direct naar inhoud van 6.5 Geluid
Plan: Simonsstraat 103
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0010-2007

6.5 Geluid

6.5.1 Bestaande situatie

Het plan beoogt een functiewijziging van een schoolgebouw naar woningen. Beide functies zijn gevoelige bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder.

6.5.2 Beleid en onderzoek

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidzones, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor de maximumsnelheid van 30 km/u geldt. De geluidzones variƫren in breedte, afhankelijk van bijvoorbeeld het aantal rijstroken en de toegestane maximum snelheid van de betreffende weg. Voor spoorwegen geldt een vergelijkbaar verhaal.

Binnen deze geluidzones is het verplicht om de geluidbelasting van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen te berekenen. Hierbij dient te worden uitgegaan van de huidige situatie en de situatie 10 jaar na vaststelling van het plan. Geluidsgevoelige bestemmingen kunnen gerealiseerd worden als de berekende geluidbelasting vanwege wegverkeer lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Voor railverkeerslawaai is de voorkeursgrenswaarde 55 dB.

Voor de locatie Simonsstraat 103 zijn de volgende (spoor)wegen interessant:

  • de Simonsstraat; dit is een 30 km/u weg, waardoor er geen geluidzone aanwezig is en de geluideffecten van deze straat dus niet onderzocht hoeven te worden;
  • de Mauritsweg; dit is ook een 30 km/u weg, die dus niet onderzocht hoeft te worden;
  • de A13, vanwege de 6 aanwezige rijstroken is de zonebreedte 600 meter aan weerszijden van de weg, gemeten vanaf de as van de buitenste rijbaan (artikel 73 Wgh). Het plangebied ligt op circa 430 meter van de A13. Het plangebied ligt dus binnen de geluidzone van de A13 en de geluideffecten van de A13 op het plangebied moeten met een akoestisch onderzoek in beeld worden gebracht;
  • de Nassaulaan: deze straat heeft een zone van 200 meter. Het plangebied ligt op circa 80 meter en daardoor in de geluidzone van deze weg;
  • de Julianalaan: deze straat heeft een zone van 200 meter aan weerszijden van de weg. Het plangebied ligt op circa 120 meter en daardoor in de geluidzone van deze weg;
  • de spoorweg Delft - Rotterdam: deze spoorweg heeft een zone van 600 meter aan weerszijden van de spoorweg (op basis van ASWIN: het naslagwerk met de gegevens over het huidige en toekomstige gebruik van het spoor, over de spoorconstructie, de snelheden en de geluidsschermen). Het plangebied ligt op 2.000 meter van deze spoorweg. Het plangebied ligt dus niet binnen deze geluidzone en de geluideffecten van deze spoorweg op het plangebied hoeven niet met een akoestisch onderzoek in beeld te worden gebracht.

Voor het plan heeft de initiatiefnemer akoestisch onderzoek laten uitvoeren: 'Herbestemming pand Simonsstraat 103 te Delft, Akoestisch onderzoek, LBP Sight, R070976aaA0.rsa, d.d. 8-10-2010'.

Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelastingen op de gevel van de Simonsstraat 103 als gevolg van wegverkeer niet boven de voorkeursgrenswaarde (48 dB) uitkomen.

6.5.3 Conclusie

Het plan voldoet aan de Wet geluidhinder.