Plan: | Zuidwest 3 Tanthof |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0503.BP0015-2001 |
Een aantal ontwikkelingen worden gerealiseerd binnen het plangebied. Deze ontwikkelingen zijn op te splitsen in twee delen:
Figuur 4.8: overzicht gewenste ontwikkelingen
Drie concrete ontwikkelingen wordt mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan:
Daarnaast biedt dit bestemmingsplan planologisch juridisch ruimte voor ontwikkelingen die zich in de periode van 10 jaar dat dit bestemmingsplan geldt mogelijk voor gaan doen:
Koe in de Weijk
Dit project is een uitwerking van het Landschapsontwikkelingsplan Midden-Delfland (LOP). Eén van de uitgangspunten hierin is het versterken van de stads-land verbindingen. In Tanthof wordt hier op creatieve wijze invulling aan gegeven door op recreatiegrond koeien uit te zetten waar wandelaars en fietsers over een pad doorheen kunnen lopen en fietsen. Daartoe worden onder meer gerealiseerd: een voet-/fietspad, brug(gen), dammen met duikers, veehekken met klaphekken, nieuwe watergangen en picknick-plekken. Deze ontwikkelingen worden meegenomen in de juridische regeling van dit plan.
Figuur 4.9: Koe in de Weijk
VPI
Aan het einde van de Tanthofdreef in Tanthof Oost wordt met dit bestemmingsplan een VPI (Vital Processor Interlocking, een elektronisch fail-safe beveiligingssysteem voor het spoor) mogelijk gemaakt ten behoeve van de op komst zijnde 4-sporigheid tussen station Schiedam en station Delft-zuid. Er is gekozen om de VPI te integreren met de bestaande grondwal langs het spoor waarmee er een 'kop' ontstaat aan het eind van de grondwal. Hiermee wordt het begin van de Tanthofdreef aangekondigd. Daarnaast geeft de VPI een verrassend accent in het landschap. Een andere reden van de geïntegreerde inpassing ligt in de ecologische kwaliteit van het gebied. De groenzone langs het spoor maakt onderdeel uit van een primaire ecologische verbindingszone. De VPI sluit hierop aan door groene gevels en dak, klimop aan de voorgevel en grasstenen in de openbare ruimte.
Figuur 4.10: inpassing van de VPI in de bestaande grondwal
Sandinoweg 151
De Christelijk Gereformeerde Kerk Delft heeft de voormalige bibliotheek op het perceel Sandinoweg 151 gekocht. Naast een geringe wijziging van het pand is gevraagd om in de naast het pand gelegen groenstrook een fietsenstalling, een kleine berging en een erfafscheiding van 2 meter hoog te realiseren. De groenstrook maakt echter onderdeel uit van de ecologische structuur, waardoor het niet zondermeer gewenst is bebouwing op te richten. De erfafscheiding grenst daarnaast aan openbaar gebied.
Via compensatie wordt medewerking verleend aan de realisatie van de berging. Een perceel grond met een maatschappelijke bestemming en een bouwmogelijkheid krijgt eeen Groen bestemming zonder bouwmogelijkheid. Hierdoor neemt het areaal groen toe.
Gelet op de privacy en veiligheid die de kerk wenst wordt medewerking verleend aan het plaatsen van de erfafscheiding. Door voldoende ruimte tussen de spijlen te laten en hem van beplanting te voorzien wordt ze in voldoende mate ingepast.
Woonservicezone
De wijk Tanthof kent een grote opkomende vergrijzing. Om deze vergrijzing ruimtelijk en sociaal te ondersteunen is het concept Woonservicezone (WSZ) ontwikkeld. De WSZ heeft als doel dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen in hun vertrouwde omgeving met behoud van eigen regie. Alle noodzakelijke voorzieningen zijn in de buurt om dit doel te vervullen. Dit zijn bijvoorbeeld een gezondheidscentrum, zorg aan huis, supermarkt maar ook de woningen zelf, ingericht voor minder mobiele ouderen.
Om deze WSZ in tanthof mogelijk te maken word in dit bestemmingsplan met een vrijstellingsbevoegdheid opgenomen dat liften, galerijen en gedeelde entrees kunnen worden gebouwd aan de achterzijde van woningen (appartementen). Daarnaast is het mogelijk om woningen samen te voegen (met name bij de HAT eenheden ligt een kans) zodat deze geschikt worden voor ouderen.
Er lopen in het kader van de WSZ nog een aantal onderzoeken naar mogelijke nieuwbouwprojecten die afhankelijk van de voortgang wel of niet worden meegenomen in het ontwerp bestemmingsplan. Deze projecten zijn:
Deze ontwikkelingen zijn op dit moment nog onvoldoende uitgekristalliseerd en zullen vooralsnog niet worden meegenomen in dit bestemmingsplan.
Buurtcentra
In dit bestemmingsplan wordt winkeluitbreiding van de winkels in het winkelcentrum Tanthof Oost mogelijk gemaakt. Het gaat om een kleine uitbreiding: bebouwing onder de galerij. Reden dit mogelijk te maken is dat door deze uitbreiding de uitstraling en zichtbaarheid kan worden verbeterd.
Figuur 4.11: winkelpui Tanthof Oost
In het voorzieningenniveau worden wel veranderingen voorzien. Dit geldt zowel voor de winkels als voor de maatschappelijke voorzieningen. Voor heel Delft wordt een distributieplanologisch onderzoek uitgevoerd naar de situatie van de winkelcentra. Als de uitkomst van dit onderzoek relevant is voor het bestemmingsplan en geen extra milieuonderzoeken nodig zijn kan het worden meegenomen. Bij het maken van het ontwerpbestemmingsplan zal deze keuze worden gemaakt. Voor de overige ontwikkelingen worden aparte procedures gevolgd. Deze ontwikkelingen zijn onvoldoende uitgekristalliseerd. Een voorbeeld van een functie welke reeds aanvullend mogelijk is gemaakt binnen detailhandel is dienstverlening. Het betreft het bedrijfsmatig verrichten van activiteiten welke bestaan uit het verlenen van diensten aan derden met rechtstreeks contact met het publiek, zoals kapsalons, bank- en krediet instellingen en reisbureaus. Dit geldt voor beide buurtcentra in Tanthof.
Woninguitbreiding
Dit voorontwerpbestemmingsplan concentreert zich op mogelijkheden voor individuele woninguitbreiding. Deze worden zoveel mogelijk direct mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan. Daarnaast wordt een start gemaakt met globaler bestemmen. Dit om de regeldruk en kosten die hieraan zijn verbonden voor burgers en gemeente te verminderen. Deze regeling wordt beschreven in paragraaf 4.3.3.
Verruiming aantal parkeerplaatsen
Op verschillenden plaatsen in het plangebied is ruimte om in de toekomst extra parkeerplaatsen aan te leggen. Het reserveren van ruimte is wenselijk, omdat de parkeerdruk hoog (80%) tot zeer hoog (90%) is en de verwachting is dat het autobezit zal toenemen. Binnen dit bestemmingsplan wordt parkeren met een binnenplanse afwijking mogelijk gemaakt in het openbaar groen. Bij het daadwerkelijk realiseren van parkeren in groen wordt rekening gehouden met het handhaven van bestaande bomen. Ook zullen soms parkeerplaatsen op enige afstand gerealiseerd worden. Integraal ontwerp van de buitenruimte is hierbij het uitgangspunt (zie paragraaf 5.5). Om het recreatieve buitengebied beter bereikbaar te maken en parkeeroverlast in de wijken te voorkomen wordt het in dit bestemmingsplan door middel van een afwijking mogelijk gemaakt dat er een klein parkeerterrein kan worden aangelegd op de kruising Abtswoude en Sint Maartensrechtpad. Recreatieschap Midden Delfland is hier eigenaar.
Inrichtingsplan Tanthofpark
Ter compensatie van de 380kV leiding is een landschappelijk plan opgesteld voor het recreatiegebied tuusen Tanthof west en de A4. In de volgende paragraaf 4.3.2 onder het kopje Opstijgpunt 380 kV en inrichtingsplan Tanthofpark staat dit plan omschreven. Om inpassing van dit landschapsplan mogelijk te maken moeten de bestemmingen water en groen deel uitwisselbaar zijn, waarbij minimaal de huidige waterberging behouden blijft. De eilanden uit het landschapsplan worden direct mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan. Voor ontwikkelingen geldt als werknorm voor waterberging: 325 m³/ha.
BSO in bestemming 'sport'
Het huidige voorzieningenbeleid gaat uit van het meer samenvoegen van maatschappelijke voorzieningen in een gebouw. Gebouwen worden dan multifunctioneel. Zo is er minder ruimte nodig voor hetzelfde aabod wat de kosten drukt en meer geld beschikbaar komt voor het aanbod. Ook ontstaan hierdoor ontmoetingspunten. Onder de maatschappelijke bestemming is al veel mogelijk. Onder de bestemming 'sport' wordt een buitenschoolse opvang extra mogelijk gemaakt.
Wijzigingsbevoegdheid Laan der Verenigde Naties
Aan de Laan der Verenigde Naties wordt in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt de strook gemengde bebouwing langs de Kruithuisweg ruimtelijk af te maken met een nieuw gebouw zodat de westelijke entree een representatiever uiterlijk kan krijgen. Met de komst van de verlengde A4 wordt deze entree nog belangrijker. De locatie is gelegen tegen het pand aan de Lagosweg 63.
De Laan der Verenigde Naties waar de kavel aan ligt maakt onderdeel uit van een lange verkeersas die naar het zuiden toe doorloopt.
Figuur 4.12: plaats wijzigingsbevoegdheid in de ruimtelijke structuur
Een representatieve entree kan bereikt worden door een goede inpassing in de ruimtelijke structuur te combineren met hoogwaardige architectuur en door accenten in het bouwvolume te leggen.
Het nieuwe bouwvolume volgt de rooilijn die voor samenhang zorgt in de strip bebouwing ten zuiden van de Kruithuisweg. Aan de zuidkant dient het nieuwe bouwvolume afgerond te worden. Dit zorgt ervoor dat de bewoners van het appartementencomplex ruim uitzicht blijven behouden en het gebouw inspeelt op de richting van de Laan der Verenigde Naties. Ook leidt de ronding de Sadatweg ruimtelijk in en zorgt voor een relatie met het appartementencomplex dat ook een afronding kent.
Er dient rekening te worden gehouden met bestaande natuurwaarden. Natuurcompensatie vindt plaats in het kader van het ecologiebeleid. In dit kader kan de ruimtelijke structuur rond de locatie worden versterkt door de bomenrij van de Zambezilaan te verlengen langs de Laan der Verenigde Naties.
Begrenzing bouwvolume
De bebouwing van de nieuwbouw heeft een maximale hoogte van 17 meter, de hoogte die is aangegeven in het bestemmingsplan van 1977. De rooilijn is doorgetrokken. Het gebouw zorgt voor de beeindiging van de strook bebouwing langs de Kruithuisweg. Deze hoogte biedt de mogelijkheid voor maximaal 5 bouwlagen. De oppervlakte van dit wijzigingsgebied is ingegeven door de ruimtelijke begrenzing van de onderhavige kavel en bouwplannen welke in het verleden zijn ingediend.
Ontsluiting en parkeren
Parkeren is mogelijk aan de zuidzijde van het gebouw aan de Sadatweg. De verkeersontsluiting dient vanuit verkeersveiligheid aan de Lagosweg te worden gesitueerd.
Figuur 4.13: parkeren
Functies
Er wordt gestreefd naar hoogwaardige architectuur ter uitwerking van de westelijke entree van Tanthof.
De volgende functies zijn mogelijk op deze locatie:
Balkons twee woontorentjes
Voor twee appartementenblokken in Tanthof west (Straat van Ormoes 1 tm 43 en Straat van malakka 2 tm 44) wordt het mogelijk gemaakt de woningen uit te breiden met balkons. Deze twee app blokken zijn de enige van de reeks app blokken aan de zuidzijde van tanthof waar geen balkons zijn voorzien. Er zijn alleen kleine loggias aanwezig. Balkons zouden hier het woongenot enorm kunnen verhogen door het aangrenzende natuurpark. Dit levert kwalitatief betere sociale woningen op. Daarnaast geeft het toevoegen van balkons de mogelijkheid het gebouw een betere uitstraling te geven. De app blokken liggen aan het einde van de hoofdontsluitingsweg van tanthof west en leiden de belangrijkste entree naar het natuurpark in. Juist hier is het goed om gebouwen te hebben die deze poortfunctie benadrukken in een open en levendige uitstraling met een aansprekende architectuur. De huidige uitstraling is namelijk vrij sober en maakt een gesloten indruk door de kleine raampartijen. Mogelijk liggen hier ook kansen om de blokken een groene inpassing te geven.
Door middel van de aanduiding 'balkons' worden de balkons mogelijk gemaakt met een maximale diepte van 3,5 meter. Balkons kunnen alleen worden gerealiseerd als elke bewoner en de woningcorporatie Woonbron mee doet. Woonbron heeft al aangegeven positief tegevenover dit plan te staan.
Onderzoeken voor lucht en geluid zijn hier niet nodig. Er zijn geen geluidsbronnen, of luchtvervuilende bronnen binnen het invloedsgebied van deze locatie.
Figuur 4.14: locatie in de ruimtelijke structuur
Figuur 4.15: voorgevels
Extra parkeerruimte Afrikabuurt-west
Om te bepalen of er mogelijk sprake is van parkeerproblemen in Tanthof is er via nachttellingen onderzocht wat de parkeerdruk is per buurt. In Tanthof west is de parkeerdruk hoog (>80%), namelijk 86%. In de Afrikabuurt-West is de parkeerdruk zelfs zeer hoog: 91%. Dit wijst op een parkeerprobleem. De verwachting is dat het autobezit niet zal afnemen. Er is weliswaar sprake van vergrijzing. Dit zorgt niet voor een afname van het autobezit. De huidige trend is namelijk dat ouderen langer mobiel blijven.
In het zoeken naar oplossing voor de hoge parkeerdruk is gemonitord of er wel goed gebruik werd gemaakt van parkeren op eigen terrein. Dit bleek het geval. In parkeerregulering (blauwe zone, vergunningparkeren of betaald parkeren) kan de oplossing ook niet gevonden worden. Parkeerregulering werkt alleen in gebieden waar naast woningen ook andere functies aanwezig zijn die bezoekers van buitenaf trekken. Dit is in de wijk Afrikabuurt west niet het geval.
Het creëren van de mogelijkheid voor meer ruimte voor parkeren is hierom wenselijk. Er ontstaat de mogelijkheid om in de toekomst extra parkeerplaatsen te realiseren waardoor de parkeerdruk zal afnemen.
Figuur 4.16: parkeerdruk
Implementatie
De ruimte voor het toevoegen van extra parkeerplaatsen is vooral gezocht in de Afrikabuurt west waar de parkeerdruk het hoogst is. Hierbij is eerst gekeken of er in binnen de huidige verkeersbestemming ruimte lag voor het toevoegen van parkeerplaatsen. Hier bleek ruimte voor 14 extra parkeerplaatsen. In de bestemming groen bleek nog eens ruimte voor 21 extra parkeerplaatsen. Hiervoor zal de groenbestemming worden veranderd in een verkeersbestemming.
Figuur 4.17: locatie mogelijkheid extra parkeerplekken
Met het bepalen van deze plekken waar de mogelijkheid wordt geboden om parkeerplaatsen toe te voegen is naast de lokalisering van hoge parkeerdruk gekeken naar de ecologische waarde van het groen, de ruimtelijke structuur en de maatschappelijke waarde. Zo worden geen parkeerplaatsen toegevoegd in de ecologische hoofdstructuur, is gewaarborgd dat groene verbindingen niet doorbroken kunnen worden, gaat het niet ten koste van speelvoorzieningen, wordt de ruimtelijke kwaliteit niet aangetast en sluiten de mogelijke nieuwe parkeerplaatsen aan bij het bestaande profiel van de weg waardoor een rustig beeld blijft bestaan en de ruimte leesbaar blijft.
Met het realiseren van de extra parkeerplaatsen zal de parkeerdruk dalen van 91% naar 87%.
Aanleg A4 en viersporigheid
De grootste ontwikkeling in de directe nabijheid van dit bestemmingsplan is de aanleg van de A4. Deze snelweg wordt juridisch planologisch mogelijk gemaakt door een aparte procedure: het Tracébesluit. De A4 maakt geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan.
Aan de oostzijde van het bestemmingsplan wordt het spoor tussen station Rijswijk en station Delft Zuid mogelijk verdubbeld tot vier sporen. Ook hiervoor zal een aparte procedure worden doorlopen. Deze spoorverdubbeling valt buiten dit bestemmingsplan.
Verdere aanleg van viersporigheid tussen station Delft Zuid en station Schiedam Centrum is wenselijk vanuit Delft maar er is nog geen besluit genomen. Dit bestemmingsplan maakt langs het spoor geen ontwikkelingen mogelijk die viersporigheid belemmeren.
Hoogspanningsleidingen
In het bestemmingsplangebied worden nieuwe hoogspanningsleidingen gerealiseerd. De nieuw aan te leggen 380 kV komt grotendeels ondergronds te liggen. Bij de afrit van de A4 aan de Tanthofzijde komt deze leiding boven de grond. De 150 kV leiding, die nu bovengronds loopt langs de Kruithuisweg, wordt ook grotendeels ondergronds aangelegd. Bij het opstijgpunt van de 380 kV wordt deze leiding opgehangen aan de masten van de 380 kV. Na het leggen van de leidingen worden de bestaande masten langs de Kruithuisweg afgebroken. De 380 kV is mogelijk gemaakt met een Rijksinpassingsplan. De 150 kV kan op grond van de Wabo vergunningvrij worden aangelegd.
Het afbreken van de bestaande hoogspanningsmasten langs de Kruithuisweg na aanleg van een ondergrondse 150 kV leiding is mogelijk zonder planologisch- juridische procedure. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid maken we na realisatie van de ondergrondse 150 kV het mogelijk dat de bestemming hoogspanningsleiding met een eenvoudige procedure wordt omgezet van bovengronds naar ondergronds. Als met deze wijzigingsbevoegdheid de bestemming wordt gewijzigd kan in de toekomst geen nieuwe bovengrondse hoogspanningsleiding langs dit tracé lopen.
Opstijgpunt 380 kV en inrichtingsplan Tanthofpark
Het bovengrondse gedeelte van de 380 kV leiding start met een opstijgpunt. Dit opstijgpunt wordt in het Rijksinpassingsplan voor de 380 kV leiding mogelijk gemaakt. Hierin is ook vastgelegd dat dit opstijgpunt landschappelijk moet worden ingepast. Er zijn 2 varianten voor de landschappelijke inpassing ontwikkeld die aan omwonenden zullen worden voorgelegd na aanvraag van de watertoets door Tennet. Het landschapsplan, genaamd 'Inrichtingsplan Tanthofpark', bevat het realiseren van waterberging door maaiveldverlaging en het aanbrengen van afschermende en wintergroene beplanting. Om dit landschapsplan mogelijk te maken moeten de bestemmingen Water en Groen uitwisselbaar zijn. De aanleg van de mast en het opstijgpunt is al mogelijk gemaakt in het Rijksinpassingsplan.
Langs de A4 zal een geluidswal worden gerealiseerd waar, ter hoogte van de kruising met de hoogspanningskabels, een oeverzwaluwenwal is gepland. Langs de geluidswal zal een struinpad worden gerealiseerd.
Figuur 4.18: voorstel Tennet inpassing opstijgpunt 380 kV
Kavel aan westzijde Laan der Verenigde Natities
Een kavel aan de westzijde van de Laan der Verenigde Naties, westelijke entree van van de wijk Tanthof, maakt geen onderdeel uit van het plangebied (zie onderstaande afbeelding). Deze kavel nabij het 'Uilenbosje' was en is bedoeld voor projectontwikkeling en is opgenomen in de Tussentijdse rapportage Meerjarenprogramma Grondontwikkeling (TMPG). Er is echter wel voor gekozen om niet het gehele gebied te ontwikkelen. Het 'Uilenbosje' zelf en de groenzones aan de zijde van de Tanthofkade en de Kruithuisweg worden reeds in het onderhavige bestemmingsplan beschermd door een groenbestemming.
Mede door de slechte marktomstandigheden zijn er geen uitgewerkte bouwplannen voor deze locatie. Wel wordt er op het ogenblik gestudeerd op deze locatie. Omdat deze ontwikkeling nog niet voldoende concreet is maar omdat er wel plannen zijn voor de nabije toekomst kan deze locatie niet worden meegenomen in het onderhavige bestemmingsplan. Deze ontwikkeling zal worden voorgelegd aan belanghebbende door middel van een separaat postzegelbestemmingsplan. In het onderhavige bestemmingsplan wordt geen definitief standpunt ingenomen over genoemde ontwikkeling en / of de groene entree van Tanthof.
Er bestaat voor de gemeente op basis van de Wet ruimtelijke ordening een wettelijke verplichting om voor het gehele gemeentelijk grondgebied een bestemmingsplan vast te stellen. Er is echter geen verplichting dat dit gebeurt in één bestemmingsplan. Het is daarmee mogelijk om voor een bepaald grondgebied meerdere bestemmingsplannen vast te stellen. Voor deze laatste mogelijkheid is gekozen voor onderhavige locatie.
Figuur 4.19: locatie
Woninguitbreiding is in Delft veel aan de orde omdat de bestaande woningen relatief klein zijn en de doorstromingsmogelijkheden naar grotere nieuwbouw voor veel doelgroepen beperkt zijn. De bestuurlijke wens om de regeldruk voor de burger te beperken is aanleiding woninguitbreiding in dit bestemmingsplan direct te bestemmen. Het direct bestemmen is mogelijk gemaakt door de uitbreidingsmogelijkheden per ensemble te ontwerpen en juridisch mogelijk te maken. Hierdoor is maatwerk geleverd én mogelijkheid geboden tot meer flexibiliteit. Het bestemmingsplan gaat niet uit van het volledig welstandsvrij bouwen of het volbouwen van het achterterrein tot 100%. Dit omdat de rechtsbescherming van de burger dan t.o.v. de huidige situatie te sterk afneemt. Daarnaast is de karakteristiek van Tanthof een wijk met veel groen. De tuinen maken onderdeel van dit groene karakter. Het volbouwen tast deze karakteristiek aan.
Woninguitbreiding op de begane grond
Als basis voor woninguitbreiding op de begane grond gebruiken we de Nota woninguitbreiding (september 2009). Deze Nota biedt meer ruimte voor uitbreiding aan de achterzijde van de woning (3,5 m. i.p.v. de 2,5 meter uit de Wabo.). De Nota is al van kracht voor heel Delft. De regeling uit de Nota voor uitbreiding op de begane grond (voor-, zij- en achterkant) wordt 1:1 overgenomen in het bestemmingsplan ZW3. (Zie hoofdstuk 3)
Figuur 4.20 uitbouw op begane grond aan voorgevel: luifel en entree (Bron Nota woninguitbreiding)
Figuur 4.21 uitbouw op begane grond in voortuin: kleine fietsenberging (Bron Nota woninguitbreiding)
Figuur 4.22 uitbouw op begane grond aan voorgevel: erkers (Bron Nota woninguitbreiding)
Figuur 4.23 uitbouw op begane grond aan zij- en achtergevelen bijgebouw in de achtertuin (Bron Nota woninguitbreiding)
In één van de deelplannen die dit bestemmingsplan vervangt is woninguitbreiding aan de voorzijde mogelijk die ruimer is dan de Nota woninguitbreiding. Deze regeling heeft geleid tot een aantal uitbreidingen aan de voorzijde. In het nieuwe bestemmingsplan vervalt deze mogelijkheid. Dit houdt in dat bestaande uitbreidingen positief zullen worden bestemd. Nieuwe uitbreidingen groter dan mogelijk in de Nota woninguitbreiding zijn na inwerkingtreding van dit bestemmingsplan niet meer mogelijk. Motivatie hiervoor is de uitgebreide uitbouwmogelijkheid aan de achterzijde en de slechte ruimtelijke kwaliteit van de huidige uitbreidingen aan de voorzijde. Daarnaast is de uniformisering van de bestemmingsplannen ook van belang voor de helderheid en duidelijkheid naar de burger.
Figuur 4.24: uitbouw aan voorzijde
Woninguitbreiding in dakopbouwen
In bestemmingsplan ZW3 wijzigen we het onderdeel dakopbouwen uit de Nota woninguitbreiding voor Tanthof .
Voor deze wijziging van het onderdeel dakopbouwen voor de Tanthof zijn drie redenen:
1. De grote diversiteit aan kappen die in de Tanthof aanwezig zijn. Voor een deel van deze kappen biedt de uitbreidingsmogelijkheid uit de Nota woninguitbreiding geen houvast. Dit geldt bijvoorbeeld voor de assymetrische kap. Deze kap komt veel voor in Tanthof oost. (Foto) De kap heeft aan een zijde een goot op ongeveer 3 meter, aan de andere gevel op ongeveer 6 meter.
Figuur 4.25: assymetrische kap
2. Daarnaast is in Tanthof het merendeel van de kappen al uitgebreid. Dit is gebeurd met dakopbouwen die aansluiten op het woningtype. Bij platte daken is gekozen voor dakopbouwen met een platte kap, bij de flauwe dertig graden kappen is gekozen voor vergroting door nokverlenging. Deze dakopbouwen zijn mogelijk gemaakt door een vrijstellingsprocedure. In het bestemmingsplan ZW3 worden deze dakopbouwen rechtsreeks mogelijk. Dit vermindert de proceduredruk en vergroot de kans dat bewoners een dakopbouw laten maken die aansluit bij de reeds geplaatste dakopbouwen. (De dakopbouwenregeling uit de Nota woninguitbreiding maakt deze kapopbouwen mogelijk middels een vrijstellingsprocedure.)
3. Voor veel woningen zijn dakkapellen aan de voorzijde aangevraagd en toegekend en zijn dakkapellen op zijgevels vergund. (De dakopbouwenregeling uit de Nota woninguitbreiding maakt deze dakkapellen mogelijk middels een vrijstellingsprocedure.) In het bestemmingsplan Tanthof willen we deze dakkapellen in de meeste gevallen rechtsreeks mogelijk maken. Dit vermindert de proceduredruk. Deze dakkapellen blijven wel welstandsplichtig.
In het bestemmingsplan worden de veel gevraagde en vergunde uitbreidingen direct geregeld. Dit is geregeld door middel van kapprofielen. In het kader van globaal bestemmen is daarnaast een verruiming mogelijk gemaakt voor nog niet bestaande uitbouwen middels een binnenplanse afwijking.
Deze dakuitbouwregeling sluit aan bij de bestaande praktijk, bij het vigerende bestemmingsplan en bij de WABO en voorkomt onnodige procedures. De regeling is snel en duidelijk. Dit sluit aan bij het achterliggend beleid van de Nota woninguitbreiding: eenvoudige uitbreiding van woningen om bewoners in Delft te houden.
In 1972 is voor heel Tanthof een ruimtelijke hoofdstructuur vastgelegd waarbinnen de woonbuurten zijn gesitueerd. Door de jaren heen is hier op een verschillende manier invulling aan gegeven. Met name de jaren '70 wijken in Tanthof Oost en de jaren'80-'90 wijken in Tanthof West onderscheiden zich van elkaar. Dit onderscheid is goed te zien in de ruimtelijke opzet van de onderlinge buurten. In figuur 4.20 zijn in kleur drie typen buurten verbeeld.
Figuur 4.26: typen buurten
Blauw: Dit zijn de oudste buurten van de wijk. De buurten zijn als aparte entiteiten ontworpen door één architect en zijn onderscheidend in de architectuur. De architectuur zorgt dan ook voor de eenheid en identiteit van een buurt. De ruimtelijke opzet is amorf: het kent veel verspringen in de verkaveling en voor en achterkanten van woningen wisselen elkaar af. De oriëntatie in de buurten is hierdoor slecht. De buurten zijn vaak naar binnen gekeerd met de achtertuinen aan de hoofdstructuur van groene singels en de busbaan. Deze opzet is zo gebouwd met de gedachte om de menselijke maat terug te brengen in de wijk die in de jaren '60 verloren was gegaan in de hoogbouw projecten. De woningen zijn vaak ruim opgezet met veel groen.
Groen: Ook deze buurten zijn gebouwd in de jaren '70 en zijn vrijwel gelijk aan de 'blauwe' buurten. Het verschil zit in verscheidenheid in de architectuur. In de 'blauwe' buurten is één architect betrokken geweest, in de 'groene' buurten zijn dat er meerdere geweest.
Geel: In het begin van de jaren '80 is in Tanthof een omslag te zien in de manier van bouwen. Onder druk van de recessie en kritiek vanuit de architectenwereld op het missen van een duidelijke structuur van de buurten, zijn deze buurten veel moderner verkaveld. De buurten kennen een heldere stedenbouwkundige structuur en een sterke hiërarchie waarin lanen, straten en singels zijn te herkennen. De architectuur is sober en ondergeschikt aan de structuur. In de 'blauwe' buurten is dit dus tegenovergesteld. Er is in hogere dichtheden gebouwd dan in Tanthof oost. De openbare ruimte oogt hierdoor vaak stenig.
In de regeling voor de dakuitbouwen wordt deze onderverdeling in typen buurten aangehouden.
In de 'blauwe' buurten wordt de eenheid gecreëerd door de specifieke kapvorm(en). Dit geeft de buurt karakter en identiteit zodat de bewoners zich kunnen identificeren met hun buurt. Het uitgangspunt is dat bij dakuitbouwen dit karakter behouden blijft of versterkt wordt. De vrijstellingsbevoegdheden kunnen dan alleen worden gebruikt wanneer de uitbouw past binnen het karakter van de buurt of wanneer de uitbouw niet zichtbaar is vanaf de openbare weg.
In de 'groene' buurten is sprake van een verscheidenheid in architectuur. Per bouwvolume kan de architectuur verschillen. Omdat in deze buurten geen sprake is van een sterke stedenbouwkundige structuur en de huidige architectuur zijn karakteristieke waarde moet blijven behouden, is het gewenst dat de bestaande bebouwing per architectuurtype op eenzelfde manier kan worden uitgebouwd. Zo wordt voorkomen dat de buurt 'rommelig' gaat ogen.
In de 'gele' buurten zorgt de structuur voor eenheid en oriëntatie. Omdat de architectuur en de kap ondergeschikt is aan de stedenbouwkundige structuur, kunnen dakuitbouwen globaler worden bestemd. Dit kan een levendiger straatbeeld opleveren. De hiërarchische structuur biedt aanknopingspunten om te sturen op bouwhoogte bij bepaalde stedenbouwkundige situaties (meer hoogte in de gevel bij grote open ruimtes, aan brede lanen en bij hoekbeëindigingen).
Uitgangspunten:
Blauw:
Groen:
Geel:
Figuur 4.27 kapvormen overzicht