direct naar inhoud van 4.10 Mobiliteit
Plan: Stad Goedereede en dorpsgebied Ouddorp 2012
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0511.GDRStdGdrDrpOdrp11-BP40

4.10 Mobiliteit

Inleiding

In deze paragraaf zal voor beide kernen de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige verkeerscirculatie en de parkeersituatie beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer woonkern Goedereede

De hoofdontsluiting van de woonkern Goedereede wordt hoofdzakelijk gevormd door de Hoofdpoortstraat en de Vissersweg. Deze Vissersweg sluit aan de op de N57 tussen Europoort en Middelburg. Naast de genoemde hoofdverbinding is een aantal andere ontsluitingen aanwezig. Goedereede wordt aan de westzijde ontsloten door de Goereeseweg en de Mariadijk richting Ouddorp. De Mariadijk vormt een onderdeel van de noordelijke parallelweg van de N57. Aan de noordzijde zijn de Klaverseweg en de Hoofddijk gelegen. Deze wegen geven verbinding in de richtingen Oostdijk en Havenhoofd.

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer kern Ouddorp

De kern Ouddorp wordt via de Oosterweg ontsloten vanaf de N57 (Europoort – Middelburg). Vanaf deze aansluiting lopen verschillende routes naar het centrum en de rest van de kern. Het bedrijventerrein is extern ontsloten vanaf de N57 via de parallelweg langs de N57 aangezien de route naar de Oosterweg door het dorpsgebied ongewenst en ongeschikt is als ontsluitingsroute voor het vrachtverkeer.

De Bredeweg, Hofdijksweg, Beatrixweg en Bernhardweg sluiten aan op de Oosterweg en vormen de hoofdontsluitingsroutes van de kern. De Hofdijksweg geeft eveneens verbinding richting Goedereede.

Ontsluiting langzaam verkeer woonkern Goedereede

Het langzame verkeer maakt van dezelfde verbindingen gebruik als het gemotoriseerd verkeer. Tussen Goedereede en Havenhoofd is langs de Vissersweg een vrijliggend fietspad gelegen.

Ten behoeve van het landbouwverkeer is aan de noord en zuidzijde van de N57 een parallelweg aanwezig. Deze is eveneens voor fietsers en bromfietsers te gebruiken. De verbindingen voor het langzaam verkeer zijn goed te noemen.

Ontsluiting langzaam verkeer kern Ouddorp

Ook ter hoogte van Ouddorp is langs de N57 een parallelweg aanwezig voor het landbouwverkeer waarvan het fiets- en bromfietsverkeer gebruik kan maken. Het langzaam verkeer maakt verder van dezelfde verbindingen gebruik als het gemotoriseerd verkeer. Langs een deel van de Oosterweg is een vrijliggend fietspad gelegen.

Ontsluiting openbaar vervoer woonkern Goedereede

Binnen het plangebied zijn langs de Vissersweg ter hoogte van de nieuwe brug bushaltes gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Hellevoetsluis-Renesse, Hellevoetsluis-Ouddorp en Rotterdam-Stellendam/Ouddorp.

Ontsluiting openbaar vervoer kern Ouddorp

Binnen de kern zijn bushaltes gelegen langs de Kerkhoek, het Station, het Hoge Pad, de Hofdijksweg en de Bernhardweg. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Hellevoetsluis-Renesse, Hellevoetsluis-Ouddorp, Rotterdam-Stellendam/ Ouddorp en Ouddorp-Middelharnis.

Verkeersveiligheid

Woonkern Goedereede

Voor de kern is in het verleden een rapport Duurzaam Veilig opgesteld. De meeste wegen zijn in de loop der jaren dan ook ingericht volgens deze principes. Alle wegen binnen de bebouwde kom van Goedereede zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De Vissersweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h.

Kern Ouddorp

Ook voor de kern Ouddorp is in het verleden een rapport Duurzaam Veilig opgesteld. De Oosterweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen binnen de bebouwde kom zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Vanuit het concept Duurzaam Veilig dient op de 30 km/h-wegen een gemengde afwikkeling plaats te vinden. Veel wegen in Ouddorp kennen echter een vrij krap wegprofiel, hierdoor ontbreken vaak doorlopende trottoirs. Dit krappe wegprofiel in combinatie met geparkeerde auto's op de weg zorgt op verschillende wegvakken tot verkeersonveilige situaties.

Verkeersafwikkeling en verkeersgegevens

Woonkern Goedereede

Voor de woonkern Goedereede is in 2006 een Verkeerscirculatieplan (VCP) opgesteld. In dit VCP is een verkeerscirculatie onderzoek opgenomen. Hieruit blijkt dat de verkeersdruk de laatste jaren is toegenomen mede door het hogere autobezit en het toenemende recreatiebezoek. Vooral in het oude stadsdeel met smalle straatjes zorgt dit voor problemen.

De meest gebruikte route vanaf de N57 loopt via de nieuwe brug en de Hoofdpoortstraat. De belangrijkste aftakking hierop is de Jongkoenstraat, deze straat is de enige ontsluiting voor de gehele woonwijk Oostdijk. Er wordt een tweede volwaardige ontsluiting van deze wijk gemist.

Tevens vindt er veel interlokaal verkeer plaats door Goedereede. Het betreft verkeer van en naar Oostdijk, Havenhoofd en sluipverkeer. De Goereeseweg en de Hoofddijk spelen daarbij een belangrijke rol. Dit wordt eveneens als knelpunt ervaren.

Kern Ouddorp

Ook voor de kern Ouddorp is in 2003 een Verkeerscirculatieplan (VCP) opgesteld. Uit het verkeerscirculatie onderzoek blijkt dat regelmatig sprake is van een verminderde bereikbaarheid en toegankelijkheid van het centrum van Ouddorp. Dit komt vooral door de smalle wegprofielen en de aanwezigheid van relatief veel recreanten in het zomerseizoen.

Parkeren

Woonkern Goedereede

In het kader van het VCP is een parkeeronderzoek uitgevoerd. Hierbij heeft een inventarisatie van het aantal aangelegde en aanwezig parkeerplaatsen plaatsgevonden binnen het oude stadsdeel en rond de centrale voorzieningen van Goedereede. In totaal zijn in Goedereede 982 parkeerplaatsen aanwezig.

In toenemende mate is sprake van een constante hoge bezetting van de bestaande parkeervoorzieningen. De grotere parkeervoorzieningen binnen Goedereede beschikken over veel parkeerplaatsen ten opzichte van de behoefte van de woningen in de directe omgeving. De bewegwijzering naar deze parkeervoorzieningen is in de huidige situatie niet duidelijk. De borden zijn slecht te lezen en niet herkenbaar, hierdoor is er veel zoekverkeer door Goedereede zelf en wordt er geparkeerd in de woonstraten wat de veiligheid en overzichtelijkheid niet ten goede komt. Eveneens liggen deze parkeervoorzieningen enigszins verscholen voor het bezoekende verkeer.

Kern Ouddorp

Eveneens is in het VCP een parkeeronderzoek uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat een duidelijke parkeerroute met (dynamisch) verwijzingssysteem grotendeels ontbreekt. Op drukke tijdstippen is tevens sprake van een spanningsveld tussen parkerende centrum bezoekers/recreanten, werknemers en bewoners. Toch is geen sprake van een kwantitatief tekort aan parkeerplaatsen in het centrum met uitzondering van topmomenten.

In centrum van Ouddorp is tevens een blauwe zone ingesteld. In een blauwe zone mag alleen worden geparkeerd langs de blauwe lijnen en met een parkeerschijf.

Conclusie

De bereikbaarheid van beide kernen voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, dit door de ligging nabij de ontsluitingsweg N57. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer in beide kernen goed. De ontsluiting per openbaar vervoer voor de kern Ouddorp is goed, maar redelijk voor de kern Goedereede, waar alleen buiten de bebouwde kom langs de Vissersweg een halte aanwezig is. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in beide kernen voldoende gewaarborgd. Wel dient er in de kern Ouddorp aandacht te zijn voor krappe wegprofielen in combinatie met geparkeerde auto's op de weg. Dit kan voor verkeersonveilige situaties zorgen. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling en parkeren doen zich in beide kernen enkele knelpunten voor. Oplossingen en maatregelen hiervoor worden in de verschillende VCP's besproken.