direct naar inhoud van 5.4 Mobiliteitseffecten
Plan: Lagewei-Vrouwenpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPWGO20090004-VI01

5.4 Mobiliteitseffecten

Uitgevoerd onderzoek

Teneinde de mobiliteitseffecten van de planontwikkeling inzichtelijk te maken is nader onderzoek uitgevoerd binnen de studie 'Verkeersonderzoek rondwegen' van de gemeente Barendrecht (zie Bijlage 1). Daarnaast is het verkeersonderzoek 'Verkeersstudie IJsselmondse Knoop en Nieuw Rijerwaard' (zie Bijlage 2) uitgevoerd. Dit onderzoek naar een integrale aanpak van de verkeersafwikkeling in de regio is ook gebruikt bij het analyseren van de mobiliteitseffecten. Als aanvulling hierop is een nadere analyse uitgevoerd naar de referentiesituatie 2020 en de spitseffecten als gevolg van de ontwikkeling van Lagewei-Vrouwenpolder op de (aansluitingen bij de) A29 (zie Bijlage 3).

Verkeersproductie en attractie planontwikkeling

Het aantal aankomsten en vertrekken per etmaal vanuit het gehele plangebied (woningen en voorzieningen in Lagewei-Vrouwenpolder en de bedrijvenstrook aan de Middelweg) bedraagt bijna 6.500 mvt/etmaal. Deze cijfers zijn verkregen door ophoging van de spitscijfers naar etmaalcijfers. Als gevolg van de ontwikkeling nemen de verkeersintensiteiten ten opzichte van de referentiesituatie zonder de ontwikkeling toe. De absolute en procentuele toe- en afnames per wegvak (inclusief de op- en afritten van de A29) is inzichtelijk gemaakt in de nadere analyse (zie Bijlage 3).

Afwikkelingscapaciteit en infrastructurele ingrepen lokale wegenstructuur en A29

De afwikkelingscapaciteit van de wegen rond de woonwijk Lagewei-Vrouwenpolder zal de komende jaren gehandhaafd blijven door het nemen van capaciteitsverruimende maatregelen en het weren van doorgaand sluipverkeer. De interne wegen zullen zodanig worden uitgevoerd en ingericht dat voldoende afwikkelingscapaciteit aanwezig is. In het 'Verkeersonderzoek Rondwegen' (zie Bijlage 1) is geconcludeerd dat capaciteitsverruimende maatregelen noodzakelijk zijn ten behoeve van een goede verkeersafwikkeling. Zo zal de 3e Barendrechtseweg op korte termijn (2013) worden gereconstrueerd en is inmiddels een meerstrooksrotonde gerealiseerd ten behoeve van de aansluiting van de Oude Trambaan op de Kilweg. De Kilweg zal tussen de 3eBarendrechtseweg en de Oude Trambaan worden verdubbeld van 2x1 naar 2x2 rijstroken (2014). Optimalisatie van de verkeersregelinstallatie op de Middeldijk wordt in 2011-2012 uitgevoerd. Tevens bevestigde het verkeersonderzoek de bevindingen uit eerdere studies dat de verkeersregelinstallaties op de Kilweg ter hoogte van de toe- en afritten van de A29 geoptimaliseerd moeten worden. Uit de nadere analyse van DHV blijkt dat door de ontwikkeling van Lagewei-Vrouwenpolder deze optimalisaties van de verkeersregelinstallaties vóór 2014 dienen te worden uitgevoerd, waar deze zonder de ontwikkeling een aantal jaren later pas noodzakelijk zouden zijn. De gemeente Barendrecht voert momenteel verder onderzoek uit naar verbetering van de verkeerssituatie op de Kilweg en de aansluitingen op de A29. Oplossingen voor verdere verbeteringen zijn aanwezig op het onderliggende wegennet waarbij de toe- en afritten van de A29 nog qua capaciteit uitgebreid kunnen worden. Afhankelijk van de conclusies van het nadere onderzoek zal een capaciteitsuitbreiding en/of optimalisering van de verkeersregelinstallaties op de toe- en afritten worden voorgesteld (verwachtte uitvoering in 2014). De bijdrage van de ontwikkeling aan de verkeersafwikkeling op het hoofdwegennet A29 en A15 is zodanig gering dat ten opzichte van de referentiesituatie zonder ontwikkeling geen wijzigingen zullen optreden die aanleiding geven tot andere dan reeds voorgestane maatregelen aan het hoofdwegennet (integrale aanpak verkeersafwikkeling A29, A15 en IJsselmondseknoop).