direct naar inhoud van 5.1 Verkeersstructuur en ontsluiting
Plan: Lagewei-Vrouwenpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPWGO20090004-VI01

5.1 Verkeersstructuur en ontsluiting

Gemotoriseerd verkeer

De nieuwe woonwijk Lagewei-Vrouwenpolder is gelegen aan de zuidzijde van Barendrecht nabij de rondweg van Barendrecht. Hiermee ligt zowel een optimale interne als externe bereikbaarheid van de wijk binnen handbereik. De woonwijk zal geheel als 30 km/h-wijk worden ontwikkeld. Hierbij zal de verblijfsfunctie voorrang hebben boven de verkeersfunctie op de interne wegen. De wijk zal voor gemotoriseerd verkeer worden ontsloten vanaf de 3e Barendrechtseweg via de Zichtwei en vanaf de Kilweg via de Oude Trambaan. Vanaf beide gebiedsontsluitende wegen zullen centrale wijkontsluitingswegen (erftoegangswegen type I) de woonwijk invoeren en zich vertakken naar verschillende buurtverzamelwegen (erftoegangswegen type II). De wijkontsluitingswegen (Zichtwei en Oude Trambaan) zijn intern met elkaar verbonden via de Baanvakwei, teneinde twee ontsluitingsopties in verschillende richtingen te kunnen aanbieden en de verkeersstromen te verdelen over twee routes. Naast deze twee ontsluitingsroutes via de Zichtwei en Oude Trambaan zal een calamiteitenroute richting de Middelweg worden gerealiseerd. Deze zal aansluiten op de hier te realiseren ontsluiting van de bedrijvenstrook. De aansluitingen op de hoofdontsluitingswegen van Barendrecht worden duurzaam veilig vormgegeven bij voorkeur door middel van rotondes. Bij de aanleg van de rotondes zullen minimaal de landelijke richtlijnen conform de aanbevelingen van het CROW worden gevolgd.

De 3e Barendrechtseweg geeft in zuidelijke richting verbinding met de Kilweg/Leedeweg (randweg Barendrecht) en in noordelijke richting met de overige wijken en het centrum van Barendrecht. De Kilweg en Leedeweg maken onderdeel uit van de randweg van Barendrecht welke een gebiedsontsluitende functie verzorgt voor geheel Barendrecht en verbinding geeft met de rijkswegen A15 (Europoort-Nijmegen) en A29 (Rotterdam-Bergen op Zoom).

De interne verkeersstructuur van Lagewei-Vrouwenpolder is zodanig van opzet dat vanuit de gehele woonwijk een goede en directe ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer aanwezig is. Doorgaand verkeer door de wijk wordt voorkomen en binnen de wijk wordt het verblijfskarakter benadrukt. Een duurzame verkeersveiligheid heeft binnen de gemeente Barendrecht hoge prioriteit. Evenals alle andere Barendrechtse woonwijken zal de gehele wijk worden opgenomen binnen een 30 km/h-zone. De interne wegenstructuur zal op basis van de principes van het concept 'Duurzaam Veilig' en de inrichtingseisen vanuit de wegencategorisering voor 30 km/h-erftoegangswegen, worden vormgegeven en ingericht. Verder zal de barrièrewerking van de omringende wegen verder worden verminderd door de aanleg van goede en veilige oversteekvoorzieningen voor langzaam verkeer nabij de te realiseren rotondes en waar mogelijk de realisatie van ongelijkvloerse kruisingsmogelijkheden.

Langzaam verkeer

De gemeente Barendrecht streeft naar een veilig en een hoogwaardig routenetwerk voor fietsers en voetgangers. Bij de ontwikkeling van de nieuwe wijken Lagewei en Vrouwenpolder zal naast een goed en veilig bereikbaar routenetwerk voor fietsers en voetgangers het bestaande hoogwaardige routenetwerk verder worden uitgebreid en versterkt. Voorzien zal worden in vrijliggende routes langs de randen van de nieuwe wijk, maar ook midden door het plangebied (van noord naar zuid en van west naar oost). Zo zal langs de Kilweg een tweerichtingenfietspad worden gerealiseerd welke de fietspaden langs de 3e Barendrechtseweg en de Middelweg met elkaar gaat verbinden en een belangrijke functie zal hebben voor het fietsverkeer van en naar de scholen. Binnen de wijk wordt verder een fijnmazig netwerk van fiets- en voetgangersroutes gerealiseerd met verbindingen in alle richtingen, welke aansluiten op de regionale fietsroutes die samenkomen in Barendrecht.

In Lagewei bevindt zich een belangrijke scholenconcentratie waar momenteel twee scholen voor voortgezet onderwijs gevestigd zijn (het Dalton lyceum en het Calvijn Groene Hart). In het plandeel Vrouwenpolder is nabij de entree van de wijk (Oude Trambaan) primair onderwijs voorzien. De scholen zorgen voor belangrijke en aanzienlijke langzaamverkeersstromen van en naar Lagewei-Vrouwenpolder. Integrale verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd is daarom een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp van de verkeersstructuur. De scholen locaties in de wijk zullen voor fietsverkeer optimaal bereikbaar worden gemaakt vanaf de interne fietsstructuur en de regionale fietsstructuur. Voor voetgangers en schoolgaande jeugd en ouders te voet zullen goede, veilige en directe voetgangersvoorzieningen binnen de wijk worden gerealiseerd zodat alle voorzieningen en scholen in de wijk vanuit het gehele plangebied snel en veilig te bereiken zijn.

Barendrecht ligt op een knooppunt van vijf regionale fietsroutes. Ook voor recreatief fietsverkeer in de regio vervult het hoogwaardige routenetwerk binnen Barendrecht een belangrijke functie. Door het plangebied loopt van noord naar zuid, tussen de Middeldijk en het Kilpad, het provinciaal tweerichtingenfietspad (parallel aan Oude Trambaan) en wordt de Kilweg gekruist via de aanwezige fietstunnel. De Middeldijk ten noorden van de wijken Lagewei en Vrouwenpolder kent eveneens een belangrijke functie voor langzaam verkeer als oost-westverbinding door Barendrecht en is voorzien van een tweerichtingenfietspad. Het gebied ten zuiden van plangebied (de Zuidpolder) zal ontwikkeld worden tot nieuw recreatiegebied. Het natuurgebied langs de Oude Maas maakt deel uit van het fietsknooppuntennetwerk van Barendrecht. De fietsstructuur via het plangebied heeft dan ook een belangrijke functie voor recreatief verkeer vanuit Rotterdam en Barendrecht richting de Oude Maas.

Fietsers worden gebruikelijk conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig' op de interne 30 km/h-wegen gemengd met het gemotoriseerde verkeer afgewikkeld. Uit onderzoek blijkt dat een gemengde verkeersafwikkeling op 30 km/h-wegen het veiligste is aangezien op deze wijze de automobilisten worden geconfronteerd en geattendeerd op de fietsers en daarmee het feit dat men zich in een verblijfsgebied bevindt waar snelheid en gedrag dienen te worden aangepast aan de langzame verkeersdeelnemers. Eveneens worden zo oversteekconflicten op centrale oversteeklocaties voorkomen aangezien op kruispunten een gemengde kruispuntafwikkeling plaatsvindt waarbij verkeer van rechts voorrang heeft. Landelijk is hiervoor gekozen om eenduidigheid en uniformiteit te verkrijgen binnen 30 km/h-gebieden. In principe heeft een gemengde verkeersafwikkeling op de 30 km/h-wegen dan ook de voorkeur.

Door de inpassing van met name de middelbare scholen is binnen het plangebied sprake van relatief hoge fietsintensiteiten die hun route zoeken via de wijkontsluitingswegen. Door de verdere ontwikkeling van de woonwijk en de uitbreiding van de middelbare scholen in Lagewei zal het aantal fietsers van en naar het plangebied verder toenemen. Om de fietsstromen van en naar de scholen optimaal te faciliteren en deze fietsstromen door de woonwijk te beperken zal een nieuwe fietsstructuur worden gerealiseerd. Hiermee ontstaan nieuwe directe en aantrekkelijke fietsroutes van en naar de scholen als alternatief voor routes door de woonwijk. Door de aanleg van het nieuwe fietspad ten noorden van de Kilweg (tussen provinciaal fietspad en 3e Barendrechtseweg) en een nieuwe toegang vanaf dit fietspad naar de scholen (ter hoogte van de kerk) zal fietsverkeer door de woonwijk beperkt worden. Door de aanleg van een nieuw fietspad vanaf de rotonde 3e Barendrechtseweg-Zichtwei zal fietsverkeer van en naar de scholen door de woonwijk Lagewei eveneens afnemen. De toename van het fietsverkeer van en naar de scholen zal zich in de toekomst dan ook hoofdzakelijk via de nieuwe fietspaden afwikkelen.

Vanwege de te verwachten hoge fietsintensiteiten in het plangebied op de centrale ontsluitingswegen wordt afgeweken van de landelijke richtlijnen van gemengde verkeersafwikkeling en is op een aantal locaties gekozen voor een vrijliggende fietsvoorziening. Binnen het plangebied dienen bromfietsers van de rijbaan gebruik te blijven maken en zijn de fietspaden niet toegankelijk voor bromfietsers. Scheiding van fietsers en voetgangers vormt eveneens een belangrijk aandachtspunt binnen de wijken en met name bij fietsbruggen en -tunnels welke gecombineerd worden met voetgangersroutes. Voor voetgangers zullen langs alle wegen minimaal eenzijdige voetgangersvoorzieningen (trottoirs) worden gerealiseerd. Voetgangers kunnen gebruikmaken van een fijnmazig netwerk van voetgangersvoorzieningen parallel aan de fietsroutestructuur. De fiets- en voetgangerstunnel onder de Kilweg kan gebruikt worden om de Kilweg te kruisen en het recreatiegebied ten zuiden van de Kilweg te bereiken. Ter hoogte van de rotondes zal worden voorzien in veilige oversteekvoorzieningen voor voetgangers. Op deze wijze zal het bestaande dorpsgebied van Barendrecht vanuit de nieuwe wijken Lagewei en Vrouwenpolder goed bereikbaar zijn voor voetgangers en fietsers en zal de mogelijkheid voor het maken van 'ommetjes' in het buitengebied aanwezig zijn voor bewoners.

Ook in het ingediende burgerinitiatief van 17 maart 2008 inzake de verkeersveiligheid in Lagewei, wordt gepleit voor een vrijliggende fietsvoorzieningenstructuur gezien de specifieke drukbereden fietsschoolroutes door de wijk. Met het burgerinitiatief is rekening gehouden door vrijliggende fietsvoorzieningen als uitgangspunt te hanteren bij de centrale wijkontsluitingswegen (erftoegangswegen type I) waar zich relatief veel gemotoriseerd verkeer bevindt en die tevens onderdeel uitmaken van schoolfietsroutes. Langs deze wegen zullen specifieke veilige fietsvoorzieningen (fietspaden of parallelle fietsstructuur via buurtverzamelwegen) worden gerealiseerd als alternatief voor een gemengde verkeersafwikkeling op de rijbaan. In het onderstaande kader wordt de uitwerking van de fietsverbindingen, op basis van de reactiememo van 24 april 2008 op het burgerinitiatief verkeersveiligheid Lagewei, nader toegelicht. Figuur 4.3 geeft een overzicht van de voorgestane toekomstige fietsstructuur.

Om de barrièrewerking van de omringende wegen te beperken zullen, ter hoogte van de rotondes bij de aansluitingen op de Kilweg en 3e Barendrechtseweg, duurzaam veilige oversteekvoorzieningen worden gerealiseerd. Omdat de snelheden van het gemotoriseerd verkeer nabij de rotondes beperkt zijn, worden de oversteekvoorzieningen zoveel mogelijk bij de rotondes gerealiseerd. De Kilweg hoeft ter hoogte van het provinciaal fietspad niet te worden overgestoken door fietsers en voetgangers aangezien een fiets- en voetgangerstunnel aanwezig is nabij de rotonde Oude Trambaan-Kilweg. Vanzelfsprekend kan ook de rijksweg A29 ongelijkvloers worden overgestoken richting Carnisselande via de fiets- en voetgangerstunnel in het verlengde van de Middeldijk en via de onderdoorgang van het Kilpad.

De volgende aanvullingen op de bestaande fietsstructuur worden voorgestaan bij de ontwikkeling van de woonwijk Lagewei-Vrouwenpolder:

Uitwerking fietsverbindingen binnen plangebied
Fietsverbinding tussen 3e Barendrechtseweg en Provinciaal fietspad
De oost-westverbinding door de wijk (tussen 3e Barendrechtseweg en het provinciale fietspad) zal worden vormgegeven door de aanleg van een (vrijliggende) fietsstructuur bestaande uit verbindende tweerichtingenfietspaden. Dit betekent een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde van de Zichtwei dat vervolgens middels een dam verbonden is met de zuidzijde van de Baanvakwei. Ter hoogte van het park wordt aangesloten op het provinciale fietspad.

Fietsverbinding tussen provinciaal fietspad en Middelweg
Ook binnen Vrouwenpolder zal worden voorzien in een vrij directe fietsroute tussen het provinciaal fietspad en het tweerichtingenfietspad langs de Middelweg. Hierbij kan worden gedacht aan een combinatie van vrijliggende fietspaden en het gebruik van parallelle buurtverzamelwegen langs de hoofdontsluitingsroutes. De calamiteitenontsluiting voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de bedrijvenstrook langs de Middelweg zal worden uitgevoerd als fietspad met naastgelegen voetpad en aparte rijbaan die wellicht (ook) busbaan wordt.

Op deze wijze ontstaat een directe en comfortabele fietsverbinding tussen de fietspaden langs de Middelweg en de 3e Barendrechtseweg via de wijken Vrouwenpolder en Lagewei.

Fietsverbinding van en naar gebied ten zuiden van Barendrecht
Naast bovenstaande fietsstructuur zal direct ten noorden van de Kilweg een vrijliggend tweerichtingenfietspad worden gerealiseerd tussen de rotonde op de kruising van de 3e Barendrechtseweg en de Kilweg en de rotonde Oude Trambaan-Kilweg. Op termijn zal naar verwachting eveneens een tweerichtingenfietspad direct ten noorden van de Kilweg tussen de Oude Trambaan en de Middelweg worden gerealiseerd, uitgaande van het beleid dat voorziet in de aanleg van de tweezijdige tweerichtingenfietsroutes langs alle gebiedsontsluitende wegen binnen de bebouwde kom. Het fietspad zal in de zuidrand van de wijk Lagewei-Vrouwenpolder een oost-westverbinding voor het fietsverkeer gaan vormen. Om de scholenlocatie in Lagewei optimaal bereikbaar te maken voor fietsende schooljeugd vanaf dit vrijliggend tweerichtingenfietspad zal worden voorzien in een fietsbrug tussen de kerk en de sporthal. Hiermee wordt een snelle, directe en comfortabele fietsroute geboden als alternatief voor routes door de wijk, vooral voor fietsende schooljeugd uit het gebied ten zuiden (en gedeeltelijk ten oosten en westen) van Barendrecht. Het fietspad zal via de fietstunnel onder de Kilweg ook aansluiten op het Kilpad. Tevens worden zo verbindingen gelegd met de fietspaden langs de 3e Barendrechtseweg, de Middelweg en de Middeldijk.  

Openbaar vervoer

Barendrecht is per openbaar vervoer uitstekend bereikbaar met de trein, streekbus en tram.  Het openbaar vervoer in de regio wordt door vervoerbedrijven uitgevoerd in opdracht van de Stadsregio Rotterdam. De gemeente overlegt met vervoerbedrijven en met de Stadsregio voor een zo effectief mogelijk openbaar vervoer. Er is een treinverbinding met Rotterdam en Dordrecht waarbij om de 15 minuten een trein arriveert. Bussen geven verbindingen naar Rotterdam-Zuidplein, Rotterdam-Kralingse Zoom, Heerjansdam, de woonwijk Portland in de gemeente Albrandswaard en het busstation Heinenoord in de Hoeksche Waard. De wijk Carnisselande is gelegen aan een TramPlusverbinding die verbinding geeft met het centrum van Rotterdam en de wijk Schiebroek van Rotterdam. Hierbij rijdt elke 10 minuten een tram van en naar Rotterdam. Carnisselande is met de overige woonwijken van Barendrecht verbonden door busdiensten.

De woonwijk Lagewei-Vrouwenpolder zal door het openbaar vervoer ontsloten worden door de realisatie van een nieuwe openbaarvervoerroute (busroute) tussen Carnisselande en het centrum/NS-station van Barendrecht centraal door de wijk. Hierbij wordt gedacht aan een route via de Zichtwei, Baanvakwei en Oude Trambaan. Binnen het plangebied kunnen dan minimaal 2 bushaltes worden gerealiseerd (nabij de scholenconcentratie Campus in Lagewei en aan de Oude Trambaan in Vrouwenpolder). Op termijn zal met de realisatie van Vrouwenpolder nader onderzocht worden of een openbaarvervoerroute door Vrouwenpolder naar de Middelweg (via de calamiteitenroute) en/of wellicht naar de Strausslaan (aansluitend op bestaande busroutenetwerk) tot de mogelijkheden behoort. De nieuwe openbaarvervoerroute door de woonwijk Lagewei-Vrouwenpolder zal aansluiten op de reeds bestaande openbaarvervoerlijnen binnen Barendrecht. Hiermee zal zowel het NS-station Barendrecht als de hoogwaardige TramPluslijn in de wijk Carnisselande eveneens bereikbaar zijn per bus. Het NS-station van Barendrecht is per fiets goed bereikbaar vanuit Lagewei en Vrouwenpolder en bevindt zich op 2 tot 3 km fietsafstand. Tevens is de hoogwaardige TramPluslijn in Carnisselande op een geringe fietsafstand van 1 tot 2 km bereikbaar. Er zal in de toekomst dan ook sprake zijn van een met andere wijken in Barendrecht vergelijkbaar niveau van ontsluiting door het openbaar vervoer.