Plan: | Oostpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0600oostpolder-DF02 |
Kader
Voor een goede ruimtelijke ordening is een goede verkeersafwikkeling en een veilige verkeersontsluiting van alle modaliteiten van belang. Bij ruimtelijke planning dienen verkeerskundige aspecten afgewogen te worden, omdat deze van grote invloed zijn op de het doelmatig functioneren van verschillende functies. Wanneer nieuwe ontwikkelingen worden gepland, is het van belang te onderzoeken welke effecten dit heeft op de verkeerskundige situatie om zo nodig passende maatregelen te kunnen nemen. De resultaten van het onderzoek in verband met de aanleg van het Waterrijk Polderpark Oostpolder staan beschreven in het rapport 'Recreatiegebied Oostpolder Gouda, verkeerskundige toets' (Royal Haskoning, december 2010).
Huidige situatie
In de huidige situatie wordt de Oostpolder voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via de Nieuwe Broekweg. Deze vertakt als het ware in de Tweede Moordrechtse Tiendeweg, de Broekweg en de Stoofkade. Dit betreft allemaal wegen met een enkele rijbaan zonder gemarkeerde rijstroken. Op de Nieuwe Broekweg geldt een maximumsnelheid van 60 km/u. De wegen dienen ter ontsluiting van de bewoners in het gebied, de gebruikers van de sportvelden van sportvereniging Donk, gebruikers van de motorcross en recreanten van recreatiepark RĂ©sidence Elzenhof. De Nieuwe Broekweg wordt in de huidige situatie als onveilig ervaren, omdat fietsers en voetgangers de rijbaan moeten delen met het gemotoriseerde verkeer. Parkeren vindt veelal plaats op eigen terrein. Bij de sportvelden is een parkeerterrein aangelegd.
Het bedrijventerrein Gouwestroom wordt aan twee kanten ontsloten, via de Nieuwe Broekweg op de provinciale weg N207 en direct op de N207. Deze provinciale weg ligt voor een klein deel binnen het plangebied. Het betreft de brug over de Ringvaart en de weg ten westen van het sluizencomplex. Golfbaan IJsselweide wordt ontsloten via de Sluisdijk. Deze weg vormt de verbinding met Moordrecht. Langs de provinciale weg en de Sluisdijk zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. Bij de Julianasluis is een bushalte aanwezig, waar lijn 190 tussen Gouda en Rotterdam via Moordrecht halteert.
Toekomstige situatie
In het kader van de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg wordt het profiel van de provinciale weg N207 nabij de Julianasluis gewijzigd. Tevens wordt een nieuw fietspad aangelegd bij de Sluisdijk (zie paragraaf "Nieuw". Verder verandert door de herinrichting van het noordelijk deel van de Oostpolder tot Waterrijk Polderpark de verkeerssituatie in de omgeving. Een van de belangrijkste onderdelen uit het inrichtingsplan is de verbeterde toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers. Er komen diverse nieuwe voet- en fietspaden in het gebied. Het aantal fietsers en voetgangers op de bestaande wegen zal daardoor naar verwachting toenemen. Om de veiligheidssituatie op de Nieuwe Broekweg te bevorderen, worden rode fietsstroken aangebracht. Er wordt nog onderzocht of plateaus bij de kruispunten of een vrijliggend fietspad tot de mogelijkheden behoort. Naast meer voetgangers en fietsers wordt ook een toename in het aantal motorvoertuigen verwacht. Een deel van de bezoekers van het polderpark zal met de auto komen.
Inschatting verkeersgeneratie en parkeerbehoefte
Om een indruk te krijgen van de verwachte verkeersstromen en parkeerbehoefte na de aanleg van het Waterrijk Polderpark wordt een aantal aannames gedaan over onder andere de bezoekersaantallen en de vervoersmodaliteiten. Op basis van een systematiek van het Rijk over recreatiegebieden wordt het verwachte aantal bezoekers op gemiddeld 20 per hectare geschat. Voor het Waterrijk Polderpark Oostpolder van 44 hectare komt dat uit op gemiddeld 880 bezoekers per dag. Op basis van kengetallen van het CROW wordt de volgende verdeling over modaliteiten gehanteerd: 43% auto; 41% fiets en 16% te voet. Gemiddeld zijn er twee personen in de auto aanwezig en recreanten verblijven gemiddeld twee uur in het recreatiegebied. Op basis van een gelijkmatige verdeling over de dag kan men uitgaan van 88 benodigde parkeerplaatsen voor de auto en 168 stallingen voor de fiets. Op een maatgevende zaterdag worden ruim 700 verkeersbewegingen per auto verwacht en ongeveer 1.350 per fiets.
Nieuwe parkeervoorzieningen
Om bezoekers die met de auto naar het Polderpark komen de mogelijkheid te bieden hun auto te parkeren, wordt in de eerste plaats gedacht aan het parkeerterrein bij het sportterrein. Deze komt namelijk voor dubbelgebruik in aanmerking. Het parkeerterrein wordt hiertoe uitgebreid, zodat op de zaterdagen voldoende capaciteit beschikbaar is. Bij de parkeerplaats komt de 'entree' naar het recreatiepark, zodat de parkeerplaats bij het sportterrein een logische keuze is om te parkeren. Voor de fietser worden bij de diverse toegangspunten tot het Polderpark enkele kleinschalige fietsenstallingen geplaatst. Bezoekers kunnen dan op de fiets naar het gebied toe komen en te voet een rondje door het polderpark maken.