Plan: | Korte Akkeren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01 |
Een verontreinigde bodem kan zorgen voor gezondheidsproblemen en tast de kwaliteit van het natuurlijk leefmilieu aan. Daarom is het belangrijk om bij ruimtelijke plannen de bodemkwaliteit mee te nemen in de overwegingen. De Wet bodembescherming (Wbb), het Besluit bodemkwaliteit en de Woningwet stellen grenzen aan de aanvaardbaarheid van verontreinigingen.
Omdat binnen het plangebied Korte Akkeren in de gemeente Gouda geen herontwikkelingen bij recht mogelijk zijn, is er sprake van een conserverend bestemmingsplan. Met betrekking tot de bodemkwaliteit is het daarom voornamelijk van belang om te bepalen of er knelpunten zijn met betrekking tot de bodemkwaliteit en de huidige functie van het plangebied.
Bodem Informatie Systeem
Van het plangebied is met behulp van het Bodem Informatie Systeem (BIS) alle bij de Milieudienst bekende informatie verzameld.
Hieruit blijkt dat er:
Uit het onderzoek blijkt dat er geen directe vervolgactie op het gebied van de bodem dienen te worden uitgevoerd ten behoeve van het conserverende bestemmingsplan. Onacceptabele humane risico's als gevolg van de in de bodem aan te treffen verontreinigingen in combinatie met een gevoelig gebruik worden niet verwacht.
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in tabel I.
Tabel I: grenswaarden Wet luchtkwaliteit
In 2011 moet aan de grenswaarden (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde concentratie) voor PM10 worden voldaan. Voor NO2 geldt dat vanaf 2015 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en uurgemiddelde) grenswaarden. Tot deze grenswaarden gelden zijn minder strenge grenswaarden van kracht.
Voor het opstellen van het conserverende bestemmingsplan Korte Akkeren is gekeken naar de mogelijke luchtverontreinigende bronnen in het plangebied en naar de huidige en toekomstige luchtkwaliteit.
In het plangebied bevinden zich geen grote productiebedrijven die invloed op de luchtkwaliteit van de omgeving hebben. De invloed van de in de buurt gelegen zware industrie in Kromme Gouwe is opgenomen in de achtergrondconcentraties. De meest drukke weg in de omgeving is Koningin Wilhelminaweg met circa 15.000 mvt/etmaal in 2011.
Om een indruk te geven van de concentraties NO2 en PM10 in het plangebied zijn de concentraties, berekend door de Monitoringstool 2010, op drie locaties in een tabelvorm gepresenteerd, zie tabel II en III. De locaties zijn in de afbeelding 'onderzoekslocaties monitoringstool 2010'aangegeven.
Locatie 1 |
Locatie 2 | Locatie 3 | ||||
Totale concentratie |
Achtergrond concentratie |
Totale concentratie |
Achtergrond concentratie |
Totale concentratie |
Achtergrond concentratie |
|
Huidige situatie 2011 | 26,86 | 25,00 | 26,11 | 25,20 | 26,69 | 25,20 |
Situatie 2020 |
24,17 | 22,70 | 23,61 | 22,90 | 24,07 | 22,90 |
Tabel II: Jaargemiddelde PM10 – concentratie (in µg/m3)
Locatie 1 |
Locatie 2 | Locatie 3 | ||||
Totale concentratie | Achtergrondconcentratie | Totale concentratie |
Achtergrondconcentratie | Totale concentratie |
Achtergrond concentratie |
|
Huidige situatie 2011 | 32,78 | 24,80 | 30,27 | 26,30 | 32,97 | 26,30 |
Situatie 2020 |
24,04 | 19,20 | 22,46 | 20,10 | 24,09 | 20,10 |
Tabel III: Jaargemiddelde NO2 – concentratie (in µg/m3 )
Afbeelding: onderzoekslocaties monitoringstool 2010
In de huidige situatie is de luchtkwaliteit in het plangebied relatief goed en deze gaat, naar verwachting, in de komende jaren verder verbeteren. Er is geen bezwaar om het conserverende bestemmingsplan vast te stellen.
Geluid kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog geluidniveau kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht:
Bij conserverende bestemmingsplannen is geen sprake van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen. Om vast te kunnen stellen of sprake is van een aanvaardbare geluidssituatie dient onderzoek te worden gedaan naar de geluidsbelasting van het plangebied.
Wegverkeerslawaai
Ten behoeve van het bestemmingsplan “Korte Akkeren” zijn de geluidsbelastingen binnen het plangebied berekend ten gevolge van alle wegen binnen het plangebied (inclusief de 30 km/h wegen), alsmede de wegen die gelegen zijn buiten het plangebied, indien de wettelijke zone uit de Wgh van de betreffende weg (deels) gelegen is binnen het plangebied.
De afbeelding 'Gecumuleerde geluidsbelasting wegverkeerslawaai voor het jaar 2021 in dB exclusief aftrek art. 110g Wgh' geeft de berekende contour weer ten gevolge van wegverkeerslawaai voor 2021. De weergegeven contouren betreffen de gecumuleerde contouren exclusief aftrek artikel 110g Wgh. De contouren zijn een licht negatieve weergave van de werkelijke geluidsbelasting omdat er in verband met de omvang van het plangebied op globale wijze (niet op individueel gebouwniveau) rekening is gehouden met de afscherming van gebouwen.
Afbeelding: Gecumuleerde geluidsbelasting wegverkeerslawaai voor het jaar 2021 in dB exclusief aftrek art. 110g Wgh
De afbeelding geeft een globaal inzicht in de milieukwaliteit als gevolg van de geluidbelasting in het plangebied. Uit de afbeelding blijkt dat de gecumuleerde geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer in 2021 in het grootste deel van het plangebied lager of gelijk is aan 53 dB. Direct langs onder andere de Koningin Wilhelminaweg, de Rotterdamseweg, de Prins Hendrikstraat en de Reigerstraat heersen binnen het plangebied hogere geluidsbelastingen tot 68 dB.
Uitgevoerde en lopende saneringen
De afbeelding 'overzicht saneringswoningen wegverkeerslawaai binnen het plangebied' geeft een overzicht weer van de reeds uitgevoerde en de lopende saneringen binnen het plangebied.
Afbeelding: Overzicht saneringswoningen wegverkeerslawaai binnen het plangebied
Uit de afbeelding blijkt dat binnen het plangebied:
Industrielawaai
Vanwege het conserverende karakter van het bestemmingsplan hoeft in het kader van de Wet geluidhinder geen onderzoek plaats te vinden naar de geluidsbelasting ten gevolge van industrielawaai. Op basis van een goede ruimtelijke ordening zijn de 50 dB(A) contouren van de volgende gezoneerde industrieterreinen in beeld gebracht:
De afbeelding 'Overzicht zonegrenzen van de industrieterreinen in de omgeving van Korte Akkeren' geeft een overzicht van de ligging van de industrieterreinen in de directe omgeving van het plangebied waarbij de geluidszone (het aandachtgebied) over het plangebied loopt.
Afbeelding: Overzicht zonegrenzen van de industrieterreinen in de omgeving van Korte Akkeren
Ten aanzien van de ligging van de geluidszones wordt opgemerkt dat de gemeente Ouderkerk voornemens is om de zone van het industrieterrein Middelblok aan te passen (onder andere met het oog op de nieuwe Zuidwestelijke Randweg). De zone zal hierdoor verkleinen waardoor er binnen dit plangebied geen geluidgevoelige bestemmingen meer in de zone van het industrieterrein Middelblok vallen.
Binnen het plangebied zijn bij de vaststelling van de zones van de industrieterreinen voor een aantal woningen een MTG vastgesteld, deze zijn ook in de afbeelding 'overzicht zonegrenzen van de industrieterreinen in de omgeving van Korte Akkeren' weergegeven.
De geluidszones van de industrieterreinen zijn in het bestemmingsplan voorzien van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. Hierbinnen is bepaald dat de bouw van nieuwe geluidgevoelige bebouwing niet is toegestaan.
Wegverkeerslawaai
De geluidssituatie past bij de stedelijke situatie van Korte Akkeren met belangrijke uitvalswegen en is derhalve aanvaardbaar.
Industrielawaai
De geluidssituatie in het plangebied ten gevolge van industrielawaai is acceptabel omdat er binnen de normen van de Wet geluidhinder wordt gebleven. Industrielawaai vormt geen belemmering voor de vaststelling van het bestemmingsplan. De geluidszones van de industrieterreinen zijn in het bestemmingsplan voorzien van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. Hierbinnen is bepaald dat de bouw van nieuwe geluidsgevoelige bebouwing niet is toegestaan.
Bedrijvigheid is een milieubelastende activiteit. Tengevolge van aanwezige bedrijvigheid kan mogelijk hinder voor de omgeving optreden met betrekking tot de milieuaspecten geluid, geur, stof en gevaar.
Nieuwe situaties, waarin milieubelastende activiteiten en milieugevoelige functies met elkaar worden gecombineerd, moeten worden beoordeeld op mogelijke hindersituaties. Daarbij wordt getoetst aan de Wet milieubeheer, Algemene Maatregelen van Bestuur onder de Wet milieubeheer en de brochure Bedrijven en Milieuzonering (VNG, 2009). Bedrijven en Milieuzonering geeft richtafstanden per categorie en per type bedrijvigheid aan. Binnen deze richtafstanden is bij een gemiddelde bedrijfsvoering hinder van het bedrijf te verwachten.
De richtafstanden in Bedrijven en Milieuzonering gelden ten opzichte van een milieugevoelige functie, zoals bijvoorbeeld bedoeld met de omgevingstypen rustige woonwijk of rustig buitengebied. In het geval de milieugevoelige functies zijn gelokaliseerd in omgevingstype gemengd gebied kan een afwijkende systematiek worden toegepast, die meer ruimte biedt aan bedrijven. Dit omgevingstype en bijbehorende systematiek zullen dan wel in het bestemmingsplan moeten worden vastgelegd.
Met behulp van het inrichtingenbestand van de Milieudienst is geïnventariseerd welke bedrijven met categorie 3.1 en hoger in het plangebied zijn gevestigd. Voor deze bedrijven zijn voor zover mogelijk de milieuzones bepaald op basis van Bedrijven en Milieuzonering en gegevens uit milieuvergunningen en AMvB's. Vervolgens is geïnventariseerd waar mogelijk hindersituaties kunnen optreden. Categorie 1 en 2 bedrijven passen in de regel in een woonomgeving en zijn bij deze inventarisatie niet meegenomen.
In het als bijlage 1 bij de toelichting opgenomen milieukundig onderzoek van de Milieudienst Midden-Holland is een overzicht opgenomen van alle bedrijven in het plangebied, die bij de Milieudienst zijn geregistreerd. In tabel IV zijn de bedrijven met categorie 3.1 en hoger in het plangebied weergegeven.
locatie | naam | bedrijfsaard | SBI | Cat. | richtafstand |
Turfsingel 53 | Paul Rutjes Techniek | Onderhoud pleziervaartuigen | 331 | 3.1 | 50 m |
B. Toussaintkade 35 | De Trefkuil | Zwembad | 931 | 3.1 | 50 m |
Gerard Leeustraat 2 | O.N.A. | Voetbalcomplex (met verlichting) | 931 | 3.1 | 50 m |
Onder de Boompjes 62/64 | Veevoederfabriek C. Kruyt | Productie van veevoeders | 1091 | 4.1 | 200 m |
Tabel IV: bedrijfslocaties in het plangebied
Deze bedrijven geven geen structurele overlast naar de omgeving.
Veevoederfabriek C. Kruyt heeft een richtafstand van 200 meter voor geluid en geur. Het bedrijf heeft een vigerende milieuvergunning. Voor de Veevoederfabriek C. Kruyt is de functieaanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - veevoederfabriek' opgenomen.
Croda heeft een richtafstand van 300 meter voor geur (een nieuwe vergunning moet nog worden aangevraagd, waardoor op dit moment van de richtafstand wordt uitgegaan). Bevoegd gezag voor dit bedrijf is de provincie Zuid-Holland. Vergunningverlening en handhaving, alsmede klachtenafhandeling wordt door de provincie uitgevoerd. In 2006 is door DHV een geuronderzoek uitgevoerd ten behoeve van een nieuwe milieuvergunning. Uit dit geuronderzoek is gebleken dat de berekende geurcontouren nauwelijks de grens van het plangebied overschrijden. De geurcontouren van Koudasfalt en de rioolwaterzuiveringsinrichting vallen niet over het plangebied.
De bestaande bedrijven staan het vaststellen van een nieuw conserverend bestemmingsplan niet in de weg.