Plan: | Vesting |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0501.Vesting-0130 |
Wonen
In het plangebied komt, zoals hiervoor aangegeven, een groot aantal functies voor. De belangrijkste daarvan is het wonen.
Binnen de ring die gevormd wordt door de Burgemeester H. van Sleenstraat, het Kostverloren, Maarlandse Haven en Zuidspui, is het oude centrum gevestigd. Dit komt tevens tot uitdrukking in de functies die in dit gebied zijn ondergebracht. Hier zijn namelijk de centrumfuncties (winkels, dienstverlening, horeca), het wonen, kleinschalige, ambachtelijke bedrijfjes, centrumondersteunende maatschappelijke voorzieningen en kleine kantoren gelegen. Buiten de ring zijn deels nog meer grootschalige functies aanwezig. Onderstaand zal in functionele zin, waar nodig, een toelichting worden gegeven.
Detailhandel
Langs de Nobelstraat, de Varkensstraat, de Vischstraat, de Markt, de Wellerondom, de Zuidspuistraat, de Koopmanstraat en de Voorstraat (ten westen van de Asylstraat) is het huidige kernwinkelgebied gelegen. In figuur 4.1 is globaal de ligging van het kernwinkelgebied aangegeven. Binnen dit winkelsegment zijn de branches kleding, schoeisel en textiel, elektra, optiek en juwelen sterk vertegenwoordigd. Het detailhandelsaanbod heeft een beperkte regionale functie.
Figuur 4.1 Globale ligging kernwinkelgebied
Van invloed op de beleving en het functioneren van het kernwinkelapparaat is uiteraard de historisch bepaalde ruimtelijke structuur. Enerzijds is sprake van een grote attractiviteit, die samenhangt met de kleinschaligheid en het historisch karakter van bebouwing en omgeving, de ruimtelijke en functionele diversiteit en de hoge specialisatiegraad van het winkelaanbod. Anderzijds is er geen sprake van optimale vestigingscondities; een rationele en moderne bedrijfsvoering behoort in een historische structuur niet voor alle winkelbranches tot de mogelijkheden.
Het is tevens van belang dat het publiek een logische en aantrekkelijke wandelroute kan volgen. Dit "winkelrondje" kan worden samengesteld langs de straten waar de meeste winkels en andere centrumfuncties zijn gevestigd.
Bedrijven en kantoren
Verspreid over het plangebied zijn verschillende bedrijven en kantoren aanwezig. In het centrum zijn dit de meer kleinschalige en ambachtelijke bedrijven. Veel bedrijven zijn uitsluitend gericht op opslagactiviteiten. Op diverse voormalige bedrijfslocaties zijn inmiddels woningen gerealiseerd. De kantoorfuncties zijn in het algemeen relatief kleine kantoren.
Ter plaatse van de bedrijfsbebouwing op de hoek Lijnbaan, Boterstraat en Rozemarijnstraat wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, om de bestemming te wijzigen in wonen. De bestaande bedrijfsactiviteiten zijn namelijk gestaakt. Voorts is Voor Dijkstraat 4 (een kantoor) is een verzoek ingediend om de bestemming te wijzigen naar de woonfunctie. Dit wordt opgenomen met een wijzigingsbevoegdheid. Daarnaast wordt in zijn algemeenheid een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om bedrijfsbestemmingen om te kunnen zetten naar woonfuncties. Deze wijzigingen zijn in lijn met de uitspraak van de gemeenteraad de woonfunctie binnen de vesting te versterken. Deze wijzigingsbevoegdheid is opgenomen als een algemene wijzigingsbevoegdheid.
Overige voorzieningen
Langs het Slagveld zijn nog enkele grootschalige functies aanwezig. Het betreft een Albert Heijnvestiging, het bejaardenverzorgingstehuis "het Catharinagasthuis" en het stadskantoor.
In het noordwesten van het plangebied is een cluster met scholen aanwezig.
Recreatie en toerisme
De kwaliteiten van de Brielse binnenstad en zijn omgeving bieden aanzienlijke potenties voor (economische) bloei en uitbouw van de huidige positie in de regio.
Het gemeentebestuur van Brielle is zich nadrukkelijk bewust van de toeristisch-recreatieve potenties van Brielle. Uitgangspunten voor het versterken van deze potenties zijn:
In het gebied zijn verscheidene horecagelegenheden aanwezig, deze bevinden zich met name binnen en in de directe omgeving van het kernwinkelgebied. In het plangebied zijn verschillende (hoogwaardige) horeca-gelegenheden aanwezig, die bijdragen aan het recreatief toeristische aanbod van de vesting.
De vesting heeft naast de toeristisch-recreatieve functie ook nadrukkelijk een woonfunctie. Uitbreiding van de horeca kan, indien er sprake is van hinder, een negatief effect hebben op het wooncomfort. In de huidige situatie blijkt dat vooral overlast wordt ervaren van (de bezoekers van) horecagelegenheden die 's avonds en 's nachts geopend zijn. Daarom dient, ondanks de mogelijkheden in kwantitatieve zin, wel een restrictief beleid te worden gevoerd ten aanzien van vestiging van horecabedrijven. Hiertoe wordt in het bestemmingsplan gebruikgemaakt van een zogenoemde Staat van Horeca-activiteiten.