direct naar inhoud van 10.1 Inspraak en overleg
Plan: Schieoevers Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0016-2001

10.1 Inspraak en overleg

10.1.1 Vooroverleg en inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan is, na akkoord van het college van burgemeester en wethouders onderwerp geweest van overleg en inspraak. Het voorontwerp is aan diverse overlegpartners aangeboden voor vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Tevens is het voorontwerp ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken met de mogelijkheid om - gedurende deze periode - schriftelijke inspraakreacties in te dienen. Tijdens de inspraakbijeenkomst op 18 oktober 2011 is gelegendheid geboden voor mondelinge inspraak.

Alle overleg- en inspraakreacties zijn samengevat en beantwoord in de Nota Inspraak en Overleg. Het voorontwerpbestemmingsplan is samen met de Nota Inspraak en Overleg ter behandeling voorgelegd aan de Commissie Spoorzone, Ruimte en Verkeer op 12 april 2012. Het voorontwerpbestemmingsplan is naar aanleiding van de reacties aangepast tot een ontwerpbestemmingsplan.

In het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerpbestemmingsplan toegezonden aan de volgende overlegpartners:

  • 1. VROM-inspectie
  • 2. Rijkswaterstaat
  • 3. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
  • 4. Provincie Zuid-Holland
  • 5. Stadsgewest Haaglanden
  • 6. Veiligheidsregio Haaglanden
  • 7. Kamer van Koophandel Den Haag
  • 8. Vestia Delft
  • 9. Woonbron Delft
  • 10. Vidomes
  • 11. Stichting DUWO
  • 12. NV Nederlandse Spoorwegen
  • 13. Veolia Transport
  • 14. Nederlandse Gasunie
  • 15. VWS Pipeline Control b.v.
  • 16. Tennet
  • 17. KPN
  • 18. Stedin
  • 19. Evides
  • 20. BKS Bedrijven Kring Schieoevers
  • 21. Hoogheemraadschap Delfland


De onder 5, 16 en 18 genoemde instanties hebben een schriftelijke reactie ingediend en hebben aangegeven geen bezwaren te hebben tegen dit plan. De onder 1, 4, 6, 7, 17, 20 en 21 genoemde instanties hebben een inhoudelijke reactie ingediend. Deze reacties worden hieronder besproken. Van de overige overlegpartners zijn geen reacties ontvangen.

Reactie KPN

Reactie

In de Abtswoudseweg is eind 2010 een gestuurde boring gemaakt vanuit KPN mede met andere telecompartijen voor het project Spoorzone van ProRail. Deze boring en de daarbij behorende kabels in de Abtswoudseweg moeten in dit plan behouden blijven aangezien dit recent is aangelegd en het een zeer belangrijke route voor KPN is in Delft.

Antwoord

Het is niet gebruikelijk om telecomleidingen in een bestemmingsplan van een planologische bescherming te voorzien door middel van een dubbelbestemming. Gelet op de aard van deze leidingen wordt dat in dit specifieke geval ook niet noodzakelijk geacht. Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het plan.

Reactie

In de Abtswoudseweg nabij huisnummer 133 staat een kabelverdeler van KPN. Deze is zeer belangrijk voor KPN voor het aansluiten van klanten in dit gebied. Graag dus aandacht dat deze kast blijft behouden en de daarbij behorende kabeltracés.

Antwoord

Kabelverdeelkasten worden in sommige gevallen apart bestemd als nutsvoorziening. In dit geval betreft het ruimtelijk gezien echter een object van ondergeschikte omvang. Er wordt daarom geen aparte bestemming of aanduiding voor opgenomen. Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het plan.

Reactie

Aan de huizenkant van de Zuidereinde en wat later overgaat in de Schieweg ligt een zeer belangrijk tracé van KPN.

Antwoord

Het is niet gebruikelijk om telecomleidingen in een bestemmingsplan van een planologische bescherming te voorzien door middel van een dubbelbestemming. Gelet op de aard van deze leidingen wordt dat in dit specifieke geval ook niet noodzakelijk geacht. Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het plan.

Reactie

Aan de overzijde van dit projectgebied bij de Vulcanusweg 309 staat de telefooncentrale van KPN. Hiervandaan lopen er kabels onder het spoor door naar dit projectgebied. Gezien de hoeveelheid kabels en de complexiteit van het spoor dicht op de centrale wordt dringend verzocht met deze kabels rekening te houden.

Antwoord

Het is niet gebruikelijk om telecomleidingen in een bestemmingsplan van een planologische bescherming te voorzien door middel van een dubbelbestemming. Gelet op de ligging van de centrale buiten het plangebied, kan op dat punt niks geregeld worden in dit bestemmingsplan. Gelet op de aard van de leidingen wordt een aparte planologische bescherming in het bestemmingsplan in dit specifieke geval niet noodzakelijk geacht.

Reactie

Verzocht wordt om de verschillende oversteken van KPN onder de Schie te behouden evenals de tracés die van en naar deze oversteken gaan.

Antwoord

Het is niet gebruikelijk om telecomleidingen in een bestemmingsplan van een planologische bescherming te voorzien door middel van een dubbelbestemming. Gelet op de aard van deze leidingen wordt dat in dit specifieke geval ook niet noodzakelijk geacht. Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het plan.

Reactie Hoogheemraadschap van Delfland

Reactie

In paragraaf 6.2.3 van de waterparagraaf is onder het kopje 'gewenste ontwikkelingen' aangegeven dat voor het oostelijk deel van het plangebied een waterstructuur moet worden gerealiseerd. Hoewel deze waterstructuur inderdaad gewenst is, ligt deze buiten het plangebied.

Antwoord

Om verwarring te voorkomen zullen wij deze waterstructuur niet meer noemen in het ontwerp bestemmingsplan. Dit wordt aangepast in het plan.

Reactie Ministerie van Infrastructuur en Milieu, VROM-inspectie

Reactie

Verzocht wordt om in het ontwerpbestemmingsplan de onderzoeksresultaten met betrekking tot het groepsrisico op te nemen en die resultaten tevens te voorzien van een verantwoording van het groepsrisico op basis van een advies van de Veiligheidsregio Haaglanden.

Antwoord

De toelichting van het ontwerpbestemmingsplan zal conform verzoek worden aangepast.

Reactie Provincie Zuid-Holland

Reactie

In de bestemmingsregels voor 'Bedrijventerrein - Uit te werken' en 'Kantoren - uit te werken' is de mogelijkheid geboden voor een kantorenprogramma van maximaal 130.000 m2. In het kader van de herziening van het Regionaal Kantorenprogramma Haaglanden en de voorziene aanpassingen in de Provinciale Verordening Ruimte voor het aspect kantoren, zal bij de ontwerpfase de onderbouwing t.b.v. nut en noodzaak van de omvang van het kantorenprogramma aangescherpt dienen te zijn. Het kantorenprogramma van 130.000 m2 is niet realistisch. Anticiperend op de aanscherping in de Verordening Ruimte is het nodig het (uit te werken) kantorenprogramma in dit bestemmingsplan aanzienlijk te verminderen.

Antwoord

Naar aanleiding van de inspraakreactie van de ontwikkelaar zullen de gronden met een 'Uit te werken'-bestemming uit het plangebied worden geknipt. Voor deze gronden is in 2006 een bestemmingsplan vastgesteld, te weten 'Gedeeltelijke herziening Schieoevers noord en zuid - omgeving station Delft Zuid'. Dit geldende bestemmingsplan geldt nog 5 jaar. Er bestaat op dit moment dus geen noodzaak om deze bestemmingen in het nieuwe bestemmingsplan Schieoevers Noord over te nemen.

Zodra er concrete plannen zijn voor de locatie van het Kabeldistrict, en er voldoende afspraken zijn tussen de ontwikkelaar en de gemeente Delft, zal een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld voor deze gronden. Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het plan, de gronden waarop een 'uit te werken bestemming' ligt, zullen uit het bestemmingsplan worden geknipt.

Reactie

In de Verordening Ruimte is onder artikel 9, lid 3 onder e opgenomen dat grootschalige meubelbedrijven op perifere detailhandelslocaties minimaal 1.000 m2 bruto vloeroppervlak moeten beslaan. In de planregels voor 'Bedrijventerrein' is bij de 'specifieke vorm van detailhandel - grootschalig meubelbedrijf 1' opgenomen dat drie grootschalige meubelbedrijven een kleiner oppervlak mogen hebben dan 1.000 m2. Dit is in strijd met de Verordening Ruimte.

Antwoord

In het bestemmingsplan is inderdaad opgenomen dat drie grootschalige meubelbedrijven een kleiner oppervlak mogen hebben dan 1000 m2. Omdat dit in strijd is met de Verordening Ruimte zal deze regel worden geschrapt.

Reactie

Binnen de bestemming 'Water' is ook de plaatsing van de Gelatinebrug mogelijk gemaakt. In het plan is niet na te gaan aan welke eisen een dergelijke brug moet voldoen. Wij vragen u hierbij om in de planregels voor deze brug rekening te houden met de doorvaarbaarheid van de provinciale vaarweg (beleidsnota Vaarwegen en Scheepvaart 2006). Ook zou het goed zijn om de functie van de Schie als vaarweg voor de beroepsvaart en als economische ader enige aandacht te geven.

Antwoord

Op het moment van opstellen van het voorontwerpbestemmingsplan was nog niet duidelijk waar de exacte locatie van de brug komt. Een duidelijkere kaart en/of een uitspraak over de civieltechnische vormgeving kon op dat moment nog niet gegeven worden. Zodra duidelijk is waar de brug wordt gerealiseerd en welke afmetingen de brug krijgt, zal de locatie van de brug op de verbeelding worden opgenomen. Hierbij zullen ook de doorvaarbaarheid en het belang van de Schie als vaarweg voor de beroepsvaart worden betrokken.

Reactie

Aanvullende informatie ten aanzien van externe veiligheid moet in de ontwerpfase worden toegevoegd aan het bestemmingsplan om te kunnen bepalen in hoeverre er op dit punt sprake is van strijdigheid met het provinciale ruimtelijke belang.

Antwoord

De toelichting van het ontwerpbestemmingsplan zal conform verzoek worden aangepast.

Reactie Veiligheidsregio Haaglanden

Reactie

De Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) heeft een advies gegeven op het voorontwerpbestemmingsplan. Hierin wordt aangegeven dat het een conserverend bestemmingsplan is en wordt vooral ingegaan op de zelfredzaamheid van mensen in het invloedsgebied. Dit zijn zaken die elders dan het bestemmingsplan geborgd (moeten) worden.

Verder wordt aangegeven dat er onduidelijkheid bestaat over de aanwezigheid van twee hoge druk aardgasleidingen in of nabij het plangebied.

Antwoord

Voor het bestemmingsplan is het van belang of er hoge druk aardgasleidingen in of nabij het plangebied aanwezig zijn. Op 1-1-2011 is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) van kracht geworden. In voorbereiding hierop is er een inventarisatie gedaan naar de aanwezigheid van buisleidingen. Hieruit is gebleken dat in Schieoevers Zuid een hoge druk aardgasleiding loopt van 40 Bar. Deze ligt op ruim 400 meter afstand.

Reactie Kamer van Koophandel

Reactie

Hoewel het plan conserverend is, lijkt de toekomstige transformatie van het gebied zijn schaduw vooruit te werpen. De KvK onderkent de positieve kanten van deze transformatie. Het plan van TCN - EraContour - Woonbron voor de vestiging van creatieve bedrijvigheid in de voormalige kabelfabriek kan de kwaliteit van het bedrijventerrein verhogen. Maar het uitgangspunt moet wat de KvK betreft tevens zijn dat de bedrijven die nu op Schieoevers gevestigd zijn daar moeten kunnen blijven en moeten kunnen blijven groeien. Schieoevers moet een plek blijven waar productiebedrijven terecht kunnen. De geplande combinatie van wonen en werken kan spanning zetten op dit uitgangspunt.

De KvK heeft twee zorgen. Enerzijds zit die zorg in de onzekerheid die het plan veroorzaakt voor de in het gebied gevestigde bedrijven. Alleen al het feit dat het plan boven de markt hangt betekent een aantasting van het vestigingsklimaat op het bedrijventerrein. Anderzijds is er zorg over de functionele invulling van het herontwikkelingsplan. Het vertrekpunt moet daarbij volgens de Kamer van Koophandel zijn dat de bedrijven die in het gebied gevestigd blijven niet gehinderd worden in hun bedrijfsvoering. De KvK vraagt de gemeente om snel duidelijkheid te verschaffen over de te volgen strategie (volgtijdelijkheid, tempo) bij de ruimtelijke aanpassingen.

Antwoord

Dit bestemmingsplan is conserverend van aard, dat betekent dat in principe de bestaande situatie wordt vastgelegd. De toekomstige transformatie van het gebied is een wens en visie voor de toekomst, dit heeft geen invloed op de bedrijfsbestemming.

Wat betreft de milieuzonering is aangesloten bij het beleid van de provincie. De provincie geeft in haar verordening (art. 8, lid 3) aan dat voor bedrijventerreinen geldt dat in een bestemmingsplan de hoogst mogelijke milieucategorie passend bij de omgeving van het bedrijventerrein mogelijk moet worden gemaakt. We sluiten hierbij aan. Er is sprake van inwaartse zonering, dit betekent dat op het midden van het terrein de hoogste categorie is toegestaan en aan de randen van het terrein een lagere categorie, waarbij de hoogst mogelijke milieucategorie wordt opgenomen.

Er kan op dit moment niet meer duidelijkheid geboden worden. De onderdelen waarover duidelijkheid is, zijn direct in het bestemmingsplan geregeld. Onderdelen waarover nog geen zekerheid bestaat (bijvoorbeeld wonen), kunnen onvoldoende onderbouwd worden om in het bestemmingsplan te regelen. We begrijpen de zorg voor de gevestigde bedrijven. Wij zijn het echter niet eens met de stelling dat doordat het plan boven de markt hangt het vestigingsklimaat verslechtert. Er zullen immers ook andere, nieuwe bedrijven aangetrokken worden. In de gebiedsvisie Schieoevers 2030 (vastgesteld door B&W in december 2010) is voor Schieoevers Noord opgenomen dat het gebied geleidelijk en organisch gaat herontwikkelen naar een gemengd stedelijk gebied voor pioniers. Gemengd betekent hier dat wonen, werken en recreatie op verschillende schaalniveaus gemengd worden. Hierbij verkleurt het karakter geleidelijk van traditionele bedrijvigheid naar een broedplaats voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen voor de kenniseconomie en creatieve bedrijvigheid. Ten aanzien van reeds gevestigde bedrijven geldt dat deze binnen het geldende kader (bestemmingsplan, beleid, wetgeving) nog steeds uitbreidingsmogelijkheden hebben en zodoende kunnen doorgroeien.

Reactie

De in het gebied gevestigde perifere detailhandel is in het bestemmingsplan bestemd met een zeer gedetailleerde regeling (artikel 3 van de planregels). De Kamer van Koophandel vindt deze regeling te rigide en weinig inzichtelijk. Voorgesteld wordt een brede pdv-bestemming, die qua definitie daarvan aansluit op de provinciale Verordening Ruimte. Dit zou dan, vanwege het volumineuze karakter, moeten worden gecombineerd met een ondergrens in het aantal vierkante meter winkeloppervlak. Dit laatste eventueel in combinatie met een beperkte ruimte voor kleinere winkelunits.

Antwoord

De PDV locatie is opgenomen binnen de bestemming Bedrijventerrein. Voor de PDV locatie is op de digitale verbeelding exact aangegeven welke functies zijn toegestaan. Deze digitale verbeelding is opgesteld conform de RO Standaarden van het ministerie. Hierbij is het van belang op te merken, dat indien er verschillen zijn tussen de digitale weergave en de analoge weergave, de digitale weergave geldt.

Wat betreft het verzoek van de KvK om een ruimere bestemming, in het voorontwerpbestemmingsplan is aangesloten bij de definities van de provinciale Verordening Ruimte.

Op de PDV locatie is in het voorontwerpbestemmingsplan toegestaan:

  • 1. detailhandel in zeer volumineuze goederen: auto's, motoren, boten, caravans, keukens, badkamers, vloerbedekking, parket, zonwering, tenten, grove bouwmaterialen en landbouwwerktuigen;
  • 2. bouwmarkten;
  • 3. grootschalige meubelbedrijven (inclusief in ondergeschikte mate woninginrichting en stoffering) met een bruto vloeroppervlak van minimaal 1.000 m2.

In het ontwerpbestemmingsplan zal voor het bouwvlak aan de noordoostzijde worden opgenomen dat hier ook detailhandel in zeer volumineuze goederen is toegestaan en een fitnesscentrum (dat hier al aanwezig is en destijds is toegestaan door middel van een vrijstelling).

In het ontwerpbestemmingsplan zal ook worden toegevoegd dat binnen de bestemming Bedrijventerrein detailhandel in brand- en explosiegevaarlijke goederen is toegestaan.

Vanwege de verkeersaantrekkende werking van tuincentra zijn deze doorgaans niet direct toegestaan. Naar aanleiding van de inspraakreactie zal worden onderzocht of een tuincentrum kan worden toegestaan. De uitkomst zal in het ontwerpbestemmingsplan worden meegenomen.

Reactie

De geluidsruimte die het plangebied nu voor bedrijven biedt, is een belangrijk aspect van het vestigingsklimaat en daarmee een kwaliteit van het bedrijventerrein. Wij zijn daarom tegen het verkleinen van de geluidscontour om het bedrijventerrein.

Antwoord

In het bestemmingsplan is in paragraaf 6.6.3.2 Industrielawaai opgenomen:

"De geluidscontour industrielawaai (50 dB(A) dient deels in het bestemmingsplan te worden vastgelegd overeenkomstig het gemeentelijk zonebesluit van 1997. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de geluidscontour direct ten noorden van Leeuw & Stein. Gelijktijdig met het opstellen van dit bestemmingsplan zal, middels een apart raadsbesluit, Leeuw & Stein geen deel meer uitmaken van het voor geluid gezoneerde industrieterrein. De wens bestaat om in de toekomst mogelijk de geluidszone verder te verkleinen voor het gedeelte Schieoevers Noord. Op welke wijze hier invulling aan wordt gegeven en met welk bestemmingsplan is vooralsnog niet bekend, maar dit wordt niet mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan."

De bedoeling is de grens van het voor geluid gezoneerde industrieterrein te verkleinen door Leeuw & Stein er uit te knippen. Leeuw & Stein maakt dan geen deel meer uit van het voor geluid gezoneerde industrieterrein. Om het gezoneerde industrieterrein heen, dus buiten het industrieterrein, ligt de geluidszone. Deze zone is op de kaart/ verbeelding aangegeven. Het verkleinen van het gezoneerd industrieterrein betekent echter niet dat de geluidszone wordt verkleind.

Voor dit bestemmingsplan zal nog worden onderzocht op welke wijze en op welke termijn deze aanpassing van het gezoneerde terrein zal plaatsvinden. De tekst in de toelichting zal indien nodig worden aangepast en zal ook worden verduidelijkt.

Reactie BKS Bedrijven Kring Schieoevers

Reactie

De eerste twee reacties en de vierde reactie van de BKS komen overeen met de eerste drie reacties van de Kamer van Koophandel.

Antwoord

Zie voor de beantwoording ook de hieboven genoemde reacties inclusief beantwoording.

Reactie

Groei en instroming van nieuwe bedrijven zal erg belangrijk zijn voor Schieoevers. Inspreker vraagt daarom aan de gemeente om:

  • de visie daarop aan te scherpen in de route naar het ontwerp bestemmingsplan;
  • ruimte voor toewijzing van maatbestemmingen en maximale milieucategorieën ook als zodanig te beschrijven.

Inspreker heeft onafhankelijk onderzoek laten doen door Seinpost. Verzocht wordt de uitkomsten van dit onderzoek mee te nemen in het ontwerp bestemmingsplan Schieoevers Noord.

Antwoord

Het onderhavige bestemmingsplan biedt uitgebreide mogelijkheden voor bedrijfsvestiging in het bestemmingsplangebied en vormt daarmee een belangrijke randvoorwaarden scheppende factor voor het vestigingsklimaat in Delft. Met de beschrijving van de ruimtelijke opzet van het gebied alsmede de gewenste ontwikkelingen binnen de diverse functies wordt voldoende inhoud gegeven aan de visie voor het gebied.

De uitkomsten van het onderzoek door Seinpost worden/zijn betrokken bij de nieuwe nota detailhandel. Deze nota zal op zichzelf weer worden betrokken bij de totstandkomingsprocedure voor dit bestemmingsplan. Omdat de nota nog moet worden vastgesteld is het mogelijk dat tussen dit voorontwerp en het ontwerpbestemmingsplan nog wijzigingen zullen/ moeten worden doorgevoerd. Deze reactie heeft nog niet geleid tot aanpassing van het plan. Na het vaststellen van de nota detailhandel kan het bestemmingsplan, indien nodig, worden aangepast.

10.1.2 Zienswijzen

Voor het bestemmingsplan is de wettelijke procedure conform de Wet ruimtelijke ordening gevolgd. Het ontwerpbestemmingsplan is voor de duur van zes weken (18 oktober 2012 t/m 28 november 2012) ter inzage gelegd. Gedurende deze periode kon door een ieder een zienswijze worden ingediend. De zienswijzen die zijn ingebracht zijn samengevat en beantwoord in de nota zienswijzen. Naar aanleiding van de zienswijzen en ambtshalve worden aanpassingen aan het plan voorgesteld. Het plan zal vervolgens ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden.