Plan: | Plaswijck |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | ex art. 10 WRO beheer/ontwikkeling |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0100BPPlaswijck-DF02 |
Pieken in de Delta, Gebiedsgerichte Economische Perspectieven
Het landelijk algemene economisch beleid is gericht op het wegnemen van regionale knelpunten van nationaal belang om zo het nationaal groeivermogen een impuls te geven. De vastgestelde regionale knelpunten van nationaal belang hebben geen relatie met Gouda. In het beleid worden nationale economische prioriteiten gehanteerd te weten: internationaal concurrerende mainports, economische kerngebieden, topprojecten bedrijventerreinen, prioritaire hoofdverbindingsassen, gebiedsgerichte innovatie, stedelijke economie en toerisme.
Een gedeelte van het beleid is gericht op versterking van de stadseconomie (vestigingsklimaat diensten, bereikbaarheid, aansluiting arbeidsmarkt-onderwijs en verouderde bedrijventerreinen).
Ondanks dat Gouda niet tot het een economisch kerngebied wordt gerekend, biedt de hoge prioriteit die gegeven wordt aan de realisatie van nieuw bedrijventerrein in de Zuidplaspolder en de opwaardering van de vervoersas A12 (prioritaire hoofdverbindingsas), veel (nieuwe) mogelijkheden voor ondernemers en een verbetering van het Gouds ondernemersklimaat.
Het economisch kerngebied is wel nabij voor Gouda (b.v. mainports Schiphol en Rotterdam), waardoor aansluiting kan worden gezocht op belangrijke thema's.
Het beleid omtrent bedrijventerreinen is vooral gericht op de kwaliteit en aanbod van bestaand en nieuwe bedrijventerreinen met de verzekering van bedrijfsruimte op lange termijn. De nadruk ligt op “topprojecten” >150 ha. bruto.
Provinciaal Economische Visie Provincie Zuid-Holland: "Zuid-Holland: Internationaal Concurrerend,
Innovatief en Duurzaam"
Het provinciale beleid is gericht op het verwerven van een economische koppositie binnen Europa. Teneinde deze positie te bereiken stelt de provincie dat de regio internationaal concurrerend te zijn en te voorzien in een innovatieve en duurzame economie.
Met betrekking tot de eerste pijler streeft de provincie naar:
Met betrekking tot de tweede pijler streeft de provincie naar de ontwikkeling of versterking van vier innovatieve clusters van regionaal belang:
De economische visie zal worden vertaald in een aantal actieprogramma's voor verschillende beleidsvelden:
Integrale Regiovisie Midden-Holland: "Van gelaagde naar geslaagde kwaliteit"
De integrale regiovisie biedt vooral in ruimtelijk zin aandacht voor de economische activiteiten in Midden-Holland. De volgende punten hebben de aandacht:
Op dit moment wordt een economische visie voor Midden-Holland voorbereid. Naar verwachting zal deze eind 2008 gereed zijn.
Economische Visie Gouda: "Aantrekkelijk Ondernemen–Veelzijdige Werkgelegenheid"
Gouda stelt zich in het economisch beleid tot doel:
Het Goudse economisch beleid zet in op een drietal onderdelen:
Concept Detailhandelsnota Gouda 2008-2015: "Eerst (vooruit) kijken dan kopen"
Gouda stelt zich tot doel:
Naast dit hoofddoel zijn er nog een aantal subdoelen:
Gouda kiest voor een regionaal sterke positie. Het onderscheidend vermogen van Gouda is gezien de regionale ontwikkelingen van groot belang. Een benadering naar koopmotief is hierbij richtinggevend. Dit biedt duidelijkheid voor de consument, en ook duidelijkheid bij het maken van beleidskeuzes als het gaat om het toewijzen van locaties voor nieuwe aanbieders.
De onderstaande ruimtelijke indeling geeft aan dat Gouda gelijktijdig wil investeren op 3 gebieden:
De indeling van de branches naar koopmotieven geeft inzicht in de samenstelling van het detailhandelsaanbod. Dit inzicht biedt een belangrijk houvast als het gaat om de aansluiting van koopgedrag op het detailhandelsaanbod. Het koopgedrag wordt bepaald door koopmotieven.
We onderscheiden drie typen:
In de nota wordt voor de wijk Plaswijck ingegaan op het wijkwinkelcentrum Bloemendaal. Dit winkelcentrum heeft circa 40 winkels. Het winkelaanbod in het wijkwinkelcentrum Bloemendaal is gericht op de noord(westelijke) wijken in Gouda. Het kenmerkt zich door een redelijk tot goed kwalitatief aanbod. Het centrum als geheel heeft een matige uitstraling. Het winkelgebied is een bijna volledig naar binnen gericht centrum, met meerdere in-/uitgangen. Bij de in-/uitgangen zijn de grote trekkers gevestigd. De doorloop naar andere delen van het centrum is matig (nauwe gang, veel hoeken in de routing). Er is een kwalitatief goed versaanbod. De horeca in het centrum is qua omvang beperkt en zit regelmatig vol. Het centrum heeft momenteel geen bankjes, waar consumenten even kunnen uitrusten of bijpraten met bekenden. Het centrum is goed bereikbaar en heeft veel en gratis parkeergelegenheid (terrein en parkeerdek). Ook is het centrum schoon, netjes en veilig. Verder biedt het centrum meerdere aanvullende diensten (waaronder banken, postkantoor, stomerij, reisbureau, 2 videotheken, apotheek).
De op handen zijnde herstructurering van het winkelcentrum zal in de nabije toekomst een stevige impuls kunnen geven aan zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het winkelaanbod. Tevens zal deze herstructurering de mogelijkheid bieden de horecafaciliteiten uit te breiden en de externe omgeving (bankjes, groen, gezellige looproute) te verbeteren. De herstructurering van het winkelcentrum is in dit bestemmingsplan positief bestemd.
Visie op de supermarktstructuur – Meer keuze in boodschappen doen
De visie richt zich op het realiseren van de ambities en de daaraan gekoppelde doelstellingen. Het gaat hierbij om een tweetal doelstellingen:
Gouda kiest ervoor om op korte en middellange termijn Gouda's achterstandpositie in het aanbod van dagelijkse voorzieningen in te lopen door versterking van (bestaande) wijkwinkelcentra en toevoeging van (discount)supermarkten. De keuze houdt automatisch in dat niet gekozen wordt voor het toevoegen van een megasupermarkt. Tevens kiest de gemeente voor het behoud van een evenwichtige spreiding van het supermarktaanbod over de stad, waardoor het woongebied wordt afgedekt door voldoende dagelijkse detailhandelsvoorzieningen in de nabijheid.
Gouda kiest vervolgens voor één uitzonderlijke situatie, waar uitbreiding van de vestigingsmogelijkheden voor een supermarkt in of aangrenzend aan het woongebied wordt mogelijk gemaakt. In dit geval, een supermarktvoorziening voor de wijk Nieuwe Park, betekent dit dat vestiging van een (prijsvriendelijke) supermarkt aan de rand van bedrijventerrein, aangrenzend aan woongebied, wordt mogelijk gemaakt.
Daarnaast wil Gouda op langere termijn streven naar concentratie of clustering van detailhandels-voorzieningen binnen de verschillende wijken. Het supermarktaanbod binnen de gemeente is gericht op meerdere segmenten. Daarbij dienen meerdere supermarktformules aanwezig te zijn, waarbij de nadruk ligt op realisatie van 3 discountsupermarkten verdeeld over de stad.
Tot slot kiest de gemeente Gouda voor het hanteren van een indicatieve verdeling van de uitbreidingsruimte aan supermarktaanbod. De indicatieve verdeling geeft duidelijk aan waar de prioriteit van supermarktontwikkelingen ligt. Onzekerheid over de doorgang van ontwikkelingen en de betreffende tijdsperiode (2005-2020) zorgen voor voldoende flexibiliteit en marge in deze visie, om in te kunnen spelen op nieuwe of onvoorziene ontwikkelingen.