risico's. Door het stellen van eisen aan afstanden tussen de activiteiten met gevaarlijke stoffen en (beperkt) kwetsbare objecten (woningen, kantoren, scholen, enz.) worden de eventuele gevolgen van deze risico's zoveel mogelijk beperkt.

Ter voorbereiding van het bestemmingsplan Binnenstad Oost is onderzocht of er risicobronnen binnen of nabij het plangebied liggen die hierop van invloed zijn. Hierbij is gebruik gemaakt van de Visie externe veiligheid van Gouda (Visie EV Gouda) welke in november 2009 is vastgesteld door de gemeenteraad.

Inrichtingen

Binnen of in de directe nabijheid van het plangebied zijn geen inrichtingen gelegen die in het kader van externe veiligheid van invloed zijn op het plangebied.

De afstanden PR10-6 voor de binnen het plangebied gelegen inrichtingen betreffen veiligheidsafstanden die gelden vanaf de opslagvoorziening, waarin respectievelijk de munitie (Zeugstraat 90) en het vuurwerk (Rozendaal 5) worden bewaard, ten opzichte van woningen van derden. Aan deze afstanden wordt voldaan. Er geldt voor deze inrichtingen geen invloedsgebied waarbinnen het groepsrisico moet worden beschouwd.

Het invloedsgebied van het bedrijf Croda (Buurtje 1) bedraagt 172 meter en valt daarmee buiten het plangebied.

Transport over de weg

Binnen of in de nabijheid van het plangebied ligt de N207/ Nieuwe Veerstal waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Deze weg heeft geen PR10-6 contour. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen 200 meter van de weg moet het groepsrisico worden beschouwd. Hiervan is vooralsnog geen sprake. Daardoor is de aanwezigheid van de weg geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

Met de aanleg van de ZWR vervalt het vervoer over de Nieuwe Veerstal. Het vervoer van gevaarlijke stoffen vindt dan plaats op de ZWR. De ingebruikname van de ZWR is voorzien in 2013.

Transport over het spoor

Het plangebied is gelegen op ruim 20 meter van de spoorlijn Rotterdam – Utrecht. Over dit spoor vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Aan deze transporten zijn risico's verbonden. De PR10-6 contour ligt op maximaal 12 meter uit het midden van het spoorvak en vormt dus geen belemmering voor het voorliggende bestemmingsplan. In de Visie Externe Veiligheid Gouda 2009-2013 is aangegeven dat voor een plan op deze afstand van het spoor (meer dan 200 meter) alleen het toxisch scenario een rol speelt. In verband met de verantwoording van het groepsrisico wordt verwezen naar een standaard paragraaf die is opgenomen onder paragraaf 6.2 in de Visie Externe Veiligheid Gouda 2009-2013. Hierin is een maatregel opgenomen voor het voorzien in een afsluitbare luchtbehandelingsinstallatie bij nieuwe gebouwen, zodat het toxisch gas na afsluiting niet naar binnen kan worden gezogen.

Transport over het water

Binnen of in de nabijheid van het plangebied bevinden zich geen vaarwegen waarover transport van gevaarlijke stoffen plaats vindt, in een mate dat dit een belemmering voor de ruimtelijke ordening met zich meebrengt.

Transport per buisleiding

Binnen of in de nabijheid van het plangebied bevinden zich geen buisleidingen die in het kader van externe veiligheid relevant zijn voor het plangebied.

Conclusie

Binnen of in de directe nabijheid van het plangebied zijn enkele risicorelevante inrichtingen gelegen, die echter geen directe belemmering vormen voor het plangebied. Hetzelfde geldt voor de aanwezige transportmodaliteiten, de spoorlijn Rotterdam-Utrecht, de provinciale weg N207 en de rivier De Hollandsche IJssel. Het bestemmingsplan is conserverend van aard, zodat er in principe geen sprake is van een toename van het groepsrisico. Om het bestaande groepsrisico te verantwoorden moet rekening worden gehouden met de maatgevende scenario's. Voor de delen van het plangebied binnen het invloedsgebied van de spoorlijn geldt een toxisch scenario als maatgevend. Het treffen van de maatregel "afsluitbare luchtbehandelingsinstallatie bij nieuwe gebouwen" moet in dit kader worden overwogen voor eventuele vervangende nieuwbouw. Deze maatregel is gebaseerd op de Visie Externe veiligheid Gouda 2009- 2013.