direct naar inhoud van 5.3 Planregels
Plan: Stad Goedereede en dorpsgebied Ouddorp 2012
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0511.GDRStdGdrDrpOdrp11-BP40

5.3 Planregels

5.3.1 Inleidende regels

Begrippen

Dit artikel definieert de begrippen die in het bestemmingsplan worden gebruikt. Dit wordt gedaan om interpretatieverschillen te voorkomen.

Wijze van meten

Dit artikel geeft aan hoe de lengte, breedte, hoogte, diepte en oppervlakte en dergelijke van gronden en bouwwerken wordt gemeten of berekend. Alle begrippen waarin maten en waarden voorkomen worden in dit artikel verklaard.

5.3.2 Bestemmingsregels

Agrarisch (- met Waarden)

Agrarische bedrijven en bijbehorende gronden zijn bestemd als Agrarisch of Agrarisch met Waarden. Op deze gronden mag de agrarische bedrijfsvoering plaatsvinden en binnen bouwvlakken zijn bedrijfsgebouwen toegestaan.

Hierbij gaat het in beginsel om het houden van dieren of het verbouwen van gewassen op open grond. Voor bestaande agrarische bedrijven die hiervan afwijken, is ter plaatse van het betreffende bedrijf een specifieke uitzondering getroffen door middel van een aanduiding. Het betreft één glastuinbouwbedrijf en twee intensieve kwekerijen.

Bedrijfswoningen zijn met een aanduiding op de kaart aangegeven en mogen niet elders worden gebouwd. Op deze wijze regelt het plan de locatie van de bedrijfswoningen en daarmee de minimale afstand naar omliggende bedrijven.

De gronden bestemd als Agrarisch met Waarden kennen ten aanzien van de 'gewone' agrarische bestemming een vergunningenstelsel voor werken, geen bouwwerk zijnde, en werkzaamheden die de landschapswaarde kunnen aantasten.

Bedrijf - Bedrijventerrein

Het bedrijventerrein aan de Stoofweg is bestemd als Bedrijf - Bedrijventerrein. Met behulp van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerreinen' zijn de bedrijven ingeschaald. Primair wordt de bedrijfscategorie toegestaan die gezien de ruimtelijke situatie en de omliggende functies, toelaatbaar wordt geacht. Bedrijven die in verhouding tot de ruimtelijke situatie tot een te hoge categorie behoren, zijn voorzien van een functieaanduiding waarin het specifieke bedrijfstype van het betreffende bedrijf mogelijk wordt gemaakt. Wanneer dergelijke bedrijven verhuizen of beëindigd worden, mag zich ter plaatse ofwel eenzelfde type bedrijf vestigen, ofwel een bedrijf dat binnen de 'algemene toelaatbaarheid' past.

Bedrijfswoningen zijn met een aanduiding op de kaart aangegeven en mogen niet elders worden gebouwd. Op deze wijze regelt het plan de locatie van de bedrijfswoningen en daarmee de minimale afstand naar omliggende bedrijven.

De bestemming kent een zekere mate van flexibiliteit in de vorm van afwijkingsmogelijkheden van zowel de bouw- als gebruiksregels en daarnaast een tweetal wijzigingsbevoegdheden. Op grond hiervan kunnen hogere bebouwingspercentages, bedrijven uit hogere milieucategorieën, detailhandel in volumineuze goederen en zelfstandige kantoren worden toegestaan.

Naast afwijkingsmogelijkheden kent de bestemming tevens twee wijzigingsbevoegdheden om respectievelijk de opslag van meer dan 10.000 kg vuurwerk toe te staan en om Bevi-inrichtingen toe te staan. Beide wijzigingsbevoegdheden zijn aan strikte, milieutechnische voorwaarden.

Bedrijf - Gemengd gebied

De bedrijven binnen het plangebied zijn bestemd als Bedrijf - Gemengd gebied. Hierbinnen zijn bedrijven toegestaan die vanuit milieuoogpunt dichtbij woningen of andere gevoelige functies acceptabel zijn. Ook het bedrijventerrein Stoofweg, aan de zuidrand van Ouddorp, is op deze manier bestemd. Hoewel het is aangewezen als bedrijventerrein, wordt het aan alle zijden direct omringd door woningen.

De bestemmingsregels staan op de gronden bestemd als Bedrijf - Gemengd gebied bedrijven toe uit ten hoogste categorie B1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' die ook onderdeel uitmaakt van de regels. Dit soort bedrijven wordt, zoals gezegd, acceptabel geacht naast of bij woningen en gevoelige functies.

Reeds aanwezige bedrijven die hier niet binnen passen, zijn voorzien van een functieaanduiding waarin het specifieke bedrijfstype van het betreffende bedrijf mogelijk wordt gemaakt. Wanneer dergelijke bedrijven verhuizen of beëindigd worden, mag zich ter plaatse ofwel eenzelfde type bedrijf vestigen ofwel een bedrijf dat binnen de 'algemene toelaatbaarheid' past.

Bedrijfswoningen zijn met een aanduiding op de kaart aangegeven en mogen niet elders worden gebouwd. Op deze wijze regelt het plan de locatie van de bedrijfswoningen en daarmee de minimale afstand naar omliggende bedrijven.

Ook andere functies en bouwwerken die niet passen binnen de algemene uitgangspunten van deze bestemming zijn specifiek geregeld. Voorbeelden hiervan zijn de brandweerkazerne, een verkooppunt voor motorbrandstoffen zonder lpg en een antennemast.

Bos

Een bosperceel in de bocht van de Havenweg, gelegen tegenover bedrijventerrein Stoofweg, is bestemd als Bos. Binnen deze bestemming zijn bos en extensieve dagrecreatie toegestaan.

Centrum - 1 en 2

Het plan kent twee centrumbestemmingen, Centrum - 1 en Centrum - 2. Het gehele centrum van Ouddorp en het binnenste deel van het centrum van Goedereede zijn bestemd als Centrum - 1. In Goedereede is rondom de gronden met de bestemming Centrum - 1 een ring opgenomen met de bestemming Centrum - 2. Dit onderscheid heeft betrekking op detailhandelsbedrijven, die binnen Centrum - 1 algemeen worden toegestaan en binnen Centrum - 2 uitsluitend voor zover deze al aanwezig zijn. Van deze bestaande detailhandelsbedrijven is in Centrum - 2 ook de verkoopvloeroppervlakte vastgelegd.

Naast de functie detailhandel worden binnen beide bestemmingen de functies wonen, dienstverlening, maatschappelijke voorzieningen en kantoren in algemene zin toegestaan.

Bestaande bedrijven binnen het centrumgebied worden door middel van een functieaanduiding specifiek op die locatie toegestaan. Op deze locatie kunnen zich ook nieuwe bedrijven vestigen, zolang ze passen binnen de toelaatbaarheid van de milieuzonering. Overigens passen enkele bestaande bedrijven daar niet binnen. Hiervoor is een aanduiding opgenomen waarmee het specifieke type bedrijf wordt toegestaan, maar voor het overige uitsluitend bedrijven die wel passen binnen de toelaatbaarheid van de milieuzonering.

Ook voor de functie horeca geldt dat deze specifiek wordt toegestaan op de locatie van bestaande horecabedrijven. Deze worden toegestaan uit ten hoogste categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten. Een enkel horecabedrijf, de discotheek aan de Boompjes, past daar niet binnen. Naast categorie 2 worden ter plaatse uit categorie 3 uitsluitend discotheken toegestaan.

Overigens voorzien beide bestemmingen in een aanvullende regeling voor de achtererven van deze horecavoorzieningen. Deze gronden mogen uitsluitend gebruikt worden voor opslag in erfbebouwing. Andere vormen van gebruik van deze gronden worden hiermee uitgesloten. Op deze manier wordt voorkomen dat er bijvoorbeeld terrassen worden aangelegd.

Gezien de concentratie en de diversiteit van de binnen de bestemming aanwezige functies, is het bevoegd gezag bevoegd om nadere eisen te stellen ten aanzien van de situering van gebouwen en de inrichting van het onbebouwde terrein. Hiermee kunnen, indien nodig geacht, nadere eisen gesteld worden om de aan- en afvoer van goederen en de (extra) behoefte aan parkeerplaatsen te waarborgen in geval van nieuwbouw, uitbreiding, verandering of vernieuwing van de gebouwen.

In relatie tot de binnen de bestemming toegestane detailhandel, zijn specifieke gebruiksregels opgenomen ten aanzien van de opslag van vuurwerk, de verkoop van motorbrandstoffen en de detailhandel in volumineuze goederen.

In de specifieke gebruiksregels wordt ook ingegaan op aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. De voornaamste voorwaarden zijn de maximumoppervlakte en enkele uitgesloten activiteiten.

Tot slot biedt het plan enkele afwijkingsmogelijkheden. Er kan afgeweken worden voor horeca-activiteiten die hoger zijn ingeschaald dan de toelaatbaarheid of die in het geheel niet zijn ingeschaald, voor zover deze naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met wel toegestane horeca-activiteiten. De tweede afwijkingsmogelijkheid biedt mogelijkheden om aan huis bed & breakfastactiviteiten uit te voeren. De derde afwijkingsbevoegdheid biedt mogelijkheden om nieuwe horecavoorzieningen toe te staan, zowel zelfstandig als ondergeschikt aan een bestaande functie.

Binnen Centrum - 1 bestaat voorts de afwijkingsmogelijkheid om gebouwen buiten het bouwvlak toe te staan en binnen Centrum - 2 bestaat voorts de mogelijkheid om af te wijken voor vergroting van bestaande detailhandel of de vestiging van nieuwe detailhandel. Aan deze afwijkingsmogelijkheden zijn diverse voorwaarden verbonden.

Detailhandel

Detailhandelsbedrijven buiten centrumgebieden zijn bestemd als Detailhandel. Een uitzondering hierop vormt de detailhandelsbestemming, opgenomen binnen het historische hart van Goedereede. Hoewel het perceel onderdeel uitmaakt van het centrumgebied, is specifiek detailhandel bestemd. Ter plaatse kunnen zodoende geen andere functies gehuisvest worden, waardoor een supermarkt altijd plaats kan hebben binnen het centrumgebied.

Gemengd - 1

De bestemming Gemengd - 1 is toegepast voor de locatie op de hoek Molenweg/Hoge Pad. Binnen deze bestemming zijn meerdere hoofdfuncties naast elkaar toegestaan. In dit geval betreft het de functies detailhandel en horeca. Voor de horeca geldt overigens dat deze uitsluitend toelaatbaar is uit categorie 1 van de Staat van Horeca-activiteiten.

Gemengd - 2

Aan de Hofdijksweg 30 in Ouddorp is de Gemengd - 2 bestemming opgenomen voor een nieuw appartementencomplex. Voor dit complex is inmiddels vergunning verleend, zodat juridisch gezien sprake is van een bestaande situatie. Feitelijk bestaat het complex echter nog niet. Het complex voorziet in appartementen op de verdiepingen en detailhandel op de begane grond. De bestaande doe-het-zelf-zaak is daarbij één van de beoogde detailhandelsbedrijven die een plek krijgen op de begane grond. Om die reden wordt detailhandel in volumineuze goederen niet uitgesloten. Wel wordt de verkoop van motorbrandstoffen en de opslag van meer dan 10.000 kg vuurwerk uitgesloten.

Zolang de nieuwbouw nog niet gerealiseerd is, blijft de bestaande situatie overigens toegestaan op basis van het overgangsrecht.

Groen

Grotere groengebieden en structurerende groenelementen zijn bestemd als Groen. Binnen deze bestemming zijn geen gebouwen toegestaan. Tevens zijn voor speelterreinen specifieke functieaanduidingen opgenomen.

Kantoren

Zelfstandige kantoren zijn bestemd als Kantoren. Zij kunnen binnen de bestemming worden opgericht binnen het bouwvlak en binnen de middels aanduidingen opgenomen maten.

Maatschappelijk

De bestemming Maatschappelijk maakt medische, sociale, levensbeschouwelijke en culturele voorzieningen mogelijk, alsmede onderwijsvoorzieningen en voorzieningen voor openbare dienstverlening.

Deze verschillende functies kennen doorgaans vergelijkbare gebouwen en/of complexen. Een uitzondering hierop is de begraafplaats. Voor de begraafplaats is derhalve een functieaanduiding opgenomen, die uitsluitend een begraafplaats toestaat. Voor de molen is eveneens een functieaanduiding opgenomen, waarbinnen in dit geval uitsluitend een molen toegestaan is.

Beide karakteristieke functies kunnen dus niet, zoals de andere gronden binnen de bestemming Maatschappelijk, ingewisseld worden voor andere maatschappelijke voorzieningen.

Natuur - Schurvelingen

De voor het gebied karakteristieke schurvelingen zijn voorzien van een natuurbestemming. Hiermee zijn deze gronden gevrijwaard van bebouwing en ook op aangrenzende gronden geldt dat pas op een afstand van 3 m bebouwing mag worden opgericht. Overigens betreft het niet uitsluitend de originele schurvelingen, maar ook de in de loop der tijd aangelegde zandwallen. Hoewel deze zandwallen kunstmatig zijn aangelegd, zijn ze inmiddels zo beeld- en structuurbepalend dat ze dezelfde ruimtelijke werking hebben als een schurveling en daarom ook als zodanig bestemd zijn.

Recreatie - Dagrecreatie

De volkstuinen aan de oostzijde van Goedereede zijn bestemd als Recreatie - Dagrecreatie. Hierbinnen is per volkstuin zeer beperkte bebouwing toegestaan.

Recreatie - Verblijfsrecreatie

Aan de noordzijde van het dorpsgebied van Ouddorp is voor twee terreinen de bestemming Recreatie - Verblijfsrecreatie opgenomen. Het betreft een recreatiewoningenterrein en een kampeerterrein. Door middel van aanduidingen op de verbeelding is dit onderscheid in typen verblijfsrecreatie vastgelegd. Voor het recreatiewoningenterrein is daarbij het aantal woningen (2) en de maximum inhoud van de woningen vastgelegd.

Voor het kampeerterrein geldt geen maximum aantal kampeermiddelen en/of recreatieve nachtverblijven, wel is een onderlinge afstandsmaat geregeld om te voorkomen dat het terrein volledig kan worden bebouwd. Een recreatief nachtverblijf kan ieder type bouwwerk zijn, zolang het niet groter is dan 70 m². Hierbij valt te denken aan onder andere chalets en stacaravans.

Voor het kampeerterrein wordt de bedrijfswoning vastgelegd op de bestaande locatie, met een maximum inhoudsmaat van 750 m³. Het toegestane oppervlak aan bedrijfsgebouwen, inclusief de eerdergenoemde bedrijfswoning, is vastgelegd op 700 m².

Sport

Naast de brandweerkazerne zijn diverse indoor-sportverenigingen aanwezig, die bestemd zijn als Sport. Ter plaatse zijn uitsluitend indoor-sportverenigingen toegestaan met daarbij behorende en tevens daaraan ondergeschikte horecavoorzieningen.

Tuin

Gronden tussen bebouwing en de weg waardoor deze bebouwing ontsloten wordt, zijn doorgaans bestemd als Tuin. Bij hele brede of diepe percelen zijn ook zij- en achterkanten (deels) als Tuin bestemd. Binnen Tuin zijn in beginsel geen gebouwen toegestaan, maar uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde.

Een uitzondering hierop vormen hele brede of diepe tuinen. Hiervan kunnen delen aangemerkt zijn om in zeer beperkte mate (6 m²) bijgebouwen of overkappingen op te richten.

Een specifieke regeling is opgenomen voor tuinen met 'poelen' of tuinen die als bosgebiedje aan te merken zijn. Binnen en rondom deze gronden geldt niet alleen dat er niet of zeer beperkt gebouwd mag worden, maar ook voor andere type werkzaamheden die van invloed kunnen zijn op de landschapswaarde is een vergunningenstelsel opgenomen.

Verkeer (- Verblijfsgebied)

Vrijwel het alle straten en wegen in het plangebied zijn aangemerkt als 30 km/h-weg. Op basis daarvan wordt het bestemd als Verkeer - Verblijfsgebied. Een uitzondering hierop vormt de Oosterweg, deze heeft een maximumsnelheid van 50 km/h en heeft zodoende een stroomfunctie. Deze weg is om die reden bestemd als Verkeer, waarvoor het aantal rijbanen is vastgelegd op maximaal 2x1 rijstrook conform de Wet geluidhinder.

Water

Waterpartijen, structuurbepalende watergangen. Binnen de bestemming Water zijn watergerelateerde bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zoals bruggen, keermuren, duikers etc. toegestaan.

Wonen - 1

De bebouwing van Goedereede en de bebouwing van Ouddorp, voor zover gelegen in het dicht bebouwde, zijn bestemd als Wonen - 1. Het woningtype wordt hierbinnen specifiek geregeld en maakt een onderscheid in vrijstaande, twee-aaneengebouwde, aaneengebouwde en gestapelde woningen. Hierbij wordt tevens bepaald dat het bestaande aantal woningen niet mag worden uitgebreid.

Het plan staat hoofdgebouwen uitsluitend toe binnen het bouwvlak. Aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen zijn daarentegen zowel binnen als buiten het bouwvlak toegestaan en worden gezamenlijk aangemerkt als 'erfbebouwing'. Ongeacht of deze binnen of buiten het bouwvlak wordt gesitueerd, geldt er een algemene maximumoppervlakte voor erfbebouwing: deze is vastgelegd op 50% van het oppervlak van het zij- en achtererf, met een maximum van 75 m². Het zijerf wordt berekend vanaf de (denkbeeldige) lijn van de voorgevel, terwijl gronden gelegen aan openbaar gebied worden aangemerkt als voorerf. De erfbebouwing wordt altijd 3 m achter (het denkbeeldige verlengde) van de voorgevel van het hoofdgebouw gebouwd.

Voor gestapelde woningen geldt een specifieke regeling voor erfbebouwing, waarbij één gezamenlijk bijgebouw of overkapping wordt toegestaan, met een maximumoppervlakte van 15% van het zij- en achtererf.

Binnen de bestemming worden ook garageboxen toegestaan die niet direct bij de bijbehorende woningen gelegen zijn, maar bijvoorbeeld aan woonerven of pleintjes. Deze garages zijn binnen de bestemming Wonen opgenomen en door middel van een functieaanduiding wordt geregeld dat ter plaatse uitsluitend de betreffende garages toegestaan zijn.

Ten aanzien van de aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten worden in de specifieke gebruiksregels eisen gesteld. De voornaamste voorwaarden zijn de maximumoppervlakte en enkele uitgesloten activiteiten.

Voor bestaande functies aan huis anders dan wonen of passend binnen de regeling voor beroep en bedrijf, is een specifieke regeling opgenomen. Een voorbeeld is het toestaan van kantoorruimte, maar ook wonen met een zorgcomponent is specifiek geregeld.

Tot slot is een ontheffingsmogelijkheid opgenomen die het mogelijk maakt om aan huis bed & breakfastactiviteiten uit te voeren. Een reeds bestaande bed & breakfast in Havenhoofd is direct mogelijk gemaakt door een specifieke functieaanduiding.

Wonen - 2

Vanuit het centrum van Ouddorp richting het oosten wordt de verkaveling steeds ruimer van opzet. Hierdoor ontstaan grotere woonpercelen met tussen de woningen meer openheid. Bij de omvang van de percelen past een regeling die voorziet in meer flexibiliteit ten aanzien van de vormgeving en positionering van woningen. Een dergelijke systematiek is vastgelegd in de bestemming Wonen - 2. Deze is toegepast in het gehele gebied ten westen van de scheidingslijn die is weergegeven in figuur 5.1. Ook voor een beperkt aantal grote percelen in de oostelijke helft is deze systematiek toegepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0511.GDRStdGdrDrpOdrp11-BP40_0011.png"

Figuur 5.1 Tweedeling systematiek woonbestemmingen

De omvang van het bestemmingsvlak wordt bij Wonen - 2 niet geprojecteerd op het gehele perceel, maar wordt gekoppeld aan het bestaande hoofdgebouw. Vanuit de zijgevels daarvan wordt aan beide kanten 10 m uitgezet, terwijl vanuit de bestaande achtergevel 20 m wordt uitgezet. Het vlak dat hiermee ontstaat wordt bestemd als Wonen - 2 en wordt bovendien geheel als bouwvlak aangemerkt. Uiteraard geldt hierbij dat wanneer percelen kleiner zijn dan de uit te zetten maten, de bestemming niet verder reikt dan dat punt. In samenhang daarmee geldt dat wanneer percelen breder of dieper zijn dan bovenstaande maten, de gronden buiten het bestemmingsvlak Wonen - 2 als Tuin worden aangemerkt.

Dit levert een regeling op waarbij grote percelen maar tot op zekere hoogte als Wonen - 2 worden bestemd, en voor het overige deel als Tuin. Hierdoor blijven de bouwmogelijkheden naar verhouding compact en wordt de openheid beschermd. Daar staat tegenover dat binnen het bestemmingsvlak Wonen - 2, dat geheel als bouwvlak is aangemerkt, alleen een maximuminhoudsmaat van 750 m³, de goothoogte en de afstand tot de zijerfgrens wordt vastgelegd. Hiermee ontstaat flexibiliteit in de locatie en de vorm van het hoofdgebouw. Overigens mag het bestaande aantal woningen niet worden uitgebreid.

Voor erfbebouwing geldt een vergelijkbare regeling als bij Wonen - 1. Deze mag niet meer bedragen dan 50% van het zij- en achtererf met een maximumoppervlakte van 75 m² en evenals bij Wonen - 1 wordt deze tenminste 3 m achter de voorgevel van het hoofdgebouw gesitueerd. Ook de verdere opzet van de bestemming, waaronder de regeling voor bed & breakfast, is gelijk aan die van de bestemming Wonen - 1.

Leiding - Riool

Binnen deze dubbelbestemming is een rioolleiding van bovengemeentelijk belang toegestaan. Tevens wordt binnen deze bestemming geregeld dat ontwikkelingen in het kader van de andere bestemming die ter plaatse van toepassing is, enkel zijn toegestaan wanneer deze het leidingbelang niet schaden.

Leiding - Water

Binnen deze dubbelbestemming is een waterleiding van bovengemeentelijk belang toegestaan. Tevens wordt binnen deze bestemming geregeld dat ontwikkelingen in het kader van de andere bestemming die ter plaatse van toepassing is, enkel zijn toegestaan wanneer deze het leidingbelang niet schaden.

Waarde - Archeologie 2, 3, 4 en 5

Daar waar gronden een archeologische verwachtingswaarde kennen, wordt deze waarde beschermd door de dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie 2, 3, 4 of 5. De categorisering (2, 3, 4 en 5) is afkomstig van de Beleidskaart Archeologie van het ISGO. De dubbelbestemming regelt dat (bouw)werkzaamheden met een oppervlakte groter dan respectievelijk 50 m² , 100 m², 500 m² en 2.500 m², die mogelijk een aantasting van de diverse archeologische waarden vormen, uitsluitend worden toegestaan na uitvoering van een verkennend archeologisch onderzoek waaruit blijkt dat de beoogde ontwikkeling niet leidt tot aantasting van die waarde. Daarbij moet het voorts gaan om werkzaamheden die tot een bepaalde diepte reiken, te weten 0,3 m voor de waarden 2 en 3 en 0,5 m voor de waarden 4 en 5.

Waarde - Beschermd Stadsgezicht

Het beschermd stadsgezicht van de stad Goedereede is voorzien van een dubbelbestemming Waarde - Archeologie. Deze dubbelbestemming beschermd de cultuurhistorische waarde van het stadsgezicht, door zeer strikte voorwaarden te stellen aan het bouwen binnen dit gebied. Zo mag uitsluitend worden gebouwd overeenkomstig bestaande hoogten, diepten, voorgevelrooilijnen en oriëntatie van dakvlakken.

De bestemmingsregeling voorziet wel in een afwijkingsmogelijkheid, waarmee van bovenstaande voorwaarden kan worden afgeweken. Hier kan echter uitsluitend gebruik van worden gemaakt wanneer een plan geen onevenredige afbreuk doet aan de ruimtelijke en functionele karakteristiek van het beschermde dorpsgezicht en hierover overleg heeft plaatsgevonden met de Monumentencommissie.

Tot slot voorziet de regeling in een bepaling dat bepaalde werken (geen bouwwerken zijnde) en werkzaamheden uitsluitend zijn toegestaan op basis van een omgevingsvergunning. Hierbij valt te denken aan herinrichting van de openbare ruimte. Ook hierbij is een adviserende rol opgenomen voor de Monumentencommissie.

Waterstaat ( - Waterkering)

De waterkeringswerken zijn voorzien van de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering. Deze dubbelbestemming beschermt het waterkeringsbelang. Onder voorwaarden worden gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, ten behoeve van de waterkering mogelijk gemaakt.

5.3.3 Algemene regels

In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen.

Antidubbeltelregel

Een antidubbeltelregel wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.

De formulering van de antidubbeltelregel wordt bindend voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.4 Bro).

Algemene bouwregels

Dit artikel bevat een algemene regeling waarmee bestaande afwijkingen van maten uit het bestemmingsplan mogen worden gehandhaafd, veranderd en/of vernieuwd. Aanpassingen die leiden tot grotere afwijkingen dan in de huidige situatie aan de orde zijn, worden niet toegestaan.

Tevens is een regel opgenomen op basis waarvan het verboden is een terrein te bebouwen op zodanige wijze dat daardoor op aansluitende terreinen strijdigheden ontstaan met de voor die gronden geldende regels. Indien er op zulke wijze reeds strijdigheden bestaan dan mogen deze worden gehandhaafd, maar niet worden vergroot.

Ook worden binnen bepaalde maten kleine overschrijdingen van bouwgrenzen door ondergeschikte bouwdelen als trappen, hellingbanen en balkons toegestaan.

Tot slot wordt vastgelegd dat de afstand van bouwwerken tot gronden met de bestemming Natuur - Schurveling of de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - poel' ten minste 3 m bedraagt.

Algemene gebruiksregels

Naast de specifieke gebruiksregels die bij diverse bestemmingen zijn opgenomen, zijn in dit artikel algemene gebruiksregels opgenomen die voor alle bestemmingen gelden. Het artikel bepaalt onder andere dat het opslaan van bepaalde goederen en materialen alsmede het permanent bewonen van kampeermiddelen, recreatieve nachtverblijven en recreatiewoningen niet is toegestaan.

Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening

Deze bepaling geeft invulling aan de afstemmingsbepaling tussen de bouwverordening en het bestemmingsplan ingevolge artikel 9 van de Woningwet. Artikel 9 van de Woningwet regelt primair dat de bouwverordening buiten toepassing blijft voor zover deze niet overeenstemt met het desbetreffende bestemmingsplan. Voor zover het bestemmingsplan geen regels bevat ten aanzien van een onderwerp dat in de bouwverordening is geregeld, is de bouwverordening wel van toepassing, tenzij het bestemmingsplan anders bepaalt.

De bepaling dient als uitwerking van de laatste zinsnede en voorkomt dat de bouwverordening onbedoeld aanvullend werkt bij onderwerpen die in het bestemmingsplan bewust niet zijn geregeld, bijvoorbeeld omwille van globaliteit. De relevante onderwerpen staan allemaal in paragraaf 2.5 van de bouwverordening.

Algemene aanduidingsregels

De drie molens binnen het plangebied zijn ieder voorzien van een vrijwaringszone. Deze gebiedsaanduidingen zijn opgenomen op de verbeelding. De bijbehorende regels, die met name betrekking hebben op bebouwing binnen deze zone, zijn opgenomen in deze algemene aanduidingsregel.

Algemene afwijkingsregels

In dit artikel wordt de mogelijkheid geboden aan het bevoegd gezag om bij een omgevingsvergunning onder voorwaarden af te wijken van de bestemmingsregels. Het betreft afwijkingsmogelijkheden ten behoeve van kleine overschrijdingen van maatvoeringen en bouwgrenzen, alsmede ten behoeve van ontwikkelingen van algemeen nut.

Algemene wijzigingsregels

In dit artikel is een regeling opgenomen die het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheid geeft de bestemmingslegging te wijzigen voor gronden waar de bestemmingslegging niet conform de werkelijke situatie is opgenomen.

Overige regels

In dit artikel is een regeling opgenomen waarmee wordt vastgelegd dat daar waar het plan verwijst naar een wet, een algemene maatregel van bestuur, een verordening, een richtlijn of een andere (wettelijke) regeling, de betreffende verwijzing betrekking heeft op het bedoelde document zoals dat van kracht is op het moment van de terinzagelegging van het ontwerp van dit plan.

5.3.4 Overgangs- en slotregels

In het afsluitende onderdeel van de regels komen de overgangs- en slotregel aan de orde.

Overgangsrecht

De formulering van het overgangsrecht is bindend voorgeschreven in het nieuwe Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.1 Bro).

Slotregel

Deze regel bevat de titel van het plan.