direct naar inhoud van 7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)
Plan: Schieoevers Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0005-2001

7.1 Bovengronds (verkeer en vervoer)

7.1.1 Bestaande situatie

Auto-infrastructuur

De hoofdingang van het westelijke Schieoeversterrein is gelegen aan de Schieweg die direct is verbonden met de Kruithuisweg. Verder vindt de interne ontsluiting plaats middels de Energieweg, de Turbineweg, de Ampereweg, de Bellweg, de Faradayweg, de Marconiweg, de Teslaweg, de Voltaweg en de Einsteinweg. De ontsluiting van dit terreingedeelte is goed te noemen.

Dit is anders gesteld voor het oostelijke Schieoeversterrein. Dit gedeelte wordt aan de zuidzijde ontsloten vanaf de Rotterdamseweg via de Kluyverweg en Schoemakerstraat. Via deze wegen wordt de Kruithuisweg (N470) en A13 bereikt. Aan de noordzijde wordt het terrein vanaf de Rotterdamseweg ontsloten via de Julianalaan en de Jaffalaan, via welke de binnenstad danwel de oostzijde van de stad en de A13 te bereiken zijn.

Voet- en fietspaden

In het hele plangebied zijn voetpaden aanwezig.

Aan weerszijden van de Schieweg liggen vrijliggende fietspaden tot aan het gedeelte waar de Schieweg bij de Schie komt. Hier moeten fietsers de rijbaan op. Verder ligt op de westelijke oever van de Schie een vrijliggend fietspad, dat ter hoogte van het huisvuiloverslagstation kan worden afgesloten op het moment dat er overslag plaatsvindt. Aan de oostzijde van de Rotterdamseweg ligt een fietspad in 2 richtingen.

Waterinfrastructuur

De waterinfrastructuur bestaat uit de boezem de Schie. De Schie wordt onder andere gebruikt voor transport van goederen, waaronder door Avalex Reinigingsbedrijf.

OV-infrastructuur

Langs de westzijde van het plangebied loopt de spoorlijn Den Haag-Rotterdam. Het dichtstbijzijnde station is Delft-Zuid. Deze lijn maakt onderdeel uit van het initiatief Stedenbaan. Stedenbaan streeft naar een hoogfrequent stadsgewestelijk railproduct in de vorm van een 'metroachtig' OV-systeem. Daarmee kan het traject snel worden afgelegd, terwijl er vaker wordt gehalteerd, met een bedieningsfrequentie van de haltes van minimaal zes maal per uur. Wanneer de spoortunnel gereed is en het baanvak verdubbeld, is een light-train-concept mogelijk.

Box 1 Spoorzone
Vanwege de milieuoverlast en de barrièrewerking van het spoor, alsmede de geplande verdubbeling van de spoorlijn Den Haag-Rotterdam is het noodzakelijk ter hoogte van Delft een spoortunnel aan te leggen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0005-2001_0016.jpg"
Plangebied Spoorzone

De aanleg van een spoortunnel door Delft is uitgewerkt in het Masterplan Spoorzone. Om dit juridisch mogelijk te maken is een bestemmingsplan Spoorzone vastgesteld. De uitvoering is gestart in 2009. In 2013 kunnen de eerste twee sporen van de tunnel in gebruik zijn, waarna het viaduct kan worden afgebroken.  

Parkeren

Het plangebied voorziet zelf in de behoefte voor parkeermogelijkheden. De hoeveelheid parkeerplaatsen in de openbare ruimte is beperkt. De gemeente heeft op dit moment geen voornemens in het gebied gereguleerd parkeren in te voeren.

7.1.2 Beleid en onderzoek

Beleidsnota Vaarwegen en Scheepvaart van de Provincie Zuid-Holland (2006)

In de Beleidsnota Vaarwegen en Scheepvaart van de provincie Zuid-Holland (2006) staat vermeld dat (een deel van) de Delftse Schie geschikt moet zijn voor CEMT-klasse III schepen. Daarbij is voor deze situatie een minimale vaarwegbreedte aangegeven van 33,6 meter. De geactualiseerde Richtlijn Vaarwegen, Rijkswaterstaat 2005, geeft aan dat deze waarde moet worden bijgesteld naar 34,6 meter. De huidige breedte voldoet tussen de Turbineweg en Marconiweg over een lengte van circa 400 meter niet aan deze eis. De huidige vaarweg breedte is daar circa 24 meter.

Lokaal verkeers- en vervoersplan 2005 - 2020 (LVVP, 2005)

Het Delftse verkeers- en vervoersbeleid moet leiden tot voor iedereen een gezonde leefomgeving in een bereikbare, economisch florerende en verkeersveilige stad, die behoort tot de beste fietssteden van Nederland. Om deze doelstelling te bereiken zal het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer gestimuleerd moeten worden. Tevens zal de nog forse groei van de automobiliteit aanzienlijk moeten worden afgeremd, met name voor die delen van het Delftse wegennet waar overschrijding van geluid- en luchtkwaliteitsnormen dreigt.

Onderdeel van het verkeers- en vervoersplan is het wegencategoriseringsplan ter vergroting van de verkeersveiligheid binnen Delft door een eenduidig, logisch en herkenbaar wegennet.

Nota Kansen voor vervoer over water in Delft (2007)

Gemeente Delft wil met een goed waterbeleid het profiel 'Delft waterstad' versterken vanwege de redenen dat het vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor wegvervoer en water toeristisch aantrekkelijk is. Het is echter provinciaal beleid om primair het beroepsgoederenvervoer over de Schie te stimuleren aangezien de provincie Zuid-Holland vaarwegbeheerder is. Om goederenvervoer ook in de toekomst rendabel te houden is capaciteitsvergroting van de Schie ten zuiden van de Kruithuisweg door de provincie gewenst. Deze ontwikkeling wordt vooralsnog niet mogelijk gemaakt in Schieoevers Zuid.

OV-beleid

Haaglanden is de openbaarvervoersautoriteit in de regio. De gemeente Delft geeft bij het stadsgewest aan wat de eigen openbaar vervoersprioriteiten zijn. Het gebruik en de gewenste ontwikkelingen van stad- en streekvervoer zijn beschreven in het lokaal Verkeer en Vervoerplan (LVVP, 30 juni 2005).

Fietsactieplan II (2005)

Het doel van het Fietsactieplan II is het fietsgebruik stimuleren om de fiets een serieus alternatief voor de auto te maken, om zo de stad goed bereikbaar te houden. In het plan zijn de volgende speerpunten opgenomen:

  • het verbeteren van het fietsnetwerk;
  • bieden van goede fietsparkeervoorzieningen;
  • flankerende fietsmaatregelen;
  • monitoring en evaluatie effectiviteit fietsbeleid.

Ten aanzien van het verbeteren van het fietsnetwerk van Delft heeft de gemeente een aantal ontbrekende fietsschakels aangewezen.

Nota Parkeren en stallen (2006)

Het beleid over parkeren en stallen van Delft is in 2003 vastgesteld in de Nota 'Parkeren en Stallen'. Deze is in 2006 en 2009 geactualiseerd. De essentie van het beleid is dat voor nieuwe ontwikkelingen (zoals nieuwbouw en herontwikkeling) voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden om parkeerproblemen in de omgeving te voorkomen.

De Nota Parkeren en Stallen legt vast hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn afhankelijk van het type functie. De nota geeft hiervoor parkeernormen, welke zijn gedifferentieerd naar de binnenstad, schilgebied rond de binnenstad en overig gebied. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op kencijfers van het kennisinstituut CROW. Deze kencijfers zijn opgesteld aan de hand van parkeeronderzoeken door het hele land en zijn landelijk en juridisch geaccepteerd als realistisch en betrouwbaar.

Voor woningen heeft Delft eigen normen vastgesteld. Deze kennen een differentiatie naar type woningen, zoals dat voor Delft gewenst is.

Parkeergelegenheden in de tuinen dienen behouden te blijven voor parkeerdoeleinden. Dit draagt bij aan het beperken van de parkeerdruk op straat. Bij de woningen aan de Rotterdamseweg 412 t/m 420a moet worden geparkeerd in de tuin. Het is niet gewenst om langs de Rotterdamseweg te parkeren, omdat hier een stoep langs de weg ligt die bedoeld is voor voetgangers.

7.1.3 Gewenste ontwikkeling

Faradaybrug

In het kader van de bereikbaarheid wordt in het bestemmingsplan door middel van een wijzigingsbevoegdheid de mogelijkheid geboden een nieuwe brug over de Schie aan te leggen in het verlengde van de Faradayweg: de Faradaybrug. Technopolis kan hiermee worden verbonden met de interne ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Schieoevers. Deze brug is primair van belang voor het fietsverkeer, dat veel minder hoeft om te fietsen door de komst ervan. Daarnaast is de brug belangrijk als calamiteitenroute voor Technopolis.

Voorheen was nog voorzien dat niet de Faradaybrug zou worden gerealiseerd, maar de zogenaamde ‘Makrobrug’. Deze was aanzienlijk zuidelijker geprojecteerd dan de Faradaybrug. Bij de onderzoeken ten behoeve van het LVVP bleek dat met een noordelijker ligging van de brug de potentie voor het fietsgebruik aanmerkelijk toeneemt (zie pagina 49 van het LVVP). Ook voor het gemotoriseerd verkeer kent de ligging van de Faradaybrug voordelen, met een betere onsluitende functie voor zowel het bedrijventerrein Schieoevers als voor Technopolis (zie pagina 85 van het LVVP). Daarom is met de vaststelling van het LVVP besloten de Faradaybrug te realiseren, waardoor de Makrobrug vervalt.

De gemeente is voornemens op termijn de zogenaamde Faradaybrug te realiseren en neemt voor de brug in het betreffende bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid op. De brug verbindt ter hoogte van de Faradaybrug het westelijke bedrijventerrein Schieoevers met de oostelijke technologiecampus in ontwikkeling Technopolis. Deze brug is gewenst vanwege verschillende redenen.

Een brug voor de kenniscluster

De Faradaybrug is belangrijk voor de TIC Delft (Technologisch Innovatieve Campus Delft), een van de kennisclusters binnen de provincie. De TIC Delft bestaat uit verschillende gebieden: de het gebied van de TU Delft, van het bedrijventerrein Schieoevers (noord en zuid), en van DSM. Voor een succesvol TIC Delft is het noodzakelijk de betrokkenen bij elkaar te laten komen, ook in fysieke zin. Belangrijk hierbij is de verbinding tussen het TU-gebied, Technopolis en Schieoevers. De Faradaybrug legt de verbinding tussen Technopolis en Schieoevers-zuid. Dit vindt plaats op een centrale locatie tussen de gebieden, zodat zowel functioneel als in belevingszin de verbinding sterk aanwezig kan zijn. Het realiseren van de brug kan zo zowel functioneel als communicatief een aanjager zijn voor de ontwikkeling van de bedrijventerreinen.

Een brug voor de veiligheid

De Faradaybrug is noodzakelijk voor de veiligheid van de bedrijvigheid. Voor Technopolis blijkt dit uit het MER voor de ontwikkeling van dit gebied. Gezien de grote van het uiteindelijke programma in combinatie met de aanwezigheid van het RID (atoomreactor) concludeert het MER dat een extra calamiteitenontsluiting nodig is: de Faradaybrug. Voor Schieoevers-zuid geldt dat er hier op het moment slechts één werkelijke ontsluiting bestaat: van de Schieweg naar de Kruithuisweg. Dit maakt het gebied bijzonder kwetsbaar. De Faradaybrug is hier het antwoord op.

Een brug voor Stedenbaan

Ook het stedenbaanstation Delft-Zuid heeft belang bij de Gelatinebrug. De brug brengt een behoorlijk deel van het gebied Technopolis dichter bij Delft-Zuid. Waar nu nog een vrij indirecte route gevolgd moet worden, is de relatie via de Faradaybrug aanmerkelijk directer, in afstand en beleving. Vooral voor langzaam verkeer (fietsers en voetganger) is een dergelijke directe en ook aantrekkelijke route van belang. Dit is goed voor de aantallen reizigers van Delft-Zuid, de OV-ontsluiting van de TIC, en beperkt eveneens de druk op het centrale station van Delft, waar het bieden van voldoende fietsparkeerplaatsen gecompliceerd is.

Een brug voor bereikbaarheid en duurzaamheid

De brug is ook belangrijk voor de mobiliteit van Delft in bredere zin, naast de eerder genoemde specifiekere ontwikkelingen. Het aantal verbindingen tussen het oosten en westen van Delft is immers klein. Vooral voor het fietsgebruik is dit nadelig. De meest bepalende factor voor de keuze van het vervoermiddel is namelijk de reistijd. Omfietsen leidt er al snel toe dat de fiets onaantrekkelijk wordt (ten opzichte van de auto). Ook de noodzaak hellingen te overbruggen is negatief. Door het realiseren van de nieuwe route waar de Faradaybrug onderdeel van uitmaakt, zullen meer mensen langs deze route gebruik maken van de fiets. Dit is goed voor bereikbaarheid, duurzaamheid, en gezondheid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0005-2001_0017.jpg"

Het aantal verbindingen O-W in Delft is klein, kansen voor nieuwe O-W verbinding

Een brug in samenhang met alle belangen

De Faradaybrug kruist de Schie. De Schie wordt bevaren door zowel beroeps- als pleziervaart, en heeft dus zowel economisch als recreatief belang. Deze belangen betreffen ook Delft zelf: Delft heeft als speerpunt in haar beleid 'Delft aan de Schie' en de beroepsvaart is belangrijk voor verschillende in Delft gevestigde bedrijven. Tegelijk is het voor de aantrekkelijkheid van de brug voor het langzaam verkeer en voor een goede inpassing in het gebied van belang dat de brug een beperkte hoogte kent. De gemeente beoogt te komen tot een compromis waarbij alle belangen aan bod komen.

Deze was in eerste instantie gepland in het verlengde van de Schieweg ten zuiden van het bedrijventerrein. In de gebiedsvisie 2006 wordt voorgesteld een oeververbinding te realiseren ten zuiden van de Kruithuisweg. Als alternatief voor het eerder ontwikkelde voorstel voor een brug in het verlengde van de Einsteinweg, wordt een brug in het verlengde van de Faradayweg voorgesteld. Deze brug is een ontbrekende schakel in oost-westrichting. Deze maakt een uitstekende verbinding mogelijk tussen de centrale oost-west as van Technopolis, Schieoevers en, na eventuele realisatie van een fietstunnel onder het spoor, de centrale oost-west route in Tanthof (Vinkenlaan en verder).

De functies van de brug zijn:

  • sterke winst voor gemotoriseerd- en fietsverkeer;
  • nodig voor calamiteiten in Schieoevers en Technopolis.

Aansluitend op de Faradaybrug bevindt zich aan de westzijde de Faradayweg. Deze is in het LVVP gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. In de Ruimtelijke Structuurvisie Delft 2030 is de weg (samen met de brug) een belangrijke schakel op drie niveaus:

  • regionaal: als schakel in de groene gordel rond Delft,
  • stedelijk: als schakel in het kris-kras netwerk voor fietsers en voetgangers,
  • lokaal: als autoverbinding tussen Technopolis en Schieoevers.

In de huidige situatie is de weg echter nog vormgegeven als een buurtweg. Voor de toekomst is daarom te voorzien dat studie zal plaatsvinden naar een andere inrichting van de weg. Deze ontwikkeling is vooralsnog echter te prematuur om (de mogelijke gevolgen) op te nemen in het bestemmingsplan.

In het verlengde van de Faradayweg/-brug bestaat de wens een (fiets)tunnel onder het spoor aan te leggen, die de Schieoevers moet verbinden met de naastgelegen woongebieden. Het verfijnen van het fietsnetwerk komt direct ten goede aan de kwaliteit van het openbaar vervoer, aangezien het voor- en natraject wordt verbeterd. De plannen hiervoor zijn te prematuur om in het bestemmingsplan op te kunnen nemen.

Verbreding van de Schie

Om gevolg te geven aan de beleidsnota Vaarwegen van de provincie Zuid-Holland heeft de provincie verkennende gesprekken gevoerd met zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap Delfland. De Schie is tussen de Turbineweg en Marconiweg te smal voor een veilige doorstroming van vrachtverkeer. De westelijke oever van de Schie is op die locatie bovendien in slechte staat en wordt in 2013 vervangen. De plannen voor verbreding zijn nog niet definitief. Daarom wordt in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de oeverzone inclusief fietspad tussen de Turbineweg en de Marconiweg. Deze wijzigingsbevoegdheid is om de vaarweg te verbreden en de waterkering te verleggen.

Het definitieve plan voor verbreding zal moeten voldoen aan een aantal voorwaarden voordat de gemeente overgaat tot het maken van het wijzigingsplan:

  • Het fietspad langs de Schie moet gehandhaafd blijven
  • De ecologische zone dient zo veel mogelijk intact te blijven. Het gedeelte wat verdwijnt ten koste van de verbreding, moet gecompenseerd worden.
  • De cultuurhistorisch waardevolle tankwal dient behouden te blijven. Deze mag wel verplaatst worden.
  • Het plan moet voldoen aan geldend beleid van het Hoogheemraadschap van Delfland.

Overige ontwikkelingen

Binnen het plangebied wenst de gemeente verder langs de westkant van de Schie een bestaande fietsroute recreatief aantrekkelijker te maken.

Verder speelt op dit moment de discussie/ het onderzoek of een nieuwe binnenhaven in Schieoevers Zuid haalbaar is. Dit zou een kans zijn om watergebonden bedrijvigheid duurzaam in Schieoevers Zuid te concentreren. Vooralsnog wordt deze ontwikkeling niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. De plannen hiervoor zijn te prematuur.

Het voorzien in parkeerruimte bij nieuwe ontwikkeling dient voor eigen personeel en bezoekers op eigen terrein geregeld te worden.

7.1.4 Conclusie

Voor het bestemmingsplan hebben de gewenste ontwikkelingen consequenties.

De bestaande verkeersstructuur wordt als zodanig bestemd, waarbij voor de mogelijke aanleg van de Faradaybrug een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen. Binnen de bestemming Groen, Verkeer en Bedrijventerrein is verder de aanleg van (nieuwe) fiets- en voetpaden en parkeerplaatsen mogelijk. Binnen de wijzigingsbevoegdheid voor de Faradaybrug is tevens de verlegging van het aanwezige fietspad langs de Schie mogelijk.

Voor verbreding van de Schie is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, om de vaarweg te verbreden en de waterkering te verleggen.