Plan: | Binnenstad Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01 |
Beleidsnota economische visie Gouda 2005-2010
Gouda wil het belangrijkste koop- en vrijetijdscentrum van Midden-Holland zijn door uitbouw van het bestaande detailhandelsaanbod, door benutting van de cultuurhistorische kracht van de binnenstad en door met een sterke recreatieve positie in te spelen op de toekomstige behoefte aan voorzieningen vanuit de driehoek Rotterdam- Zoetermeer-Gouda. Een wederzijdse stimulans tussen de versterking van de positie als koop- en vrijetijdscentrum en een verbetering van het verblijfsklimaat (o.a. veiligheid, openbare ruimte, groen) kunnen Gouda een toevloeiing van koopkracht bezorgen.
De economische visie geeft hiertoe duidelijkheid en een overzicht over het te voeren economisch beleid in de periode 2005-2010, met een doorkijk tot 2015, waarbij een integrale benadering is gekozen omdat het economisch speelveld veel raakvlakken kent met andere beleidsvelden.
Gouda stelt zich in het nieuwe economisch beleid tot doel:
Om dit doel te bereiken worden voor de binnenstad de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Kantoren
De binnenstad vormt een belangrijke locatie voor kantoren, waar in statige panden de toenemende werkgelegenheid uit ideële en belangenorganisaties en zakelijk en financiële dienstverleners tot stand kan worden gebracht.
(Nieuw)vestiging van kantoren wordt toegestaan in de zone Oosthaven/Westhaven.
Detailhandel
Het detailhandelsaanbod, horeca en toeristische attracties vormen de belangrijkste trekkers van mensen richting Goudse binnenstad. Door met name de aantrekkingskracht van deze sectoren te vergroten, kan Gouda met meer mensen binding krijgen.
Het vergroten van de aantrekkingskracht is in eerste instantie gericht op het stimuleren van versterking, verbreding en vernieuwing van het kernwinkelapparaat. Het aanbod aan detailhandel in het kernwinkelgebied kan haar aantrekkingskracht vergroten door uitbreiding van het totale aanbod, meer diversiteit in het aanbod en modernisering van het aanbod met o.a. mogelijkheden voor grootschalige detailhandelsvestigingen (GDV) in en rondom de binnenstad. Onder grootschalige detailhandel wordt verstaan geconcentreerde vestigingen van grootschalige winkels (>1.000 m2 winkel vloer oppervlak) met uitzondering van de PDV-branches. Bijvoorbeeld speelgoed (Toys 'R' Us), bruin- en witgoed (Media Markt) en food (Albert Heijn XL).
Toerisme
De economische visie ziet voor toerisme de meeste kansen in het centrum van de stad. Het doel is het versterken, verbreden en vernieuwen van de toeristische attracties en cultuur, zodat verblijfsklimaat, duur- en bestedingen in Gouda verbeteren, c.q. toenemen. Dit kan worden bereikt door het beter benutten van toeristische potenties en het verbeteren van de toegankelijkheid en zichtbaarheid van het cultuurhistorische aanbod.
De binnenstad en het stationsgebied van Gouda bieden goede mogelijkheden voor zakelijk toerisme, in de vorm van o.a. congressen, seminars, beurzen, evenementenlocatie en trainingscentra, gecombineerd met overnachtingsmogelijkheden. De potentie van het zuidelijk gebied van het centrum grenzend aan de IJssel is groot. Dit wordt als aandachtspunt in het kader van toerisme beschouwd.
Vanwege de interactie met andere sectoren als horeca, toerisme, cultuur en detailhandel geniet de vestiging van ondernemingen gericht op amusement en vermaak in of rondom de binnenstad de voorkeur.
Horeca
Het horeca-aanbod is vooral geconcentreerd in en rondom de binnenstad van Gouda. Dit is ook de locatie waar de versterking en verbreding van dag- en avondhoreca en verblijfsaccommodatie de meeste mogelijkheden biedt, gezien het streven naar meer toeristen, winkelend publiek, cultuurbezoekers en recreanten. Vooral een versterking en verbreding van verblijfsaccommodatie (o.a. hotels, pensions, Bed en Breakfast (BenB) en conferentieoorden), restaurants en cafés in verschillende segmenten, kan bijdragen aan een verlenging van de verblijfsduur, het verblijfsklimaat en de bestedingen in de binnenstad. In paragraaf 3.11 is concreet aangegeven op welke wijze het horecabeleid is vormgegeven.