Plan: | Bedrijventerrein De Wetering |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0491.BP1231BT001-vg01 |
In het kader van het wettelijk vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro is het voorontwerpbestemmingsplan voorgelegd aan de volgende overlegpartners:
Alleen van het Hoogheemraadschap is een overlegreactie ontvangen. De reactie is opgenomen in bijlage 4. Hieruit blijkt dat er geen inhoudelijke opmerkingen op het voorontwerpbestemmingsplan waren. Het vooroverleg heeft zodoende niet geleid tot aanpassing van het plan.
Het bestemmingsplan heeft in de vorm van het voorontwerp de gemeentelijke inspraakprocedure doorlopen. In dat kader heeft het ter inzage gelegen van 13 december 2012 tot en met 23 januari 2013. In deze periode konden inwoners van de gemeente Bergambacht en andere belanghebbenden een reactie op het voorontwerpbestemmingsplan indienen. Ook is er op 19 december 2012 een inloopavond gehouden in het gemeentehuis. Hier kon individueel een toelichting worden verkregen op het voorontwerpbestemmingsplan en was er een mogelijkheid om direct een inspraakreactie in te dienen. Er zijn in totaal 2 inspraakreacties ontvangen, deze zijn hieronder samengevat en van een beantwoording voorzien. Bij ieder van de twee inspraakreactie is een afzonderlijke conclusie opgenomen die aangeeft of de betreffende inspraakreactie tot aanpassing van het plan heeft geleid.
Inspraakreactie 1
Samenvatting
Inspreker gaat in op de kantoorfunctie op de begane grond van de locatie Ambachtstraat 1. Inspreker vraag zich af of deze functie op basis van het nieuwe bestemmingsplan strijdig is met de bestemmingslegging en wat de mogelijkheden zijn wanneer de huidige gebruiker deze functie beëindigt.
Beoordeling
De betreffende locatie is bestemd als Gemengd - Grootschalig, met als functieaanduiding specifieke vorm van gemengd - 1. Binnen deze bestemming zijn kantoren uitsluitend op de verdieping toegestaan. De reden hiervoor is dat de noordwest-hoek van het bedrijventerrein conform de detailhandelsvisie ook op publieke functies gericht zal worden. Niet-publieke functies worden zo veel mogelijk van de begane grond geweerd, om op die manier ook een publieke uitstraling te creëren.
Bestaande functies die op basis van het vigerende planologische regiem zijn toegestaan, mogen op basis van het overgangsrecht voortgezet worden. Wanneer het bestaande kantoor zou worden opgeheven, dan kan er op basis van het overgangsrecht een nieuw kantoor worden gevestigd, mits dit binnen een jaar plaats vindt en er tussentijds geen ander gebruik heeft plaatsgehad. Na functiewijziging mogen ter plaatse alleen nog functies worden uitgeoefend die op basis van het nieuwe bestemmingsplan zijn toegestaan. Deze zijn terug te vinden in artikel 4 en omvatten detailhandel, maatschappelijke voorzieningen (begane grond uitgezonderd), dienstverlening (begane grond uitgezonderd), discountsupermarkten (max 1 in hele gebied), kantoren (begane grond uitgezonderd), internetverkoopbedrijven met een fysieke winkel/showroom/afhaalpunt, een groothandel in hout en plaatmateriaal.
Conclusie
Bestaande functies, voor zover passend binnen het vigerende planologische regiem, blijven toegestaan op basis van het overgangsrecht. Bij beëindiging van deze functie biedt het artikel Gemengd voldoende alternatieve functies, die in lijn zijn met de gemeentelijke detailhandelsvisie. De inspraakreactie geeft zodoende geen aanleiding tot aanpassing van het plan.
Inspraakreactie 2
Samenvatting
Inspreker gaat in op de bestemmingslegging voor de locatie Ambachtstraat 5 en meer specifieke de mogelijkheden voor maatschappelijke functies ter plaatse. In een eerder stadium heeft inspreker gesprekken gehad met het gemeentebestuur over een dergelijke functie op de betreffende locatie, maar het concrete plan dat daaraan ten grondslag lag is niet langer aan de orde.
Maatschappelijke functies worden met het nieuwe plan binnen Gemengd - Grootschalig op de verdiepingen toegestaan. Los van het eerdere verzoek, vraagt inspreker nu in meer algemene zin om maatschappelijke functies ook op de begande grond toe te staan. Een onderbouwing waarom het wel op de verdiepingen zou mogen en niet op de begane grond is er volgens inspreker niet.
Beoordeling
De functionele mogelijkheden voor het gebied rondom de Ambachtstraat dat als Gemengd - Grootschalig is bestemd, zijn afgestemd op de gemeentelijke Structuurvisie Detailhandel uit 2012. Uitgangspunt daarin is om in het betreffende gebied ruimte te bieden voor winkels die door hun aard of omvang niet wenselijk of passend zijn in de winkelstructuur van de dorpskern (Hoofdstraat).
In het verlengde van detailhandel zijn andere (publieke) functies in dit gebied ook acceptabel, maar om de detailhandel (verder) te ontwikkelen in dit gebied vindt het gemeentebestuur het van belang dat in ieder geval op de begane grond de ruimte wordt geboden aan nieuwe detailhandelsvestigingen. Dit zorgt voor een publieke uitstraling, wat verdere ontwikkeling in die richting in de hand werkt.
De niet-winkelfuncties die in dit gebied toegestaan worden, worden om die reden uitsluitend op de verdiepingen mogelijk gemaakt. In een beperkt aantal gevallen wordt van dit uitgangspunt afgeweken, om daarmee bestaande functies op de begane grond te respecteren. Het algemeen mogelijk maken van andere functies op de begane grond dan detailhandel, is niet in lijn met de beschreven uitgangspunten uit de Structuurvisie Detailhandel.
Conclusie
De inspraakreactie leidt niet tot aanpassing van het plan.